X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בית המשפט מוסמך למנות מומחה מטעמו במצב בו נטענה טענה על-ידי צד לדיון ולא הוכחה
▪  ▪  ▪

בבדיקת ליקויי בנייה, לרוב מתמנה מומחה אשר במקצועו הוא הכי קרוב לנושאים הנבדקים. המדובר במהנדס אזרחי או באדריכל. בבוא המומחה לבדוק את הדירה, הוא אמור לבדוק ולכלול בחוות דעתו המקצועית מגוון רחב-יריעה של ליקויי תכנון ובנייה, החל ברטיבות ובליקויי איטום, דרך ליקויי בידוד, סדקים (לרבות קונסטרוקטיביים), ליקויי חשמל, אינסטלציה, אוורור, וכלה באי-התאמה לתקנות מבחינת התכנון האדריכלי.
למעשה, אין בנמצא איש מקצוע הבקי בכל אלה ברמה של התמחות עיקרית, אלא מטבע הדברים, ובהתאמה לתוכניות הלימודים שבמוסדות להשכלה גבוהה, כל מומחה מתמחה בחלק מסוים ממגוון זה; מהנדס אינו אדריכל, מתמחה בקונסטרוקציות אינו בהכרח גם מומחה לאיטום, והדוגמאות הן רבות.
מצד שני, לא יעלה על הדעת להזמין שורה ארוכה של מומחים למקצועותיהם הספציפיים ולתחומי התמחויותיהם, כדי לבדוק כל דירה, כי זו מעמסה כבדה על מי שיחפוץ להוכיח דרך חוות-דעת כל ליקוי וליקוי - דבר שיבטל את הגשת תביעות בשל ליקויי בנייה ויפגע באיכות הבנייה ובאכיפת חוקי התכנון והבנייה.
כבר עמד על כך השופט ד"ר גבריאל קלינג בת"א 1171/89 זלוצין ואחרים נגד דיור לעולה בע"מ, בית המשפט המחוזי בתל אביב, (פסק דין משלים) - פורסם בספר "ליקויי בניה" כרך ב' מאת א' בן עזרא בהוצאת "בורסי" 2007 בעמוד 343.
בפסק דין זה נפסק כי מומחה יכול לתת חוות-דעת מקצועית גם בנושאים שאינו מתמחה בהם ובית המשפט לא יפסול זאת.
כתוצאה מהמגבלות של ריבוי נושאי ההתמחויות, נוצר מצב בו חלק מהליקויים לא מוכחים כלל על-ידי התביעה, אם כי נטענים בכתבי הטענות.
במקרה כזה, האם מוסמך בית המשפט לדלג על הצורך בהוכחת הליקויים על-ידי מי שטוען להם? האם בית המשפט מוסמך להחליט על מינוי מומחה מטעם בית המשפט שיחווה דעתו באותם ליקויים שלא הוכחו?
הסוגייה עלתה בת"א 73161/96 הלפרין ואח' נגד שיכון ופיתוח בע"מ, בית משפט השלום בתל אביב, (פדאור 02 (9) 195) - בו פסק השופט ד"ר עדי אזר כי אין בכך משום הרחבת חזית, ואישר מינוי מומחה לאקוסטיקה, משטענו התובעים לליקוי בנושא זה, אף על-פי שמומחה התובעים לא כיסה פריט זה בחוות דעתו, ומומחה בית המשפט אף הוא לא עסק באקוסטיקה.
בית המשפט מינה לנושא זה מומחה נוסף. להלן דבר בית המשפט בנדון:
  • "לגבי מומחה אקוסטי אין היום חובה לקבל תחילה חוות דעת של מומחה מטעם הצדדים, וניתן למנות מומחה מטעם בית המשפט כפי שנפסק למשל בעניין יפת השמש בע"מ נגד רחמים, אשר פורסם בדינים ועוד. לפיכך, אני קובע כי השכר בגין שאלות הבהרה ובגין חוות דעת אקוסטית משלימה ישולם על-ידי הנתבעת".
(במאמר מוסגר ייאמר כי בתיק זה הטיל השופט את כל הוצאותיו של המומחה המוסכם - על הנתבעת, וזאת משנוכח כי בכל מקרה מדובר בליקויים שנגרמו על ידה, ולא יהא זה צודק להוסיף ולהעמיס על הדיירים-התובעים הוצאות נוספות.)
הלכה פסוקה זו, לפיה בידי בית המשפט רשות וסמכות למנות מומחה מטעמו גם בנושאים שבהם אין מומחה מטעם הצדדים לדיון, מקורה בפרשנות לתקנות סדר הדין (פרק י"א - מומחים, תקנה 130) כפי שפורשה על-ידי בית המשפט העליון בבקשת רשות ערעור 7431/96 יפת השמש בע"מ נגד אלוני רחמים ואח', שופטת: ט' שטרסברג-כהן (פד"י נ"א (2) 574 כמו גם בפדאור 97(2)66).
וכה נפסק:
  • "לטענת המבקשת, על-פי השיטה האדברסית הנוהגת אצלנו, מוגבלת סמכותו של בית המשפט למנות מומחה שחוות דעתו תשמש ראיה, כאשר התובע לא הביא ראיות מטעמו, באשר על-ידי כך יוצר הוא ראיות עבור התביעה. עוד טוענים הם כי חוות הדעת היא מסמך מהותי שהיה על המשיבים לצרף לכתב התביעה.
    דין שתי הטענות להידחות".
לסיכום הדברים, בית המשפט מוסמך למנות מומחה מטעמו במצב בו נטענה טענה על-ידי צד לדיון ולא הוכחה.

תאריך:  14/07/2010   |   עודכן:  14/07/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 גבריאל קלינג  עדי אזר
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מינוי מומחה - בנושא בו אין מומחה לצדדים
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גורי גרוסמן
מבחינה ציבורית, אדם שהורשע במתן עדות שקר נושא על מצחו אות קלון, ואין לבחור בו למשרה ציבורית כלשהי!
דרור אידר
כדאי להשוות את דוח איילנד עם הדוח הקטסטרופלי שהוציאה התקשורת מיד עם פרוץ אירועי המשט    אולי אז נקבל בפרופורציה הנכונה את הדיווח החדשותי שלרוב אינו אלא פוליטיזציה במסווה
עליס בליטנטל
שתי יצירות מחול מפתיעות - האחת מאת נעה שדור והשנייה של אנדריאס מרק, מנהלות דיאלוג מרתק בין הקהל והנושאים החושפניים    בתיאטרון תמונע
רפי מן
האור הירוק שנתנה השבוע השופטת ד"ר מיכל אגמון-גונן להעתקת מודעות דרושים נוגס בתשתית הכלכלית שבלעדיה אין העיתונות יכולה למלא את תפקידיה הציבוריים
גד גזית
גזענות היא תכונה מובנית כמו תשוקה מינית, אז למה החברה מחנכת אותנו להיאבק בתכונות אלו כל הזמן וללא פשרות?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il