הגִּזענות הפכה למונח אינפלציוני וכבר נשתכחה משמעותה של המילה. השימוש היומיומי הנדוש עד לעייפה הפך את הגזענות להגדרה סתמית של כל מה שלא מוצא חן בעיני המגדיר. לפיכך, ראוי מדי פעם בפעם לרענן את הזיכרון ולהשיב אלינו את משמעותה המקורית של המילה. הגִּזענות הינה אבחנה בין גזעים שונים באומות העולם, תוך מתן דגש על עליונות גזע כזה או אחר על פני גזעים אחרים. לפיכך, המגדיר את גזעו כגזע עליון מגזע אחר, ניתן לכנותו גִּזעני.
ההכרה במציאותם של גזעים שונים באנושות אינה גִּזענות. האנושות מורכבת מגזעים שונים של בני-אדם על-פי צבע עורם, מבנה גופם ומראה פניהם. בעבר אפשר היה להוסיף על כך סממני דת ותרבות, טקסים ומנהגים שאפיינו כל גזע. העולם ה'נאור' המערבי גורס שאין הבדל בין הגזעים, ומי שרואה הבדלים הינו גִּזען חשוך. הבעיה בכך היא שעצם תיוגו של אדם כלשהו כגִּזעני היא גישה מתנשאת שיש בה פטרונות גִּזענית. יש הבדלים בין הגזעים וזו עובדה שאי-אפשר ואין טעם להתכחש לה. העמידו זה לצד זה יהודי ממוצא רוסי ויהודי ממוצא אתיופי, או יהודי מרוקאי לצד יהודי פולני, יש הבדל! רואים בעיניים. כל ילד יבחין.
כשהמשורר נתן זך מצביע על העובדה שלא יכול להיות קשר בין אנשים ממוצא אחד לבין אנשים ממוצא אחר משום שאין להם מכנה משותף כלשהו - זו אינה גִּזענות. זו טיפשות. משום שמכנה משותף אפשר לטפח ומכל מקום, מכנה משותף בסיסי בין אנשים קיים תמיד. אבל כשהוא מנסה להסביר את אותו מכנה משותף נעדר והוא מעמיד אנשי "תרבות גבוהה" ממנה הוא בא, מול "שוכני מערות" שהם ה"מזרחים" - זו גִּזענות לשמה. כשהוא קורא לאתיופים "כּוּשִׁים" הוא מצהיר על עצמו בגאווה של כְּסִיל שהוא גִּזעני. נתן זך אינו לבד בחשיבה הזאת, הוא רק לא נזהר כפי שנזהרים רבים אחרים. דברים כאלה אומרים רק בקרב הגזע ממנו באים. שמעתי דברים כאלה במו אוזניי מאנשים די חביבים בדרך-כלל.
אם מסירים את הצביעות לגמרי, הרי שבכל אדם באשר הוא אדם - גם אם הוא בא מ"תרבות גבוהה" וגם אם הוא מקוטלג כ"שוכן מערות" - יש רוע בנפשו במידה כזו או אחרת ויש בליבו שנאה ברמה מסוימת ויש לו, באופן טבעי לגמרי, תחושה נוחה יותר בקרב הדומים לו, הן מבחינת מוצאו, הן מבחינת השקפת עולמו והן מבחינת החינוך והתרבות שספג. לא צריך להתרגש מזה ובוודאי לא להתעלם. השנאה בין חצרות החסידים שלנו יוקדת יותר מהשנאה בין יהודים לערבים והיא אינה מוּנעת מגִּזענות.
רעת הגִּזענות יכולה לבוא לידי ביטוי מובהק בדרכים חלופיות להגדרות מוצהרות. התנשאות והתעלמות והתעמרות והתבדלות והדרה והרחקה ונידוי והשתקה ואי-שיתוף ועוד ועוד סממנים גִּזעניים נעשים במקומותינו, תוך כדי פלבול עיניים כלפי שמיא ומלמולים בדבר צֶלֶם האדם וזכויות האדם וחירויות האדם וקידמה וּנאורות. מדי פעם בפעם פורצת תקלה בחרצובות לשונו של מישהו, היא מחליקה אמת פנימית עמוקה, והיא נפלטת לחלל העולם ומדהימה את המאמינים התמימים שאינם אלא פתאים. פעמים הרבה, דווקא יהודי המשתמש במונח "גִּזעני" חדשות לבקרים, חושף את ערוותו לעיני כל והנה לנגד עינינו ניצב לו נימול גִּזעני לכל דבר ועניין.