X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
המיתוס "צבא העם" כבר מזמן ניטלה ממנו משמעותו הראשונית והאמיתית מחמת הירידה של מספר המתנדבים לצה"ל יש למצוא פתרון דחוף ואמיץ: צבא מקצועי-התנדבותי שלא זורק כספים לריק
▪  ▪  ▪
לגייס את המתנדבים הטובים [צילום ארכיון: דובר צה"ל]

אולי בהיסח הדעת, אולי ברשלנות אופיינית של קברניטי המדינה בקבלת החלטות, המיתוס של "צבא העם" קיבל גושפנקה רשמית של הממשלה ושל הכנסת. על-אף העובדה שצה"ל מעולם לא היה צבא העם במובן הרחב ביותר של המילה, היינו שגם החרדים וגם הערבים משרתים בו, המיתוס של צבא העם היה המיתוס המלכד, אפילו המכונן של מדינת היהודים הקמה להגן על היהודים. לא זו בלבד שהמיתוס היה נכון, ככל המיתוסים האחרים, המאפשרים יצירתו של תלכיד חברתי - אלא שאכן סביבו נוצרה הוויה נפלאה: כל העם צבא, לכידות בעת מלחמה, וכדומה.
אין כוונה להתייחס לסיבות אשר הובילו, בפועל, להישארות המיתוס על-כנו, ומאידך-גיסא המציאות לגמרי שונה. מזה שני עשורים ויותר, שיעור הלא-משרתים בצה"ל הלך ותפח לממדים מבהילים. לא אחר מאשר הרמטכ"ל, גבי אשכנזי, הזהיר שמא בעוד עשור לערך, מספר המתגייסים לצה"ל יילך ויקטן עד כדי מיעוט. בהתייחס למציאות הביטחונית של ישראל כיום, והאתגרים הניצבים בפניה, מובן לכל אחד מה עלולות להיות ההשפעות, אם התחזיות תתממשנה.
הגענו אל הצומת שבו הדילמות חייבות פתרון. אין זמן לדחות עוד ועוד החלטות חשובות. מספר האפשרויות אינו גדול כלל. הקברניטים חייבים להחליט ומהר, אם כי המילה חייבים היא בגדר פנטזיה מתוקה, לאן פני הצבא ולאן החברה הישראלית חותרת.
הסטטוס-קוו זו אפשרות ריאלית. המדינה תמשיך לדבוק במיתוס של צבא העם וגיוס לכל, כאשר ברור שהמדובר בבלוף, ולא יותר מכך. המשאבים האנושיים והכלכליים של ישראל מתדלדלים בקצב הולך וגדל, והשאלה היא אם לא נימצא ביום אחד מול שוקת שבורה? ממשלת ישראל החליטה רק לאחרונה להעלות את גיל הפרישה מצה"ל ל-50, משמע - אין ביכולתה של המדינה לשאת על גבה עול תקציבי כה גדול. ממילא ההוצאות הביטחוניות עצומות והן הפכו למעמסה גדולה. הקיצוץ בתקציב הביטחון לשנת התקציב הבאה גדול למדי לדעת אנשי מערכת הביטחון. מבלי לנסות להתנבא, ניתן לשער שלא יהיה זה הקיצוץ האחרון. כדי למנוע היווצרות מצב מסוכן, יש לקבל החלטות מהפכניות, אותן נפרט בהמשך.
אי-גיוסם לצה"ל של החרדים והערבים יש לו שני היבטים: ראשון- ההיבט החברתי, משמע יש הנושאים בנטל כבד, ויש פטורים מכך. תחושת אי-שביעות הרצון מהאפליה הבלתי מוצדקת, מרקיעה שחקים. זו בעיה חברתית חמורה המפלגת את אזרחי ישראל וגורמת לשנאה רבתי. ההיבט השני הוא כלכלי טהור, לפיו אי-גיוסם של בני שני המגזרים הללו חוסך למדינה כסף רב. בין שני השיקולים הללו, הממשלה הכריעה בעד השיקול השני, כצפוי. זו החלטה גרועה הרואה את חזות הכל דרך החור של הגרוש.
צה"ל פשוט זורק כסף לריק בעבור אותה אידיאולוגיה והמיתוס של צבא העם. צר המקום כדי להכיל סקירה מפורטת של בזבוז איום ונורא, לכן נתמקד בדוגמה אחת רלוונטית.
נפקדים/עריקים בכלא - תהליך בזבזני
בבתי הכלא הצבאיים עוברים מדי שנה רבבות חיילים. פילוח של הנתונים יוכיח שהרוב הגורף של כ-90% הם נפקדים או עריקים. הם נשפטים לתקופות מאסר שונות החל בימים ספורים ועד עשרות ימים, ובמקרים רבים, אפילו לזמן רב יותר. לו הייתה זו מעידה חד-פעמית של מרבית החיילים מסוג זה, ניתן היה להבין את ההיגיון של החזקת מערכת שלמה המטפלת בהם, שעלותה אינה זניחה. אלא מאי? מרבית החיילים היושבים על נפקדויות או עריקות, חוזרים לסורם, אינם מסוגלים להשתלב במערכת, ושוב חוזרים לאותו הריטואל של שפיטה ומאסר. כסף מבוזבז לחלוטין, חיילים שאינם מועילים בכלום למערכת, אך בשם המיתוס של צבא העם, ממשיכים להחזיקם, עד שלבסוף צה"ל משחרר אותם מוקדם מן הרגיל. השאלה היא - למה כל התהליך הבזבזני הזה?
חיילים רבים מאוד אינם מסיימים את השירות הצבאי, בין אם מסיבות של אי-הסתגלות ובין אם מסיבות אחרות. מספר המשתמטים גדול בהרבה מזה שדנים עליו בתקשורת. מה התרומה הסגולית בדבקות באותו המיתוס? כלום, בעצם הרבה מאוד כסף.

צבא מתוגמל ומתגמל
משאבים לרוב, משכורות מכובדות והטבות שונות - כך יטפחו את המשרתים בצה"ל
▪  ▪  ▪

הפתרון הוא, בין אם נרצה ליזום אותו כעת, ובין אם ייכפה עלינו על-ידי המציאות, הוא צבא מקצועי-התנדבותי. אפשר לדון בפרטים איך מגיעים לתוצאה זו ומה המשמעויות הצבאיות, הכלכליות והחברתיות. קודם צריך להסכים לפתרון זה, להודות במציאות שהותוותה, ולגשת לעבודת מטה מסודרת, עד שייצא עשן לבן. אלה אשר מנבאים שחורות, אין להם על מה להסתמך. עובדה היא שיש חלק בצבא שהוא התנדבותי, והמבקשים להישאר בו חלקם אינו קטן, אלא להפך: צבא הקבע.
אם רוצים "לתפוס" יותר ציפורים בבת אחת, חייבים לפעול באומץ ובשכל. לצבא המתנדבים יש לתת את מלוא המשאבים ולטפח את המשרתים בצורה שאף מגזר ציבורי אינו מתוגמל, החל במשכורות וכלה בהטבות משמעותיות. רבים מאוד יעמדו בתור!
מאידך-גיסא, יש להפסיק את המדיניות הבזבזנית של תמיכה באוכלוסיות המדירות את רגליהן מעבודה מתוך אידיאולוגיה. תנו להם לחפש עבודה והם ימצאו. על הממשלה בהחלט לדאוג לכך שתיווצרנה הזדמנויות אמיתיות לעבודה. אל תחייבו גיוס, אך אל תתנו פרס לאלה שנמנעים באופן מופגן מעבודה.
צה"ל יהפוך להיות מקצועי יותר, מצויד יותר ויעיל יותר, כי אלה אשר יבואו בשעריו יעשו את עבודתם נאמנה ומתוך רצון. גם כסף רב ייחסך למדינה למטרות חשובות אחרות.
כדי לעשות זאת זקוקים אנו לקברניטים אמיתיים. אם ישנם כאלה או לא, ישאל כל קורא את עצמו.

תאריך:  04/08/2010   |   עודכן:  04/08/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שבירת המיתוס - הזדמנות למהפכה
תגובות  [ 10 ] מוצגות  [ 10 ]  כתוב תגובה 
1
ערביי ישראל לא צריכים לשרת
בצבא מסיבות מצפון  |  4/08/10 09:44
2
ירידה בכמות המתנדבים??
נוני  |  4/08/10 11:41
 
- עובדה שלא אוכפים את חוק
שירות הבטחון  |  4/08/10 13:25
 
- שיקרא לאכיפת החוק ולא למהפכה
אלישמע  |  4/08/10 16:40
 
- אפשרות לסיכון בטחוני אסטרטגי
חרד לבטחוננו  |  4/08/10 21:31
 
- תגובה
צלו רוזנברג   |  4/08/10 22:32
 
- תגובה לתגובתו של ד'ר רוזנברג
חרד לבטחוננו  |  5/08/10 01:04
 
- מדובר ברעיון הזוי
אלישמע  |  6/08/10 14:25
3
כל אזרח חייב בשירות צבאי או ל"ת
שירות לאומי  |  4/08/10 15:49
 
- תגובה
צלו רוזנברג  |  4/08/10 18:06
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שאול דישי
ספיח לקול - בעקבות שאלות מעניינות והערות נוספות של הרבה מאוד חברות מתעניינות וחברים טובים    פרק 14 בסאגה המתמשכת
יוני בן-מנחם
במצרים החל קמפיין ציבורי ותקשורתי הקורא לגמאל מובארק להתמודד בבחירות לנשיאות בשנה הבאה    מפלגת השלטון אומרת כי עדיין לא נקבע מי יהיה המועמד מטעמה לתפקיד הנשיא אך גורמים במפלגה מציינים גם את שמו של שר התעופה האזרחית אחמד שפיק כמועמד ריאלי
חגי עמוס
סקירת המפה הצבאית-מדינית באזור    נראה כיצד ניתן להבין באור חדש את המתרחש בחודשים ובמיוחד בימים האחרונים
יהודה דרורי
על השלטון החילוני במדינה להחליט שהחרדים הינם מיעוט נסבל בתוכנו, ממש כמו התנועה האיסלאמית הצפונית    מחאה של "גוי"
בלפור חקק
עצת השטן הולכת ומתממשת מול עינינו, כשאנו נתקלים בגילויים של בורות ישראלית בקשר לשורשינו כאן בימי בית ראשון ושני    עלינו לקום מול עצה זו ולהיאבק על הנרטיב הציוני
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il