X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
קריסת הכלכלה העולמית הוכיחה שמשהו בסיסי פגום בה. אם זו אינה סיבה מספקת לחשבון-נפש בינלאומי, לא ברור למה מחכים
▪  ▪  ▪
ידידותי ומפרה [צילום: פלאש 90]
קפיטליזם ללא סוציאליזם - עולם רע ואכזר?
איתי יהל
על-רקע הבורסות שריסקו חיי המונים והיטיבו עם מעטים, הגיע הזמן שתודו: כן לעשירים, כן ליזמים, אבל די לכל חברי האלפיון העליון החזיריים
לרשימה המלאה

הקפיטליזם היא שיטת הכלכלה הטובה ביותר הידועה לאנושות. על כך לא יכול להיות ויכוח, שכן לא ניתן להשוות בין העולם הנאור, המערבי, המודרני, הדמוקרטי והקפיטליסטי לעומת העולם השלישי. ביסודה רעיון מאוד מעשי: לרתום את תאוות הבצע האנושית הטבעית כדי למשוך קדימה את האנושות כולה. ואולם, כמו כל דבר בטבע, בהיעדר האיזונים והבלמים הנחוצים - הגבולות נפרצים, וכך גם השיטה הטובה ביותר מובילה את עצמה הישר לאבדון.

סיכום

הבעיה הגדולה ביותר של האנושות היא הקיבעון. התרגלנו. האנושות מצאה לעצמה מספר כלים לצורך התנהלותה, ומרגע זה הפכה אותם לקדושים, ולא היא! החוק, הדמוקרטיה, הכלכלה - הם כלים. אם הם אינם יעילים מספיק, מותר לשפר אותם. צריך לזכור רק דבר אחד קטן: מי קיים עבור מי? הכלים קיימים עבורנו, לא ההפך. החוק אינו קדוש, הדמוקרטיה אינה קדושה, וכך גם הכלכלה. האנושות היא הקדושה, והכלים שבעזרתם האנושות משתמשת יתאימו את עצמם במטותא למענה. מותר לחשוב "מחוץ לקופסה".
  • הערה: המחבר אינו מבין בכלכלה, אך מסוגל להבחין בחסרונותיה.

קפיטליזם "מרוגלץ"

יש הרואים בקריסה הכלכלית העולמית הוכחה חד-משמעית לכשלון הרגולציה. לדעתם יש לאפשר לכוחות השוק לפעול ללא שום הפרעה, ורק כך יראה הקפיטליזם במיטבו. זהו כמובן רעיון "נהדר": לא די בנזקי ההפקרות שהייתה קיימת עד כה, אלא ננצל את כשלונה כדי לעבור להפקרות כוללת עד כדי קפיטליזם אנרכיסטי.
זה בהחלט משעשע, ואולם לכל תעלול צריך להיות גבול, גם לשטויות. לא צריך להיות גאון בכלכלה כדי להבין שכל דבר בטבע חייב להתנהל עם גבולות, שכן בלעדיהם התרבות האנושית מאבדת את זכות קיומה. לא ניתן לקיים תרבות אנושית ללא גבולות. קיומם של חוקים וכללים, יחד עם גופי אכיפה יעילים, הם תנאי הכרחי לקיומה של תרבות אנושית. זאת היינו אמורים להבין כבר לפני כמה מאות או אלפי שנים. גם לכלכלה אין פטור מכך.
אי לכך ובהתאם לזאת יש להקים מערכות בקרה ואכיפה אדוקות, יעילות ונשכניות. המערכות הללו "ישבו על הזנב" של כל גורם כלכלי, וכל סטייה קלה כחמורה תיתקל מיד בענישה בלתי פרופורציונאלית. כדאי שהגופים הללו יהיו כפולים כדי שגם הם יבקרו אחד את השני. אומנם מדובר במערכת ביורוקרטית מסורבלת, ואולם בלא אכיפה יעילה ה"חריגים" מתרבים ומרסקים את השיטה.
בשתי מילים: בקרה ואכיפה. בארבע מילים: יותר בקרה ויותר אכיפה. בשש מילים: עוד יותר בקרה ועוד יותר אכיפה! לא כופר, לא מחיקת חובות, לא "יסוד נפשי", לא שיקום, לא הזדמנות נוספת ולא פתפותי ביצים. מי שרוצה להרוויח על-פי השיטה הקפיטליסטית - יבורך. מי שינצל את חולשתיה וייתפס - יאלץ לתרום את מרבית רכושו למדינה ויהנה מזמן רב שבו יוכל לשבת ולחשוב על מעשיו. בהיעדר פיקוח אפקטיבי, תאוות הבצע תהפוך את הכלכלה לקלקלה ושוב תוביל לקריסתה.

קפיטליזם יעיל

הבורסה משחקת בכסף, עושה כסף מכסף. למה? מי צריך את זה? הבורסה אינה מייצרת כלום, לא תורמת מאום לאנושות, בלתי כלכלית בעליל. הבורסה היא משחק ענק למבוגרים מחד גיסא, ומקור עבודה מיותרת להמוני פרזיטים מאידך גיסא

הפטנט של עשיית כסף מכסף שגוי מבסיסו. כסף הוא כלום. כסף זה המצאה, מוסכמה, זהו כלי או אמצעי לניהול הכלכלה. על אי בודד מיליארדר יוכל מקסימום לעשות מהכסף מדורה. אין סיבה כלכלית שאנשים יסחרו בכסף או יעשו כסף מכסף! זה לא יצרני, לא מועיל, אינו תורם מאומה לאנושות. אי לכך ובהתאם לזאת זה מה שיש לעשות:
1. ביטול הבורסה. התרגלנו שהבורסה היא לבה של הכלכלה הקפיטליסטית; טעינו. הבורסה היא עלוקה, פרזיט ענק שמשחק ב"נדמה לי". לכאורה סוג של פרפטום מובילה - מכונה שמפיקה אנרגיה יש מאין. הבורסה משחקת בכסף, עושה כסף מכסף. למה? מי צריך את זה? הבורסה אינה מייצרת כלום, לא תורמת מאום לאנושות, בלתי כלכלית בעליל. הבורסה היא משחק ענק למבוגרים מחד-גיסא, ומקור עבודה מיותרת להמוני פרזיטים מאידך-גיסא. מי שרוצה לשחק בכסף - שיילך לקזינו, מי שרוצה להרוויח כסף - שיילך לעבוד. מומחי הכלכלה ימצאו דרכים אחרות לצורך גיוס הון לחברות, והנה נפטרנו מעונשה של זו. כסף לא עושים מכסף! נקודה. לכו לעבוד.
2. בנקים יהיו מלכ"רים. גופים שיעסקו בכספים יהיו גופים ללא מטרת-רווח שירוויחו את המינימום לצורך קיומם. כל הצרות של עמלות השורה וזריקת משפחות מבתיהן יסתיימו. הבנקים יהפכו מעלוקות ששואבות כסף, לכלי שתפקידו לסייע לכלכלה האנושית להתנהל. מנהלי בנקים שירצו להרוויח כסף, יילכו ללשכת עבודה ויחפשו דרך להועיל לאנושות.
חשוב להדגיש: כל היתרונות של הקפיטליזם ישמרו: עדיין אנשי עסקים יוכלו לעשות עסקים ולהרוויח כסף כרגיל. אבל עשיית כסף בדרך שאינה מועילה לאנושות, כמו מסחר בכסף, או יניקת כסף - תיפסק. ביטול הבורסה יפתור בעיות רבות נוספות: קריסות כלכליות, הונאות-ענק וכדומה. עולם העסקים ימשיך להיות קפיטליסטי, עולם המסחר בכסף יהיה שירות של המדינה לאזרח ללא מטרת רווח.

קפיטליזם מוגבל

לא יהיו יותר בעולם אנשים שברשות משפחתם יהיה הון העולה על סכום מסוים. הם יהיו רשאים לצווח ככל שיחפצו, אבל כפי שנאמר: "הקפיטליזם נתן, הקפיטליזם לקח, יהי שם הטייקון מקופח"

הקפיטליזם, שהוכחה כשיטה הכלכלית הטובה ביותר, הינה בעייתית מאוד בלשון המעטה. רוב האנושות כורעת תחת עבודת פרך ולמרות זאת לא מצליחה לחיות בכבוד. לעומת זאת, קבוצה קטנה יחסית של אנשים מרכזת סביבה את עיקר ההון ומשאבי האנושות. לכן, עלינו לחשוב כיצד להפיק מהשיטה הקפיטליסטית את יתרונותיה ולהיפטר מחסרונותיה. יש לנו כבר די והותר ניסיון.
כאן מגיעה ההצעה לקפיטליזם מוגבל: עד גבול מסוים השיטה הקפיטליסטית תתנהל בדיוק כפי שהיא, על כל יתרונותיה. כל אדם או משפחה, יורשו לצבור הון ורכוש אישי עד לגבול מסוים, נניח עד עשרים מיליון דולר, סכום אגדי ל-99% מהאנושות. סכומים מעבר לכך יחולטו למדינה לטובת תקציבי רווחה שונים, או יישארו שייכים לחברה המסחרית. כך עדיין אנשי עסקים יוכלו להיות בעלי חברות עשירות ולהשתמש בכספי החברות כדי להמשיך ליזום פרויקטים גדולים, כל זאת מבלי שהשיטה הקפיטליסטית תחוש אפילו דגדוג בקצה הארנק.
ניתן לחשוב על דרך מעשית למימוש השיטה: מיסוי פרוגרסיבי הדוק. כפי שקיים היום: ככל שמרוויחים יותר, כך המס גבוה יותר. ניתן "למתוח" את השיטה הזו לקיצוניות, כך שבסכומים גבוהים המס יגיע לכדי 90 או 99 אחוזים. במצב כזה יהיה עדיף לטייקון להשאיר את הכסף בידי החברה שלו ולא לשלם לעצמו משכורת-עתק שכמעט כולה תגיע למדינה. שחקני קולנוע למשל, יורשו לתרום את העודפים לפרויקטים חברתיים על-פי בחירתם.
איש עדיין לא אמד כמה טריליארדים נרקבים בחשבונות בשווייץ או בבנקים אחרים בשעה שיכלו להציל מיליארדי בני-אדם, מבלי שאיש מן העשירים היה אפילו חש בכך. הפרויקט האחרון של גייטס ובאפט רק ממחיש זאת.
השאיפה העתידית לסדר עולמי חדש תכלול כמובן גם את כל השייח'ים הערביים וכדומה בעולם כולו. לא יהיו יותר בעולם אנשים שברשות משפחתם יהיה הון העולה על סכום מסוים. הם יהיו רשאים לצווח ככל שיחפצו, אבל כפי שנאמר: "הקפיטליזם נתן, הקפיטליזם לקח, יהי שם הטייקון מקופח". אף אחד לא חייב לטייקונים שום דבר. הקפיטליזם היא שיטת כלכלה שנועדה למען האנושות. כשם שהיא באה, כך היא יכולה ללכת ו/או להשתנות. מי שנולד עם כפית זהב בפה יופתע לגלות שהאנושות רשאית להחרים אותה. הטייקון אינו יציר הבריאה אלא תוצר השיטה, כפי שהיא יצרה אותו כך היא יכולה להתחרט.

קריסת הקפיטליזם

עם כל ההערצה שלנו לקפיטליזם, שומה עלינו להיות נאמנים למציאות. כאשר את הכלכלה העולמית מובילים מיטב המוחות הנערצים, וגם הם, כך מתברר, שווים כקליפת השום, כבר אין על מי לסמוך. לא ייתכן להמשיך להפקיר את הכלכלה העולמית בידי אותם אנשים שהובילו לקריסתה, יהיו ידועי-שם ככל שיהיו. חבורת הכשלונות שהובילה אותנו לקריסה צריכה לשבת יפה על הספסל בפינה, ולאפשר לאחרים לקחת אחריות. בראש ובראשונה על האנושות להכריז על קריסת הקפיטליזם במתכונתו הנוכחית. זה יהיה הפתיח לחשבון-נפש כלכלי עולמי לקראת תכנון כלכלה חדשה יעילה ואמינה יותר.

תאריך:  07/08/2010   |   עודכן:  08/08/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
קפיטליזם ידידותי
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
צודק
ג'אוואן  |  8/08/10 12:10
2
מאמר מרתק מעולה מחכים ! ל"ת
איש1  |  8/08/10 15:13
3
מבריק
הסייר  |  10/09/10 11:11
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שאול ברטל
הנכבה מקבילה לשיטתו של ראאד סלאח לשואת היהודים בה נטבחו בתאי הגזים 6,000,000 יהודים במהלך מלחמת העולם השנייה, על לא עוול בכפם
יוני בן-מנחם
החמאס נכשל בתוכניתו לסבך את מצרים באירוע ירי הרקטות לעבר אילת ועקבה מחצי האי סיני    לא מן הנמנע כי הפיגוע החריג בוצע בהנחיית אירן    שירותי הביטחון המצריים מעריכים כי החמאס פועל בשיתוף עם תנועת "האחים המוסלמים" כדי לערער את יציבות השלטון של מובארק
אוריאל בן-עמי
נדמה לכם שתמשיכו להתנהג כמו דוגמניות שמשרתות בצה"ל בכאילו ועסוקות באמת, בסמכות וברשות, בקריירה של עצמן ושל גופים מסחריים והבנים שלנו יהיו פראיירים שלכם?
יאיר דקל
נחמד לקטר בערבי שישי המהבילים    זה קל יותר כאשר מתעלמים מן העובדות
גד גזית
אהוד ברק מבין שעליו להרגיע את הרמטכ"ל, ובהיעדר אמון בגבי אשכנזי, עליו ליצור לפחות דו-שיח עם יורשו, ובאותה הזדמנות לגרום לכך שפעילות היחצ"נות של אשכנזי את עצמו תאבד מעוצמתה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il