X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
כל ישראלי שפוי היה מן הסתם שואל עצמו שאלה זו, ותוהה מדוע עלינו להכניס ראשנו למטרדים שכאלה ואעפ"כ, יש לקדם בברכה הקמת הוועדה המשפטית והוועדה הצבאית
▪  ▪  ▪
לוחמי השייטת בעקבות "נאווי מרמרה" [צילום: פלאש 90]
משט ספינות הטרור האיסלאמי-טורקי-ערבי-חמאסי, שאליו התלוו נוצרים אנרכיסטים, סמולנים רדיקלים ואנטישמים עוכרי ישראל מכל העולם, היה נדבך נוסף במלחמה לחיסול מדינת ישראל

מי, לעזאזל, צריך עוד ועדות חקירה? זו השאלה שצצה כמעט אינסטינקטיבית לנוכח ההחלטות שהתקבלו השבוע בשני פורומים נפרדים להקמת שתי ועדות בדיקה לפרשת יירוט המשט הטרוריסטי של הקנאים האיסלאמיים הטורקים לעבר מדינת החמסטאן בעזה.
שתי ועדות בדיקה הוקמו השבוע: ועדה אחת צבאית, שאותה מינה הרמטכ"ל רא"ל גבי אשכנזי, לבדיקת ההיבטים הצבאיים ולהפקת לקחים מבצעיים מתפקוד הצבא בפרשת יירוט ה'מרמרה'; והשנייה ועדת מומחים, בהשתתפות משפטנים מישראל ומהעולם, לרבות משקיפים ממדינות חשובות, לבדיקת ההיבט המשפטי הבינלאומי של המבצע ליירוט המשט.
לכאורה אין כל צורך בוועדה המשפטית. הכל נהיר וברור. מה יש פה לחקור? הנה העובדות הפשוטות, שכמדומה גם מוסכמות על הכל:
  • ראשית, ישראל, בניגוד לטענות אויביה, אינה מקיימת מצור של ממש על רצועת עזה, כפי שהפעילו למשל האמריקנים על קובה בימי משבר הטילים (1962). ישראל ממשיכה לספק לעזה חשמל ומים ומוצרי מזון וסחורות, באמצעות מאות משאיות ביום; ישראל גם קולטת לטיפול רפואי אלפי חולים מעזה וגם מאפשרת לחקלאים העזתים לייצא תוצרתם דרך נמליה.
  • עובדה שנייה, שאין עליה עוררין, העזתים רחוקים מאוד-מאוד מלסבול חרפת רעב. עזה אינה מוכת רעב, אינה ביאפרה ואינה ניז'ר.
  • עובדה שלישית, ישראל הסכימה לאסוף את המוצרים שעל ספינות המשט ולספקם לעזתים, לאחר בידוק ביטחוני לגיטימי.
  • רביעית, אין חולק שהחמאס השולט בעזה מהווה רשות טרור, לא רק מבחינת ישראל שהאידיאולוגיה החמאסית חרטה על דגלה את השמדתה ומזכירה את האידיאולוגיה הנאצית, אלא גם מצד מדינות רבות בעולם ובהן ארה"ב.
  • חמישית, תשעת הטרוריסטים המדופלמים הטורקים נהרגו על ה'מרמרה', רק לאחר שהפעילו נשק חם וקר שסיכן את חיי חיילי צה"ל. וחלקם, כפי שהתברר בדיעבד, היו בכלל בכירים בארגוני טרור שאף ייחלו ל'מות קדושים' של שאהידים.
נדבך נוסף
יתרה מזו: היום ברור שהמשט היווה סוג של התגרות מאיימת וחמורה מצידם של בריונים איסלאמים ואירופים, לגבי ריבונותה וביטחונה של ישראל. משט ספינות הטרור האיסלאמי-טורקי-ערבי-חמאסי, שאליו התלוו נוצרים אנרכיסטים, סמולנים רדיקלים ואנטישמים עוכרי ישראל מכל העולם, היה נדבך נוסף במלחמה לחיסול מדינת ישראל.
הקנאים האיסלאמיים הטורקים ועושי-דברם, חברי ציר הרשע של הטרור הבינלאומי, ביקשו לקעקע את הלגיטימיות של הקיום הישראלי ולייצר עובדות חדשות: ליישות הציונית אין בעצם גבולות ואין ריבונות, ובהיותה אדמת ואקף מוסלמי, נחלת דאר-אל-אסלם (מרחב האיסלאם), זכאי כל מוסלמי להגיע אליה – היום דרך משט שיעגון בעזה ומחר דרך משט שיפלוש בכוח הזרוע ועל גלי האהדה האנטישמית הבינלאומית לנמלי עכו, חיפה, יפו ואשדוד.
על-פי אותו היגיון עקום, מותר לכל מוסלמי ולכל אירופי עושה-דברו, להבריח נשק ומחבלים ל'פלשתין הכבושה', ולסייע בקידום 'זכות השיבה', והכל תוך התייחסות למדינת ישראל ולתושביה היהודים כאל מצב צבירה שקוף, בלתי קיימים. אילו ישראל לא הוכיחה לטרוריסטים מי כאן בעל הבית, וכי לפעמים בעל הבית משתגע, כי אז היינו מוצאים מחר בשערי הארץ מצעד או משט של מיליון מוסלמים הלומי שנאה, כפי שחזה בדמיונו המוטרף מועמר קדאפי.

התחכום והתחבולנות

לא צריך לחבוש את כובעו של פון קלאוזביץ כדי להבין שהייתה כאן פאשלה חמורה, שבשיאה הפכו לוחמי השייטת לברווזים במטווח

ואף על-פי כן, אנו בעד בדיקה משפטית. רק ועדה כזו יהא בכוחה להציף מול עיני דעת הקהל העולמית, את צידקת הפעולה הישראלית, לפחות מן ההיבט המשפטי, ואפילו להכשיר מראש פעולות נוספות ליירוט הספינות שבדרך.
אך בעוד שהוועדה המשפטית דרושה אך ורק כדי להרגיע את העולם הנסער לשווא מול החוצפה הישראלית, שמממשת את זכויותיה המשפטיות וחובותיה כלפי אזרחיה, וגם כדי לסכל דרישות להקמת ועדת חקירה בינלאומית, הנה הוועדה השנייה, הצבאית, חיונית ממש כאוויר לנשימה, להמשך הפעילות הימית המסכלת של ישראל.
אין לנו כמובן חצי מילת ביקורת על לוחמי השייטת, שפעלו בגבורה עילאית ובאיפוק מירבי, אבל יש בלבנו על מתכנני המבצע. לא צריך לחבוש את כובעו של פון קלאוזביץ כדי להבין שהייתה כאן פאשלה חמורה, שבשיאה הפכו לוחמי השייטת לברווזים במטווח.
לאן נעלמה חוכמת המלחמה? איפה התחכום והתחבולנות? לא צריך להיות גאון צבאי כדי להבין מראש שהקפת ה'מרמרה' בעשרות ספינות מטרידות ומאיימות של חיל הים, הייתה מרכזת כלפיהן את תשומת לבם של המחבלים שהיו נאלצים להתפרס על פני כל הסיפון ולאורך כל המעקות, ובכך לפנות לכוחותינו אתר נחיתה נקי ממחבלים. לא צריך להיות אסטרטג כדי להעריך, שמטס סמיך של מסוקים שחגים מעל לספינה, עשוי היה לבלבל את האנארכיסטים, שלבטח לא היו מצליחים לנחש מאיזה מסוק מבין הארמדה המעופפת יגיחו לבסוף הלוחמים.
והעיקר, איך זה שהלוחמים צוידו ברובי צעצוע לירי פיינט-בול ולא ברובי סער אוטומטיים?
שתי ועדות הבדיקה, צאתכן לשלום ובואכן לשלום.

עקרונות הלסינקי

אבל לא רק עובדות אלה, המצדיקות את הפעולה הישראלית, ברורות כשמש ואינן צריכות חקירה. גם החוק והמסורת הבינלאומיים, כפי שקובצו באמנה הבינלאומית הידועה בשם עקרונות הלסינקי לנייטרליות ימית, מצדיקים את היירוט הישראלי.
עקרונות הלסינקי קובעים (ותודה ליוסי שלף שאיתר אותם ותרגמם מאנגלית), כי "מותר לתקוף אוניות סוחר המניפות דגל של מדינה נייטרלית, אם קיימת תשתית סבירה להאמין, שהן נושאות מטען מוברח או שהן פורצות סגר ימי, ועל-אף שניתנה להן אזהרה מוקדמת הן מסרבות במתכוון ובבירור להיעצר, או במתכוון ובמפורש מתנגדות לביקור עליהן, לחיפוש בהן, לתפיסתן או להסטתן מנתיבן".
עוד קובעים עקרונות הלסינקי (בדילוגים המתבקשים מחמת קוצר המצע) כי "מותר לתקוף אוניות סוחר המניפות דגל של מדינה נייטרלית אם הן: (א) נוטלות חלק בפעילות עוינת בשירות האויב;... (ה) מסייעות בכל דרך אחרת לפעילות צבאית של האויב, כגון על-ידי הובלת חומרי אספקה צבאית, ואין הן מאפשרות לכוח התוקף להעביר תחילה את הנוסעים בהן ואת צוותן למקום מבטחים. כל עוד הנסיבות מאפשרות, יש להזהירן, על-מנת שתוכלנה לשנות נתיבן, לפרוק מטענן או לנקוט באמצעי זהירות אחרים.
"ביקור וחיפוש: ...יש לאוניות קרב זכות לבקר באוניות סוחר נייטרליות ולערוך בהן חיפוש, על-מנת לברר מה טיב מטענן ומה יעדו. אם אונייה מנסה לחמוק מביקורת כזו או מגלה התנגדות, מותר לנקוט נגדה במידת הצורך בפעולות הנחוצות על-מנת לכפות עליה מימוש זכות זו. עניין זה כולל גם זכות להסיט את האונייה מנתיבה, אם ביקור וחיפוש במקום המפגש עימה אינם ברי-ביצוע.
"סגר ימי: מניעת תנועה ימית כלשהי או מסוימת, מהגעה אל, או מיציאה, מתוך נמל או מחופי צד עוין, מהווה שיטה לגיטימית של לוחמה ימית. על-מנת שיהא בר-תוקף, חייבים להכריז על סגר וכן להודיע עליו לצד העוין ולמדינות נייטרליות, ועליו להיות מיושם באופן יעיל ובלא משוא פנים כלפי אוניות של כל המדינות... מותר לעצור וללכוד כלי שיט נייטרליים שיש בסיס להאמין - או שבאופן הגיוני קרוב לוודאי - כי בכוונתם לפרוץ את הסגר. אם ברור כי כלי שיט אלה, לאחר שניתנה להם אזהרה מוקדמת, מתנגדים לתפיסתם, מותר לתקוף אותם".
עיון, אפילו רופף, בעקרונות הלסינקי, יבהיר כי לא נותר כאן מה לחקור.

תאריך:  09/06/2010   |   עודכן:  09/06/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מי צריך עוד ועדות בדיקה?
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
הועדות ממלאות ריק דיפלומטי
דני.י  |  9/06/10 13:44
2
העיתונות שלנו שישבה באולפן וצע
ישראלית  |  9/06/10 14:05
3
ארדואן=אחמדינג'אד=אבו-מאזן ל"ת
בתיה  |  9/06/10 21:09
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עקיבה לם
משום מה יש לראשי ממשלה נטייה להכות בימין דווקא בנקודה בה הם דורשים אחדות
שפיר שילנסקי
העיתונאית הוותיקה בבית הלבן (בת 90), הלן תומס, גורלה אומנם הסתיים בהתפטרות, אבל דבריה האנטישמיים אינם בני-סליחה
עו"ד אברהם פכטר
ועדת חקירה ממשלתית עם משקיף נייטרלי חיצוני, אישיות רמת-דרג בעלת-אומץ, יושרה ומעמד בינלאומי - כן; שיתוף פעולה או השתתפות בוועדה של האו"ם, נוסח ועדת גולדסטון - בפירוש לא!    "בתולת בל"ד" - להעלותה על "מוקד התקשורת" ו"לשרוף" אותה פוליטית וציבורית
ענת ניזינסקי
בוגרת מקיף ה' באשדוד במילות תודה מרגשות ללוחמי השייטת, שנלחמו בעוז ובתעצומות נפש אדירות למען עם ישראל
פסח רויטמן
שלוש עובדות יצוצו ויתגברו עם תום הפסטיבל סביב המשט    אחת מן העובדות: רג'פ טאיפ ארדואן, מעל לכל ספק, חבר בעוז לאירן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il