X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
שני מאמרים לפרשת השבוע: על מרים הנביאה ששימשה כ"מוביל הארצי" של עם ישראל, ועל אהבת חינם כמשכינת שלום תמידי
▪  ▪  ▪

היה זה בעשרה בניסן [מגילת תענית] בשלהי השנה האחרונה, שנת ה-40 לנדידתם המפרכת והקשה של "קבוצת נוודי המדבר" מן האימפריה המצרית העריצה והאכזרית לכיוון ארץ "חמדת אבות", הלא היא ארץ כנען (שתכונה בעתיד ארץ ישראל).
היה זה יום נעים, אביבי וידידותי לסביבה. השמים הבהיקו בזוהרם, שמים תכולים שאף "חייכו" אל קבוצת הנוודים/הנודדים שלמטה, שמנתה מאות אלפים "אשר לא ייספרו מרוב": אנשים, נשים וטף. הקבוצה שירכה דרכה באיטיות, עקב בצד אגודל. השמים היו נקיים (כמעט) לחלוטין משום שרק עב/ענן אחד, קטנטן, צח ולבן "ליווה" אותם לאורך כל מסלול הליכתם/נדידתם ועל-פי "הוראה מגבוה" היה "מנמיך ומשפיל את ההרים הרמים ומגביה ומרומם את הגיאיות והעמקים" והוא שימש כמו "סכך חג הסוכות" המצל והסוכך מקרניה (הלוהטות בדרך-כלל) של "השמש המדברית", שהפעם הייתה בגדר: "חמה נעימה וחמימה שחיממה את המחוממים בחומה החמים" [מדרש גם]. לצופה מן הצד היה נדמה שבאווירה שלווה ופסטורלית זו הענן ממעל כאילו "קורץ" הוא לקבוצה ואומר להם: "היי, חבר'ה! הפסיקו את שטויותיכם ומעשיכם נלוזים והמיותרים שמדי פעם אתם נכשלים בם. חבל, חבל על כל אחד ואחת מכם שמשלם מחיר אישי יקר בגין זאת, אם בחולי, אם בייסורים ואם בסוגי פורענות (אישית ו/או ציבורית) טראגית וקשה".
הכל היו עסוקים בהכנות הקדחתניות לקראת חג הפסח הקרב והממשמש ובא. גברי הקבוצה יצאו אל המרחבים להביט טרף לביתם. נשות הקבוצה נשארו במחנה: כיבדו, ריבצו, האכילו את התינוקות והעוללים, והיו עסוקות במלאכות הבית המגוונות. חרוצות הן הנשים, קדושות וטהורות...
ולפתע פתאום, צעקה חדה פילחה את האוויר והחרידה את המחנה. הייתה זו צעקתה של מימה בת ימימה (למשפחת מומימה הידועה), אחת מן הנשים הצדקניות והמסורות ביותר. "מה קרה לך? למה ועל מה צעקתך? האם לאחד מבני ביתך קרה אסון?!" - קראה שכנתה, חמימה בת תמימה, כשאחד מן הסירים נשפת על גבי הכירה (לבישול). שכנתה רצה אליה כנשוכת נחש. מכל עבר נשמעו קריאות בסגנון - "מה קרה לה?" ועוד. נשים רבות נזעקו אל אוהלה של מימה כשאוזניהן כרויות לדעה מה ולמה. הן הרגישו ש"הכצעקתה" לא הייתה כתמול שלשום ואין זו "צעקת שווא".
"התינוק לא חדל מלבכות" - השיבה אמריהן מימה והמשיכה בקול בוכים: "התינוק בוכה מצמא ואין לי מים לתת לו משום שזרימת המים בברזים הופסקה ללא כל הודעה והתראה מוקדמת". "אוי, דבר נורא ואיום קרה במדבר. גם לנו אין מים בברזים. גם לנו אין מאין לתת מים לאנשי ביתנו" - נשמעו עוד ועוד קולות בכי וזעקות שבר שנשמעו למרחוק. לעת עתה, אף אחת לא ידעה מה הסיבה. "אולי בגלל עבודות תשתית?!" - הציעה/תמהה אחת הנשים, שמימה בת צמימה שמה.
עוד הנשים מדסקסות ומשוחחות על המצב הקשה והעגום שנוצר, והנה כרוז יוצא במחנה ומודיע בקול שנוק ונוגה ובדמעות שליש לאמור: "אספקת המים הופסקה בעליל משום שמרים הנביאה ששימשה כדירקטור בכיר בתאגיד המים המדברי הלכה לעולמה". ובשארית כוחו עוד הספיק לומר: "הפטרון העליון של תאגידי כל המים בעולם הוא שהורה על הפסקה טוטאלית של מקורות המים". הכל התחילו לבכות, לצעוק, לתמוה, להתלונן ולרטון. אנשים, נשים וטף הרימו גבה כלפי מעלה וזעקו "עת צרה היא ליעקב".
"אם כן" - התעשתה/אמרה מימה בת ימימה ופרצה שוב בבכי קורע לב ובקול אבל, דואב ועצוב המשיכה/הודיעה: "מרים שלנו, מרים הנביאה, 'מורת הנשים' (על-פי המדרש) הלכה לעולמה, ובאר המים שהייתה בזכותה, גם היא נסתלקה והלכה לבלי שוב...".
יללה, נהי ואנייה וקול בכי "שזעזע ארץ ומלואה ותוקפו אף הגיע עדי פמליה של מעלה" [מדרש גם] נשמע מכל עבר. תינוקות, עוללים ובני תשחורת רבים הצטרפו אל "מעגל הבכי". הצמא התחיל "להכות" באנשים במלוא עוזו. המצב הכללי היה "על הפנים"...
באחת מפינות הכיכר המרכזית שהתמלאה בנחילי ובהמוני אדם אשר הגיעו להתלונן ולרטון על המחסור החמור במים, ישבה ילדה קטנה וחכמה, כבת שש-שבע, משכה בשמלת אמה ואמרה: "אימא! כולם בוכים על כי אין מים. אבל, מי זו מרים? ומה הקשר שלה להפסקת המים?!"... "שבי נא בתי לידי ואספר לך, בקצרה, את סיפור חייה של מרים שנפטרה בגיל 127 שנים ואשר נמנתה ונכללה בין "שבע הנביאות שקמו לעם ישראל" [מגילה י"ד, ע"ב]. מרים הייתה הבת הבכורה של עמרם "גדול הדור" [סוטה י"א, ע"א] ויוכבד "מן המיילדות העבריות" [מקרא]. משה ואהרון היו אחיה הצעירים. שלושה אלה היו "הפרנסים הטובים שעמדו להם לישראל" [תענית ט', ע"א] עוד בימי העבדות במצרים. הם גאלו את העם והנהיגו אותנו ב-40 שנות נדוד. לכל אחד מהם נתן הקב"ה "מתנה טובה" אשר ממנה נהנינו כולנו: "המן" שאנו אוכלים בדרך ניסית, בזכות משה. "הענן" שמגן ומסוכך עלינו, בזכות אהרון ו"הבאר" המספקת "מים חיים" לכל הברזים והברזיות באוהלים, בזכות מרים. "נסתלקה מרים נסתלקה הבאר" [תענית ט', ע"א וספרי לנצבים ש"ה]. לאות אבל וצער על פטירתה של מרים הצדקת הכריזו בשמים על "הפסקת המים". אויה, בתי היקרה. לצערי, קשה עלי הדיבור היום מחמת הצימאון. בהזדמנות הבאה בעזר ה', אוסיף ואספר לך יותר על צדיקותה, הנהגותיה ודפוסי התנהגותה של אישה מיוחדת ואצילית זו. לסיכום דבריה ובמאמץ עליון הוסיפה עוד: "זכרי בתי והעבירי לצאצאייך ולדורות הבאים. בזכותה של מרים שתינו מים מ'בארה של מרים' שהייתה מעין 'המובילה הארצית' מטעם 'רשות המים השמיימית'".

שתהיו אוהבים זה את זה

פרשת השבוע, פרשת "חוקת", תיקרא כ"פרשה נפרדת" ברוב בתי הכנסת, בישראל ובתפוצות (מלבד יהודי תימן נוסח "בלדי" שיקראו את "חוקת - בלק" כ"פרשיות מחוברות" ואת "מטות מסעי" בהמשך כ"פרשיות פרודות". ואכמ"ל). הפרשה מכילה 87 פסוקים (וסימנך: "מיוסדים על אדני פז") הכוללים שלוש מצוות עשה ומגוון נושאים וסיפורים מקראיים שחלקם משמחים, כמו למשל: נצחונו של עם ישראל נגד סיחון מלך האמורי, עוג מלך הבשן ואחרים וחלקם עצובים, כמו למשל: סיפור מי מריבה, נשיכתם של "הנחשים השרפים" ובעיקר, מותם של מרים ואהרון, מן "הפרנסים הדגולים שקמו אי לישראל" [מדרש גם]. מותם גרם במישרין להסתלקות באר המים ולהסתלקותו של הענן שהגן וסוכך על העם ויפה היא קביעתם של חז"ל [תענית ט' ע"א]: "באר המים בזכות מרים ובשעה שמתה נסתלקה הבאר" או [ספרי לפרשת נצבים ש"ה]: "בשנה אחת ובירח אחד נסתלקו שלושה צדיקים, משה אהרון ומרים [ועל כן] נתבטלו שלוש המתנות הטובות שניתנו על ידם (=בזכותם): המן בזכות משה. עמוד הענן בזכות אהרון. הבאר בזכות מרים".
קביעתם של חכמינו התבססה על "סמיכות פרשיות" שנאמרו מפורשות בתורתנו: בקשר למרים נאמר [במדבר כ', א'-ב']: "וישב העם בקדש. ותמת שם מרים ותקבר שם: ולא היה מים לעידה" ובקשר לאהרון נאמר [במדבר כ', כ"ב-פרק כ"א, א']: "ויבואו בני ישראל הר ההר: וימת אהרון שם בראש ההר...: וישמע הכנעני מלך ערד יושב הנגב... וילחם עם ישראל וישב (=וישבה) ממנו, שבי". על-פי הכתוב ופרשנות חז"ל, למדים אנו שמיתות מרים ואהרון גרמו לזעזוע עמוק בעם ישראל משום שהסתלקות הבאר גררה בעקבותיה חוסר מים, צמא גדול לכל העדה, אנשים, נשים וטף. דבר שהביא לידי טרוניות ותלונות קשות כלפי משה, אהרון והקב"ה, והסתלקותו של הענן גררה בעקבותיה את הגעתו של הכנעני ומלכם מן הנגב אל המדבר כדי להילחם בעם ישראל ואף לשבות מהם "שבי", כלומר: "שפחה אחת בלבד" [רש"י על אתר וילקוט שמעוני לפרשת חוקת, כ"א] או "לשבות מהם שביה רבה" [העמק דבר על אתר בשם תרגום יונתן]. דבר שהביא לידי ביזוי והשפלת העם, ובעיקר צער ועוגמת נפש במציאות שממילא הייתה כבר עגומה, דואבת וכואבת.
על דמותם המיוחדת של מרים ואהרון כבר נכתבו פסוקים רבים והררי מדרשים/מימרות חז"ל המספקים חומר למכביר. בגין גזירת אורך ועורך לא נוכל להרחיב ולפרט. ממקורות אלו ואחרים ניבטות ומזדקרות, יחד וכל אחת לחוד, שתי דמויות קדושות, טהורות, מיוחדות ומלאות יופי והוד קדומים שפעלו ללא לאות למען עם ישראל ורווחתו הפיזית והרוחנית. מרים ואהרון הצטיינו במסירות נפש, בנתינה עצומה ובעיקר לימדו את דורם, כמו גם את הדורות הבאים, מהי משמעותו האמיתית של מוטיב האחדות וחשיבותו בעם ולעם ישראל, קרי: אהבת ישראל אמיתית. למותר לציין, שדווקא בימים טרופים וקשים אלה, שבהם מבקשי נפשנו ורעתנו מרימים ראש וחלקם אף מצהירים גלויות, בעזות מצח וללא בושת פנים, על רצונם להשמידנו ולהעבירנו מן העולם - אנו נדרשים לעשות כל שלאל ידינו "לפשפש ולתקן מעשינו" ולהעצים את מכלול המידות הטובות ובעיקר מידות של פרגון, אחדות ואהבת ישראל, "אהבת חינם" שתשמש כאנטיתזה ל"שנאת החינם" אשר הובילה את העם היהודי למצב של חורבן ושואה קשים מנשוא וממספר. הבה נישא תפילה לבורא עולם שיעזרנו להגיע למציאות אוטופית כזו ונזכה עוד בימינו לראות נחמה, ששון ושלום בארצנו ובכל אתר; והסיפור הקצר על שני ילדי ישראל מקסימים וטהורים שיובא להלן, מי ייתן שייקרא, יילמד, יופנם וישפיע על רבים מאיתנו לשפר ולהשתפר בדרכים נאותות ובדפוסי התנהגות נאותים בכל הנוגע לאהבת ישראל אמיתית בבחינת: "ומתלמידיי יותר מכולם" [תענית דף ז' ע"א ומכות דף י' ע"א]:
באחד מתלמודי התורה בארץ התקיים "יריד פורים" שכלל משחקים, מתנפחים, כרטיסי הגרלה ועוד. הפרס הגדול היה קורקינט (תוצרת Razor) ששוויו 350 שקלים. רגע הסיום הגיע ועיני הילדים היו נשואות אל מנהל התלמוד תורה. הכל היו במתח וחיכו להוצאת פתק ההגרלה עבור הפרס הגדול. וגם אומנה, הפתק נשלף ונשימתם/נשמתם של הילדים כמעט נעתקה ממקומה כששמו של התלמיד משה ס. הוכרז בקול. המבטים הופנו אליו ברגע. מנהל התלמוד תורה נשמע קורא למשה מספר פעמים. בתחילה, משה היה מופתע לחלוטין ולאחר שהתעשת המשיך לשבת במקומו. מנהל התלמוד תורה ירד אליו כשהוא ממלמל: "אולי מתבייש הוא". אולם, משה בשלו. הוא מסרב לעלות וטוען: "הפרס אינו מגיע לי! לא אני קניתי את הכרטיס. הפרס מגיע לשימי ה., חברי הטוב. הוא קנה את הכרטיס ורשם את שמי עליו". המנהל המופתע פנה אל שימי וביקש להבין את פשר הדבר. שימי השיב: "אכן, אני קניתי את הכרטיס. כסף לקנות כרטיס הגרלה לא היה לי בגלל המצב הכלכלי וחברי הטוב משה נתן לי את הכסף. על כן, ראיתי לנכון לרשום את שמו על כרטיס ההגרלה. אשר על כן, 'מן הדין' משה זכאי לקבל את הפרס ולא אני". משה, מן העבר השני ממשיך לטעון: "לא. כי נתתי לשימי את הכסף במתנה מוחלטת ומחלתי על קבלת הכסף. אשר על כן, שימי זכאי 'מן הדין' לקבל את הפרס".
מנהל התלמוד תורה עמד די נבוך ואובד עצות. המנהל התקשה להחליט למי לתת את הפרס היות שכל ילד מתעקש שחברו הוא הזכאי היחידי לקבל. מספר דקות עברו והמתח בשיאו. לפתע, מנהל התלמוד תורה ביקש שקט מכל הנוכחים וסיפר את הסיפור הידוע על אותם שני יהודים, שהיו חברים בלב ובנפש, אשר התווכחו ביניהם על צווארו של מי יכרוך התליין את חבל התלייה, כי כל אחד מהם נשבע לחברו כי "הוא ערב לחייו". כשראה זאת המלך, ביקש מהתליין להניח להם והוסיף ואמר: "פוטר אני את שניכם ממיתה ובלבד שתכניסו אותי כחבר שלישי בתוך חברותכם". מייד בתום הסיפור, המנהל הוציא מכיסו 350 שקלים ואמר לשני התלמידים "קבל עם ועולם": "הרשוני לנהוג באותו הפתרון שהמלך החכם מצא. הא לכם הכסף וקנו עוד קורקינט ובלבד שתכניסוני כחבר שלישי בתוך חברותכם", שכן הם דברי המדרש: "אמר להם הקב"ה לישראל: בניי, אין אני מבקש מכם אלא שתהיו מכבדים ואוהבים זה את זה".

מאמר זה מוקדש להצלחתם של אביטל לבית סלומון עב"ג בניהו הי"ו אשר באו בברית הקדושה השבוע, ביום השלישי, יום שהוכפל בכי טוב. מעומקא דליבא נאחל לזוג המיוחד איחולים וברכות לבניין עדי עד. מי ייתן ובורא עולם בקניין, ישלים להם זה הבניין. אמן!
תגובות והארות תתקבלנה בשמחה: דוא"ל ozie50@012.net.il
תאריך:  18/06/2010   |   עודכן:  18/06/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מרים כדירקטור בכיר בתאגיד המים המדברי
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
מאמר יפה, תרומה יפה בזמן
מרק_טווין  |  18/06/10 13:10
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
מי קובע מהי דעת תורה? יש בכלל דבר אבסולוטי שנקרא דעת תורה?    איפה הכסאות הנמוכים של משרד החוץ כשצריך אותם?    ועל הביזיון שנגרם מפרשות ארז אפרתי ואורי בלאו
דודו אלהרר
משיועמדו לדין בניו של הרשע המרושע אריאל שרון, נצפה לא רק להרשעתם ולהענשתם, אלא נחשוף ונגלה אם יש זיקה בין פשעי השוחד לבין פשע הגירוש והחורבן
ראובן לייב
הכדור העגול מצליח, בינתיים, לתעתע בפייבוריטיות, כאשר קבוצות חלשות יותר מאיימות עליהן
אריה יואלי
עם ישראל עמד על עברי פי פחת. יחסי החוץ היו כישלון, הדבק החברתי נעלם והפסיד במלחמת פתע; אלא שאז בא המפנה מתוך העם, מלמטה    מעט לפרשת חוקת
שולמית קיסרי
זה לא קשור למעמד חברתי, למקצוע, לדעה פוליטית, לדת, מין, גזע וגיאוגרפיה    האהבה, התשוקה והצורך בהתחדשות קיימים אצל בני האדם באשר הם... שום דבר לא יעמוד בפניהם גם אם אתה ראש ממשלה, נשיא, סגן נשיא או פועל בניין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il