X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  ספרים
ביקורת לספר "כחום הדם" מאת אירן נמירובסקי, הסופרת היהודייה, שלא ראתה עצמה ככזו, אך הנאצים דווקא כן
▪  ▪  ▪
אירן נמירובסקי
כריכת הספר "כחום הדם"

אירן נמירובסקי כתבה את סוויטה צרפתית, הבלתי-גמורה1 אבל נהדרת. היא גם כתבה את הסיפור האנטישמי, דוד גולדאר, ואת הספר כחום הדם, שתורגם לעברית אשתקד בידי חגית בת-עדה והגיע לידי רק עתה. כל ספר שונה וכולם דומים - אותה כתיבה שוטפת וכובשת, אותה ראיית אנשים מעמיקה ואותה דרך הסיפור, כך שהקורא נבלע בו.
סיפורה האישי של הסופרת היהודייה, שלא ראתה את עצמה ככזאת, אבל הנאצים דווקא כן, מעורר עניין בזכות עצמו. אירן נמירובסקי נולדה באוקראינה, עברה לצרפת, הייתה לסופרת מצליחה וקיוותה לשרוד, אבל נלקחה לאושוויץ ונספתה בגיל 39. היא הצליחה להשאיר את בנותיה הקטנות בפריז והותירה בידיהן מזוודת-קרטון עם כתביה שלא הספיקה לפרסמם. אחרי ששים שנה הוצאו הכתבים מן הגניזה ועוררו תשומת לב עולמית, כשהבנות פרסמו אותם, והעולם הכיר בה כאחת הסופרות הגדולות במאה העשרים.
הסיפור כחום הדם מתחיל באיטיות איכרית ומתאר את חייו של סילביו, זקן ערירי המתגורר בכפר הצרפתי, שאותו עזב כדי לעשות חיים ברחבי העולם וחזר אליו מבוגר ועייף, כשהוא מתפרנס ממכירת האחוזה והאדמות שהשאירו לו הוריו. המספר, שהוא גיבור הספר, הינו הדמות ההפוכה לחלוטין מן האיכרים, שאירן נמירובסקי ידעה לצייר ולתאר אותם כל-כך טוב. הם חמדנים, ספונים בבתיהם וסופרים בחשאי את רכושם, כפי שהיא עצמה מתארת: "איש איש חי בביתו על אדמתו, חושד בשכניו, אוסף את תבואתו, מונה את מעותיו, ואינו עוסק בכל השאר".
מכירת הקרקע היא העבירה החמורה ביותר שיכול איכר לעשות. פחותה ממנה בגידת אישה בבעלה. ואילו המספר, אף שהוא מקמץ בדברים, מגלה מעט מעלילותיו עם נשים ברחבי העולם. עולמות שונים, אנשים הפוכים והעלילה שוזרת את אלה באלה. הסופרת היהודייה, שמאוד לא אהבה יהודים (את דעתה האנטישמית הביעה בספרה דוד גולדאר), אהבה את הכפר. היא מתארת בחום את האווירה הקסומה, אבל אינה מסתירה את ביקורתה על הכפריים. בכישרון רב היא מתארת את חשכת הלילות בין העצים והשיחים, את טחנת הקמח שעל גדת הנהר הרוחש ואת הדברים שמתרחשים שם.
המוטו של הסיפור מופיע על הכריכה: "אנשים מסכנים! יש רגע מושלם, שבו כל ההבטחות מבשילות והפירות היפים נושרים סוף סוף. רגע, שבו הטבע מגיע אל סיום הקיץ, שעל פניו יחלוף עד מהרה, ואז מתחילים גשמי הסתיו. הוא הדין גם כשמדובר בבני אדם".
הסיפור מתחיל בקצב איטי מאוד, קצב של כפר, ש"כלום לא קורה בו", אבל כתיבתה הקסומה של אירן נמירובסקי מושכת את חובב הספר להמשיך בקריאה ולהיכנס לעלילה בקצב האיטי של חיי כפר. לאט-לאט מתגלים עוד דברים ועוד פרטים, שמוסיפים להכרת הדמויות עד לסוף מפתיע. הסופרת אורגת סיפור בלשי בכפר המנומנם הזה. סיפור של אהבה, שהיא תוצאת חום הדם. להט הצעירים. זה סיפור בלשי, שמסתיים בדרך ערמומית המתאימה כל-כך לכפריים הללו.
את ההקדמה לספר ("גני העדן האבודים של אירן נמירובסקי"), שכתבו עורכיו הצרפתים, הייתי מדפיס בסוף, אחרי שהעלילה נפרסה כולה בפני הקורא.

1. הספר הסוויטה הצרפתית כולל שני פרקים. המחברת תכננה לכתוב ארבעה, אבל חייה נקטעו באיבם.
תאריך:  22/06/2010   |   עודכן:  22/06/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הרצל חקק
קריאה בספר שיריו של סטנלי מן, "ארגז מטען על הספון"    הוצאת ספרי "ביצרון", 2008, תרגום מאנגלית: עודד פלד, 85 עמודים
אבי אהרן
ספר מתח חדש "נעליים שחורות" מאת אבי אהרן    טבח באסירים ביטחוניים פלשתינים - הוליד תיאוריית קונספירציה
ראובן קפלן
לאחר מהפכת הקואוצ'ינג הגדולה, כשנראה כי כל אדם שני עבר/עובר/יעבור בקרוב תהליך אימון בתחום כלשהו, מגיש איציק בן - מאסטר קואוצ'ינג, לקורא הישראלי את "דרך האימון" - תאוריית האימון (Coaching) הלכה למעשה
איתן קלינסקי
יורם קניוק מגיש לנו תעודה אנושית מרגשת בספרו תש"ח
דוד מנדל
ביקורת נגד הספר "המלכודת של הקו הירוק" מאת פרופ' יהודה שנהב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il