X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
האם ארץ ישראל שייכת רק לעם ישראל? האם עם אחר לא יכול להתיישב בה וגם להצליח?
▪  ▪  ▪
מפת ארץ ישראל לפי הגר"א

בפרשתנו, פרשת עקב, אנו נתקלים בפסוק שלכאורה מעורר תהיות. לֹא בְצִדְקָתְךָ, וּבְיֹשֶׁר לְבָבְךָ, אַתָּה בָא, לָרֶשֶׁת אֶת-אַרְצָם: כִּי בְּרִשְׁעַת הַגּוֹיִם הָאֵלֶּה, יְהוָה אֱלֹהֶיךָ מוֹרִישָׁם מִפָּנֶיךָ [פרק ט', פסוק ה']. לכאורה מדובר במשפט לא פשוט. הקב"ה אומר כי זכותנו על ארץ ישראל לא בהכרח נובעת ממעשינו, אלא יותר מרשעתם של הגויים, ובזכות הבטחת אבות שניתנה לעם ישראל.
ברם, עיון מעמיק יותר בדברים מלמד אותנו דבר אחר לגמרי. רבי אברהם אבולעפיה (1291-1240), יליד סרגוסה, חבל אראגון שבספרד, שחי לפני 700 שנה, כאשר מצב היהודים היה בכי רע, מפוזרים היו בעולם כולו, מנודים ומבוזים, אומר דברים מופלאים. אומר הרב בפירושו את הפסוק הנ"ל: מכל אלה העניינים תבין מה שעתיד להיות לעתיד לבוא לפי דרך התורה. ורבותינו ז"ל אמרו, אין הקב"ה נפרע מן האומה עד שתתמלא סאתה. וממה שהיה בימינו שנגרש מלך מפני מלך ואומה בורחת מפני אחרת כברוח החלש מפני הגיבור, וכברוח טלה מפני אריה, יבין המשכיל המעיין הכרח בוא זמן בריחת האומה השוכנת בארץ אבותינו מפנינו במהרה בימינו.
הרמב"ן (1271-1194), יליד גירונה, קטלוניה, חבל ארץ בספרד, שהיה פחות או יותר בן-זמנו של רבי אברהם אבולעפיה, מונה את מצוות ישיבת ארץ ישראל כאחת מתרי"ג המצוות, ופוסק שחייבים במצווה זו גם בזמן שאין בית המקדש קיים. חובתו של כל יחיד לעלות לארץ, לגור בה ולפתחה על-מנת שלא תישאר שממה. ידוע, שהרמב"ן נהג כך למעשה, כאשר בסוף ימיו עלה והתיישב בארץ.
רבי יהודה הלוי (=ריה"ל) (1140-1075), יליד טודלה שבספרד, היה חובב ציון גדול. ריה"ל כותב שאין ארץ ישראל מטרה לעצמה. ארץ ישראל היא אמצעי למטרה ולתכלית הכללית של עם ישראל בבריאה כולה. "לא ייתכן להגיע אל העניין האלוקי מבלעדי המקום הזה". השלמות הרוחנית של עם ישראל לא תיתכן אלא בארץ הקודש. עם ישראל, המצפה לעתיד המיועד לו, שואף לשוב לארצו, כי רק בה יוכל למלא את ייעודו האלוקי. בשמירת התורה והמצוות על אדמת הקודש תגיע האומה לייעודה. השאיפה לארץ היא חלק משאיפה כללית לחזרת האומה לאלוקיה ולתיקון העולם כולו במלכות ש-ד-י.
עם זאת, הישיבה בארץ ישראל אינה דבר של מה בכך. על יושבי הארץ מוטלות חובות מרובות. ומי שאינו מתאים לכך, אינו יכול להמשיך לחיות בה. עמים שחטאו יוגלו מן הארץ וסופם שיושמדו, כך היה סופם של שבעת עממי כנען, וכך נעלמו באש ובתמרות עשן סדום ועמורה. ומכאן האזהרה החמורה לעם ישראל, שלא ייפן ממצות השם, פן תקיא הארץ אותו.
עם זאת, היחס בין עם ישראל לארץ ישראל הוא הדדי. הרמב"ן כותב כי כשם שהעם מחויב לשמור אמונים לארצו, לאחר שנות גלות רבות, כך שומרת הארץ על נאמנותה לעם, על-אף הניסיונות לכובשה.
הרמב"ן מייחס לשתי אומות, ישמעאל ואדום, ניסיונות כיבוש הארץ. ראייתו של הרמב"ן נתמכת גם בראיות היסטוריות, הן הכיבוש המוסלמי והן מסעות הצלב הביאו רק חורבן לארץ. אומנם בכוח רב כבשו העמים הללו את ארצנו הקדושה ודם רב ניגר על אדמתה, אך הם כשלו ביישובה, בהפרחת השממה בה, בבנייתה ושגשוגה. דברים שאנו היהודים עשינו, סוף-סוף, לאחר אלפיים שנות גלות, כאשר זכינו לחזור לארצנו.
אדום והצלבנים בנו לעצמם טירות מפוארות, הקיפו עצמם בגדרות גבוהות וחיו בבועה אירופית בארץ ישראל, ללא כל ניסיון, ולו חלקי, להתחבר לאדמתה ולמורשתה; הישמעאלים אף הגדילו עשות, ולאורך כל מאות שנות כיבוש הארץ על ידם, לא הקימו ולו ישוב אחד משלהם (למעט העיר רמלה). כל היישובים בהם גרו הפולשים הישמעאלים הוקמו על חורבות ישובים יהודיים קדומים.
לאורך חמש מאות שנות הכיבוש המוסלמי, בזמן האימפריה העותומאנית, נחשבה ארץ ישראל לאזור ספר נידח, מיושב בדלילות, וירושלים הייתה עיר קטנה, מסוגרת בחומות, חולה ומטונפת, עיר נידחת ומוזנחת בשולי האימפריה. רק כאשר זכינו, סוף כל סוף, לאחר אלפיים שנות גלות, לחזור למולדתנו, קיבלה אותנו ארצנו בחיבוק, בחום ובאהבה, כאישה גלמודה המצפה לבעלה שחזר הביתה לאחר שנים ארוכות של נדודים. ואנו בנינו מחדש את ארצנו, הפרחנו את השממה ונסכנו דם חדש בעורקיה של ארץ ישראל.
מכאן אנו למדים כי ישיבתנו בארץ אינה מכוח זכות ראשונים, שכן כבר הקדימונו אחרים. שבעה גויים ישבו בארץ לפנינו. ישיבתנו היא מכוח צו אלוקי קדמון, שבורא העולם ומנהיגו קבע לכל העם לפי תפקידו במערכת הכללית של הבריאה. מיד עם בריאת העולם קבע הקב"ה שייתן את ארץ הקודש לאשר ישר בעיניו. זכותנו היא בקיום הצו האלוקי. לכן זכותנו היא אך ורק בתפישתנו הנכונה את מהותה הרוחנית של ארץ ישראל.
יהי רצון שנדע לזכות ולחיות בארץ ישראל בכלל ובירושלים עיר הקודש בפרט, תוך מילוי מצוות השם. ושנזכה לחיות בה בשקט ובשלווה, בשלום, בבטחה ובשלמות רוחנית.

תאריך:  29/07/2010   |   עודכן:  29/07/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ארץ ישראל לעם ישראל
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
"א"י,עם ישראל,תורת ישראל והקבה
פלא יועץ  |  29/07/10 16:27
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוני בן-מנחם
המאמצים לפייס בין תנועת החמאס לארגון הפת"ח נכשלו    בחמאס מאשימים את ארצות הברית בהכשלתם    בינתיים מנסות שתי התנועות לבסס את שלטונן בגדה וברצועה באמצעות שינויים פנימיים במוסדות השלטון
ד"ר צ'לו רוזנברג
הקידמה הטכנולוגית מאפשרת לכל אחד ואחד מאיתנו להתבטא בחופשיות, אך האם ניתן להתנסח בכל צורה העולה על רוחנו?
איתמר לוין
גאווה של יחיד עלולה להיות הרסנית מבחינתו; גאווה של עם שלם עלולה להביא לחורבן
אמציה חן
סימן דרך נוסף בצבא הגנה לישראל    הפעם: מזווית תקציב הביטחון    סדרת כשלים מלווה את כל המשרדים ומערכת הביטחון
אראלה גולן
הצעת החוק ראויה, אלא שאין בה די כדי להתמודד עם הבעיה החריפה ביישום התוכנית לחיזוק מבנים משותפים מפני רעידות אדמה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il