X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
עם ישראל עמד על עברי פי פחת. יחסי החוץ היו כישלון, הדבק החברתי נעלם והפסיד במלחמת פתע; אלא שאז בא המפנה מתוך העם, מלמטה מעט לפרשת חוקת
▪  ▪  ▪
אם העם יעמוד על שלו - מנהיגיו יתחזקו בעמדתם הצודקת אל מול העולם [צילום: פלאש 90]

עם ישראל כבר עומד לפני הכניסה לארץ המובטחת. אחרי ארבעים שנות נדודים במדבר, הוא סוף-סוף מגיע אל שערי ארץ ישראל. עוד צעד קטן והוא כבר שם, אלא שאז מתחילות הצרות. מסתבר שיחסי החוץ שלנו כבר אז היו קטסטרופה אחת גדולה.
גישושים מדיניים אצל השכנים ושיחות קרבה עם עמי האזור, לא עולים יפה. "וַיִּשְׁלַח מֹשֶׁה מַלְאָכִים מִקָּדֵשׁ אֶל מֶלֶךְ אֱדוֹם כֹּה אָמַר אָחִיךָ יִשְׂרָאֵל אַתָּה יָדַעְתָּ אֵת כָּל הַתְּלָאָה אֲשֶׁר מְצָאָתְנוּ... נַעְבְּרָה נָּא בְאַרְצֶךָ לֹא נַעֲבֹר בְּשָׂדֶה וּבְכֶרֶם וְלֹא נִשְׁתֶּה מֵי בְאֵר דֶּרֶךְ הַמֶּלֶךְ נֵלֵךְ לֹא נִטֶּה יָמִין וּשְׂמֹאול עַד אֲשֶׁר נַעֲבֹר גְּבוּלֶךָ". בני הדודים מקבלים את הבקשה בקרירות, שהופכת מהר מאוד לעוינות ולתוקפנות. "וַיֹּאמֶר אֵלָיו אֱדוֹם לֹא תַעֲבֹר בִּי פֶּן בַּחֶרֶב אֵצֵא לִקְרָאתֶךָ... וַיְמָאֵן אֱדוֹם נְתֹן אֶת יִשְׂרָאֵל עֲבֹר בִּגְבֻלוֹ וַיֵּט יִשְׂרָאֵל מֵעָלָיו".
כעבור כמה שבועות, נפטר מספר 2 בהנהגה. "וַיִּסְעוּ מִקָּדֵשׁ וַיָּבֹאוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל כָּל הָעֵדָה הֹר הָהָר... וַיָּמָת אַהֲרֹן שָׁם בְּרֹאשׁ הָהָר... וַיִּרְאוּ כָּל הָעֵדָה כִּי גָוַע אַהֲרֹן וַיִּבְכּוּ אֶת אַהֲרֹן שְׁלֹשִׁים יוֹם כֹּל בֵּית יִשְׂרָאֵל". אחרי למעלה מארבעים שנות פעילות, אבד מנהיג שאין לו תחליף. הדבק החברתי של כל שכבות העם התחיל להתפורר.
האויב שהבחין במצב השברירי של עם ישראל, החליט לתקוף דווקא באותו הזמן. הוא תפס את האירועים האחרונים כחולשת רוח של עם ישראל. הבלבול הלאומי, המבוכה וחוסר השליטה על העם גרמו לו לא התרשם מהעוצמה של עם ישראל. ההרתעה הישראלית הייתה "על הקרשים". ואכן האויב זכה בהישגים צבאיים במלחמתו. "וַיִּשְׁמַע הַכְּנַעֲנִי מֶלֶךְ עֲרָד יֹשֵׁב הַנֶּגֶב כִּי בָּא יִשְׂרָאֵל דֶּרֶךְ הָאֲתָרִים וַיִּלָּחֶם בְּיִשְׂרָאֵל וַיִּשְׁבְּ מִמֶּנּוּ שֶׁבִי".
אבל העם התאושש. מה גרם לשינוי? התפיסה שאיננו עוד עבדים, איננו עוד גלותיים, איננו עוד מדינת חסות או אסקופה נדרסת של הגויים. ההכרה כי גורלנו תלוי בידינו, ואל לנו לסמוך על עזרה מבחוץ היא שהביאה את המפנה. אנו לא צריכים יותר לסמוך על כך שמישהו יעשה לנו או ידאג לנו. אנו צריכים לעשות הכל בעצמנו.
לאיש הקטן נמאס מהרפיון. הרוח שעברה בציבור הפיחה בו כוחות חדשים שעד היום לא היה מודע אליהם. העם הבין שהוא יצטרך להשיב מלחמה, אך בסיוע של הקב"ה. יש כאן מפנה בתודעה הלאומית הישראלית. אם עד עכשיו האפשרויות היו "יי יִלָּחֵם לָכֶם וְאַתֶּם תַּחֲרִישׁוּן", או לברוח "נִתְּנָה רֹאשׁ וְנָשׁוּבָה מִצְרָיְמָה", הרי מעתה הכיוון הוא: אנו מתכוונים להילחם. יהיה קשה, נצטרך עזרה מלמעלה, אבל אנו רוצים לפעול. אנו מבקשים מהקב"ה שיעזור לנו במלחמה, אותה ננהל בכוחות עצמנו. "וַיִּדַּר יִשְׂרָאֵל נֶדֶר לַה' וַיֹּאמַר אִם נָתֹן תִּתֵּן אֶת הָעָם הַזֶּה בְּיָדִי וְהַחֲרַמְתִּי אֶת עָרֵיהֶם". לא הייתה כאן השפעה של ההנהגה, אלא התעוררות ספונטנית של העם.
ואכן קרה המפנה. מקרבות הבלימה עברו להתקפה והצליחו למגר את האויב. "וַיִּשְׁמַע יי בְּקוֹל יִשְׂרָאֵל וַיִּתֵּן אֶת הַכְּנַעֲנִי וַיַּחֲרֵם אֶתְהֶם וְאֶת עָרֵיהֶם וַיִּקְרָא שֵׁם הַמָּקוֹם חָרְמָה". את הכיוון החיובי ניתן היה לראות גם בהמשך. העימות הבא היה מול צבא חזק ומבוצר. המלחמה אומנם נפתחה במגעים דיפלומטיים, נשלחו איגרות הקוראות למנוע את הקרבות ולפתור את המלחמה בדרכי שלום, אך מרגע שהובררו הכוונות האמיתיות של האויב, העם כבר היה בשל למלחמה. על-אף יחסי הכוחות שהיו נראים לטובת האויב, ההישגים היו מרשימים, ניצחון קולוסאלי בכל החזיתות. השמדה מוחלטת של האויב וכיבוש כל הטריטוריות שלו. "וַיִּשְׁלַח יִשְׂרָאֵל מַלְאָכִים אֶל סִיחֹן מֶלֶךְ הָאֱמֹרִי לֵאמֹר. אֶעְבְּרָה בְאַרְצֶךָ לֹא נִטֶּה בְּשָׂדֶה וּבְכֶרֶם לֹא נִשְׁתֶּה מֵי בְאֵר בְּדֶרֶךְ הַמֶּלֶךְ נֵלֵךְ עַד אֲשֶׁר נַעֲבֹר גְּבֻלֶךָ. וְלֹא נָתַן סִיחֹן אֶת יִשְׂרָאֵל עֲבֹר בִּגְבֻלוֹ וַיֶּאֱסֹף סִיחֹן אֶת כָּל עַמּוֹ וַיֵּצֵא לִקְרַאת יִשְׂרָאֵל הַמִּדְבָּרָה וַיָּבֹא יָהְצָה וַיִּלָּחֶם בְּיִשְׂרָאֵל. וַיַּכֵּהוּ יִשְׂרָאֵל לְפִי חָרֶב וַיִּירַשׁ אֶת אַרְצוֹ מֵאַרְנֹן עַד יַבֹּק עַד בְּנֵי עַמּוֹן כִּי עַז גְּבוּל בְּנֵי עַמּוֹן".
החוסן הלאומי לא תלוי רק במנהיגים, אלא גם ובעיקר בעם. שיחות סלון, מאמרים בעיתונות, הפגנות המונים והפגנות ספונטניות בצמתים, החדרת מסרים חיוביים לדעת הקהל - כל אלו משפיעים על מקבלי ההחלטות. אם העם יפגין חוזק ועמידה על עקרונותיו, הרי שרוח זו תשפיע על המנהיגים לשמור על שלנו ולא לוותר לאויבים. רוח נכאים ודלדול, ובעיקר פירוד, יגרמו לוויתורים מסוכנים אשר יביאו לכישלונות גדולים יותר.
מפרשת חוקת אנו נדרשים ללמוד כיצד מתוך העם יש להחזיר למעמדה הנכון את רוח ישראל, לבנות מחדש את החוסן הלאומי, לעמוד מול הקשיים ולהתגבר עליהם.

תאריך:  18/06/2010   |   עודכן:  18/06/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
להחזיר את החוסן הלאומי
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
האם מאמר באינטרנט יכול להפוך
שפנים לנמרים?   |  18/06/10 14:33
2
ל-1
חבר  |  18/06/10 18:57
3
חוסן לאומי זה להתגייס לצה'ל ל"ת
חילוני חרד   |  19/06/10 17:00
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שולמית קיסרי
זה לא קשור למעמד חברתי, למקצוע, לדעה פוליטית, לדת, מין, גזע וגיאוגרפיה    האהבה, התשוקה והצורך בהתחדשות קיימים אצל בני האדם באשר הם... שום דבר לא יעמוד בפניהם גם אם אתה ראש ממשלה, נשיא, סגן נשיא או פועל בניין
ד"ר ליאון ארדיקיאן
אדון ארדואן, אתה מתרברב ומציג עצמך כגואל. אבל האם אתה גואל או מגואל? אתה שולח ספינה שעל סיפונה רוצחים - שכירי חרב - שבכיסיהם דולרים. שלטונך רווי במסעות רדיפה. התוכל להסביר על פלישותיך לשטחה של עירק והרצח של העם הכורדי? ומה עם כיבוש חצי האי קפריסין שגרם להפרדת משפחות?
איתן הרשקו
במהלכו של יאיר לפיד נעשו מספר טעויות ברמה האסטרטגית הנובעות מיהירות, מנאיביות או מחוסר ידע
משה אדרי
"בראתי יצר רע, בראתי תורה תבלין, כי המאור שבא מחזירו למוטב"
גדי איזנקוט
האתגר המרכזי של הצבא הוא להמשיך לספק לתושבי המדינה ביטחון לשנים ארוכות עם השגת הרתעה ותוך כדי מוכנות וכשירות להגן ולתקוף, ולעמוד בכל המשימות שיגדירו לצה"ל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il