X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
זה שורף, זה מציק, זה מופיע כשאתם בלחץ, בגלל חומציות יתר, בגלל חוסר בהורמונים או ויטמינים ואף אחד לא יודע ממש להסביר את זה כמעט 25% מכלל האוכלוסיה סבלו או יסבלו מהתופעה מוכרת של אפטה - פצע קטן ופתוח בחלל הפה מה עושים עם זה והאם ניתן למנוע את התופעה?
▪  ▪  ▪
חלב עיזים יכול לסייע [צילום: AP]

חלל הפה הוא פעמים רבות מקור בלתי אכזב לסוגים שונים של פצעים ומחלות. בהקשר זה אחד מפצעי הפה השכיחים ביותר הוא האפטה.
האפטה הינה בעצם סוג של כיב בעל צורה מעוגלת ומתוחמת היטב. לכיב זה ישנו מרכז נימקי שלו גוון אפור ושוליו מורמים מעט ובעלות מעין "הילה" אדומה. האפטה עלולה להופיע בכל הרקמות הרכות של חלל הפה למעט החניכיים ואזור החיך הקשה. האפטה גורמת לכאב רב בעת מגע עם הלשון והשיניים ומקשה על האכילה והשתייה, בעיקר כאשר מדובר במזון ובמשקאות מתובלים, חמוצים, חריפים או מלוחים. לעיתים האפטה עלולה להקשות גם על הדיבור בשל מיקומה.
האפטה הינה אחת מהתופעות השכיחות ביותר בכל פלגי האוכלוסיה, אם כי בגיל הילדות והנעורים היא אף שכיחה יותר. שכיחות התופעה הינה עד 25% מהאוכלוסיה ובקבוצות מסויימות כגון סטודנטים השכיחות עולה לכדי 50% מהאוכלוסיה, זאת בעיקר בעקבות מתח וחרדות בעיקר בתקופות בחינות. במצבים קשים יכולות להופיע מספר אפטות בפה בו-זמנית.

הטיפול באפטות

לצערי, ישנם מעט מאוד טיפולים יעילים באפטות. הטיפולים הם ברובם מקומיים - שטיפות פה בתמיסות חיטוי ומשחות שונות. תפקידם העיקרי הוא ביכולתם להקטין את מספר החיידקים בחלל הפה, תוך שמירה על היגיינה אוראלית. עבור אלו הסובלים מאפטות חוזרות, זהו טיפול מניעתי שמסייע להפחתה בהישנותן של אירועי האפטות.
טיפולים מקומיים נוספים הם מריחת משחות המכילות קורטיקוסטרואידים שהינם מן הורמונים סטרואידים המסייעים להקלה על הכאב. המשחה "נדבקת" לאפטה ומפחיתה לזמן קצר את אי הנוחות והכאב.
לאנשים הסובלים מרגישות יתר תזונתית, מומלץ לנהל יומן תזונה על-מנת לברר מהו המקור התזונתי שבעקבותיו מופיעות האפטות. בהקשר זה, לרוב מומלץ למטופלים אלו להימנע ממזונות המכילים שוקולד, חומצות שונות ומזונות המכילים חומרי צבע משמרים.
בהקשר זה, ישנה דעה רווחת כי חלב עיזים לא מפוסטר המגיע ישירות מעטיני העיזים, יעיל לטיפול באפטות. למרות שאין לעניין הוכחה מדעית וגם לא נעשה מחקר מדעי בנידון. בעניין זה חשוב לציין, כי חלב לא מפוסטר עלול לגרום לזיהום במערכת העיכול, ולכן אין מדובר ב"טיפול" מומלץ.
במקרים קשים במיוחד, קיימת האפשרות למתן טיפול תרופתי בכדורים. תרופות אלו גם הן יהיו ממשפחת הקורטיסטרואידים. אפטות בפה הינן תופעה נפוצה ודי מטרידה. מכיוון שהסיבות להופעתה אינן חד-משמעיות או ברורות, הרי שהטיפול המניעתי אינו בהכרח יעיל או מסייע במאת האחוזים, כאשר נעשה. עם זאת, עדיין יש מה לעשות בנידון, ואם התופעה חוזרת ונישנות בממש מפריעה לאיכות החיים, ניתן בהחלט לפנות לגורם מקצועי על-מנת לבדוק מה ניתן לעשות בנידון.

למה זה קורה?

ברוב המקרים לא ידוע מדוע מופיעות האפטות בריריות חלל הפה. כיום, מקובל לחשוב כי האפטות מופיעות אצל אנשים עם פגם במערכת החיסונית זאת מכיוון שנמצא כי אצל הסובלים מאפטות חוזרות בפה קיימים נוגדנים עצמיים (אוטואימוניים) לרירית הפה וכן ריכוז גבוה של תאי דם לבנים (לאוקוציטים) בתוך הכיב עצמו. דהיינו, שיבוש זמני של מערכת החיסון הגורם לנוגדנים לתקוף את תאי רירית הפה.
הסברה המקובלת ביותר לעניין זה מתייחסת ל"סטרס", לחץ נפשי וטראומה כמאיצים את הופעת האפטות עקב השפעתם על ירידת התנגודת החיסונית. בהקשר זה, גם נשיכה מקרית של רירית הפה עלולה לגרור אחריה הופעת אפטה בפה.
השפעה אפשרית נוספת על הופעת אפטות היא בשל המצב התזונתי של האדם. אצל הסובלים מאפטות חוזרות נמצא, כי קיים חוסר בויטמינים כגון B12 ו-B1, חומצה פולית, אבץ וברזל. גם לשינויים הורמונליים או רגישות לחומרי מזון כגון שוקולד וגלוטן ישנה השפעה על האפשרות להופעת אפטות.
בנוסף, קיים מרכיב גנטי עליו מדברים במחקרים שונים אשר יוצר במשפחות מסוימות את הנטייה להופעתן של אפטות בפה. אפטות עלולות להופיע כסימנים למחלות שונות כגון קרוהן, דלקות בטן ואחרות וכן כתופעת לוואי של טיפולים כימותרפיים אצל חולי סרטן.

מחבר המאמר הינו מנהל המכון לרפואת שיניים וכירורגיית פה ולסת במרכז הרפואי הלל יפה
תאריך:  27/05/2010   |   עודכן:  27/05/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 שלמה ברק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד אברהם פכטר
האשכנזים החרדים בעמנואל מוכנים ללכת לכלא, אבל לא לתת לבנותיהם ללמוד עם הבנות הספרדיות - אז תנו להם    על משרד החינוך לסגור את ביה"ס לחודש ולפותחו מחדש במתכונת חדשה - פתוחה לכל העדות והנערות    בתור אשכנזי ספרדי חרד - אני מתבייש שיש בתוכנו כתות דתיות חשוכות, לרבות אנטי-ציוניות עם יהדות מזויפת
עו"ד צבי שוב, עו"ד תמר שטחל
על החוק לתיקון פקודת הקרקעות (רכישה לצרכי ציבור) (מס' 3) התש"ע-2010
יאיר רוטקוביץ'
כבר היום אלפי זוגות מתחתנים כל שנה אחרת, וחוגגים את יהדותם בעריכת טקס חופה יהודי רפורמי, קונסרבטיבי או חילוני    כל הסביבה (מלבד חוק המדינה הרודני...) רואה בהם כנשואים, ומבחינה חוקית ומשפטית הם מסתדרים טוב יותר מכל זוג שהיה "חייב" ללכת לרבנות, וזאת דרך חתימה על הסכם ממון הוגן
אהרון שחר
תרבות הנאורות היא משוש גאוותנו, ואולם האם יכול להיות שיש לה גם חסרונות?
יאיר דקל
המתחם ששימש פעם את תחנת הרכבת ביפו קם לתחייה    סיורי בו לאחרונה גילה עולם ומלואו: מסעדות, בתי-קפה, חנויות וגלריות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il