X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ממשלת נתניהו עדיין נמצאת בעימות קשה עם הממשל האמריקני למרות ניסיונות הבית הלבן ליצור אווירה נינוחה לקראת הפגישה
▪  ▪  ▪
בנימין נתניהו. תחת לחץ [צילום: AP]

הפגישה של ראש הממשלה נתניהו עם הנשיא האמריקני תתקיים באווירה טובה אך הלחץ האמריקני על ישראל לא ייפסק ואף יגבר אחרי הבחירות לקונגרס בנובמבר. הפלשתינים ומדינות ערב יקיימו "הערכה מחדש" לשיחות עם ישראל בספטמבר - המועד שבו תסתיים הקפאת הבנייה בהתנחלויות.
הבית הלבן מנסה ליצור אווירה טובה לקראת הגעתו של ראש הממשלה לפגישה עם הנשיא אובמה השבוע.
הדבר איננו נובע מ"אהבה" לראש הממשלה נתניהו... מדובר באינטרסים פוליטיים של הנשיא האמריקני הרוצה לשפר את תדמיתו ותדמית מפלגתו לקראת הבחירות לקונגרס בחודש נובמבר הקרוב. בחודש דצמבר כבר שוב תשתנה האווירה בבית הלבן לרעת ישראל. צריך לזכור...
ממשלת נתניהו עדיין נמצאת בעימות קשה עם הממשל האמריקני למרות ניסיונות הבית הלבן ליצור אווירה נינוחה לקראת הפגישה.
מצבה הבינלאומי של ישראל הוא קשה, הממשל האמריקני נחלץ מדי פעם להגנת ישראל בזירה הבינלאומית אך הוא מפעיל עליה לחץ בלתי פוסק. גורמים אמריקניים מאשרים כי "יש כל הזמן דרישות מישראל כמעט בכל התחומים".
גורם מדיני בכיר בירושלים מגדיר זאת במילים: "שמירה אישית לוחצת על נתניהו".
הלחץ האמריקני הבלתי פוסק על ישראל מעורר תהיות אצל כמה משרי השביעייה, האם למשל הממשל של אובמה מפעיל את הלחץ הזה על ישראל כדי למנוע ממנה לתקוף את מתקניה הגרעיניים של אירן? או שמא מטרתו להביא לפירוקה של הקואליציה הנוכחית ולהביא לכניסתה של מפלגת קדימה לקואליציה החדשה? שאלות שאין עליהן תשובות ברורות.
דבר אחד ברור, הלחץ האמריקני הולך וגובר ואיננו פוסק אף לרגע.
הממשל האמריקני ממשיך להצהיר כלפי חוץ וכלפי היהודים בארצות הברית כי הוא "מחויב לביטחון ישראל", אך בפועל מדיניות הממשל מדליקה "אורות אדומים".
הנשיא אובמה לא נקט מספיק פעולות נחרצות ומשמעותיות נגד התעצמותה הגרעינית של אירן מאז הושבע לנשיאות. מרבית המומחים לנושאי הגרעין מעריכים כי הוא השלים עם הפיכתה של אירן למדינה בעלת פצצה גרעינית וכי אובמה נוקט מדיניות של "הכלה" בנושא אירן.
העמדה האמריקנית כלפי הכוח הגרעיני של ישראל כפי שבאה לידי ביטוי בוועידת האו"ם לצמצום התפשטות הנשק הגרעיני שהתקיימה לאחרונה בניו-יורק אף היא מדאיגה מאוד.
ממשל אובמה גם מעוניין לחזק את חיל האוויר הסעודי כמסר מרתיע לאירן. ארצות הברית מעוניינת למכור לסעודיה עשרות מטוסי קרב חדישים מסוג f 15 ולשדרג עוד כ-150 מטוסים מסוג זה הנמצאים כבר בידי חיל האוויר הסעודי. ישראל מתנגדת לעסקה הזו שיכולה לסכן את עליונותה האווירית באזור ובעתיד אף להוות איום על ישראל.
וגם בנושא הפלשתיני שיהיה אחד הנושאים המרכזיים בפגישת הנשיא אובמה עם ראש הממשלה נתניהו, התמונה קשה.
בפגישה, צפוי הנשיא אובמה ללחוץ על ראש הממשלה להאריך את הקפאת הבניה בהתנחלויות מעבר לחודש ספטמבר בתמורה למעבר מ"שיחות קרבה" למשא-ומתן ישיר עם הפלשתינים.כדי לעודד מגמה זו, מודיע הבית הלבן על "התקדמות שהושגה בשיחות הקרבה".
ממשלת נתניהו נדרשת לשלם פעמיים עבור ה"זכות" לשאת ולתת עם הפלשתינים. תמורת הקפאת הבנייה בהתנחלויות היא זוכה למשא-ומתן עקיף ("שיחות קרבה") ותמורת הארכת הקפאת הבנייה לתקופה נוספת, היא זוכה למשא-ומתן ישיר.
ראש הממשלה אמור לשמוע מהנשיא האמריקני דרישות נוספות בנושא הקלת הסגר על הרצועה, הכנסת משאיות נוספות עם סחורות ואפילו פתיחת המעברים.
הפלשתינים "עובדים חכם".
לאחר שמחמוד עבאס ביקר לפני שבועיים בבית הלבן ותיאם עמדות עם הנשיא אובמה, הוא מפיץ "ספינים" באמצאות עיתון "אל-חיאת" כי הוא מוכן לריבונות ישראלית ברובע היהודי בעיר העתיקה בירושלים ובכותל המערבי ועוד הצעות פשרה בנושא הגבולות. כדי להראות כביכול שהוא "בא לקראת ישראל" ואילו ממשלת נתניהו איננה רוצה בפשרה ובשלום.
במקביל טוען שר החוץ המצרי אחמד אבו אל ע'יט, כי לא הושגה שום התקדמות ב "שיחות הקרבה" וכי סגנון העבודה של השליח מיטשל יביא לתוצאות רק בעוד עשר שנים. לדבריו, "חלון ההזדמנויות הולך ונסגר".
אבו אלע'יט טוען בראיון לעיתון "א-שרק אל-אווסט", כי לממשל אובמה יש "תוכנית חלופית" למקרה שהממשל לא יצליח להביא את שני הצדדים למשא-ומתן ישיר אך מסרב לגלות את הפרטים.
כן, הדבר בהחלט אפשרי.
הפלשתינים ומדינות ערב מעוניינים שהממשל יכפה תוכנית שלום משלו על ישראל. היא תכלול את נסיגת ישראל לגבולות 67 כולל ממזרח ירושלים ותשאיר פתוחה את סוגיית הפליטים הפלשתינים או מה שמכונה "זכות השיבה". הדבר הזה יאפשר לפלשתינים להמשיך ולשמר את הסכסוך עם ישראל. תוכנית אמריקנית כזו משתלבת כמו "כפפה ליד" לשיטת הסלאמי שבה נוקטים הפלשתינים במשא-ומתן. ישראל לא תוכל להסכים לכך.
ראש הממשלה נתניהו יאמר לנשיא אובמה כי הוא מעוניין במשא-ומתן ישיר שחלקו גלוי וחלקו האחר נסתר אך אין ביכולתו להאריך את ההקפאה של הבנייה בהתנחלויות מחשש להתמוטטות הקואליציה.
הנשיא אובאמה לא יסתפק בתשובה הזו ויפעיל לחץ על ראש הממשלה.
הוא מצפה שלפחות ישראל תשלם ב"מטבע אחר" הקשור לסוגיות הליבה של הסדר הקבע כדי שיוכל לדרוש מהפלשתינים לעבור למשא-ומתן ישיר.
כן, מבחינתו ישראל היא שתצטרך לשלם בכל מקרה כי היא הצד החזק.
והיא זקוקה לארצות הברית באו"ם ובחזית מול אירן. הלחץ על ראש הממשלה נתניהו יימשך.
הפלשתינים אף הם מגבירים את הלחץ ומאיימים בהערכה פלשתינית ערבית מחודשת של המשא-ומתן עם ישראל שתתקיים בחודש ספטמבר בשולי כינוס העצרת הכללית של האו"ם באמצעות "ועדת המעקב של יוזמת השלום הערבית".
לדבריהם מדובר בצומת דרכים חשוב של התהליך המדיני.
גורמים אירופאיים המקורבים לתהליך המדיני מעריכים כי הנשיא אובמה יתקשה להפעיל לחץ על ראש הממשלה נתניהו לפני חודש נובמבר בגלל הבחירות לקונגרס.
הפופולריות של הנשיא האמריקני בסקרי דעת הקהל היא בירידה והפסד למפלגה הדמוקרטית בבחירות לקונגרס יחזק את המתנגדים למדיניות הנשיא בנושאי פנים ונושאי חוץ ואף עלול להקטין את סיכוייו להיבחר לנשיאות פעם נוספת.
להערכתם הלחץ האמריקני על ישראל יגבר רק לאחר החזרה מחופשת חג המולד.
ישראל מרוויחה קצת זמן אך צפוי שבסוף השנה האזרחית יגיעו היחסים בינה לבין ממשל אובאמה לרגע האמת בכל מה שקשור לתהליך המדיני באזור. אז גם יתברר אם הממשל מתכוון להודיע על תוכנית שלום מטעמו לערוץ הישראלי פלשתיני. תוכנית שאותה ירצה לכפות על הצדדים. כל האפשרויות פתוחות.

תאריך:  05/07/2010   |   עודכן:  05/07/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שמירה אישית לוחצת על נתניהו
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
"דיבורים על מסירת חלקים מא"י
פלא יועץ  |  5/07/10 16:00
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מנחם רבוי
צריך להתייחס בזהירות לדברי הפרשנות של לפיד בתקשורת, זאת מפני שקיימת אפשרות שהם משמשים בסיס לגיבוש עקרונות רשימה פוליטית שהוא מתכוון לרוץ בשמה לחיים הפוליטיים
יהודה דרורי
הערכת מצב ותחזית אסטרטגית לשלום בין הישראלים לפלשתינים
איינאו פרדה סנבטו
טוב שיש ראש ממשלה שלעתים קרובות מקבל החלטות על-פי רחשי הציבור, זה אומר שהוא לא מנותק מהעם
דניאל וייס
הגיינה פשוטה היא לרוב הכי אפקטיבית בטיפול בהזעת יתר בכפות הרגליים
שלמה הרדי
האם מישהו שאל את דעתם של הקטינים וקיבל את הסכמתם? ואף אם כן, מה שווה הסכמה כאמור?! הרי בהיות הקטינים רכים בשנים אין להם כל אפשרות להבין את המשמעות וההשלכות של החשיפה ואין להם כל תובנות לאמור
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il