X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
פרשת שליט, בה שדרגה ישראל את החמאס לרמה שלא חלם עליה, חושפת שוב את הבוּרוּת המתנשאת בה מתקבלות החלטות אסטרטגיות בישראל
▪  ▪  ▪
כך ראיתי את אמא שלי [צילום: פלאש 90]

מי שחשב שקברניטינו למדו משהו מהשגיאות הנוראיות שנעשו בהסכמי אוסלו, בתוכנית "ההינתקות" ובמלחמות המיותרות והיקרות בלבנון ובעזה, באה ההתנהלות המופקרת בפרשת שליט וסתרה על פניו. כי לוּ חטיפת גלעד שליט הייתה מתרחשת בנסיבות דומות במדינה ריבונית נורמלית - הוא כבר היה מזמן בבית.
אקדים בגילוי נאות: מראה פניה, המקרין אצילות, של אביבה שליט פותח אצלי פצע מלפני 62 שנה. כך ראיתי אז את אימא שלי, כשהתרוצצה בין משרדי קצין העיר והצלב האדום - לברר מה קרה לבתה היחידה שולמית, החובשת הקרבית הנערצת של קיבוץ ניצנים, שנעלמה לאחר הקרב הארוך בו כבשו המצרים את הקיבוץ. כשהגעתי הביתה לחופשה קצרה מחזית הצפון, שבה לחמתי אז, ניסיתי לעזור לה ולברר כל פרט אפשרי מאותו הקרב האבוד, בו הובסו 140 מגיני ניצנים על-ידי כוח מצרי אדיר, שהרג 40 מהם ותפס את היתר בשבי. התברר לי פרט נוראי: מפקדי החטיבה, שקיבלו את קריאות המצוקה של היחידה המכותרת, חסרת נשק אנטי-טנקי, התעלמו מהן, ולא ניסו לסייע למגינים מהחוץ או, לפחות, לנסות לחלצם. למחרת היום, כשמפקד החטיבה הבין את האסון שהיה שותף לו - מיהר להתנער מאחריות, על-ידי האשמת מגיני המקום בכניעה ללא קרב.
כרוז שהופץ מטעמו, תחת הכותרת המרשימה "דף קרבי", השמיץ אותם, בגלוי, בכניעה. כתוצאה מכך - אימא שלי ואשתו של עמנואל חמיצר, שגם הוא נעדר אחרי אותו קרב, זכו ליחס מזלזל מצד פקידי הממסד הביטחוני, וגופתה כרותת הראש של שולמית נמצאה רק אחרי שנה, ולא על-ידי צה"ל. כבודה המלא הוחזר לה רק אחרי 49 שנים, כשצה"ל כלל אותה בספר הגבורה, בין שלושת הצעירות שהצטיינו במלחמת תש"ח, כאשר הוריה כבר לא היו בחיים. את זה, לפחות, אביבה שליט לא הייתה צריכה לעבור אחרי שבנה נפל בשבי, כי מהרגע הראשון אפפה את משפחתה אהדה המונית, כולל מצד קברניטי המדינה.
אבל, מה שנדרש מקברניטי המדינה - זה לא רק גילוי אהדה אלא גילוי תושייה מנהיגותית, להצלת גלעד שליט ולמניעת חטיפות דומות בעתיד. במקום זה, במסורת גלותית של ספסרים בשוק, הם התחילו ליזום "עסקות" מבישות, שכל בר-דעת היה צריך להבין כיצד האויב הערמומי ינצל אותן. ואכן, הוא מצא כבר די "אידיוטים שימושיים" שעוזרים לו בכך מתוך הציבור הישראלי. אף אחד לא הציע לחקור את הקברניטים שהשלימו עם 4 שנות כליאה של חייל שלנו מבלי שהמדינה תוציא אולטימטום - שיפגע קשות באמצעי הקיום של החוטפים אם לא יחזירו אותו בריא ושלם תוך 72 שעות.
לשם כך, לא הייתה דרושה פלישה צבאית לרצועת עזה, עם כל המהומה הבינלאומית שנגרמה מכך. אלא, שבמקום זה, מי שהמציא את המושג ההזוי של "לחימה בעצימות נמוכה" (כדי לא לנצח את הטרור) המציא גם את "המצור בעצימות נמוכה", עם אותן התוצאות. מיהו הגאון שחשב שחוסר בשוקולד, חלבה וצעצועים לילדים יביא את החמאס לכניעה? ולמה נדרשו 4 שנים ומשט פרובוקטיבי כדי לבטל שטות זו, אך מבלי ליזום פתרון מערכתי אמיתי לפגע החטיפות?
כי פתרון מערכתי דורש חשיבה אסטרטגית בשבעה מישורים מקבילים, המתחילים בחקיקה שתיתן בסיס לפעילות בהם, ומזה מתחמקים קברניטינו. וזה כולל את ראש הממשלה הנוכחי, שקיבל ממני, עם תחילת כהונתו, נייר עבודה מתאים, תחת הכותרת "חקיקת הגנה לישראל". לו במקום לחשוב במושגים של רקימת "עסקות" היו קברניטינו חושבים על אסטרטגיה מערכתית להדברת הפגע, אפשר היה לשחרר את גלעד שליט תוך שבוע מיום חטיפתו, למנוע את חטיפת החיילים על-ידי החיזבאללה, ובהמשך - גם את המלחמות הכושלות בלבנון וברצועת עזה. לשם כך, דרוש אולי מצעד שיתבע להעמיד לדין את הקברניטים שכשלו, במקום המצעד למען כניעה מבישה לחמאס.

הכותב התמחה במחקר ותכנון אסטרטגי.
תאריך:  06/07/2010   |   עודכן:  06/07/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 חגי הדס
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
עליבות החשיבה האסטרטגית נחשפת שוב ושוב
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
עליבות חשיבה בכל התחומים בארץ
בג"ץ מבריח הטובים  |  6/07/10 11:58
2
חשיבה אסטרטגית ממשלות ישראל???
אלישמע  |  6/07/10 13:03
3
תגובה
צנחן  |  6/07/10 13:04
4
הצועדים שעזרו לחמאס במפגן דמוק
מצעד פנדורה  |  6/07/10 14:42
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוני בן-מנחם
רשת אל-ג'זירה שלמעשה דבררה ויחצנה את המשט המתוכנן מלבנון של הספינות "מרים" ו"נאג'י עלי", לפתע נאלמה דום
ראובן לייב
מסעדת "ג'ויה" הוותיקה שבהרצליה פיתוח עברה בעלות והיא קרויה מעתה "נובה ג'ויה", כשמחד-גיסא היא משדרגת את התפריט המונוטוני שלה ומאידך-גיסא גורעת ממנו
יצחק מאיר
בתוך הסרטים האפיים הגדולים של חיינו, מלחמה ושלום, עניים מרודים ועשירים מופלגים, בד"ץ מול בג"צ, מצעד פדיון גלעד שליט מול ממשלה המביטה בלובן עיני חמס בעיניים אחרות, הסרט של השר שאמר שהוא עירקי הוא סרט קטן, זניח, לא שווה יותר מאשר פינה שמורה במדור הפולקלור ואולי, למחר, במדור הטריוויה
רועי כהן
הבחירה בלמידה במסלול משולב היא בחירה לא קלה מצד אחד, אך גם מקלה על הצורך האמיתי להחליט "מה אנו רוצים להיות כשנהיה גדולים", מצד שני
ד"ר צ'לו רוזנברג
על-פי הערכתו של ארי שביט, טילים לטווחים שונים יפגעו קשות בישראל    עיתונאי אינו צריך לקדם אג'נדה משלו באמצעות מאמרי הפחדה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il