X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
יוסף נוימן פרופ' לביולוגיה ולפילוסופיה על צד שמאל
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
איך משיגים הפוליטיקאים את השררה משאת נפשם? בחברה דמוקרטית, שהיא חברת המונים, הם משיגים אותה בעיקר בזכות "יועצים אסטרטגיים" ו"אנשי שטח" תפקידם של אלה הוא שטיפת מוח, יצירת תדמיות לא ריאליות של שולחיהם, ופנייה אל המכנה המשותף הנמוך ביותר
▪  ▪  ▪
תגובות כוחניות בלתי-מידתיות, שמגבירות את מעגל הדמים [צילום: AP]

מיכאל הנדלזלץ הסביר, במאמרו ב"הארץ" "המציאות מתחילה בתוכנו", את מעשי האיוולת ואוזלת היד של מנהיגינו הפוליטיים, כנובעים מהפער שבין המציאות הריאלית ובין המציאות הפנימית שלהם. הוא הסתייע במאמרה של מירב מיכאלי, הגורסת כי תמונת העולם של האדם המבוגר היא במידה רבה השתקפות תמונת העולם של הילד. ואני מוסיף - ובמיוחד תמונת האב כפי שהיא נתפסת בדמיונו של הילד, הפנמה שיכולה לעבור קיבעון, להיהפך למניע מרכזי בהתנהגותו של המבוגר במנותק מהעולם הממשי שבו הוא פועל. הנדלזלץ טען שבעיני ליברמן העולם לא מוצא חן כפי שהוא - אז הוא מתנתק ממנו, ואילו נתניהו מונחה יותר על-ידי העבר והעתיד, מאשר על-ידי ההווה.
נראה שגורם חשוב יותר להסברת ההתנהגות הנלוזה של מנהיגינו, היא תאוות השררה. השררה כוללת שליטה, סמכות, ועידוד על-ידי ההמון, שיכולים להיהפך לתחושת גדולה, וגם ליתרונות חומריים שמנוצלים במסגרת החוק ואף מעבר לו. תאוות השררה, כפי שיודע כל מי שקרא ספרי היסטוריה, איננה המצאה ישראלית; ההיסטוריה רצופה בתוצאותיה ההרסניות.
הנה מה שכותב פרימו לוי: "דומה השררה לסם: מי שלא ניסה לא את האחד ולא את האחר - איננו מכיר את הצורך בהם; אבל משהתחיל... באים התלות והצורך התמידי במנות גדילות והולכות; עולה גם הכחשת המציאות וחזרה אל חלומות של עוצמה שאין לה גבול". ועוד הוא כותב על תוצאת הלוואי של שררה מתמשכת: "ההשקפה המעוותת על העולם והיהירות". הנה הסבר להתנהגותם של הפוליטיקאים השולטים על גורל המדינה שלנו.
שררה אפשר לאבד, ומכאן הקשר ההדוק בין תאוות השררה והמאבק על ההישרדות. בנסיבות אלה, נחלשים המחסומים בפני תאוות השררה. בתרבויות ובמסורות פוליטיות מתקדמות קיים הכלל It is not done; ואילו אצלנו הולך ונעלם מחסום הבושה, תהליך שהואץ מאד בשנים האחרונות. ודוגמאות לא חסרות:
סגן נשיא האינטרנציונל הסוציאליסטי התמודד על ראשות מפלגתו, הפסיד, עבר בלי גינוני טקס למפלגה יריבה, הצטרף לממשלה שחבר בה גזען מוצהר, נבחר לנשיא, ומתחנף לחרדים. מי שעמד בראש המחנה הסוציאל-דמוקרטי ובראש מחנה השלום, הצטרף לממשלה ימנית קיצונית. רמטכ"ל ושר לשעבר זיגזג הלוך וחזור בין שתי מפלגות, ועכשיו טוען לראשות הממשלה. רמטכ"ל מכר את ניירות הערך הבנקאיות שלו ביום פרוץ מלחמה. שר חוץ לשעבר, מתון בדעותיו, הפך בן לילה לראש הקיצונים, כשנמנעה ממנו המשרה שאותה הוא ביקש. האם קיים ספק שכל אלה משפיעים על המורל של החברה?
איך משיגים הפוליטיקאים את השררה משאת נפשם? בחברה דמוקרטית, שהיא חברת המונים, הם משיגים אותה בעיקר בזכות "יועצים אסטרטגיים" ו"אנשי שטח". תפקידם של אלה הוא שטיפת מוח, יצירת תדמיות לא ריאליות של שולחיהם, ופנייה אל המכנה המשותף הנמוך ביותר. החששות - פרי המאבק המתמשך בינינו ובין הפלסטינים ומדינות ערב - מוגברים, ומהווים דלק לתגובות כוחניות בלתי-מידתיות, שמגבירות את מעגל הדמים ומונעות יצירת אווירה של פשרה. ניצול הפחדים המוצדקים בשירות אינטרסים נדל"ניים והתנחלותיים, כמו הצהרתו של היועץ לביטחון לאומי (האדם המקורב ביותר לראש הממשלה!) כי אין לסגת מהגולן גם "בגלל הנוף והיין", הם ביטוי לחמדנות. הקמת גדר ההפרדה היא אמצעי לסיפוח שטחים והתנחלות. המנהיגים הפוליטיים שבמשך שנים עודדו מגמות כוחניות, הופכים לבני ערובה בידי הבוחרים, גם אם הם עצמם מודעים לאסון שמדיניות זו יכולה להביא עלינו.
פרימו לוי מסכם את הגיגיו על הסכנה שבשררה: "קדחת התרבות המערבית שלנו, 'היורדת לתופת בתרועות חצוצרה ותופים', זו התרבות שחזיונות השווא העלובים שלה הם תמונה מעוותת ליוקרה חברתית".

הכותב הינו פרופ' (אמריטוס) לביולוגיה ולפילוסופיה, חבר המועצה ליוזמות שלום - המל"ש.
תאריך:  13/06/2010   |   עודכן:  13/06/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המאבק על השררה
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
עוד חלאה שמאלנית מוציא קצף
sapapo  |  13/06/10 19:14
2
כמה שטויות במאמר אחד!! ל"ת
מישהו חכם  |  13/06/10 20:45
3
הכותב זקן וקצת דמנטי (סנילי)
אבל העורך מתרברב  |  14/06/10 11:09
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יובל ברנדשטטר
נראה כי מדינת ישראל מוכנה להפקיר את ירושלים במשך 19 שנה, וגם היום רבים מוכנים לשוב לאותו מצב כדי לשמור על תל אביב    רק איום קיומי על מדינת תל אביב יכול לשחרר את המוסרות שישראל הטילה על עצמה, ולהשלים את המלאכה. לכן, אין טעם בדחיית הקץ באמצעים מלאכותיים, שאחד מהם הוא הסגר על מימי עזה
מרק כהן
חריפותה של התעמולה המתנהלת כיום נגד יהודים ונגד ישראל דומה לזו של התעמולה הנאצית בטרם מלחמת העולם השנייה    תקדים משפטי נירנברג, של נקיטת ענישה בגין ניהול והפצת תעמולה, ראוי שישמש לנו דוגמה
מיכל מנין
מדינת ישראל, המדינה שלי ושלך, של כולנו, חולה במחלת "הרס עצמי"    אנו מביאים על עצמנו את הגורל האסוני של חורבננו
ציפי לידר
מה הקשר בין פרשת שלח לפרשת קורח? ניחשתם נכון - הדמגוגיה במיטבה    מה מקור הביטוי 'טלית שכולה תכלת'? רמז: בפרשה
רפי מן
אם לא יפרוש בעצמו, יהיה על מנהלי ערוץ 2 או על הרשות השנייה להראות ליאיר לפיד את הדלת    אם ישאל מדוע, יציגו לו את המדריך לשמירת כללי האתיקה של הרשות השנייה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il