X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
סקירת המפה הצבאית-מדינית באזור נראה כיצד ניתן להבין באור חדש את המתרחש בחודשים ובמיוחד בימים האחרונים
▪  ▪  ▪
ניסוי טילים באירן (27.9.09) [צילום: AP]

הדברים הבאים מוצגים מטעמי זהירות בנימת הסתייגות ובלשון של הערכה בלבד. יש לציין שלהערכות אלה יש על מה לסמוך.
הסתכלות על ההתרחשויות הצבאיות-מדיניות העיקריות שקורות לאחרונה, המתחברות יחד לכדי תמונה רחבה שיכולה להסביר מהלכים רבים, שללא ההקשר הראוי נותרים לא מובנים ואף מקוממים:
1. נסיגת כוחות ארה"ב מעירק תוך הצגת הדבר כקיום הבטחת בחירות של אובמה. למעשה, זוהי היערכות מחודשת של צבא ארה"ב, שנעשית לאור הערכות מצב חדשות ביחס לזירה האירנית.
מידע מודיעיני מהחודשים האחרונים מראה כי אירן קרובה ליכולת גרעינית צבאית בטווח הקצר ביותר - עד דצמבר 2010 הם יוכלו לשגר טילים גרעיניים לכל מקום בטווח של 3,000 ק"מ. נסיגת כוחות ארה"ב מארה"ב בבהילות שכזו והתבטאותו של ראש המטות המשולבים של צבא ארה"ב, אדמירל מאלן, לגבי אפשרות צבאית נגד אירן, קשורות בקשר הדוק. ארה"ב מתכוננת לתקוף את אירן בחודשים הקרובים. מתקפה זו תהיה מתקפה מאסיבית וממוקדת של טילים בליסטיים ארוכי-טווח, על אתרי הגרעין של אירן ועל מקומות הימצאותם האפשריים של מנהיגי אירן. מתקפת הטילים תיעשה בצורה כזו שתשמיד כליל את יכולותיה הגרעיניות של אירן, תחסל את ההנהגה השיעית ברובה המוחץ ותאפשר את החלפת המשטר באירן בצורה יחסית חלקה. מכיוון שלוח הזמנים התקצר בצורה ניכרת, יש צורך לערוך מחדש את מערך הכוחות האמריקני, שמרוכז בעירק. כפי שמפורסם במקורות רבים, אירן כעת בעצם מכותרת בכוחות אמריקניים, במפרץ הפרסי וכן באזרבייג'אן. לא רק כוחות אמריקניים פרוסים שם, ואכמ"ל.
2. ביקוריו התכופים של שר הביטחון אהוד ברק בארה"ב ופגישותיו עם הצמרת הצבאית מדינית שם, וכן ביקוריו של ראש המטות המשולבים בישראל, נועדו מן הסתם לקדם את התיאום בין המדינות בנוגע לנושאים ה"בוערים" באמת. אכמ"ל.
3. הבלגת ישראל בגזרות השונות - בעזה, באילת וכעת בגבול הצפון, נועדה לאפשר לישראל ולארה"ב להיות אלה שמכתיבות את המהלכים. סביר להניח שהמודיעין האירני, של חיזבאללה ושל סוריה, מודעים למה שמתחולל סביבם. רק לאחרונה התבטא נשיא אירן מחמוד אחמדינג'אד שארה"ב עומדת לתקוף שתי מדינות באזור בחודשים הקרובים. שתי המדינות הללו הן אירן וסוריה. מסיבה זו בלבד, ולא בגלל פרסום מסקנות הטריבונל לגבי האחראים לרצח חרירי, לבנון - תחת ניצוחם של נשיא סוריה, בשאר אל-אסד, מנהיג החיזבאללה, השייח' חסן נסראללה והמושך בחוטים מחמוד אחמדינג'אד - נוקטת ותנקוט בימים ובשבועות הקרובים בפרובוקציות שנועדו לגרור את ישראל למלחמה בצורה שעלולה לפגוע באסטרטגיה האמריקנית ביחס לאירן ואף לפגוע בנסיגת הכוחות האמריקניים מעירק.
ניתן להעריך במידה סבירה ביותר, שהפגישות התכופות של ראש הממשלה עם נשיא מצרים והפגישה האחרונה עם מלך ירדן עבדאללה, לא עסקו בנושא המוצהר, שהוא המשא-ומתן עם הפלשתינים, אלא גם בין היתר בנוגע לאיום האירני.
כמו-כן, ניסיונות להסלמה מצד ארגוני טרור הנשלטים על-ידי אירן, יתרחשו כעת בכל הגזרות, כפי שהדבר מתחולל בפועל בימים האחרונים, על-מנת לגרום לישראל, למצרים ולירדן להתמודד עם חזיתות אלה ולהסית את המיקוד של מדינות אלה מלעסוק באיום האירני. אירן מוכנה להקריב את לבנון ואת סוריה כדי שהיא תוכל להשלים את היערכותה הגרעינית. אירן לא תהסס להצית מלחמה כוללת בין סוריה, לבנון וישראל, על-מנת להסית את תשומת הלב העולמית ממהלכיה. ברור שמתוך עמדה של מעצמה צבאית בעלת יכולות גרעיניות, אירן תשיג הרתעה ואף תשתמש ביכולותיה בצורה שתהיה הרת-אסון לעולם כולו.
4. שתיקתו של רג'פ טאיפ ארדואן - התבטאויותיו של שר הביטחון לאחרונה, כי ראש המודיעין הטורקי מקורב לאירן ושסודות מודיעיניים וצבאיים ישראלים יכולים לזלוג לאירן דרך טורקיה, לא נועדו לאוזני הציבור כי אם לאוזניו של ארדואן עצמו. טורקיה הפכה דה-פקטו לחברה בציר הרשע ולכן קיים חשש שהיא גם משתפת פעולה עם אירן במישורים מודיעיניים וצבאיים. תמונת מצב זו מאפשרת לארה"ב לסחוט את טורקיה בתמורה לשינוי כיוון מצידה. ארדואן הוריד פרופיל באופן משמעותי מאז המשט. פעולותיו הפזיזות, הנמהרות והרות-האסון מבחינתו, כרו לו בור אישי מדיני ופוליטי. מאז המשט הוא נחלש במידה רבה בסקרים בטורקיה. הסכמת ישראל לשתף פעולה עם ועדת הבדיקה של האו"ם אינה התקפלות מצד ישראל. ישראל הולכת לחשוף מידע אשר מהווה מכה מוחצת לטורקים ויעמיד אותם תחת לחץ קשה.
5. משחקה הכפול של רוסיה - רוסיה נמצאת במצב כלכלי קשה ביותר ומחוזות שלמים נמצאים תחת קריסה כלכלית. גם סין ניצבת בפני קשיים, שאינם ידועים לציבור הרחב. דווקא הקשר ההדוק בין ארה"ב לאירופה ובין ארה"ב לערב הסעודית, מאפשר לה לעשות צעדים לשיקום כלכלתה ולשפר את מעמדה הכלכלי בעולם. בניגוד לכל התצפיות, בכירים בארה"ב צופים צמיחה ושיפור במצבה הכלכלי בטווח הקצר. מהלומה על אירן, תתרום גם היא לשיפור הכלכלה העולמית, שכן היא תסיר גורם שייצר חוסר יציבות ועצבנות בזירה הכלכלית העולמית. מסיבה זו, רוסיה משחקת משחק כפול בו היא מצד אחד תומכת בקו תקיף נגד אירן, בעוד היא שומרת על ערוץ "ידידותי" מול אירן. כל זה נועד לגרום לבלבול ולפגיעה בכלכלת אירן. רוסיה בעצם יכולה כעת לשלוט באירן באמצעות הפיכתה למקור הבלעדי שיכול לספק את צרכיה, שנפגעו עקב הסנקציות. על-ידי הבאת האירנים למצב נואש, ולחיצתם אל הקיר, ייקל על רוסיה להמשיך ולהחליש את אירן לקראת מתקפה אמריקנית. יש לציין כי רוסיה תומכת במתקפה שכזו ואף תסייע בצורה לא פומבית.
6. קוריאה הצפונית - למעשה, קוריאה הצפונית היא נמר של נייר ובמקרה של עימות צבאי בינה לבין ארה"ב וקוריאה הדרומית, לארה"ב יש יתרון צבאי משמעותי שיכריע את המערכה די מהר, כפי שנעשה פעמיים בזירה העירקית. האוכלוסיה הצפון-קוריאנית, כמו רוב האוכלוסיה האירנית, רק תרוויח מהפלת המשטר המטורף במדינה האומללה.
לסיכום, בעת הזו, רב הנסתר על הגלוי. ארה"ב מעוניינת להיות זו שמובילה את המהלכים באזור בעת הקרובה. היגררות לפרובוקציות של ארגוני הטרור, המונחים על-ידי טהרן, היא לא האינטרס של ישראל כרגע. לפתוח כרגע במלחמה עם לבנון, כפי שקרה ב-2006, זה לא רלוונטי למצב האסטרטגי היום ולכן גם התגובות בהתאם.
מאחורי הקלעים נבנית תשתית רצינית שתאפשר לארה"ב לנהל את פעילותה הצבאית במזרח התיכון בהתאם לתנאים שלה, ולא בהתאם לתנאים שיוכתבו על-ידי אירן וארגוני הטרור עושי-דברה. אם יתממשו תחזיותי, המזרח התיכון ייראה שונה לחלוטין באביב הבא.
יש לפעול בצורה המחושבת והזהירה ביותר, על-מנת שהתוצאה הרצויה - היא זו שתתרחש. ברור לכל: עיסוק עם חומרי נפץ כרוך בפגיעות ובתרחישים לא צפויים. אבל ככל שההכנות הן יסודיות ועמוקות, הדבר דומה לעבודה הנדסאית הכרוכה בפיצוץ מבוקר בהריסת בניין. יש לשים את חומרי הנפץ במיקומים מדויקים על-מנת שבפיצוץ, המבנה יקרוס פנימה ובצורה המדויקת המתוכננת.

תאריך:  04/08/2010   |   עודכן:  05/08/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חיבור קצוות: הבנת התמונה הכוללת של המצב באזור
תגובות  [ 10 ] מוצגות  [ 10 ]  כתוב תגובה 
1
תאוריה יפיפיה מלהיות נכונה
החולוני  |  5/08/10 17:29
 
- אולי אתה צודק, אבל
הגלילי  |  6/08/10 00:22
2
אתה יותר מדי אופטימי
גדעון אמיר  |  6/08/10 01:14
3
מאיפה תיקח ארה"ב ביצים לתקיפה?
ירון זכאי  |  6/08/10 01:22
4
חגי עמוס, ספר קצת על עצמך. מי
הסקרן  |  6/08/10 08:10
5
על עצמי
חגי עמוס  |  6/08/10 09:55
 
- Xlnt
RAWni  |  6/08/10 11:36
6
תגובה
צנחן  |  6/08/10 10:32
 
- האתר שלנו בבנייה ל"ת
חגי עמוס  |  6/08/10 11:03
7
אהבתי את האנאלוגיה לפיצוץ בנין
בנימיני  |  6/08/10 11:34
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יהודה דרורי
על השלטון החילוני במדינה להחליט שהחרדים הינם מיעוט נסבל בתוכנו, ממש כמו התנועה האיסלאמית הצפונית    מחאה של "גוי"
בלפור חקק
עצת השטן הולכת ומתממשת מול עינינו, כשאנו נתקלים בגילויים של בורות ישראלית בקשר לשורשינו כאן בימי בית ראשון ושני    עלינו לקום מול עצה זו ולהיאבק על הנרטיב הציוני
עו"ד דב אבן-אור
מערכת ההוצל"פ מאיימת על חיי הפרט פי כמה מאשר מערכת בתי המשפט, לכן יש להחזיר את מערכת ההוצל"פ תחת כנפי מערכת בתי המשפט
איתן קלינסקי
אני לא רואה בבדואי, אזרח מדינת ישראל, איום ממשי    לא מפנים אנשים למען נטיעת עצים
צילה שיר-אל
התחום הרגיש וממה עליך להיזהר בשבוע זה    וגם: תחזית שבועית כללית לילידי כל המזלות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il