X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ניסיון העבר מלמד כי התעקשות מצד משרד התשתיות על הקמת המתקן היבשתי לא תוכיח את עצמה בטווח הארוך סיפור חוות פי גלילות כמשל
▪  ▪  ▪
להיכן יגיע תוצר הקידוחים? [צילום: משרד התשתיות]

למרות הודעת נובל אנרג'י בסוף השבוע האחרון לפיה ייתכן ולא יהיה צורך בשלוש תחנות יבשתיות לקליטת הגז, חברת דלק עדיין מתעקשת על המתקן היבשתי, לטעמי שלא לצורך.
ניסיון העבר מלמד כי התעקשות מצד משרד התשתיות על הקמת המתקן היבשתי, לקליטת הגז הטבעי מקידוח "תמר" ויתכן גם מקידוחים נוספים בעתיד, באחד האתרים המוצעים, על-אף ההתנגדויות הקיימות, גם אם תצליח בטווח הקצר ותאפשר אספקת גז מהירה יותר, לא תוכיח את עצמה בטווח הארוך, ותהפוך להוצאה מיותרת של כספים רבים, שתאבד בעתיד מבלי שתצדיק את עצמה.
הנימוקים המרכזיים של המתנגדים לאתרים היבשתיים השונים, מתרכזים בבעיות בטיחות כתוצאה מקרבת מתקני הגז לריכוזי אוכלוסיה, בעיות ביטחון עקב החשש לפעילות פח"ע וטענות הנוגעות לאיכות הסביבה. מנגד, משרד התשתיות טוען כי הקמת המתקן הימי ואף עצם בחינת החלופה לבדה, תדחה את אספקת הגז למשך מספר שנים, ותייקר את עלויות התפעול.
הדוגמה הטובה ביותר ממנה ניתן להקיש למקרה הנוכחי טמונה בסגירת חוות הגז והדלק באתר פי גלילות בשנת 2002. עם קום המדינה השקיעה המדינה מאות מיליוני דולרים בהטמנת צנרת תת-קרקעית להובלת דלקים מנמלי הפריקה ובתי הזיקוק בחיפה ובאשדוד אל אתר פי גלילות בהרצליה, במטרה למנוע שינוע בכבישים של מיליוני ליטרים של דלק לאזור המרכז באמצעות מכליות כביש, על ההשלכות הבטיחותיות והסביבתיות הנלוות לכך.
חוות הדלק בפי גלילות ריכזה בשנים האחרונות לקיומה כ-33% מאספקת הדלק והגז במדינת ישראל, והפחיתה משמעותית את הזיהום והסיכונים הכרוכים בנסיעת אלפי מכליות מדי יום בכבישים העמוסים. כיום, עומדת צנרת הדלק התת-קרקעית למרכז הארץ ריקה ויבשה, תוך שהמדינה איבדה את ההשקעות האדירות שהושקעו בה, ושוק הדלק חזר אחורה שנות דור להובלת דלק במכליות מזהמות ומסוכנות בכבישי הארץ.
הסיבה נעוצה מחד בהתקרבות האורבנית לאתר פי גלילות, שבעת שהוקם בשנות החמישים נראה רחוק מספיק מבתי התושבים ומאידך ב"קריצה" הנדלנ"ית של הקרקעות, שהפכו לקרקעות שניתן לבנות עליהם.
מסיבות אלו, החלו תקיפות חוזרות ונשנות, שללו הליכים מינהליים ומשפטיים רבים, שמטרתם הייתה להביא לסגירת חוות הדלק והגז וסילוקה מפאתי תל אביב ורמת השרון. סקרי הסיכונים שהוגשו לבית המשפט על-ידי הגורמים המתנגדים לחווה, תארו תרחישי אימה ואירועי זוועה, כולל ענן גז שינוע מאתר פי גלילות ויתפוצץ מעל אחת מערי הסביבה ויגרום לעשרות אלפי הרוגים ופצועים. תיאור זה, שאין בינו לבין המציאות דבר וחצי דבר, ובכך הודו אף רשויות הכיבוי והבטיחות מטעם המדינה, עשה רושם רב על כל מי שנזקק לדון בו.
בסופו של דבר, דווקא מטען חבלה זעיר שהוחדר למכלית בתוך פלאפון והתפוצץ בתוך מתקן גלילות אך לא גרם כל נזק, הוא שהביא להסכם שאפשר את סגירת המתקן, כנגד קבלת זכויות הבנייה העתידיות.
מה הדבר מלמד? גם אם יצליח משרד התשתיות להתגבר כעת על ההתנגדויות השונות, ולהקים מתקן יבשתי באחד מהאתרים המוצעים על ידו, הצלחתו תהיה "ניצחון פירוס". לאורך זמן, גורלו של מתקן כזה יהיה כגורלו של מתקן גלילות, וגם הקמתו במקום שכוח אל יחסית שיהפוך למיקום אטרקטיבי בעתיד, תוביל במהלך השנים לתקיפה חוזרת ונשנית של המתקן, עד אשר יאלצו להזיזו מהמקום, תוך אבדן ההשקעה הכבדה.
איני מכיר את כלל האפשרויות הטכניות הקיימות להקמת מתקן גז מהסוג המדובר, לרבות השאלה אם ניתן להקים מתקן חפור בקרקע או ממוגן בסוללות עפר כפי שהוצע בשעתו להטמין את המכלים באתר פי גלילות. עם זאת ברור, כי על הרשויות למצות את כל האפשרויות הקיימות לשם הקמת מתקן קליטה שיוכל לפעול במקום בו יוקם במשך שנים רבות ככל הניתן, ויוכל להוכיח עצמו לאורך זמן כמתקן שניתן לקיימו בתוך ריכוזי אוכלוסיה, וזאת על-מנת שלא נמצא עצמנו עם פיל לבן שגורלו ידמה לגורל חוות הדלק והגז בפי גלילות. הדבר כדאי, גם אם ייגרם עיכוב להזרמת הגז הטבעי, ולפער בעלויות ניתן למצוא פתרונות יצירתיים, באופן שהדבר לא יכביד או ייפגע מסחרית בספקית הגז מקידוח "תמר" (למשל הפחתה או הימנעות מהעלאת התמלוגים).

עו"ד עופר דורון ליווה והעניק ייעוץ משפטי לחברת פי גלילות במשך עשרות שנים, תוך ניהול מאבקים משפטיים רבים נגד סגירת האתר, עד שבסופו של דבר האתר נסגר בהסכמה בשנת 2002, כנגד הכשרת הקרקע לבנייה עתידית.
תאריך:  06/08/2010   |   עודכן:  06/08/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חוות הגז היבשתיות והניסיון מפינוי פי גלילות
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראובן לייב
מלבד הזיכוי והפיצוי למי שישב בכלא על לא עוול בכפו, קבע בית המשפט כי בעטייה של חקירה אומללה נמנעה ממנו היכולת להוכיח את חפותו
יהונתן דחוח-הלוי
מופז הוא פושע מלחמה שצריך לעמוד לדין בהאג ואינו ראוי לכהן בתפקיד של שר בממשלה    לעומתו, מרואן ברגותי (הטרוריסט) ראוי להיות ראש הממשלה הפלשתיני והנהגת חמאס (הטרוריסטית) צריכה להיות שותפה בשלטון    גדעון לוי ממשיך לאחוז בקרנות המוסר הכפול
אריה יואלי
בספר ויקרא נאסר על עם ישראל לאכול בשר שאינו קרבן. בספר דברים בוטל האיסור    זהו ההבדל בין תורת חו"ל לתורת ישראל    מעט לפרשת ראה
מיקי גולדווסר
מעל דפי עיתון "ישראל היום" קרא שר הביטחון אהוד ברק שלא לגרש 400 ילדי העובדים הזרים, מפני שהדבר "ייצור צלקות בחברה"    מיקי גולדווסר, אמו של אודי גולדווסר ז"ל, מבקשת להזכיר לו כי עליו להתמקד בצלקת החטיפה של גלעד שליט
חגי עמוס
אינטרסים קיומיים של מדינות, במישורים ביטחוניים וכלכליים, גוברים על כל אינטרס אחר    אף מדינה בעולם החופשי לא תוכל להרשות מצב בו אירן השיעית הקיצונית, תחזיק בנשק אטומי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il