X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
גם אם יחתמו הפלשתינים על כל מסמך ביטחוני שתדרוש ישראל והאיחוד האירופי ישלח כוחות לשמור על ביטחוננו, אל לנו לקנות את האשליה שהדבר אשר קרה פעמיים בלבנון ופעם בעזה לא ישוב ויקרה
▪  ▪  ▪
[צילום: חמוטל בן שיטרית]
בשנת 2005, כשעמדה ישראל לסגת מעזה ולעקור מהשורש את כל יישובי גוש קטיף, הבטיחו לנו כל הדוברים, שאחרי נסיגתנו מעזה לא נסכים לשום ירי לעברנו. האמנם חדלו הקסאמים, ההרג והפציעות בשדרות, באשקלון ובעוטף עזה?

השבוע נטלתי חלק בדיון תקשורתי יחד עם מר דוד חכם, יועץ שר הביטחון לעניינים ערביים. הדיון נסב על המו"מ העקיף המתנהל בימים אלו בתיווך אמריקני בין ישראל ואש"ף, אשר בו כל העניינים - כולל ירושלים והפליטים - מונחים על שולחן המשא והמתן. בעת הדיון הדגיש מר חכם, שבעיני ישראל עיקר העיקרים במו"מ הוא הנושא הביטחוני, וכי עליו יקום וייפול הכל. הוא הדגיש שכל חריגה מצד הפלשתינים מן ההסכם הביטחוני תיתקל בתגובה ישראלית קשה ונחרצת.
דברי מר חכם אינם כמובן דברי שר הביטחון, אך כיוון שהוא יושב עם שר הביטחון בישיבות ובפגישות, אפשר שזהו הקו השולט כיום בלשכת שר הביטחון, ואולי גם בזו של ראש הממשלה.
מבלי להמעיט מחשיבותו של הנושא הביטחוני, יש לתמוה האם במקרה שנושא זה אכן יוסדר כרצוי ו"לא יישא גוי אל גוי חרב ולא ילמדו עוד מלחמה" - האם במקרה זה תהיה ישראל מוכנה להיכנע לדרישת אש"ף ולהפקיר את ירושלים לידי שונאי ישראל; האם לשם השגת שקט ביטחוני מוחלט, תוך הימנעות מפיגועים, הרוגים ופצועים, יסכים שר הביטחון לשיבת פליטים המונית לתוככי מדינת ישראל; האם תמורת תיאום מלא ומוחלט עם מנגנוני הביטחון הפלשתינים תתמוך מערכת הביטחון בהחזרת ישראל לגבולות הקו הירוק, "גבולות אושוויץ" בלשונו של אבא אבן המנוח? האמנם הביטחון הוא חזות הכל?
אם התשובה לשאלות אלה חיובית, אזי - מעבר לסוגייה הערכית: מי אנו ומה אנו עושים פה - נראה כי מדינת ישראל מצויה בבעיה קשה של אשליה עצמית, בדיוק כפי שמנהיגינו השלו את עצמם ואותנו בעבר: בטרם הנסיגה מלבנון לפני עשר שנים, הבטיח אהוד ברק, אז ראש הממשלה והיום שר הביטחון, שעם הנסיגה המלאה מלבנון בהתאם להחלטת מועצת הביטחון 425, לא תהיה ללבנונים שום סיבה לתקוף אותנו, וכל תוקפנות מצידם תיתקל בתגובה ישראלית קשה. חצי שנה אחר כך נחטפו שלושה חיילים בהר דב ונרצחו, וישראל לא הגיבה. ישראל גם לא הגיבה על התעצמות חיזבאללה, עד שדבר זה התפוצץ לנו בפרצוף ב-2006.
מקרה שני של אשליה עצמית היה בסיום אותה מלחמה. החלטת מועצת הביטחון 1701 קיבלה גושפנקה בינלאומית מארה"ב, האיחוד האירופי, רוסיה וסין, ואמורה הייתה למנוע את התחמשותו המחודשת של חיזבאללה. לשם כך אפילו תוגבר יוניפיל בכוחות אירופיים נוספים. ממשלת אולמרט ולבני הבטיחה לנו כי ישראל תעמוד בתוקף על ביצוע ההחלטה, אך 40 אלף טילים - כולל סקאדים - מוכיחים כיום, שאין להבטחותיהם הביטחוניות של מנהיגינו ולהחלטות בינלאומיות שום משמעות.
בשנת 2005, כשעמדה ישראל - בברכתם של ארה"ב, האיחוד האירופי והאו"ם, וכמובן של התקשורת הישראלית ו"האליטות" שלנו - לסגת מעזה ולעקור מהשורש את כל יישובי גוש קטיף, הבטיחו לנו כל הדוברים, מראש הממשלה אריאל שרון עד אחרון הפקידים, שאחרי נסיגתנו מעזה לא נסכים לשום ירי לעברנו. האמנם חדלו הקסאמים, ההרג והפציעות בשדרות, באשקלון ובעוטף עזה? למה כל המבטיחים לא פעלו במשך יותר משלוש שנים, עד סוף 2008, עת נאלצנו לצאת למבצע "עופרת יצוקה"? וכיצד כל המבטיחים מסבירים את חטיפת גלעד שליט?
המסקנה העולה מכל זאת היא שגם אם יחתמו הפלשתינים על כל מסמך ביטחוני שתדרוש ישראל, גם אם נשיא ארה"ב יערוב לביצוע ההסכמים הביטחוניים, גם אם יקבלו ההסכמים אישור של מועצת הביטחון וגם אם האיחוד האירופי ישלח כוחות לשמור על ביטחוננו, אל לנו לקנות את האשליה, שהדבר אשר קרה שלוש פעמים - פעמיים בלבנון ופעם בעזה - לא ישוב ויקרה. רק שליטה ישראלית מתמדת במרחב הכפרי, בין הערים הערביות שביהודה ושומרון, עשויה להפחית את הסיכון להתרחשות תהליך דומה, של הפיכת האזור לחמאסטן.

למגזין מראה
ד"ר מרדכי קידר הוא מרצה במחלקה לערבית וחוקר במרכז בגין-סאדאת למחקרים אסטרטגיים באוניברסיטת בר-אילן.
תאריך:  29/05/2010   |   עודכן:  29/05/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אשליה משומשת למכירה חוזרת
תגובות  [ 12 ] מוצגות  [ 12 ]  כתוב תגובה 
1
מוטק'ה, אתה כרגיל צודק,
מוטי1  |  29/05/10 15:23
2
רק יחסי כחות צבאיים קובעים את
גורל חוזה השלום  |  29/05/10 15:24
3
כרגיל, דברי אמת
משה, עורך-דין  |  29/05/10 18:55
 
- קידר אכן מסביר מעולה בערבית
הניה  |  29/05/10 20:49
 
- קידר מבוזבז
עובר אורח  |  30/05/10 09:33
4
דברים נכונים והגיוניים ביותר!
הניה  |  29/05/10 20:42
5
מזרחן בשקל
בטטה  |  29/05/10 21:20
 
- "לדבר עם ערבי רציני?"אין חיה
פלא יועץ  |  30/05/10 02:35
 
- למה אתה מתחזה ליהודי? כ"כ צפוי ל"ת
מר בטטה  |  2/07/10 01:59
6
ידוע ידוע
עוד אחת  |  30/05/10 04:23
7
אבל קידר, אתה בעד(!) מדינה  ל"ת
פלסטינית! אז???  |  30/05/10 09:41
8
אם בטחון מעל הכל אז בקנדה ....
אבי געזונט  |  30/05/10 09:44
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בועז ארד
כיוון שטרם נמצאה פריצת הדרך הטכנולוגית שתפוך את המכונית החשמלית למתחרה אמיתית של מכונית הבנזין, מבקשים אצלנו להפוך את משלם המיסים למממן הטרנד הירוק החדש
נמרוד לירם
בציוּן הנכבה מגולמת הדרישה לתיקון ה"עוול" של ההפסד שנחלו הערבים במלחמת העצמאות שאינו אלא מימושה של זכות השיבה, כלומר החזרתם של פליטי מלחמת השחרור ושל כל מי שטוען להיותו כזה למקומות מגוריהם הקודמים
יצחק מאיר
במקום בו נאבקים על ארץ ישראל השלימה ובו מצביעים על מפת הדרכים המדינית של ממשלת ישראל, אין לדקדק כל כך "בכל כבודה בת מלך פנימה" ואין לחוש לתכונותיה, לתפקידיה של האישה כאישה
ראובן לייב
בעונה המתה של התיירות, שתימשך עד לחודש יולי הקרוב, ניתן לנצל את תעריפי הטיסות והמלונות המוזלים במיוחד
יואב יצחק
ארנון מוזס מפעיל לחצים על חברים בוועדת השרים לענייני חקיקה כדי שיצביעו בעד חקיקה שתאסור על המיליארדר אדלסון הפצת החינמון ישראל היום    אנשיו של נתניהו פועלים מנגד לסיכול יוזמת החקיקה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il