X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
התגובה הפלשתינית הרשמית לתוצאות פגישת רה"מ עם הנשיא אובמה היא זהירה. הפלשתינים ממתינים להבהרות מהממשל אך באופן בלתי רשמי הם מביעים אכזבה ודאגה ארצות הברית נחושה להביא תוך זמן קצר את שני הצדדים למו"מ ישיר
▪  ▪  ▪
ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא ארה"ב ברק אובמה. הפלשתינים מאוכזבים מהפגישה החיובית [צילום: AP]

נראה שכוחם של האינטרסים הפוליטיים גובר על כל אינטרס אחר והשמירה על יציבות הכיסא היא הדבר החשוב אצל כל מנהיג, גם כשמדובר בנשיאה של המעצמה הגדולה בעולם, ארצות הברית. זוהי הדעה הרווחת בקרב גורמים מדיניים בכירים בירושלים וגם בקרב בכירי הרשות הפלשתינית.
הנשיא ברק אובמה, שהפופולריות שלו נמצאת בירידה בסקרי דעת הקהל והזקוק מאוד לתמיכה של היהודים בבחירות לקונגרס בנובמבר, העדיף הפעם שלא להתעמת עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. הוא הקפיד לחלוק לו כבוד באופן פומבי ולא להתעמת עימו, כדי שלא להחריף עוד יותר את היחסים ביניהם.
מבחינת אובמה אפשר להקפיא בינתיים את ההבטחות שנתן ליו"ר הרשות הפלשתינית מחמוד עבאס עד לאחר הבחירות בנובמבר. אחריהן יוכל הנשיא אובמה להוציא אותן מהמקפיא, להפשיר אותן ולחדש את העימות עם נתניהו. אבל הדבר תלוי בשאלה מה יהיו תוצאות הבחירות לקונגרס? וכיצד יעריך הנשיא את סיכוייו לזכות בכהונה שנייה?
מהאינטרסים האלה ייגזר היחס שלו לישראל ולראש הממשלה בנימין נתניהו. גם הפלשתינים מבינים זאת... לכן, התגובות הפלשתיניות לתוצאות הפגישה בין ראש הממשלה נתניהו לנשיא אובמה הן זהירות, אך ניכר כי הן מלאות באכזבה.
הפלשתינים אינם מוכנים להיכנס למשא-ומתן ישיר עם ישראל מבלי שישראל תשלם להם תשלום מדיני כלשהו, לכן גם לאחר פגישת נתניהו-אובמה ממשיך מחמוד עבאס, השוהה בביקור באתיופיה, לדרוש התקדמות בנושאי הביטחון והגבולות כתנאי למעבר לשיחות ישירות. הוא מוכן להאיץ את "שיחות הקרבה" אך מתנה את המעבר לשיחות ישירות בהתקדמות לעבר דרישות הפלשתינים. מחמוד עבאס לא רוצה להסתמך על הידיעות באמצעי התקשורת בלבד וממתין להבהרות מממשל אובמה. זו העמדה הפלשתינית הרשמית...
באופן בלתי רשמי, מביעים הפלשתינים את אכזבתם מתוצאות הפגישה. הם אינם רואים שום תוצאות חדשות שנבעו ממנה ושיקדמו את תוכניתם להקמת מדינה פלשתינית עצמאית שבירתה ירושלים. בשלב הזה, עד שיקבלו הבהרות מהממשל האמריקני, הם רואים בתוצאות פגישת נתניהו-אובמה נסיגה נוספת מההתחייבות שקיבל על עצמו הנשיא אובמה לאחר הבחירות בארה"ב לסיים את הכיבוש ולהקים מדינה פלשתינית עצמאית. מבחינתם, הנשיא אובמה ממשיך ב"ניהול הסכסוך" ולא ב"פתרון הסכסוך".
הם מביעים מורת רוח מדברי הנשיא האמריקני, כי הוא "מאמין שנתניהו רוצה שלום ומוכן לקחת סיכונים למען השלום". לדעתם, המדיניות של נתניהו בשטח היא בדיוק הפוכה.
הפלשתינים מודאגים כעת שהממשל האמריקני יפעיל עליהם לחץ להסכים לעבור למשא-ומתן ישיר עוד לפני חודש ספטמבר, שהוא מועד סיום הקפאת הבנייה בהתנחלויות. הם חוששים להגיע למצב שבו יסכימו למשא-ומתן ישיר עם ישראל מבלי שקיבלו שום תמורה ובאותה העת ממשלת נתניהו אף תחדש את הבנייה בהתנחלויות. אולם, הדאגה הפלשתינית איננה רק מהדרישה האמריקנית החדשה לעבור למשא-ומתן ישיר. הם מודאגים גם מעמדות הליגה הערבית.
ועדת המעקב ליוזמת השלום הערבית אמורה להתכנס בחודש ספטמבר, בשולי דיוני העצרת הכללית של האו"ם בניו-יורק, כדי לעשות ביחד עם הפלשתינים "הערכה מחדש" לשיחות העקיפות עם ישראל בתום ארבעה חודשים. הפלשתינים מזהים כרסום בעמדת הליגה הערבית בעקבות הלחץ האמריקני לעבור למשא-ומתן ישיר עם ישראל. לטענת בכירים ברשות הפלשתינית, מדינות ערב מטילות על הרשות הפלשתינית "מצור כספי" מאז תחילת השנה. על-פי החלטות ועידת הפסגה הערבית, היו אמורות מדינות ערב להעביר לרשות הפלשתינית סכום שנתי של 330 מיליון דולר, אך עד כה הגיע אליה סכום של 53 מיליון דולר בלבד.
הפלשתינים חשים כי הם נתונים ללחצים של ארצות הברית ושל ישראל, ולחסדיהן של מדינות ערב. למרות זאת, אין להם שום כוונות לוותר על דרישותיהם. לכן, לא צפויה שום פריצת דרך במשא-ומתן עם הפלשתינים גם אם ייאותו לעבור למשא-ומתן ישיר עם ישראל.
אין לפלשתינים שום כוונה לוותר למשל על דרישתם לנסיגה ישראלית לקווי 67', או להסכים לנוכחות של כוחות צה"ל בבקעת הירדן במסגרת סידורי הביטחון בהסדר הקבע. העיתונות הערבית מצטטת באופן יומי את דבריו של מחמוד עבאס לסנאטור ג'ון קרי, כי "לא יסכים אפילו לנוכחות של חייל ישראלי אחד על אדמת פלשתין".
ההנחה הרווחת בקרב השביעייה היא כי משא-ומתן ישיר "יחשוף את הפנים האמיתיות של מחמוד עבאס". שר הביטחון וראש הממשלה לשעבר אהוד ברק שניהל את המשא-ומתן עם יאסר ערפאת בקמפ דייוויד בשנת 2000, בודאי זוכר היטב כי למחמוד עבאס היו עמדות נוקשות יותר מיאסר ערפאת במהלך המשא-ומתן בנושאים השונים של הסדר הקבע. מחמוד עבאס לא שינה את עמדותיו עד היום.

למאמר במקור
תאריך:  08/07/2010   |   עודכן:  08/07/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אכזבה ודאגה ברשות הפלשתינית מפגישת נתניהו-אובמה
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
WTF ל"ת
Ninga  |  8/07/10 18:50
2
יוני המשך להשמיע קול מעמיק!י
אמיר2008  |  8/07/10 23:17
3
זה בדיוק...
דנור-שג  |  9/07/10 09:51
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גורי גרוסמן
אליהו ישי ויעקב מרגי השתתפו בצעדת משפחת שליט, אותה כינה ישי "ערבות הדדית"    היכן ה"ערבות ההדדית" לה הם מחויבים ליד שולחן הממשלה?
אפרת בוידק עמירן
אם לא כסף ולא אהבה ולא בריאות ולא תחושה פנימית חיובית - אז מה באמת נשאר לנו?    דיון נשי בשאלת ההתייחסות למיתון
יגאל לביב
פגישת נתניהו-אובמה: "תחילתה של ידידות מופלאה"?
דרור אידר
אובמה לא מתנהל על-פי תוכניותיהם, אז מה הם יגידו עכשיו?    במקרה הבעייתי הזה, בחרו הפרשנים לדבר על חצי הכוס הריקה
ד"ר צ'לו רוזנברג
התמונות של נתניהו-אובמה הצטלמו נהדר, אך בבקשה, נא להיצמד למציאות, לפרופורציות, ולא לעסוק רק בצורה אלא גם בתוכן עצמו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il