X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בימים הקרובים צפוי פרק ב' בסדרת המשטים, עת יגיע אל מול חופי עזה משט של ספינה או שתיים מלבנון, שעל אחת מהן נשים רבות. גם חיזבאללה רוכב על הגל הטורקי
▪  ▪  ▪
ספינה מלאה בנשים? [צילום: פלאש 90]
המשך העסקה של אספקת הנשק לטורקיה, בטענה שהצבא הטורקי החילוני אינו משקף את דרכה של הממשלה האיסלאמיסטית, יש בו סכנה: לאחרונה עבר הצבא הטורקי איסלאמיזציה, וכיום עלולה אספקת נשק מתקדם לצבא זה להביא את תוצרי התעשיה הביטחונית הישראלית לידי אירן, חיזבאללה או חמאס.

נראה כי המשטים לעבר עזה הפכו לאופנה, שכן נמצא המרשם הנכון שבאמצעותו ניתן לכופף את ישראל. מארגני המשטים הבינו כי פיגועים ואוטובוסים מפוצצים מעוררים את אהדת העולם לישראל, משייכים את אויבי ישראל לטרור, לאלימות ולדם, ומאחדים את הישראלים מאחורי הימין הקיצוני. לעומת זאת, משט של סיוע הומניטרי יוצר דעת קהל אוהדת לערבים הדואגים כל כך לזכויות האדם של המסכנים הכלואים בעזה והמביעים את דאגתם בדרכי שלום.
מה יותר יפה, עדין ופסטורלי, מספינה מלאה בנשים השטה בלב ים עם אוכל, מים וכיסאות גלגלים? וכשישראל עוצרת את הספינה, היא מפסידה את המערכה על אהדת העולם. מכאן גם המעורבות הגדולה של התקשורת במשטים הללו, הן בארגונם והן בכיסוי הקורות אותם.
משטי שלום מעוררים ויכוחים בתוך ישראל ומחלישים את החזית העומדת מאחורי ממשלת הימין. איש השמאל הישראלי, הצדקן המתחסד, שבעקבות פיגועי טרור נכנס לקונכייה וגוזר על עצמו תענית דיבור, מוצא במשט של "פעילי שלום" סיבה לעלות מחדש על בימת התקשורת, לחדש את מלאי הסיסמאות ולרענן את המסר האנטי-ממשלתי.
טורקיה, באמצעות המשט הראשון, הציבה את עצמה בחזית המאבק נגד ישראל, והצלחתה עוררה בעולם הערבי קנאה גדולה בטורקים וביקורת קשה נגד מחדלי הערבים לסייע לאחיהם הפלשתינים בעזה. על גל זה רוכב עתה חיזבאללה, הממלא את החלל בפעילות הערבית. גם הקריאות העממיות למנות את ארדוע'אן הטורקי לח'ליף הדאיגו את נסראללה, שהיה גיבור העולם הערבי לאחר מלחמת לבנון השנייה, וכוכבו דעך לאחרונה בשל עצירת הג'יהאד שלו נגד ישראל ושקיעתו בביצת הפוליטיקה הפנימית הלבנונית. אין כמו משט מוצלח כדי לנפח מחדש את תדמיתו של נסראללה כמנהיג העולם הערבי.
מאחורי הקלעים של המשטים קיימת תחרות בין הסונים ובין השיעים: טורקיה הסונית חשה לסייע לעזה הסונית כדי לדחוק ממנה את השפעתה של אירן השיעית, וחיזבאללה השיעי, בברכת אירן, חש גם הוא להוכיח שהשיעים לא נטשו את חמאס לאחר שבמהלך השנים האחרונות טיפחו, מימנו, חימשו ואימנו אותו.
טורקיה - בעיות בבית
מאז שנוסדה טורקיה המודרנית בשנת 1923, היא סובלת מיחסים עכורים בין הממסד ובין המיעוט הכורדי המתגורר בדרום מזרח טורקיה. העם הכורדי קרוב יותר לעם הפרסי מבחינת לשונו ותרבותו, אך חבל הכורדים חולק לארבע חלקים שסופחו בהתאמה לטורקיה, לסוריה, לעירק ולאירן. הכפפת חלק גדול מהכורדים לטורקיה נתקלה בהתנגדות כורדית מאז שהוקמה טורקיה, והמדינה נמצאת מזה עשרות שנים במצב מלחמה עם אזרחיה הכורדים.
כעיקרון, טורקיה אינה מכירה בכורדים כמיעוט בעל זכויות קולקטיביות, ולכן לא הכירה בלשון הכורדית כלשון חוקית בבתי ספר או במוסדות המדינה, גם באלה הנמצאים בחבל הכורדי. בדרך כלל אסור לומר בטורקיה את המילה "כורדים", ובתקשורת מתייחסים אליהם כאל "הטורקים ההרריים". רק לפני שלוש שנים הכירה טורקיה חלקית בלשון הכורדית במסגרת צעדי הדמוקרטיזציה שנקטה כדי להתקבל לאיחוד האירופי, אלא שמיום שאירופה דחתה את בקשת טורקיה להצטרף לאיחוד, הגבירה טורקיה את לחצה על הכורדים, הן בתוך טורקיה והן על אלה המסתתרים בכורדיסטן העירקית.
לאחרונה פתחה טורקיה בשורת מבצעים צבאיים נגד המיליציה הצבאית של מפלגת הפועלים הכורדית - ארגון השחרור של הכורדים בטורקיה. יש לציין בצער, כי שיתוף הפעולה הצבאי שהיה לטורקיה עם ישראל כלל אספקת נשק שבישראל ידעו כי הוא מופעל נגד הכורדים, ומדינת ישראל העדיפה את המשרות בתעשיה הצבאית והאווירית ואת עסקות המיליונים עם טורקיה על פני זכותם של הכורדים לעצמאות מטורקיה. ייתכן שבישראל סברו כי מדיניות זו תואמת את האינטרס הישראלי, שכן הצלחת הכורדים להשתחרר מטורקיה עלולה לתת רעיונות לכמה ערבים אזרחי ישראל שאינם חשים בנוח תחת "הכיבוש הציוני".
במהלך עשרות השנים של מאבק בטורקים נהרגו עשרות אלפי אנשים - אזרחים וחיילים - במבצעים צבאיים ובפעולות טרור, ורק בחודש מאי הרג צבא טורקיה 130 כורדים בשטח עירק. במהלך שלושת השבועות הראשונים של חודש יוני נהרגו עשרות חיילים טורקים ואזרחים כורדים, ונראה שטורקיה עומדת בפני התגברות של פעולות הכורדים נגדה.
בנאום שנשא השבוע, האשים ארדוע'אן "כוחות אזוריים" בליבוי הלהבות עם הכורדים, וברור לשומעים כי כוונתו הייתה לישראל. דבריו מזכירים לנו את הסיוע שהגישה ישראל לכורדים בעירק במחצית הראשונה של שנות ה-70' של המאה הקודמת, וארדוע'אן - כדרכם של שונאי ישראל הערבים - מטיל על ישראל את אשמת הבעיות הפנימיות של טורקיה.
התעשיה הצבאית בישראל נתפסה עם חוזים המחייבים אותה לספק נשק למדינה שאינה נמנית כיום עם ידידי ישראל. ניתן לתמוך בהמשך העסקה בטענה שהצבא הטורקי החילוני אינו משקף את דרכה של הממשלה האיסלאמיסטית, ולכן יש להמשיך ולטפח את היחסים עם הצבא. הדבר היה נכון עד לפני מספר שנים, אלא שלאחרונה עבר הצבא איסלאמיזציה, ולאחר שממשלת טורקיה הפנתה את פניה מזרחה, עלולה אספקת נשק מתקדם לצבא טורקיה להביא את תוצרי התעשיה הביטחונית הישראלית לידיהם של אירן, חיזבאללה או של חמאס.
האם יש בתעשיה הביטחונית מישהו שתפקידו לעקוב אחרי שינויים חברתיים ותרבותיים במדינות הרוכשות מאיתנו נשק, להעריך סיכונים, ולוודא שנשק זה לא יופנה נגדנו? מי בישראל טרח להרדים את המערכת הציבורית הישראלית כדי שזו לא תבחין בשינויים המתחוללים בטורקיה?

לאתר מגזין מראה
ד"ר מרדכי קידר הוא מרצה במחלקה לערבית וחוקר במרכז בגין-סאדאת למחקרים אסטרטגיים באוניברסיטת בר-אילן.
תאריך:  26/06/2010   |   עודכן:  26/06/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מאחורי הקלעים של המשטים
תגובות  [ 11 ] מוצגות  [ 11 ]  כתוב תגובה 
1
שאלה שגויה לחלוטין
משה, עורך-דין  |  26/06/10 15:46
 
- פיטפוטים של עו"ד
שדגעכ.  |  26/06/10 19:05
 
- צודק, טורקיה הפכה למדינת אויב ל"ת
בתיה  |  27/06/10 00:33
2
מרדכי קידר פלספן יהודי טיפוסי
גרעפס  |  26/06/10 18:59
 
- כותב היה צריך להיות רה"מ
הצדקת  |  27/06/10 02:26
3
מרדכי קידר בעד מדינה פלסטינית. ל"ת
עוד זוועה יהודית  |  27/06/10 08:02
4
חסרות לי הצעות אופרטיביות
ה_שגריר  |  27/06/10 09:33
5
כן זהו תפקידם!
ניררררררררר  |  27/06/10 16:18
6
שרשרת חוליות מתכת למדחפים תשבי
ממציא  |  28/06/10 09:25
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דני בן-ישי
עליית הלגיטימיות של "הלאום הפלשתיני" בתודעת הישראלי, התאפשרה בחסות היחלשות התודעה הלאומית היהודית    מי שאינו תופס את גדולת העם העתיק יוצר ספר הספרים, לא יתקשה לכבד כל כך את תביעותיו של ה"לאום" הצעיר, מוליד הטרור הבינלאומי
איציק סיבוש
יכולתי לפרוס מלוא היריעה את יכולותיו ואת ניסיונו של יוני כמפקד ועל אימון הפרט שנתן לי תרתי משמע    רציתי לספר משהו אחר, לחלוטין לא צבאי, לגמרי אנושי, מערבון ללא יריות, ומי שמחפש אקשן, מוטב שיקום עכשיו וילך להצגה יומית אחרת
יואב יצחק
העיתונים ידיעות אחרונות ומעריב מובילים קמפיין אגרסיבי תוך עיוות וסילוף תמונת המצב המלאה    הם פועלים בחוסר אחריות ופוגעים באינטרס הביטחוני והמדיני של ישראל    במקביל הם מחזקים באופן התנהלותם את ארגון החמאס
אליקים העצני
לסינג מזהיר: "אם תעשה מליבך הדום, ידרכו עליו... אם תפנה את נשקך נגד עצמך, אם תראה להם כמה אתה פגיע, יום אחד ירצחו אותך בנשק שנתת בידם. עשה מעצמך כבש, והזאבים יטרפו אותך!
קרן אלמוג
המערכת הרגשית היא המערכת "האוטומטית" שלנו, המאפשרת לנו להתבטא, לנהוג בצורה חברתית מותאמת ולתפקד בצורה יעילה במגוון תחומים נרחבים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il