X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
צבי גיל מביא רשמיו מביקור בתוניס, בו גילה כי לעתים רואים בחוץ את המציאות שלנו טוב יותר מכפי שאנו רואים אותה כאן
▪  ▪  ▪
קרתגה שבתוניס
עלי המדריך (משמאל) ואני

בתוניס, כמו בג'קרטה, או בטשקנט, המבקר הישראלי לומד שיש איסלאם מסוג אחר, ואף שהממשלות בשתיים מתוך אלה באינדונזיה ובתוניסיה, לא מקיימות יחסים עם ישראל, בניגוד לאוזבקיסטאן, שמקיימת קשרים הדוקים - האוכלוסיה המוסלמית אינה בהכרח אנטי-ישראלית. לעתים אפילו פרו-ישראלית, אף שיש הפרדה בין היחס לממשלה לבין היחס לעם בישראל, כפי שלמדתי בביקור קצר בתוניס.
בפוסט שלי "הביצה ואנחנו" כתבתי שאני מתכוון לבקר בגנואה, מקום הולדתו של קולומבוס ולבדוק בין היתר את הסיפור על "קולומבוס והביצה". ואכן ביקרתי בגנואה אבל לא בעקבות קולומבוס, אלא במסגרת שיט בדרום מערב הים התיכון, שגנואה הייתה אחת מנמלי הביקור. הרבה שכיות חמדה בעיר מרתקת זאת אבל מבחינתי, האטרקציה החדשה שבה, היא האקווריום, מן הגדולים והמרהיבים בעולם - Acquaria di Genova - שהוקם בשנת 1992 במלאת 500 שנה לגילוי אמריקה על-ידי יליד העיר כריסטופר קולומבוס.
במסגרת הסיור הזה משך אותי דווקא הביקור בתוניס. תוניס בירת תוניסיה היא חלק מן ה"מגרב" - בערבית מערב, שכן היא, בצד מרוקו ואלג'יריה, שוכנת בצפון-מערב של אפריקה. העניין שגיליתי בצפון אפריקה בכלל וביהדות שלה בפרט היה בשנות ה-50', כאשר שימשתי תקופה קצרה מרָכֵז הדרכה במוסד ניצנים בדרום. זאת הייתה התקופה של ראשית העלייה הגדולה מצפון אפריקה. אחד המדריכים שלי היה יוסף ג'רבי. כלומר שם משפחתו נבע ממקום הולדתו - ג'רבה שבתוניסיה, מקום שבו שגשגה קהילה יהודית מן העתיקות והידועות בעולם. יוסף היה בחור נאה מאוד, רחב-גרם, בעל שיער שטני כמעט חלק ועיניים ירוקות. תהיתי כיצד זה אדם שמוגדר בסטריאוטיפ הישראלי "מזרחי" הוא בהיר-עור ובעל עיניים ירוקות, ואילו אני, ה"אשכנזי", יליד פולין, יש לי שיער חום מסולסל ועיניים חומות. לימים גיליתי שהוא לא היחידי וכי רבים מיוצאי ה"מגרב" הם בהירי-עור ומקורם לא רק בדרום-אירופה כמו ספרד, טורקיה ויוון, שאותן מייחדת שפת הלדינו (היידיש של היהודים הספרדים) אלא גם מצרפת ומהולנד - כלומר אשכנזים. מזרחיים, הם לא - בכל מקרה. במשפחת מחותניי, בשם חליפה, (ס"טים) ישנם גברים ונשים בעלי עיניים ירוקות ואפילו ג'ינג'ים ובלונדיניים. אני לעומת זאת, אפשר מאוד שהמקורות שלי הם דווקא בקווקז המזרחי.
התופעה הזאת מתחוורת עוד יותר בעת ביקור (בהזדמנות אחרת וממושכת יותר) באנדלוסיה, בדרום ספרד, סמל לתור הזהב של הקהילה היהודית בספרד, בימי הביניים ואחריהם, כאשר היהלום שבכתר הוא הרמב"ם יליד קורדובה. המעבר בין ספרד לצפון-אפריקה הוא קצר מאוד. ואין ספק שהאינקוויזיציה הביאה תגבורת לקהילות היהודיות בצפון-אפריקה. אפשר לומר כי הצדק הפואטי הוא בכך שכיום הצפון-אפריקנים עוברים את המים בכיוון ההפוך – לספרד, לא לחיפוש מקלט אלא לחיפוש עבודה, ודרכה לאירופה.
במקרה שלי יכולתי לרדת לתוניס במסגרת קבוצת טיול, ולא כיחיד. בין השאר, יחידים זקוקים לאשרה. מכל מקום, הנוהל היה מהיר, יעיל וידידותי. משטרת ההגירה בדקה את הדרכון, תלשה מן הטופס שהתבקשנו למלא חלק אחד (השני יילקח ברציף בדרך חזרה לאונייה) ונכנסנו, קבוצה של כ-25 אנשים, לאוטובוס שאותו הדריך עלי חמאסי (תרגום המילה חמאס הוא: נלהב, גיבור - תנועת החמאס בעזה שואבת את שמה ממקור זה). העובדה שאני ישראלי, שימחה אותו מאוד, החלפנו כרטיסים והבטחנו לעמוד בקשר. מבחינתי זה היה כרטיס הביקור לארץ מוסלמית, אף שביסודה בֶרבֶרית, שלא רוצה לאכול ישראלים לארוחת בוקר.
הביקור של הקבוצה שלנו התרכז בשני מוקדים; אחד - קרתגה שעל החוף, והשני - מֶדינה בלב העיר העתיקה. על-פי החוקר ההיסטורי נחום סלושץ, היהודים הגיעו לתוניסיה יחד עם הפניקים יוצאי הערים צור וצידון, שהגיעו באוניות לאותו חוף שהוא כיום שריד של קרתגה (בפניקית - קרת החדשה = העיר החדשה). קרתגה הייתה עיר ומעצמה באוטיקה (תוניסיה של היום), שנוסדה במאה ה-9 לפנה"ס על-ידי מתיישבים פניקים מהעיר צור. לאחר נפילת צור בשנת 332 לפנה"ס שימשה כבירת המעצמה הימית הפניקית. העיר נהרסה לחלוטין בשנת 146 לפנה"ס במהלך המלחמה הפונית השלישית, והרומאים הכריזו על השטח כמקולל ואסרו על התיישבות בו. כמאה שנה לאחר מכן חזרו הרומאים למקום והקימו עיר חדשה באותו שם, שאת הריסותיה ניתן לראות היום. קרתגו הרומית שימשה כבירת הפרובינקיה הרומית אפריקה, ובמהלך השנים הפכה לאחת הערים הגדולות באימפריה הרומית. קרתגו נהרסה שוב ולא שוקמה כתוצאה מפלישות ברברים, ביזנטים ומוסלמים (על-פי ויקיפדיה). חורבות העיר קרתגה הוכרזו כאתר מורשת עולמית על-ידי אונסק"ו בשנת 1979. השרידים מצויים בלב פארק מצודד, ובו שבילים וגם בינותם שרידים.

יהודי תוניסיה

System.String[]

עזה תחילה

System.String[]

שיח עם אקדמאי תוניסאי

System.String[]

המאמר מתפרסם באתר המחבר "זרקור"
תאריך:  19/06/2010   |   עודכן:  19/06/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אריה אבנרי
השר אהרונוביץ הבטיח שלא להתערב בענייני חקירות, אבל הוא מעורב בכך באמצעות מנכ"ל משרדו    ראש הרשות להגנת עדים אריה (לייבו) לבנה הודיע בימים על פרישתו מתפקידו בין היתר בגלל מעורבות שכזו    הבלוג שלי (33)
יואב יצחק
לפיד, שהפך לסוס הלבן של אהוד אולמרט וארנון מוזס - הפועלים לשם הרצתו לכנסת הקרובה, הצליח גם הפעם להתל ברבים וטובים    הויכוח הציבורי בשאלת ניגודי העניינים, דוחק לקרן זוית את השאלות החשובות: האם לפיד הוא בעל ערכים המצדיקים תמיכה בו
עמוס שלו
אנחנו כישראלים שסובלים בדר"כ מחרמות של ארצות וארגונים צריכים להיות הראשונים להתנגד לשימוש בכלי הזה    יש להבדיל בין סכסוך פוליטי לבין הקשרים הכלכליים-חברתיים    איש אינו מרוויח מחרם. כולם מפסידים!
ברוך שקד
הפקידה בסוכנות הדואר, שמסרה לי את המסמך, סיננה בשפתיים קפוצות שזהו מכתב מהמשטרה    התגובה הראשונה והאינסטינקטיבית הייתה הכחשה גורפת: זה לא אני, ולבטח יש פה טעות משטרתית טיפוסית    הייתי חייב לשקם את מעמדי במשפחה, ויותר מכך לסכל את האפשרות שרשיוני ייפסל
ראובן לייב
עמותות "עזר מציון" ויד שרה" מעניקות סיוע פרא-רפואי לחולים ולמוגבלים ברחבי הארץ
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il