X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
תוכניות השיח הציבורי הן מרכיב חשוב מאוד של דעת הקהל האמיתית, מאחר שהן צינור ישיר של האנשים "מלמטה" באוזני כל מי ששומע אותם
▪  ▪  ▪
אסור לתת לבעלי השליטה בתקשורת להשתיק את צרכני התקשורת כדגים בים של חופש הדעה והביטוי [צילום: פלאש 90]

חייבים לתת פתחון פה לצרכני התקשורת, ללא פילטרים ומסננים של עיתונאים. הגיעה השעה להתקוממות תקשורתית עממית כנגד המחסומים והצנזורים של בעלי השליטה בתקשורת. צריך להוקיע את אנשי התקשורת, המתייחסים לחלק מצרכני התקשורת האקטיביים - אלה המתקשרים לתוכניות הרדיו, הכותבים מכתבים למערכת, המגיבים בכתב ובעל-פה ישירות לעיתונאים, למנחים ולעורכים - כאנשים המשתייכים לשוליים החברתיים, כבעלי מעמד סוציו-אקונומי נמוך, כאנשים המנוכרים מהפוליטיקה ומהחברה, כאנשים בודדים ומבוגרים המחפשים במה ותשומת לב. המציאות היא הפוכה. מציאות לפיה חלק מהעיתונאים, העורכים והתחקירנים חוששים לאבד כוח ומונופול שיש בידם על מוקדי התקשורת.
בעידן שהציבור קורא פחות ופחות, הוא מוכן לשמוע יותר ויותר מידע ושיח ציבורי המועבר אליו דרך הרדיו והטלוויזיה. שני כלי התקשורת האלקטרוניים הם צינור מידע חשוב ביותר במערכת הדמוקרטית, המחייב את אנשי התקשורת, השולטים עליו, ליתר אחריות, פתיחות ופחות התנשאות.
הצורך העצום והצודק של האזרחים לדבר ולהופיע בתקשורת, בעניינים לאומיים וציבוריים, מחייב את השולטים בתקשורת לשינוי עמדה ותפישה, הקיימת אצל רובם, שבידם הידע הנכון, מה הציבור חושב ובמה הוא מתעניין.
התקשורת היא הקובעת את הנושאים שיועלו לשידור. הקביעה הזו נעשית על-ידי סינון מוקדם של הכותבים, הפונים והמטלפנים. בפועל זו צנזורה על עיתונאים בודדים שלעולם אינם מוחלפים. עיתונאים אלה לרוב תוקפים את מבקריהם באשמת צנזורה, אבל הם עצמם הצנזורים האמיתיים. "הנאשמים" הופכים למאשימים, הם מעצבי דעת הקהל אבל חלקם גם מהורסי דעת הקהל.
בתקשורת הכתובה, בעיתונים, יש פתחון פה וחופש ביטוי סביר לצרכני התקשורת, באמצעות פרסום מאמרים ומכתבים למערכת. בתוכניות הרדיו יש פתחון פה מסוים ומצונזר לצרכני התקשורת. ואילו בטלוויזיה אין שום פתחון פה וחופש ביטוי ממוסד ומכובד. פתחון פה לצרכני תקשורת קיים בעיתונות, קיים במידה מוגבלת ברדיו ולא קיים כלל בטלוויזיה.
הצורך וההצדקה למתן פתחון פה לצרכני תקשורת לדעות של אנשים, שבדרך כלל אינם מופיעים בתקשורת, מעשירה את המידע הציבורי שבא "מלמטה", במגוון הדעות והביקורות הקיימות בעם. מקבלי ההחלטות (הפוליטיקאים) ומעצבי דעת הקהל (העיתונאים) מקבלים בדרך זו מידע ישיר - לא מסונן, לא מצונזר ולא משוחד - על התפישות והצפיות של האנשים, שהם לרוב - הרוב הדומם.
האנשים של הרוב הדומם, אינם ממעגלים חברתיים, גיאוגרפיים ותרבותיים שיש להם מעמד והשפעה בכלי התקשורת, הנמצאים בשליטתם של הפוליטיקאים והמקורבים. צרכני התקשורת הם רק גימיק וסרח עודף.
לפוליטיקאים יש חסינות וחופש ביטוי. לעיתונאים יש מונופול על חופש הביטוי, לרוב הדומם בציבור - אין חופש ביטוי בשידור. זו האמת!
תוכניות השיח הציבורי, הרדיופוני והטלוויזיוני, הן מרכיב חשוב מאוד של דעת הקהל האמיתית - באם הן מקוימות ואפקטיביות ולא פיקטיביות - מאחר שהן צינור ישיר של האנשים "מלמטה" באוזני כל מי ששומע אותם.
יתרונן העיקרי של תוכניות הרדיו והטלוויזיה, בהן האזרחים מופיעים ומטלפנים ישירות ומשמיעים דעתם, הוא בכך שהן פוסחות ומדלגות על הסינון והתיווך של העיתונאים. החיסרון של תוכניות אלה הוא בכך שרוב העיתונאים מונעים קיומן של תוכניות כאלה, כדי להמשיך ולשלוט על המונופול והכוח שיש בידם, תוך "הסברים" של "שיקולים מקצועיים".
תוכניות הרדיו לתגובות הציבור (בטלוויזיה לא קיימות כלל!) אינן במה לפטפטת סתמית, אלא יש להן תפקיד ממשי לביטוי אמיתי וציבורי של דעת הקהל. חלק מהעיתונאים המגישים והמנחים את תוכניות השיח הציבורי סבורים שהאנשים הנדחפים להתקשר ולהופיע בשידור, הם סתם פטפטנים חסרי-ערך. מקומם ומרגיז שעיתונאים אלה לא שמים לב, שהם עצמם פטפטנים.
חלק מהעורכים והמנחים של תוכניות ברדיו ובטלוויזיה, "משתפים" את צרכני התקשורת ונותנים להם את זכות הביטוי בשידור בצורה פיקטיבית ומעליבה, אך ורק כדי להציג אליבי ולצאת ידי חובה. הם אינם נותנים לציבור במה מכובדת, קבועה ואפקטיבית. כל אשר הם נותנים, אלה הן שניות זמן בודדות ומקוטעות כדי לומר "שיתפנו".
לפוליטיקאים יש חסינות וחופש ביטוי.
לעיתונאים יש מונופול על חופש הביטוי.
גם לציבור הזכות המלאה לחופש ביטוי.
דרושה מהפכה בשידור לטובת הציבור.

הכותב חבר מועצת הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו, ודירקטור בחברת החדשות, לשעבר.
תאריך:  09/06/2010   |   עודכן:  09/06/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
העם תובע פתחון פה לצרכני תקשורת
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
כל עוד התשקורת תחת שלטון הסמול
קורןנאוה טבריה  |  9/06/10 20:09
2
זה מסוכן פתחון פה -ברוני התקשו
ישע  |  9/06/10 23:23
3
מאמר מעולה- לפרסם ל"ת
צבי גלברד  |  10/06/10 11:09
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יונה סוקולובסקי
צריך לדרוש מפעילי זכויות האדם להתרכז במדינות בהן מופרות באמת זכויות בסיסיות של בני-אדם. בעזה, התושבים שבעים
אורנה רב-הון
שירים שלי הוצגו בביאנלה הכפרית הראשונה - תערוכת אדםמה במתחם בניין המועצה האזורית רמת השרון
אורן פרסיקו
מעריב מנסה לרתום את הפטריוטיות לטובת גלעד שליט    ידיעות אחרונות מפרסם את שמה של קטינה שמתה ממנת יתר    סבר פלוצקר והדר חורש מסבירים מדוע הריכוזיות אינה כצעקת "דה-מרקר"
נמרוד איזיקוביץ
רוח רעה מנשבת לאחרונה ברמת אביב    לא יאומן, כיצד התקשורת, שהייתה עטה על דבר כזה בכל מקרה אחר, ממלאה פיה מים
בעז העצני
בניגוד למתנחלים - אנרכיסטים כמעט אינם יעד עבור המודיעין הישראלי    זאת משום שחלק מן האנרכיסטים קשורים אישית ורעיונית לאנשים שבמערכות התקשורת והמשפט
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il