X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ההחלטות שהתקבלו בסיכום ועידת ה-G20 בקנדה מעידות על התחזקות הגישה הגרמנית למשבר הכלכלי העולמי: צמצום הגירעון וריסון התקציב. אובמה, התומך בהזרמת כספים כמנוף לצמיחה, ניהל קרב מאסף
▪  ▪  ▪
גרמניה ניצחה לא רק במונדיאל. סרקוזי, מרקל ומדבדב בוועידת ה-G20 [צילום: AP]
אובמה ניהל מלחמת מאסף: מצד אחד הוא שיבח את עמיתיו האירופים, הנוקטים צעדים קשים, אך מצד אחר הדגיש: "עלינו להכיר שהבריאות הפיסקלית של מחר תישען במידה לא קטנה על יכולתנו ליצור מקומות עבודה וצמיחה היום"

גם אם קריאה בין השורות תגלה שההחלטה שהתקבלה בוועידת ה-G20 בטורונטו בסוף השבוע החולף אינה חד-משמעית, הרי לפעמים המנגינה הכללית חשובה מהמילים עצמן. אם בתחילת המשבר הכלכלי התגובה הייתה הזרמת כספים וצבירת חובות כדי לעודד את הצמיחה ולייצב את השווקים הפיננסיים, הרי כעת שוב מדברים על צמצום הגירעון. הריסון התקציבי חזר לאופנה. פול קרוגמן, חתן פרס נובל בכלכלה ובעל הטור ב'ניו-יורק טיימס', האוחז בגישה נגדית, הגיב במרירות על תוצאות הפסגה הכלכלית והזהיר שהמדיניות שנבחרה עשויה להוביל לשפל כלכלי ממושך נוסח המאה ה-19. ואף שהשפל הנזכר נפל בחריפותו מהמשבר המפורסם של שנות ה-30 במאה ה-20, הרי לדעתו, המצב יגרום אבטלה של עשרות מיליוני פועלים, ולא מעטים מהם לא יחזרו עוד למעגל העבודה.
היריבה הגדולה של גישת קרוגמן הייתה גרמניה. בראיון לעיתון הכלכלי הגרמני 'הנדלסבלאט' תקף קרוגמן את נשיא הבונדסבנק אקסל וובר, הנחשב למועמד המוביל לנשיאות הבנק האירופי, וכינה אותו "סכנה למטבע היורו". הוא אף הוסיף שוובר הוא מועמד ראוי רק אם היעד הוא "השגת אינפלציה של אפס אחוזים ושיעור אבטלה של 13 אחוזים". גם הכלכלן ג'ורג' סורוס תקף את מדיניות גרמניה. ביום חמישי הקודם נאם סורוס באוניברסיטת הומבולדט בגרמניה והזהיר שמדיניות זו מסכנת את עצם קיומו של האיחוד האירופי. לדעתו, אנשי הכלכלה הגרמנים לא הפיקו את לקחי שנות ה-30, והם "עשויים לדחוף את אירופה לתקופה ממושכת של קיפאון או גרוע מזה. הדבר ייצר מורת רוח ואי שקט חברתי". הגרמנים לא נותרו חייבים. הקאנצלרית אנגלה מרקל ושר האוצר וולפגנג שאובלה הגיבו ב'וול סטריט ז'ורנל' וב'פייננשל טיימס', ואמרו שגרמניה מחפשת יציאה ממדיניות ההזרמה, "כפי שתמיד העדיפה את הטווח הארוך על פני הקצר". שאובלה כתב ב'פייננשל טיימס' שגרמניה מבינה את אחריותה לעידוד הצמיחה האירופית והעולמית, אבל את האחריות הזאת לא ממלאים על-ידי צבירת חוב ציבורי, אלא "בכך שנמלא את תפקידנו המסורתי כעוגן יציבות".
בטורונטו נטה מאזן הכוחות נגד גישת אובמה, התומך בגישה המעניקה קדימות לעידוד הצמיחה. המארח, ראש ממשלת קנדה סטיבן הארפר, פעל על-מנת שגישת הריסון תגבר, גם אם בדרך לניצחון היה מוכן לתת פטור מסוים ליפנים, שבעייתם איננה אינפלציה אלא דיפלציה - צניחת מחירים. את בריטניה ייצג הפעם ראש הממשלה הטרי דיוויד קמרון, שכבר מנהיג מדיניות קיצוצים שעל-פי כמה משקיפים היא חריפה יותר מזו שהנהיגה אשת הברזל מרגרט תאצ'ר בשנות ה-80. גם לקמרון חשובה הצמיחה, כמובן, אבל לדבריו, מדינות כגון בריטניה "חייבות לנקוט פעולה על-מנת לשמר רמת ביטחון החיונית לצמיחה".
אובמה ניהל מלחמת מאסף: מצד אחד הוא שיבח את עמיתיו האירופים, הנוקטים צעדים קשים, אך מצד אחר הדגיש: "עלינו להכיר שהבריאות הפיסקלית של מחר תישען במידה לא קטנה על יכולתנו ליצור מקומות עבודה וצמיחה היום". האמריקנים זכו בוויתורים בהחלטה הסופית, שציינה שקצב צמצום הגירעון חייב להשתנות ממדינה למדינה על-פי מצבה.
לזכותו של אובמה ייאמר שיש צדק בדבריו. מצב שבו מדינות מסוימות מרסנות את הכלכלה במידה דרסטית, ואילו מדינה כגון ארה"ב ממשיכה להזרים כספים למשק, יוצר מצב בלתי הוגן. נוכח התנאים של סחר חופשי המדינות שידן קפוצה יזכו לייצא עוד למדינה כמו ארה"ב, וכסף אמריקני שנועד ליצור מקומות עבודה לפועלים אמריקנים ייצר למעשה מקומות עבודה עבור פועלים אירופים.
אולם גם בארה"ב הוויכוח משנה כיוון. האופוזיציה הרפובליקנית מזמן משדרת על אותו גל כמו הגרמנים וקובלת על ששפיכת הכספים לא הצליחה לצמצם את האבטלה. קרוגמן מציין בטורו שהמגמה התהפכה, ועתה רפובליקנים ודמוקרטים שמרנים בקונגרס אינם מוכנים לסייע למדינות בארה"ב הנתונות בגירעון בגלל המיתון, וגישה כזאת תביא לריסון בדלת האחורית. אליבא דקרוגמן, שינוי המדיניות מבשר על לא פחות מקטסטרופה.
על כל פנים, נשיא ארה"ב הוא בכל זאת פוליטיקאי, וככזה הוא מבין היטב את כיוון הרוח. לכן היה אפשר לשמוע גם את אובמה בין המצדדים בריסון, או לכל הפחות בתקציב מאוזן. אובמה אמור לקבל את ממצאי הוועדה שמונתה לחקור את הגירעון בתקציב בדצמבר (חודש אחרי הבחירות), ואז הוא מבטיח לטפל בבעיה במרץ. "בשנה הקרובה (2011), כאשר אתחיל להציג בחירות קשות למדינה, אני מקווה שכל הצעקנים בנושא הגירעונות יצטרפו למאבק", אמר נשיא ארה"ב. תמיכת מבקריו תשמש הוכחה שביקורתם הייתה כנה ולא רק קרדום פוליטי לנגח את הממשל. כמובן, יש שתי דרכים לאזן תקציב: העלאת מיסים וקיצוץ בהוצאות. אובמה יבחר באופציה הראשונה, ואילו הרפובליקנים טוענים שהדרך המועדפת היא קיצוץ בהוצאות.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  07/07/2010   |   עודכן:  20/07/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 וול סטריט
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יואב שורק
מישהו צריך להגיד לאנשים הטובים שצועדים עם משפחת שליט שהם צועדים בכיוון הלא נכון. התקשורת שהתגייסה עושה שירות לחמאס ומרחיקה את השחרור
אהרון רול
אל לה לישראל ליזום ניתוק יחסים, עלינו להניח לטורקים לנתק את היחסים הדיפלומטיים במידה שיחפצו בכך
חגית ריטרמן
לווית החייל יאיר ששון
מנפרד גרסטנפלד
לראשונה מאז מלחמת העולם השנייה נאלצה קהילה יהודית באירופה לבטל את תפילות השבת לאור איומים שקיבלה. האנטישמיות בהולנד מרימה ראש, והרשויות מתעלמות
עדי ארבל, דרום אפריקה
די בכמה שעות של שהייה ברחובות יוהנסבורג על-מנת להבין כמה חשובה חוויית אירוח משחקי גביע העולם לתושבים המקומיים. בעבורם המונדיאל הוא הזדמנות חד-פעמית להראות לעולם את פניה היפים של דרום אפריקה. ימים יגידו אם הצליחו או שנשארו מאחור כמו הנבחרת המקומית
רשימות נוספות
נא להכיר: יועצי חלומות  /  חגית כהן
כמו פעמון שענבליו מקרקרים  /  חגית כהן
והמשכיל בעת ההיא יידום  /  חגית כהן
למר שמואל אבואב  /  אלישיב רייכנר
לשגרר את הדמיון  /  אמנון לורד
חבר'ה על הדשא  /  אמנון לורד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il