X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
פעם סרט הודי היה אותנטי - הגיבור שר, רוקד ומנצח את כולם היום, הסרטים ההודיים הרבה יותר מערביים תם עידן הסרט ההודי
▪  ▪  ▪
כבר בסרט אחר...
[צילום אילוסטרציה: פלאש 90]

יש שיר כזה ממש, חיים בסרט הודי. ובהודו יש תעשיית קולנוע גדולה לא פחות מתעשיית הקולנוע בהוליווד. והאמת, הסרטים ההודים של היום זה לא מה שהיה פעם. אני לא מדבר על פעם-פעם של המבוגרים. אלו, זוכרים עדיין את ההליכה בימי שישי בצהריים לקולנוע דימונה או לקולנוע אילת, והצפייה בסרטים קורעי הלב של ראג' קאפור. אלו היו סרטים בשחור-לבן שנתנו לצופים את האפשרות לצבוע אותם כל אחד לפי חלומותיו ומשאלותיו.
סיפר לי מישהו שהיה חייל באותה תקופה, איך הוא היה שומר את הגרושים הבודדים שהוא קיבל כחייל, כדי לצפות בסרט ביום שישי בצהריים. היו פעמים שגשם באולם לא היה סוג של אפקטים, אלא פשוט שהקולנוע היה נוזל מים, והיה צריך לבוא עם מטרייה. הסרטים, יש לציין, משכו אליהם צופים לאו-דווקא מהאוכלוסיה ההודית. היו שם מכל העדות כולן, והתמימות והחמימות ניצחו מעל הכל.
אחר-כך החלו להגיע הטלוויזיות הביתיות בצבע, והסרט הקבוע היה דווקא בימי שישי בצהריים סרט ערבי. זה איכשהו היה מצולם תמיד באותו הצבע, וכילד לא היה לי מוזר לשמוע את קולות הדוברים בערבית במבטא מצרי. אם זוכרים היטב, היו משפחות שגלשו בימי החורף גם אל תוך השבת מבלי משים לב, אבל זה היה טרם התקופה שבה זה שינה למישהו, ופשוט לא הייתה מודעות לכך ששבת מבטלת סרט ערבי.
כשהגיעו מכשירי הווידאו הראשונים החלו להיפתח גם ספריות הווידאו, וחנויות התבלינים ההודיות החלו למצוא אפיקים חדשים של מכירת והשכרת סרטים היישר מבית הוליווד-בוליווד.
רק כדי לסבר את האוזן, באוכלוסיה של כמעט מיליארד איש, גם אם ישנו סרט כושל שזוכה לצפייה של אחוז אחד בלבד מהאוכלוסיה, זה אומר שצפו בו עשרה מיליון איש. זה קצת יותר ממה שזוכה לו סרט ישראלי בשיאו.
אבל במקביל באותן שנים, החלו הסרטים ההודיים גם להגיע יותר אלינו הביתה. כילד בן עשר, לא היה אכפת לי לשבת מול המסך למשך שלוש שעות רצופות של סרט. היום, אני לא ממש מסוגל לעשות את זה. אבל אז, הידיעה שבערוץ השני ממתין שוב הערוץ הראשון, הייתה מספיק חזקה כדי לשכנע אותי לשבת מול הסרט.
בהודו, כך סיפרו לי, קולנוע הוא בעצם משטח מגודר, והמסך הוא לעיתים קיר הבניין ממול. התנאים לא משנים כלום לאלו שבאים לשם ולא מפריעים להם לצאת במחול כשיש שירים. נגמר הסרט וחוזרים למציאות לא קלה של חיים בדוחק.
הסרטים האלו של שנות השמונים, יש לומר, היו סרטים מעניינים. משום מה, אף פעם לא הבנתי איך השחקן, לחוץ ככל שיהיה, יכול ככה פתאום לצאת בריקודים ובמחולות. אני לא מדבר על ההסתתרויות מאחורי עצים כדי לדבר עם השחקנית, שבינינו מי מדבר ככה עם בחורה בימינו, ומי שכן - הרי הוא צפוי לאשפוז בכפייה. אבל לצאת ככה, בריקוד באמצע הרחוב, ריקוד ספונטאני לחלוטין, מי תכנן את המוזיקה ברקע? ואיך זה שכולם מסביבו רוקדים איתו ויודעים בדיוק אלו תנועות צריך לעשות. מה שכן, השירים שם תמיד זכו לעדנה ועד היום משמיעים אותם באירועים ובמפגשים שונים.
או למשל כשיש מכות בסרט, תמיד המכות נשמעות אותו הדבר, והן תמיד נשמעות לפני שהן נראות. בדיוק ההפך מהמציאות, בה קול ההתנגשות נשמע רק אחרי ההבזק. האנשים עפים עוד לפני שהמכה פוגעת בהם, וגם שם למדו את השיטה של להכפיל את המכה עשר פעמים ולהסריט את זה מכמה זוויות, כשבסוף יש מכה אחת לסיום שבה מישהו שוב פעם עף. ולא משנה מה, כל סצנת מכות - תמיד חייבים להפוך בה איזו עגלה של ירקות שיש ברחוב. תגידו לי, לא חבל להפוך ככה עשרות קילוגרמים של אבטיחים וקישואים?
גם היריות שם נשמעות אותו הדבר, ותמיד זה אקדח ישן עם מחסנית של שמונה כדורים שיורה עשרות כדורים, ותמיד פוגעות בקצה של הדלת ומוציאות עשן, ואף פעם לא פוגעות בגיבור עצמו. הגיבור עצמו מצליח תמיד לברוח מכולם, להרביץ לרחוב שלם של ניצבים, לקפוץ גבהים, לשיר, לרקוד וגם בסוף לנצח את כולם.
אבל היום, הסרטים ההודיים הרבה יותר מערביים, הרבה יותר צבעוניים, והשירים הרבה יותר בקצב אמריקני, עם הלבוש האמריקני. הסרטים ההודיים של היום, למרבה הצער, הם סרטים מערביים בשפה הודית - מתאים לעולם, אבל כבר לא בשבילי.

תאריך:  09/07/2010   |   עודכן:  09/07/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חיים בסרט הודי
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
כתבה נכונה מאוד מר קנדלקר ל"ת
שמעון טלקר  |  9/07/10 11:46
2
זמן לבהות אחרת משלמים בכסאות ל"ת
יורי  |  10/07/10 01:21
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אורי נטע
תפיסה שכבר לא מוצאת לה ביטוי, היא התפיסה ששחרור חייל שבוי, גם במחיר חיים, היא ערך בצה"ל ובמדינת ישראל    על ישראל לנתק את אספקת המים, הדלק והחשמל ולהרעיב למוות את תושבי עזה    על ישראל להיות מוכנה לכל מחיר, כולל בידוד בינלאומי ומותם של מאות אלפי מוסלמים בעזה, עד לשחרורו של שליט
יוסי ריבלין
"פרו-בונו" = ללא תמורה כספית    היחצ"ן יוסי ריבלין דן בשאלת המוסריות של "פרו-בונו" בנוגע להקמת עמותות ללא מטרות-רווח
אפרת בוידק עמירן
צבעתי את השיער לצבע בלונד, התחרטתי, חזרתי למספרה והפכתי לבלונדינית מתמיד    יפה, קצת טיפשה או גם וגם?
אלון שוורצר
לעיתים קרובות מדי נחצים גבולות הלגיטימיות בצורה בוטה ע"י חלק מהמרצים באוניברסיטות - אך האם ניתן לנהוג כלפיהם איפה ואיפה?    אלון שוורצר, סטודנט ורכז סניף "אם תרצו" באוניברסיטת בן-גוריון, מגיב לפיטוריו של ד"ר ירוחם לויט
ד"ר מוטי גולן
בימים טרופים וקשים אלה אנו נדרשים לעשות כל שלאל ידינו להעצים את אהבת החינם שתשמש כאנטיתזה לשנאת החינם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il