X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ספר במדבר פותח בסידור העם סביב המשכן. מתוך סידור זה ניתן ללמוד מי צריך להוביל את עם ישראל מעט לפרשת במדבר
▪  ▪  ▪
מפת חלוקת ארץ ישראל לשבטים

סידור המחנות בעם ישראל
אחרי שלושת הספרים הראשונים של התורה, בהם עוצבו היסודות של עם ישראל (בראשית), הוא התכונן כיישות עצמאית (שמות) והונחה כיצד לנהוג (ויקרא), מגיע ספר בְּמדבר (בשווא ולא כמו שרגילים להגות בפתח). ספר זה מכיל את ההתמודדויות של עם ישראל עם מצבים שונים בעת הבשלתו במדבר בטרם כניסתו לארץ ישראל.
ספר במדבר נפתח במפקד עם ישראל לפי שבטיו. מיד לאחר המפקד ישנו סידור של השבטים מסביב למשכן - אוהל מועד. את השבטים חילקו לארבע קבוצות של שלושה שבטים, כשבכל שלישייה שבט אחד הוא המוביל. שבט לוי אינו נכלל במניין השבטים, לא במפקד השבטים ולא בחניה מסביב לאוהל מועד. מאידך-גיסא שבט יוסף, חולק לשני שבטים - לאפרים ולמנשה.

חלוקת השבטים

את השבטים חילקו באופן המוצג מעלה.
מסידור זה של השבטים אנו רואים כי המרכז של עם ישראל הוא בראש ובראשונה הקודש. כל עם ישראל חונה סביב למשכן. בין המשכן ובין עם ישראל נמצאים המתווכים - הכהנים והלווים. וסביב להם שאר עם ישראל. הסידור אותו קבע הקב"ה אינו עניין של מה בכך, יש כאן גם את ההיררכיה בתוך עם ישראל. סדר זה יחזור גם בהתנחלות בתוך ארץ ישראל (עם שינויים כאלו ואחרים). מכל מקום, בניה של רחל נמצאים בצד מערב. בני השפחות נמצאים בצפון ובדרום, כשאליהם מתלווים ראובן ושמעון, שהודחו על-ידי יעקב אבינו מההנהגה. ובצד מערב נמצאים שאר בניה של לאה. חז"ל כבר עמדו על הסמיכות בין השכנים: שבט ראובן סמוך מאוד ללויים ממשפחת קהת, מה שיגרום ל-250 מבני ראובן לחבור לקורח למחלוקת הגדולה נגד משה ואהרון. מאידך-גיסא שבט יששכר סמוך למשה ולמחנה הכהנים, סמיכות זו הביאה לכך שמשבט יששכר יצאו גדולי התורה של עם ישראל.
בסידור הזה נשאר לברר מי ינהיג את עם ישראל, האם יהיו אלה בניה של לאה (דגל מחנה יהודה) או בניה של רחל (דגל מחנה אפרים). שני הכוחות האלו של יהודה ויוסף, התעמתו כבר במצרים. יוסף מייצג את התפישה הקוסמופוליטית, שאנו נדרשים לתקן את כל העולם בלי הבדל לאום. לשם כך, בעת היותו שליט במצרים, הוא הקים מערכת כלכלית אדירה כדי להפוך את מצרים למאמינים באל אחד. ישנו פרעון אחד שהיה מונותואיסט, ייתכן שמדובר ביוסף עצמו או בפרעה שהיה בימיו. מכל מקום, יוסף מאמין שהגאולה תבוא דרך פתרון כלכלי עולמי, שדרכה יתחברו אומות העולם לרעיונות של עם ישראל.
לעומתו, יהודה הוא המייצג את הלאומיות הישראלית שמתבטאת על-ידי הגדלת עוצמתו הרוחנית של עם ישראל ורק מתוך כך לתקן את שאר העולם. כאשר יעקב יורד מצרימה, את יהודה הוא שולח לפניו גשנה, אומרים חז"ל להקים לו ישיבה. יהודה רואה את הגאולה שתבוא על-ידי האדרת כוחו של עם ישראל הן מבחינה חומרית ויותר מכך מבחינה רוחנית, עד שהוא יהיה גורם משפיע לכל שאר העמים להידבק וללכת בדרכיו.
אז מה הדרך הנכונה, מי צריך להנהיג את עם ישראל?
התורה פוסקת: "וְהַחֹנִים קֵדְמָה מִזְרָחָה, דֶּגֶל מַחֲנֵה יְהוּדָה... רִאשֹׁנָה יִסָּעוּ". יהודה הוא המוביל. הקודש הוא שצריך להוביל את עם ישראל. ליוסף, לכוח הכלכלי גם יש מקום, אבל לא בתור מוביל אלא בתור משלים. הוא מאחור ייצור את האפשרויות החומריות כדי לתת ליהודה את הכוח לחזק את הקודש של עם ישראל. בהמשך ההיסטוריה תתפלג הממלכה בין מלכות יהודה לבין מלכות ישראל בראשות ירבעם, משבט אפרים. לכל אורך בית ראשון תהיה יריבות בין שתי הגישות. אבל אין זה המצב האידיאלי, המצב הנכון הוא כמו שמתנבא עליו הנביא יחזקאל: "וְאַתָּה בֶן אָדָם קַח לְךָ עֵץ אֶחָד וּכְתֹב עָלָיו לִיהוּדָה וְלִבְנֵי יִשְׂרָאֵל חֲבֵרָיו וּלְקַח עֵץ אֶחָד וּכְתוֹב עָלָיו לְיוֹסֵף עֵץ אֶפְרַיִם וְכָל בֵּית יִשְׂרָאֵל חֲבֵרָיו. וְקָרַב אֹתָם אֶחָד אֶל אֶחָד לְךָ לְעֵץ אֶחָד וְהָיוּ לַאֲחָדִים בְּיָדֶךָ... כֹּה אָמַר ה' א-לוהים הִנֵּה אֲנִי לֹקֵחַ אֶת עֵץ יוֹסֵף אֲשֶׁר בְּיַד אֶפְרַיִם וְשִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל חֲבֵרָי וְנָתַתִּי אוֹתָם עָלָיו אֶת עֵץ יְהוּדָה וַעֲשִׂיתִם לְעֵץ אֶחָד וְהָיוּ אֶחָד בְּיָדִי... וְעַבְדִּי דָוִד מֶלֶךְ עֲלֵיהֶם".
כאשר אנו עומדים במאבק בין שני כוחות בהנהגת עם ישראל, מצד אחד אנשים הרוצים לקדם את עם ישראל מבחינה כלכלית ומצד שני אנשים הרוצים לשמור על צביונו המיוחד של עם ישראל ובעיקר על תורתו. אנו זקוקים לשניהם. רק מתוך האיחוד בין שני הכוחות, הכוח הכלכלי של יוסף שמפתח פיזית את עם ישראל והכוח הרוחני והלאומי של יהודה שמכניס בו את התוכן, תבוא הגאולה. כאשר שני הכוחות האלו מתנגשים ביניהם ואומרים אני אשלוט, התורה כבר הכריעה שבט יהודה, רוח ישראל הוא המוביל, שבט יוסף הכוח הכלכלי, הוא חשוב, אבל בתור משלים. ליוסף יש מקום אבל הוא חייב לדעת כי "דֶּגֶל מַחֲנֵה יְהוּדָה נושאי הקודש הם בראש, הם רִאשֹׁנָה יִסָּעוּ".

תאריך:  13/05/2010   |   עודכן:  14/05/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רותי ברקן
הרבה אנשים שרוצים לרדת במשקל, מפסיקים לאכול ובמקום אוכל שותים קפה, הרבה קפה    בואו נבדוק מה הם עושים
צביקה ובר
התקשורת רבת ההשפעה, בוחרת לעסוק בטפל מטעמים זרים    אם היא רוצה באמת להשפיע - רצוי מאוד שתתחיל לטפל בליקויי השלטון ועוד
אריאל כהנא
למרות ההצהרות על אחדותה ושלמותה על ירושלים, ולמרות הסירוב להוראת ההקפאה מוושינגטון, בפועל הבנייה בירושלים כמעט מוקפאת    המכרזים לא מקודמים, תוכניות הבנייה תקועות, והרוב היהודי בעיר הולך ונשמט    תמונת מצב לא חגיגית לרגל יום ירושלים
הרב ישראל רוזן
כבמעמד הר סיני - גר שחזר לסורו, אפילו "סר מהר מן הדרך", גיורו לא נמחק
נפתלי רז
התאגדות השמאל הציוני טעתה, להערכתי, בהגדרת המטרה, בבחירת האמצעי, בבחירת העיתוי, ובבחירת המקום    לקראת הפגנת השמאל הציוני הצפויה להתקיים במוצאי-שבת בירושלים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il