בס"ד
אפליה 1 - נתונים
עד שאני בטוח, כמעט בטוח, שאין כבר את הדבר הזה שנקרא עדות ועדתיות, יש כותרת או מחקר חדש, שמזכירים לי שזה עדיין לא נעלם. בימים האחרונים גילינו שספרד ואשכנז עבור חלק מאיתנו זה לא רק נוסח תפילה. יש כאלו שטוענים שאפליה כבר אינה קיימת, אבל הנתונים (משנת 2008) מדברים בעד עצמם:
- 60% מהמובטלים במדינת ישראל הנם מזרחיים.
- שכיר אשכנזי מרוויח 40% יותר משכיר מזרחי.
- מחצית מהגברים האשכנזיים עובדים במקצועות צווארון לבן לעומת חמישית מהגברים המזרחיים.
- מתוך 15 שופטים בבית המשפט העליון רק שופט אחד מזרחי. אין אף שופט מזרחי בוועידה לבחירת שופטים.
- 80% מילדי הדור השני של ילדים אשכנזיים זכאים לתעודת בגרות לעומת 49% מילדי הדור השני המזרחיים.
- בסגל האקדמי של האוניברסיטאות יש 9% מזרחיים לעומת 90% אשכנזיים.
אפליה 2 - סיפור מהעבר
12 שנים אחורה. סוף שנות התשעים. אני וחברים, כולנו בשירות צבאי, מחליטים לצאת במוצאי שבת אחד למועדון בעיר באר שבע. אנחנו לא יודעים לרקוד וגם לא רוצים לדעת, אבל כולנו בסך הכול מנסים למצוא מקום שאליו נוכל כולם להגיע. בכניסה למועדון עומדים שני שומרים שנראים כל אחד מקרר מסוג אמנה. הם לא אנשים סימפטיים במיוחד. לידם עומדת בחורה צבועה ומוחלקת שיער שבידה כוח אינסופי, היא מחליטה את מי להכניס ואת מי לא. למען האמת לא היא ולא חבריה היו מורשים להיכנס לאנשהו, אבל היום הוא יום מלכותם. אנחנו מתכוונים להיכנס ומתבקשים להמתין בצד. חולפות כמה דקות ואני שואל את אחד הממתינים בחוץ במה מדובר. הוא מסביר לי שלהמתין בצד משמעותו שאתם לא נכנסים. הפרצוף שלכם לא עבר את הסלקציה.
היינו שם שישה חברים, חיילים בשירות סדיר, שבסך הכול רצו מקום שמתאים לגילם וגילו שהם לא נכנסים כי לא בא למישהו על הפרצוף שלהם. היום זה כבר מגיע לבית משפט. אז פשוט הסתובבנו והלכנו.
12 שנים אחרי, ששת החברים הופכים להיות שני מהנדסים, עורך דין, מוזיקאי, עובד סוציאלי ואנוכי. חבר'ה בעיתיים משהו לא?
אפליה 3 - סיפור מורשת
לא פעם נשמעים קולות, לצערי לא פעם דווקא מקרב הקהילה ההודית עצמה, בדבר העלאת קושיות והתפלפלויות מיותרות בסוגיית דיני הגיטין והגירושין בדור הקודם של קהילת יהודי הודו.
קושיות מיותרות אלו מפיהם של עסקנים מקרב הקהילה, מבקשי לטיפה של העדות "המורמות בעיניהם", גרמו לרבנות פתח תקוה ולעומד בראשה עד לפני שנה, שלא לחתן זוגות מקרב הקהילה. הפיתרון שלו הסכימו עסקני הקהילה, היה בדמותה של שליחת בני הזוג לראש העין מבחינת ובא לציון גואל. רבנות פתח תקוה מוכיחה שיש הפרדה בין ספרדים לספרדים. המשכורת והלשכה מגיעים מהכסף של שניהם. הכסף של שניהם הוא באותו הצבע.
אפליה 4 - ממשלת ישראל מודיעה בתדהמה...
לפני כשלוש שנים אני מגיע לראיון אישי המסכם אבחונים ומבחנים שונים לתפקיד מסווג בשירות המדינה. מולי יושב המנהל הראשי של האגף המדובר. לאחר שיחה של כמה דקות יורד לו האסימון והוא שואל אותי אם העובדה שאני ממוצא הודי לא תפריע לי לתפקד באותו תפקיד. בסופו של יום, לא נבחרתי לתפקיד המדובר. זה לא הפריע לי. זה כנראה הפריע לו.
אפליה 4 - גם בדימונה
לפני שנה וקצת, אני מחפש מקום לערוך בו סעודה לשבת חתן. אני ניגש לבית כנסת הנמצא באזור מגוריי ומהווה אפשרות נוחה לשני הצדדים. בבית הכנסת הזה התפללתי שנים רבות עוד בימים שהוא שכן בצריף רעוע ונמוך. האחראי במקום מפנה אותי לחברו (הם תמיד מפנים אותך למישהו אחר משום מה) שמבהיר לי שאוכל לקבל את האולם רק בתנאי "שלא יהיה מישהו משלנו שירצה". אני לא מבין מה זאת אומרת "משלנו"? אני נרשם ואני מתפלל כאן שנים רבות אז אני לא "משלנו"? הוא מתפתל ואינו עונה. כמה דקות לאחר מכן הוא מוצא זמן לתת דרשה בנושא אהבת ישראל.
אפליה? שאלה של התבוננות.
שבת שלום
יוסף קנדלקר