X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
יצחק קריספל יזם, איש חינוך אופקים פורטל העיר
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
אל נא יצהלו תושבי מרכז הארץ, ופוליטיקאים שנבחרו מכוח העם, כי הם חיים ברמת חיים גבוהה אם לא תהיה מערכת איזונים כלפי החלשים, המיעוטים והזרים הגרים בשערי הארץ המובטחת - לא יהיה שקט גם לדיירי הליבה
▪  ▪  ▪
מערכת איזונים כלפי החלשים [צילום: AP]

סיור ראשוני קצר בעיר אופקים עלול לתת תמונה לא מהימנה. מי שמסתובב ברחובות העיר, בגניה ובמוסדותיה, מפעיל בו-זמנית כמה חושים יחד. ערבוב רגשות עם מחזות סוריאליסטיים אינו מצייר תמונה עמוקה, אך מלמד משהו על הצפייה לבאות. בשל כך - כל צוות טלוויזיה ייפול לתוך העזובה, כל מבקר ארעי יבין כי כאן חיים אחרוני התושבים, חבריך הדרים על "גבעות הכסף" יראו בך כמי שלקח סיכויי אחרון של בחירה. אחי, איפה אתה חי?
מבנים רבים נטושים בעיר. אלו הם שרידים עתיקים של מפעלים לטקסטיל, אלקטרוניקה, גלשנים, זכוכית, זהב וקרמיקה, שלא הצליחו לשרוד את המידבר. אליהם מצטרפים בנייני ציבור שעברו שדרוגים, חלומות שלא התגשמו: מבנה טיפת חלב שנדחק לשוליים, מבנה אירועים "מופת" שהפך לארכיב, מבנה הסתדרות שידע מאבקים וננטש עקב המציאות המשתנה. מתנ"ס ישן שנהייה מיושן וחודש - עומד דומם בתוך סבך דרדרים, ומנסה בצבעו הירוק למצוא לעצמו מטרה. אל בניינים אלו מצטרפים בנייני מפלגות שברחו, וחנויות שהופקרו לטובת החדש יותר, לטובת אנשי נדל"ן חיצוניים שבאו לבשר את תורת הצרכנות החדשה, זו שהרסה את הישנה ולא הצליחה להקים בשורה חדשה.
בבית שלנו, האיד והאגו ביצעו השתלטות אלימה על הסופר אגו - הצריכה הילדותית והאני המתקיים בשביל עצמו, נפלו שדודים אל מול המוסר והמצפון. בעידן ההתפתחות אל הנשגב והמימוש העצמי, נשארנו ילדים קטנים, צרחניים, יתומים. כשזיהו תושבי חוץ את ההשתלטות, התחלנו לשרת אינטרסים לא לנו. כך נבלעה הקהילתיות בתוך העירוניות, כך הלכה הסולידריות לטובת ההתעשרות (שלא באה מעולם), כך נלקחה העיר מטובת הכלל לטובת הפרט - זה שלא היה שייך מעולם. הדגם הכלכלי השתלט על הדגם המוניציפאלי, ומאז אנחנו רק סובלים.
כאשר אני מארח כאן קבוצות של אזרחים מכל קצוות הארץ והעולם, נוצרת בעיניהם התחושה שאנו תקועים עמוק בעבר. זה נכון! אבל אני מתקן מיד, כי בהזנחה ממושכת ונעדרת תקווה העבר הזה מחליף זמנים והופך את פניו באופן מפתיע: "מה שאתם רואים פה זה לא העבר, אלא העתיד - העתיד שלכם!". אופקים היא דוגמא מצוינת לכך שהדרה היא תוצר של כדאיות כלכלית, צורך ביטחוני ופחד אתנו-לאומני. עזובה היא תוצר של מדיניות פעילה ודחיקה לשוליים, שליטה מזניחה, תוצר של שמירה על הגמוניה. אם לא יתעוררו תושבים בעלי עניין והנהגה - המראות הללו יהיו ללא ספק נחלת כולם, ויבשרו על בואו של העתיד הזה גם במקומות אחרים מחוץ ובתוך מדינת תל אביב.
עתיד זה כבר בישר את בואו בערים הדומות לאופקים, ערים שנבנו לאותה מטרה, המקבלות מנות הגונות של הפקרות מההגמוניה. חלקן יוצאות לכמה שנות עדנה, וחוזרות חבוטות ומלאות טרוניה. חלקן אינן משתפות פעולה עם "החוגגים", ומצליחות לצאת מהביצה ולטפס למדדים כלכליים וחברתיים טובים יותר.
בירוחם, למשל, נגמר השלטון בדיוק כמו באופקים, וקיים חשש כבד שהתרומה של הוועדה הממונה לא תחזיק מעמד וכל המהלך יהיה אולי לשווא. בערד החלו להתקוטט לפני עשרים שנה, והחולשה הזו עלתה שם מחיר יקר - די אם נבחן את כניסתם של פליטי דרפור לעיר - מבלי לשאול את התושבים! - ונבין עד כמה המרקם והזהות המקומית נפגעו והתנפצו לרסיסים. העתיד הזה כבר כאן, והיד הקלה על המדיניות ממשיכה לחתום. בשדרות נחשפו לאיום ביטחוני, שמחק בין רגע דיבורים על עוני ואבטלה, אבל סימני השבר כבר ניכרים לאחר שנגמרו הקסאמים, ואיתם - המזומנים.
אל נא יצהלו תושבי מרכז הארץ, ופוליטיקאים שנבחרו מכוח העם, כי הם חיים ברמת חיים גבוהה. אם לא תהיה מערכת איזונים כלפי החלשים, המיעוטים והזרים הגרים בשערי הארץ המובטחת - לא יהיה שקט גם לדיירי הליבה, המכונסים בין כביש 5 לכביש מספר 1.
אשליית העושר הכלכלי כבר הוכחה בוודאות כנדבך קטן היושב על המרקם החברתי הרחב יותר, ואנחנו מרגישים כבר מזמן את הלחץ הכבד בכתפיים.

הכותב הינו איש חינוך ופעיל ציבור, תושב אופקים, עורך פורטל העיר אופקים.
תאריך:  20/05/2010   |   עודכן:  07/06/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הלם העתיד - באופקים
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
כמה עצוב וכמה מעודד
דנדוש  |  22/05/10 12:10
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אריה אבנרי
על ספרו של הפרקליט הבכיר המוערך דן שינמן    וגם על טוב ליבו בהתערבותו במשפטו של ד"ר ולדימיר יקירביץ' שהואשם בהריגה
עמוס גבירץ
תושבי הכפר אל-פרסיה לא מפסיקים לסבול מנחת זרועם של הצבא והמתנחלים
אברהם שרון
האם על ישראל לשלוף את ציפורניה ו"לשרוט" בהן את האירנים או להשלים, תוך כדי כסיסתן, בתגובה שעלולה לגבות מאתנו, חלילה, מחיר בלתי נסבל?    מתקרבת שעת ההכרעה
איתן קלינסקי
כיסופים להתממשות מזמור קל"ג בתהלים    "הִנֵּה מַה-טּוֹב וַּמה-נָּעִים שֶׁבֶת אַחִים גַּם-יַחַד"
שלמה גזית
אם לא תשנה ממשלת ישראל את החלטתה, אפשר ובימים הקרובים נעמוד בפני פרשת "אקסודוס" חדשה    חיל הים הישראלי קיבל הוראה למנוע בכוח את הגעתן של שמונה הספינות המבקשות לפרוץ את המצור הימי על חופי הרצועה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il