X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
הניסיון להעביר את ישראל לגוש המזרחי כשל. לוביץ' בשנותיה האחרונות
האדומה האחרונה
אחרונת הקומוניסטים בארץ שנולדו לפני המהפכה הבולשביקית, רות לוביץ', נפטרה בגיל 103. בכירת פק"פ השאירה אחריה אוטוביוגרפיה, אך עיוורונה מנע ממנה להתייחס לאירועים החשוכים ביותר בתולדות מפלגתה: חיסול ההנהגה הצעירה בידי סטלין, תמיכת המפלגה בברית סטלין-היטלר, וסגידתה למופתי וללאומנות הערבית היהודייה שפעלה במרץ נגד "הכובש הציוני" עוד ב-1934 מתה מבלי לעשות חשבון-נפש
בחרה לחיות במאבק
דב חנין
הספד לרות לוביץ' (2010-1906)
לרשימה המלאה

בתשעה במאי ראיתי אותה. לפני 13 שנה עלינו לירושלים, ותיקי המפלגה הקומוניסטית הישראלית וקומץ חברי תנועת הנוער של המפלגה, בנק"י (שכותב שורות אלה היה אז חבר בהנהגתה), אל הרי ירושלים. אל יער הצבא האדום. בשנות ה-50 וה-60 התכנסו ביער פעילי מפ"ם ומק"י לציין את יום השנה לניצחון הצבא האדום על הנאצים. בחלוף שנים הפך האירוע למעין מפגש חברים מצומצם של ותיקי המפלגה הקומוניסטית בארץ ואוהדיה, שהתכנסו ל"פיקניק עממי", ככה קראנו לו אז. והיא הייתה שם.
בעבורי, השם רות לוביץ' אמר הכול. היא הייתה אז כבר בת 91. ישובה על כיסא נוח, לבושה בבגדים קלים. ברקע נישאו דגלי ישראל ודגלים אדומים, וגם דגל ברית המועצות. שגריר רוסיה הגיע במרצדס שחורה כהה להשתתף בחגיגת אחרוני הקומוניסטים הישראלים. רמקולים גדולים הוציאו מקרבם את צלילי קולם של אנשי הגבעטרון. ילד בן 16, עם חולצה לבנה מגוהצת ועניבה אדומה, בידו זר פרחים להניח על המצבה לזכר הצבא הסובייטי הגיבור, רכנתי לעבר לוביץ' ונישקתי אותה נשיקה אחת על לחייה הימנית, ועוד אחת על זו השמאלית. "אני מסניף חיפה של המפלגה", אמרתי לה, והיא חייכה בשביעות רצון.
הימים ההם היו הימים האחרונים של הקומוניזם הארץ-ישראלי השפוי, לפני שהידרדר לכדי תמיכה בלתי מופרעת בפלשתינים בעקבות אינתיפאדת אל-אקצה. ימים שבהם בסניף תל אביב של המפלגה, ברחוב הס פינת אלנבי, היו החברים יושבים ושרים עם הזמרת נגה אשד שירים סובייטיים ישנים. אז, למלחמת העצמאות קראנו "מלחמת השחרור", אף אחד לא ידע מה זה נכבה וצה"ל לא הוקע כארגון טרור. ימים אבודים.
לאחרונה נפטרה רות לוביץ' בתל אביב והיא בת 103. חודשים ספורים לפני יום הולדתה ה-104, הכריע אותה לִבה. לוביץ' הייתה אחרונת הקומוניסטים בארץ שנולדו לפני המהפכה הבולשביקית ונפטרו הרבה אחרי קריסת הקומוניזם. לפני 26 שנה כתבה את האוטוביוגרפיה שלה. "העיסוק בעבר קירב אליי מבלי משים את עברי-אני", כתבה. "כאשר הגיע המועד 'העגול' - 50 שנה לחברותי במפלגה - נשאלתי: 'נו! מתי תכתבתי משהו מזיכרונותייך?' עשיתי חישוב מהיר ונבהלתי. באמת מתחיל להיות 'צפוף'". לוביץ' לא ידעה כי תזכה לחיות שנים רבות לאחר מכן.

אבל הגדוד נפל שדוד

אחד מחברי הקולחוז הזמין את הגסטאפו והסגיר לידיו את שרידי המשפחות היהודיות שהיו חברות ב'גדוד העבודה'. הגסטאפו הטיל את הנשים והילדים לתוך באר ישנה בקולחוז – וקברם חיים. לוביץ' מעולם לא עשתה חשבון נפש על אותן שנים נוראיות

לוביץ' הייתה נאמנה לחלוטין לניכור לציונות שגזר לנין על היהודים. שמחה צברי, מבכירות פק"פ, הוציאה בשנת 1934 כרוז שבו כתבה כי "על-ידי הרס מִשקם של הכובשים הציונים בדרך של אקטים של סבוטז' והתקפות פרטיזניות, מבקשת תנועת השחרור הערבית לעשות את המשכת הקולוניזציה הציונית לבלתי אפשרית". הוועד המקומי של סניף פק"פ בתל אביב סירב לאפשר את הפצת גילוי הדעת הזה. מזכ"ל פק"פ, רדואן אל-חילו (מוסא), שהיה בן-זוגה של צברי, זעם. במסע טיהורים אכזרי הוצאו עשרות מחברי הסניף מן המפלגה. הם הואשמו ב"סטייה ציונית". לוביץ' נותרה נאמנה למוסא ולצברי – ונתמנתה לחברות בוועד הסניף החדש.
לאחר שהצטרפה למפלגה בשנת 1931, גילתה לוביץ' נאמנות מוחלטת להנהגת פק"פ. כך, בגילוי דעת של קומוניסטים שנטשו את הארץ לטובת בירוביג'אן, אשר התפרסם ב-17 באוגוסט 1932, נכתב כי "אנחנו, פלוגת המהגרים הראשונה לבירוביג'אן, עוזבים את הארץ לא רק מפני שהציונות אינה מסוגלת לתת פתרון למצוקת המוני היהודים, אלא בגלל שהציונות... הינה כוח ריאקציוני שחור... אנחנו נוסעים לבירוביג'אן היות שחזקה אמונתנו כי בעזרת 160 מיליוני אחים למעמד וממשלת הפועלים, יעלה לנו להגשים את הריכוז והפרודוקטיביזציה של השכבות הרחבות של ההמונים היהודים על יסוד הבנייה של המולדת הסוציאליסטית".
פרשת בירוביג'אן הייתה טרגדיה איומה. כך אתרע גורלם של מנחם אלקינד וחבריו לאגף השמאלי ב'גדוד העבודה'. אלקינד, שהיה אוהד המפלגה הקומוניסטית בארץ (פק"פ) בשנות העשרים ואיש האגף השמאלי בגדוד העבודה, פרסם באוקטובר 1927 הכרזה רשמית בעד הגירה לברית המועצות. קבוצת אלקינד הקימה בקרים קומונה בשם 'וייה נובה' (דרך חדשה), ובדיעבד נודע (על סמך מכתבים שכתב) כי פעל בשירות פק"פ. הקבוצה שינתה את שמה ל'אחוות עמים' והפכה לקולחוז רגיל. אך כאשר סר חִנם בעיני השלטונות הסובייטיים, החלו ה'טיהורים': אלקינד נאסר ונשלח לגירוש בסיביר, שם מת בעיצומה של מלחמת העולם השנייה. הגברים שלא חוסלו בידי שלטונות בריה"מ גויסו למלחמה בנאצים ונהרגו בחזית. בקולחוז נשארו כמה נשים וילדים.
הסוף היה טרגי במיוחד: עם כיבושה הנאצי של קרים, אחד מחברי הקולחוז הלא-יהודים התנדב להגשים את סיסמת 'אחוות העמים'. הוא הזמין את הגסטאפו לקולחוז והסגיר לידיהם את שרידי המשפחות היהודיות שהיו חברות בגדוד. הגסטאפו הטיל את הנשים ואת הילדים לתוך באר ישנה בקולחוז – וקְבָרָם חיים. לוביץ', עד כמה שידוע, מעולם לא עשתה חשבון-נפש על אותן שנים נוראיות.

אילו התחלתי הכול מחדש

עד גיל 84 הייתה לוביץ' חברה בהנהגת המפלגה הקומוניסטית. עם התמוטטות הגוש המזרחי, עייפה והתרחקה. היא נותרה חברה תומכת ופעילה, אך לא השתתפה עוד בהנהגה. בניסיון אחרון להציל את המפלגה, ערך מאיר וילנר טיהורים בוועידתה בשנת 1991 על-מנת לשמור עליה כגרורה סובייטית אחרונה. הוא אף הדיח את סשה חנין, אביו של ח"כ דב חנין, מהנהגת המפלגה. לוביץ' וחבריה, ובהם תמר גוז'נסקי שהחליפה את וילנר בכנסת שנתיים לפני כן, היו המומים נוכח עוצמת הטיהורים. כעבור שנתיים הראו למנהיגם הישיש את הדלת החוצה.
באוטוביוגרפיה שלה כתבה בכאב על כישלונם של חבריה להעביר את ישראל לשלטון הגוש המזרחי. "פעם, בעבר, חשבתי שאזכה עוד לחיות בסוציאליזם בארץ הזו, עתה אני יודעת שלא", כתבה והוסיפה: "אילו התחלתי הכול מחדש עם הניסיון שרכשתי, הייתי עושה הרבה דברים טוב יותר. זה נכון לגבי אחרים, גם לגבי המפלגה".
לפני שלוש שנים בא לבקרה העיתונאי יגאל סרנה כדי לראיינה למוסף '7 ימים' של 'ידיעות אחרונות'. "כשאני נכנס לבית הקטן שמראהו כאחוזונת נושנה", כתב סרנה, "יושבת רות לוביץ'... בין ספרים, מזכרות ממאה מסעות וצילומי המתים, כמו שפגשתי בה לפני 23 שנים, בעת שהכנתי עם אמנון לוי כתבה על האדומים; אז, טרם נפילת בריה"מ, בעת שהקומוניזם עוד הניף דגלים ושלח עיתונאים למסע נחשק בקובה... מריסל, המטפלת הפיליפינית שלה, אומרת לי כי כאשר רות מתעוררת משנתה, היא מיד צועקת: 'הלו, הלו' שיהיה מישהו לידה. מפחדת להישאר לבדה; היא, שכל חייה הייתה חלק ממהלך היסטורי עצום שהקיף מאות מיליוני בני אדם, והנה חלף הכול, והיא לבד".
לפני שבוע ימים הובאה לוביץ' למנוחות בחולון, בחברת כל חבריה לעשרות שנים של מאבק. בספרה האוטוביוגרפי כתבה "אל יתרעמו עלי בניי, נכדיי וידידיי הצעירים על שלא בניתי להם עולם כזה שבו רציתי שיחיו". "אני אומרת", חתמה, "אגיע לעולם כזה באמצעות הדורות הבאים".

בן-גוריון התחנן מתחת לשמיכה

נאמנותה של לוביץ' למפלגה הייתה מוחלטת, וכך גם עשייתה. יום אחד, לאחר שוועדת הבחירות המרכזית לוועידת הפועלות פסלה את רשימת הקומוניסטים מלהשתתף בבחירות 1932, הלכה לביתו של דוד בן-גוריון, לא פחות. "בשעה שבע בדיוק", מספרת לוביץ', "נקשתי בדלתו של בן-גוריון. 'מי שם?', נשמע קול מודאג של אישה. 'אני', עניתי. הדלת נפתחה כדי סדק. לפניי עמדה פולה, אשתו של בן-גוריון, בכותונת לילה ובחלוק. 'קרה משהו?', שאלה מופתעת. 'באתי לבן-גוריון בעניין דחוף'. 'אבל הוא ישן, אי-אפשר להיכנס. מה הבהלה!' רטנה. שאלתיה בעניין רב: 'מה יש לך ברגל?'. 'תארי לך, אתמול נשפכו מים רותחים על רגלי'". בין לבין נכנסה לוביץ' לבית ופגשה את בן-גוריון, בחדר, כשהוא במיטתו. "קרבתי ועמדתי על יד המיטה. בן-גוריון משך את השמיכה על פניו. בנשימה אחת אמרתי לו בשביל מה באתי... שמעתי את קולו כמו מתחנן מתחת לשמיכה: 'אבל חברה, אני לא המזכיר הכללי של ההסתדרות. תפני לחבר רמז'". לוביץ' התעקשה, ובן-גוריון רשם לה פתק והורה לרמז לכנס את הוועד הפועל.
בימים הראשונים של המרד הערבי הגדול, בשנת 1936, נאסרה לוביץ' בכלא הנשים בבית-לחם. בסופו של דבר שוחררה על-ידי מפלגתה. היא הייתה חדורה באמונתה הקומוניסטית. על הימים המרים ההם של נאמנות מפלגתה למופתי, חאג' אמין אל-חוסייני, לוביץ' לא כתבה דבר בספרה. גם לא על הטיהורים הגדולים בברית המועצות של סטלין. עיוורונה של לוביץ' מנע ממנה לכתוב על האירועים החשוכים ביותר בתולדות מפלגתה: חיסול הנהגתה הצעירה של המפלגה משנות ה-20 על-ידי סטלין, הערביזציה של המפלגה שמוסקבה עודדה, תמיכת הקומוניסטים בברית בין סטלין להיטלר, הסגידה ללאומנות הערבית ועוד. לוביץ', שבשנת פרסום הספר הייתה כבר האישה הבכירה ביותר במפלגה אחרי מאיר וילנר, סירבה להתמודד עם עברה ועבר מפלגתה.
בקיץ 1941 קראה השחקנית חנה רובינא ברדיו את קריאתם של אנשי הוועד האנטי-פשיסטי היהודי במוסקבה לתמוך בברית המועצות במלחמה. לוביץ' וחבריה התגייסו מיד וייסדו את 'ליגה וי למען רוסיה המועצתית'. היו חברים בה מיטב אנשי היישוב: ארנולד צוויג, מרטין בובר, מקס ברוד, אביגדור מאירי, אלכסנדר פן ואחרים. הקמת הליגה השפיעה על חברי המפלגה וקירבה אותם ליישוב היהודי ואת חלקם – לציונות. חברי המפלגה הערבים לא יכלו לשאת את הרגשות היהודיים שהציפו את חבריהם, ופרשו לטובת הקמת ארגון קומוניסטי ערבי, 'הליגה לשחרור לאומי'. לוביץ' סירבה להפנות אצבע מאשימה לעבר חבריה הערבים למפלגה שהתקרבו לבן-בריתו של היטלר, חאג' אמין אל-חוסייני. היא האשימה את הבריטים ואת הציונים במצב הערבים ולא הוסיפה מילה אחת על הרומן של חברי המפלגה הערבים עם ההיטלריזם המקומי.

לא התרגשה ממשפטי הרופאים

הקומוניסטים הישראלים נפרדו מחבריהם הערבים, שחלקם הגדול התנגד להקמת המדינה, ובהם הקומוניסט האנטישמי בולוס פרח, וחלק מחברי ההנהגה של הקומוניסטים הערבים בארץ. לוביץ' לא הייתה יכולה להסתיר את שמחתה על הקמת מדינת ישראל. ב-30 בנובמבר 1947, קרא ביטאון הקומוניסטים 'קול העם' בהתפעלות: "את החג הזה לא ישכח היישוב. הוא לא ישכח גם את עוזריו ומחולליו". "בחוץ רקדו המונים ושרו 'קטיושה'", כתבה לוביץ'. "אני מייצגת את המפלגה בוועדה אשר תפקידה לקבוע את הסמל ואת הדגל של המדינה. יושבים סביב לשולחן גדול ומציעים הצעות שונות. אני מתנגדת לקביעת מנורה כסמל של המדינה. אני חושבת שזה סמל דתי".
לוביץ' קבעה את מקומה בדרום תל אביב, ברחוב תחכמוני שבשכונת שבזי. במשך שנים אירחה שם חברי מפלגה, אורחים וידידים. היא מעולם לא הפסיקה להיות נאמנה לברית המועצות, גם לאחר משפטי הראווה, משפטי הרופאים היהודים, גילויי הוועידה ה-20 של המפלגה הקומוניסטית הסובייטית ועוד. כאשר נתרגש על המפלגה פילוג שני, ביוני 1965, בין המחנה הפרו-ציוני בראשות משה סנה ושמואל מיקוניס ובין המחנה האנטי-ציוני בהנהגת מאיר וילנר ותאופיק טובי, היא בחרה ללכת עם וילנר וטובי והשתתפה בהקמת רק"ח. עד יום מותה הייתה חברה במפלגה.
עד יומה האחרון סירבה לערוך חשבון נפש על שגיאותיה הרבות. בשנת 1984 הוציאה המפלגה הקומוניסטית הישראלית ספרון תעמולה פרו-סובייטי שכתבה לוביץ' בשם 'קורותיה של ידידות', מעוטר בדגלי ישראל ובריה"מ. האפולוגטיקה הפרו-סובייטית הייתה מביכה. אולם מעבר למילות התמיכה המתבקשות בסובייטים, עשתה לוביץ' את שרבים מחבריה סירבו לעשות: לגונן על הברית בין סטלין להיטלר. "לאחר שבריה"מ נוכחה לדעת ששליטי בריטניה וצרפת מעוניינים לבודדה ולדחוף את היטלר להתקיף את גבולותיה, היא החליטה החלטה הכרחית להגנה עצמית", כתבה לוביץ'. "כאשר גרמניה פנתה לממשלת בריה"מ לכרות עמה חוזה אי-התקפה, נאלצה בריה"מ, בהתחשב בתנאים הריאליים החמורים וכדי להרוויח זמן לקראת ההתמודדות העתידה, לחתום על הסכם". סטלין עצמו לא יכול היה לנסח זאת יותר טוב.

משטיפת רצפות לשטיפת מוח

"מיד עם בואי לתל-אביב נוצר קשר עם המפלגה. פגשתי ברחוב אדם מבוגר, עיניו החכמות מביטות מבעד למשקפיים. שאל אותי כיצד הגעתי להחלטה להצטרף למפלגה. 'אני רוצה להיות עם הצדק', עניתי לו"

לוביץ' נולדה בפולין, בעיר ורשה, בשנת 1906. בגיל 16, בהיותה תלמידת גימנסיה בוורשה, כבר הצטרפה לקן 'השומר הצעיר' בעיר. בשנים שלאחר מכן הספיקה להצטרף ל'פועלי ציון שמאל'. בגיל 23 הצטרפה למפלגה הקומוניסטית הפלשתינית, פק"פ. בסוף שנת 1929 עלתה לארץ והצטרפה לקיבוץ, שם עבדה בלול. "מספרים על גולדה מאיר שבהיותה בקיבוץ אמרה שאין הבדל בין הזנת פרות להזנת גברים... והלכה לעבוד במטבח. גם גולדה מאיר, כידוע, לא נשארה במטבח. וזהו הדבר היחידי המשותף לנו", סיפרה לוביץ'. אחרי שנה נשלחה לבית ספר לבנות בתל אביב שהיה מסונף לחווה החקלאית בנהלל. כעבור זמן קצר החלה לעבוד כעוזרת בית בתל אביב, ואז גם החל הקשר בינה לבין הקומוניסטים, ואלה מינו אותה להיות מרכזת ארגון בשם 'העזרה האדומה', ארגון שפעל מטעם הקומינטרן, האינטרנציונל הקומוניסטי, והגיש סיוע לקומוניסטים ברחבי העולם.
"מיד עם בואי לתל אביב", מספרת לוביץ' בספרה האוטוביוגרפי 'בחרתי לחיות במאבק', "נוצר קשר עם המפלגה. היה זה אדם מבוגר, עיניו החכמות מביטות מבעד למשקפיים. נפגשנו ברחוב... שאל כיצד הגעתי להחלטה שעליי להצטרף למפלגה. 'אני רוצה להיות עם הצדק', עניתי". בהמשך תודרכה. "לעולם שלא יהיו אצלך שום רשימות, שום כתובת. גם לא בבית. אם עוצרת אותך המשטרה, אסור למסור כתובת כלשהי", פקד עליה, ולאחר מכן הוסיף: "אשלח אלייך חברה שתעזור לך למצוא עבודה. אנו עובדים בתנאים קשים מאוד, אבל אנחנו חברים ועוזרים זה לזה. אנחנו משפחה טובה".
בתל אביב הכירה את בן-זוגה לחיים, זרח לוביץ', שעלה ארצה כציוני ב-1928, הפך גם הוא לקומוניסט והצטרף לקיבוץ משמר-העמק. גם הוא עזב את קיבוצו והיה למנהל חברה ישראלית לייבוא ספרים מבריה"מ ומארצות הגוש המזרחי. הוא הלך לעולמו שנים רבות לפניה, ב-1984. כאשר נאסרה ושהתה בכלא בעוון פעילותה הקומוניסטית, כבר הייתה בהיריון עם בנה הראשון, איתן. בניה, איתן ודוד, לא הלכו בדרכה. האחד חי בלונדון לאחר שמכר חברת הנדסה בורסאית מצליחה שייסד, והאחר - מוכר כרטיסי טיסה. רוב נכדיה אינם חיים בארץ.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  10/08/2010   |   עודכן:  10/08/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האדומה האחרונה
תגובות  [ 12 ] מוצגות  [ 12 ]  כתוב תגובה 
1
תגובה למחבר המאמר.
אסתר קלינסקי  |  11/08/10 03:50
 
- לאיזה חלק יש המשך???
מד' ליונה עיוורת  |  12/08/10 10:48
2
לכשיפתחו הארכיונים באנגליה
crt5  |  11/08/10 15:41
3
רק שלא יאשימו את היהודים ב:
צבי גלברד  |  11/08/10 16:35
 
- יהודים וקומוניזם
54r5  |  11/08/10 17:39
4
אלוהים לוקח אליו את הטובים
מוציקו  |  11/08/10 17:44
5
יש הבדל בין יהודיה לבין
נבו  |  11/08/10 18:36
6
אין קומוניזם שפוי
יואל קורנבלום  |  11/08/10 18:36
7
מוטב עכשיו מאף פעם יהי זכרה
אל בז  |  11/08/10 18:45
8
לא הבנתי מה היא תרמה בכלל
מרקו  |  11/08/10 19:10
9
הגב' מודל בילתי ראוי לחיקוי ל"ת
א מ רול  |  11/08/10 20:10
10
להגיע לגיל מופלג
blkls  |  12/08/10 08:34
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יואב יצחק
ג'ונתן דויד פיית' ניסה לבצע סיכול ממוקד בשותפו לשעבר, בנימין רובינשטיין, להכפישו ולהחשידו בעבירות מס חמורות    פיית' אף עשה שימוש נלוז בהליכי בית משפט, מבלי שהכליל את רובינשטיין כצד לתביעה    המטרה: להורסו כלכלית, למרות שלא עשה את המעשים שייחס לו
אריאל כהנא
דוח מיוחד של מבקר המדינה היה אמור לשים סוף להפקרתן של עתיקות הר הבית לידי גורמים איסלאמיים. בינתיים החל מסע לחצים למניעת פרסומו של הדוח. מי מנסה לחפות על המחדל, גם במחיר של הרס כל שריד יהודי על ההר?
יוחנן אלטמן
לפני שבועות מספר פרסם משרד האוצר תוכנית מקיפה לקידום התעשיות עתירות הידע בישראל    לא מעט תוכניות כאלה התפרסמו בעבר ודבר לא יצא מהן    אבל אולי הפעם, כשבמשרד האוצר מכהן מנכ"ל שהוא איש היי-טק מובהק, יש סיכוי שדברים יזוזו
אפרים אסכולאי
למרות שאירן הסכימה לשבת ולדבר, אין לפרש זאת כסימן לכך כי המצב משתנה    אירן היא יריב ערמומי, המיומן במשחק של מו"מ עקר    במסגרת קבוצת וינה תמצא עצמה ארצות הברית בנחיתות מסויימת בהשוואה לדיונים המקוריים שנוהלו בג'נבה, במיוחד אם ברזיל וטורקיה יכללו בשיחות אלה
דאה הדר
למה מעזות מיכל אמדורסקי, אורנה דץ ושרון חזיז ללעוג לבחורה צעירה בשידור כשהן בעצמן חוטאות בעילגות, חוסר סטייל ועיסוק עצמי?
רשימות נוספות
שואלים את אדוארד   /  אדוארד אטלר
עיר עם ועדת אכלוס  /  אלישיב רייכנר
שואלים את אדוארד  /  אדוארד אטלר
ניהול מיזמים כדרך לפיתוח מנהיגות  /  מיקי לוי
אזרחים של כבוד  /  יגאל רז
בשבילי גורמה זה מֶה  /  מושיקו חפץ
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il