X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
גם הם בין הברונים. שי אגסי [צילום: AP]
כתבי הרכב מכרכרים סביב שי אגסי, שעומד להיכנס לגילדה של ברוני ייבוא הרכב. הם לא מוטרדים מהתעלומות סביב המהלך. הנה אחת מהן: ממתי מעניקים לחברה זיכיון לייבוא רכב, לפני שהיא הספיקה להעמיד רשת של מוסכים וחלקי חילוף?
▪  ▪  ▪

חברת 'בטר פלייס', זאת אומרת שי אגסי וחבורתו, זכו בקידום יוקרתי, המכניס אותם לגילדת עשירי הארץ העוסקים בייבוא רכב. זה קרה כאשר בשבוע שעבר העניק משרד התחבורה ל'בטר פלייס' את הזכות להיות הראשונים לייבא ארצה מכוניות חשמליות. בזכות עבודתם הנמרצת של היחצ"נים ופמליית הכתבים שהתנדבה להירתם לכרכרת ההסברה - אין איש בין 3.5 מיליון בעלי רישיונות נהיגה הישראלים שלדידו העתיד החשמלי הוא מדע בדיוני. כל הנהגים שמעו עליו רבות, גדולות ונצורות.
שלושה מיליון וחצי נהגים - ומולם אחד, כלומר אני, שסולד מהתרחיש החשמלי בגלל סיבה פעוטה: חשמליות הן לא בשבילי, אפילו אם יהיה להן בעתיד מצבר המאפשר נסיעה ללא דאגה לטווח המרבי (שכיום משאיר את אילת לארקיע).
הבעיה שלי היא התמכרות אדוקה לתיבת ההילוכים - ולחשמליות יש רק שתי אפשרויות: הילוך קדימה והילוך רוורס. עובדה זו לבדה מוחקת אותי מהקליינטורה שלהן. גם הידידותיות של המכונית החשמלית כלפי הטבע (אם כי תכונה זו שנויה במחלוקת) - אינה מסוגלת לגרור אותי לזרועותיה האַמפריות.

גמישוֹת - אאוט, מגושמוֹת - אין

פרטים רבים ב'עסקת המאה' שבין משרד התחבורה, האינטרס הלאומי וחברת 'בטר פלייס' עלומים עדיין, ועל כן לא זכו לפרשנות עיתונאית.
הנה אחת התעלומות: ממתי מעניקים לחברה זיכיון לייבוא רכב, לפני שהיא הספיקה להעמיד רשת של מוסכים וחלקי חילוף? האם החוק הסיר את התנאי הזה?
סוגייה נוספת שנותרה בצל היא: איך ולאן יתגלגלו הקשרים העסקיים בין 'בטר פלייס' וחברת קרסו, היבואנים המצליחים של רנו וניסאן. לניסאן יש כבר מזמן רכב חשמלי, צנוע וקל, המפעפע בימים אלה לשוק האמריקני. מדובר בגרסת המשך משוכללת של Leaf, שהכרנו במארס השנה בתערוכת ז'נבה. ואולם, לפי פרסומים אצלנו, החשמלית הראשונה שתכבד את כבישנו היא דווקא רנו פלואנס בעלת הגוף, הכבדה והמגושמת.
לא פורסם מה יהיה טווח הנסיעה של פלואנס-אלקטריק, כאשר היא תנוהג בידי מפונק המתפעל את השמשות בחשמל, מסובב את ההגה בכוח-עזר חשמלי, ועוד נהנה ממזגן.

התנגשות עולמות

הדיו של חתימת שר התחבורה, ישראל כץ, עוד לא הספיק להתייבש, וכבר שמענו שהחבֵרה החדשה במועדון יבואני הרכב, כלומר 'בטר פלייס', מתכוונת לשווק (בארץ ובדנמרק) 100 אלף מכוניות חשמליות. אינני דואג לדנים. הפרנויה העדינה מתארת לי תמונה עתידית מדאיגה לנהגי הבנזין/דיזל העבריים (בהנחה שיוּתַּר להם עדיין לנהוג במנועים נחשלים אלו):
בינינו יסתובבו רבבות חשמליות של 'בטר פלייס', שישבשו את התנועה בשל ביצועיהן הטיפוסיים, קרי - זינוק מרשים ומהירות נסיעה מעצבנת (שהרי מהירות גבוהה מקצרת את טווח נסיעתן, המוגבל ממילא).
שילובן של החשמליות בתנועה של מכשירי התנועה המסורתיים (בנזין, דיזל, היברידיות) עשוי להתגלות, אפוא, כקטלני, באשר הוא יגרום להתנגשויות. זה לא רק בגלל השוני בסגנונות הנהיגה (כאמור, אצל החשמלית מדובר בצירוף של זינוק-בזק ונסיעה איטית). הפרנויה העדינה שלי חוותה הבזק נבואי, החושף בפניי סיבות נוספות להפרת הסדר הציבורי על הכבישים. וכך נראה החיזיון:
חשמלית אחת זזה באיטיות, חשמלית שנייה עצרה כי החשמל נגמר לה, חשמלית שלישית מאיימת על שותפיה לכביש בתנועות בלתי רציונליות, הנובעות מכך שנהגה נואש למצוא נקודת הטענה (או החלפת מצבר) של 'בטר פלייס'.

ניחוש בעלמא

אך נניח שבניגוד להורוסקופ הקנטרני שלי, פלואנס תתגלה כחשמלית מוצלחת. מהו חלקו של קרסו בהרפתקה זו? האם שי אגסי הפיקח גילה שקרסו נהנה אומנם כבר כמה עשרות שנים מבלעדיות בשיווק דגמי בנזין ודיזל של רנו - אך בהסכם הכתוב עם הצרפתים לא כתובה מילה על המכוניות העתידניות?
אני מריח כאן נס פיזיקלי: קֶצֶר המתרחש עוד לפני הגעת החשמל.

עוגת ואטים דשנה

לסיכום, ל'עסקת המאה' הנרקמת בין המדינה ל'בטר פלייס' יש שני צדדים. הראשון הוא ניצחון פיננסי ענק. שהרי ההיתר של משרד התחבורה פותח בפני החברה את הֵיכַלות האשראי של הבנקים, ומבטיח רווח נאה מייבוא החשמליות, מדמי השימוש בתשתית ומהשכרת המצברים (אולי יתפתחו גם ליסינג חשמלי ותעשיות לוואי אחרות).
הצד השני של העסקה הוא האנדרלמוסיה בכבישים, שקווים לדמותה המשוערת שורטטו לעיל.
בכל מקרה, העתיד של עסקי החשמל-נוע ייראה כמו תסריט לסרט מתח: באיזו דרך פלאים תצליח 'בטר פלייס' להגן על ריבונות הייבוא שלה, ולטרפד יוזמות חשמליות נוספות? יוזמות כאלה יגיעו ודאי מכיוונן של משפחות ההון, שיושיטו יד אל חלקן בעוגת הוואטים.

כל הרכב/תחבורה בכף ידך
תאריך:  14/07/2010   |   עודכן:  14/07/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לרקוד עם האויב
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
אין תחליף לדלק בזמן הקרוב
ביפ ביפ  |  14/07/10 18:50
2
ןזה רק קצה הקרחון
עודד ב  |  14/07/10 21:27
3
הרעיון שמאחורי-מניות ומענקים
חשדנית  |  14/07/10 22:25
4
הורה עם פאהד
אחד העמך  |  14/07/10 23:21
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד זיו שרון, עו"ד ניר הורנשטיין
בדוח הוועדה למיסוי קבוצות הרכישה לא נדונה סוגיית המע"מ בסיחור אופציות במקרקעין    נציג עמדתנו ביחס למצב הקיים
עו"ד יוסי דר
שיאו של המהפך התרחש אתמול, עם היוודע פסק הדין המתוק-חמוץ
עו"ד אברהם פכטר
חיילי ה"אנתרקס" כמו חיילי ה"קישון" משייטת 13 שחלו ומתו מסרטן, ואלו שעדיין בחיים, נלחמים במשרד הביטחון על בריאותם הפיזית והנפשית    העמדה הקרה, הבוטה והמתנשאת של משרד הביטחון היא בושה למדינה שכך נוהגת בבניה ובחייליה
עו"ד אילן הורוביץ
אי-מתן פומבי לקולות אחרים בעניין עסקת שליט מביא לסכנה גדולה לשיח הציבורי, עוד לפני אזכור קרבנות טרור עתידיים
צילה שיר-אל
בין המצרים - הימים שלפני תשעה באב - כיצד הם באים לידי ביטוי בכוכבים?    תחזית שבועית כללית לילידי כל המזלות
רשימות נוספות
השאמאנים של הריקנות  /  חגית כהן
מיליון שקל על 3.5 חדרים בבניין ישן  /  גדעון דוקוב
נא להכיר: יועצי חלומות  /  חגית כהן
שואלים את אדוארד  /  אדוארד אטלר
ארבע שנים של כשל מודיעיני  /  יועז הנדל
אל-קאעידה בתעודת זהות כחולה  /  אסף גבור
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il