X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
מירית וקנין הפגינה אמש יכולות פולניות מפתיעות כשהעדיפה לשבת לבד בחושך, ובחושך כידוע אין לפידים בוערים וגם: שפקס שובר את שיאי האגו ובשבקין הבטיח את מקומו בגמר
▪  ▪  ▪
מירית. מתקשה בביקורת עצמית [צילום: יח"צ]

"באני שלנו מתפתחת ערכאה העשויה להיפרד משאר האני ולבוא עימו לידי סכסוך. אנו קוראים לה בשם "אידיאל האני" והתפקידים שאנו מייחסים לה הם הסתכלות עצמו של האדם, המצפון המוסרי, הצנזורה של החלום וההשפעה העיקרית על ההדחקה".
זיגמונד פרויד, פסיכולוגיה של ההמון ואנאליזה של האני.
לידר ושרון
הרשו לי, גולשים יקרים, להקדיש את ראשית טור זה ללידר ושרון. על פניו, מדובר בשתי עלמות שונות, אולם מבט בוחן מגלה כי הן למעשה שתי בבואות של אותו אדם, ממש תאומות סיאמיות: בכל הדחה אומר להן מישהו כיצד להצביע. בכל הדחה אחת מהן מתייסרת בשל החשש לפגיעה בערכיה או לפעולה הנוגדת את מצפונה. בכל הדחה השניה שביניהן מסבירה לה עליהן לפעול כך וכך כדי להוכיח שהן הן הכוח הנשי ואינן נגררות אחרי איש - ובכל הדחה הן עושות בסופו של דבר את המצווה עליהן.
אין ספק שדבריו של פרויד תקפים לגביהן: אידיאל האני שלהן מצווה עליהן צו מוסרי, וההתלבטות וההתייסרות הן הלקאה עצמית שמטרתה קתרזיס, שבעזרתו הן מצליחות "לבלוע את הצפרדע". אבל לידר ושרון לא מבינות שהן במשחק. ודווקא כאן, במשחק, מותר לפעול נגד הצו המוסרי מהסיבה הפשוטה שאין באמת השלכות במציאות לפעולה הלא מוסרית כביכול.
אם היו מצליחות להפריד בין "המשחק" ל"חיים", היו שואלות את עצמן את השאלה הרלוונטית: עם מי להגיע לגמר? והתשובה הייתה ברורה כשמש: רק לא עם שפקס. כי כל עוד שפקס במשחק, לעולם יטענו שהן רכבו על גבו עד לאן שהגיעו. אבל, היי - העיקר שהילדים בהצגות שלידר משחקת בהן יעריכו אותה. ובכן לידיעת התיאטרון שיעסיק אותה: לידר אולי טובה עם ילדים, אבל דבר אחד אנחנו יודעים - שחקנית היא לא.
מירית
מי שדווקא מתקשה בביקורת עצמית היא מירית. הבחורה מאוכזבת כי בשבקין, ברוב חוצפתו, החליט לדאוג לעצמו במהלך משימת חסינות אישית. אולי באמת האוקסימורון לא מספיק ברור כאן. אבל מה שיותר מעניין הוא הדרך שבה אמרה זאת גברת וקנין: "אני מבינה שזו חסינות, ואני מתה על בשבקין, אבל צריך לדאוג גם לאחרים". לא ידעתי שיש כל-כך הרבה פולנים בקרב יהדות מרוקו.
גם בהדחה אין למירית אלא לבוא בטענות אל עצמה. האינסטינקטים שלה לא טועים, אבל מה היא עשתה עם זה? לפחות לפי מה שראינו בפרק - שום דבר. נתנה לעניינים להתגלגל, או יותר נכון, התנהלה לפי הכלל הפולני הידוע: היא תשב לה לבד בחושך ותחכה.
בשבקין
גם אם לא היינו קוראים את "מסמך הגמר", בנקודה זו אפשר כבר לומר: בשבקין בגמר. עם פסלון חסינות בכיס, עליונות מוחלטת במשימות פיזיות וכשיש עוד שתי הדחות בלבד - צריך להיות ממש אידיוט כדי ליפול. אבל השאלה היא איך להגיע לגמר, ועם מי. ובשבקין, כמו שלוש הבנות המוזכרות למעלה, לא מטריד את עצמו בשאלה הזו.
בהישרדות עליך לשמור על פרופיל נמוך כדי לא לעלות על הכוונות, אבל בשלב מסויים עליך לפרוץ קדימה, אחרת איש לא יצביע לך בגמר. בשבקין, מוגן כמעט לחלוטין, יכול דווקא עכשיו לעשות מהלך שייתן לו את הילת המנהיגות שחסרה לו. במקום זאת הוא מחליט להתגלגל עם הרוב. אז נכון, גם אחרי שמירית תראה שהוא מכר אותה, היא עדיין תצביע לו פשוט כי אין לה מישהו אחר. יש גם סיכוי שינצח, אבל אפשר היה להתחיל להבטיח זאת.
קפון ואביגיל
אם יש מי שמבין שהגיע למשחק, ואם יש מי שראוי להערכה על המהלכים האחרונים - אלה הם קפון ואביגיל. משימת הווטו הראתה שהם נחושים יותר מכולם, והם היחידים ששואלים את עצמם את השאלות הנכונות: עם מי להגיע לגמר? אפשר להתווכח עם ההחלטה - שפקס אומנם שנוא, אבל גם למירית יש מעט מאור אוהדים בקרב המושבעים - אבל זו בהחלט החלטה סבירה שמעניקה להם נקודות אצל המושבעים.
קפון ואביגיל הצליחו להשתחל ללא ברית, ומבלי שיידעו כמעט על הברית שלהם. הם הורידו פרופיל לכל אורך הדרך - והעלו אותו בזמן הנכון. עד עכשיו הם לא על הרדאר של המתמודדים. הדבר המעצבן היחיד הוא שבסופו של דבר הודחה מירית - כפי שאביגיל רצתה. למה לא ראינו איך היא משכנעת את האחרים לשנות את ההחלטה? זו שאלה שרק ההפקה יכולה לענות עליה.
שפקס
באמת, נאמר כבר הכל. האיש הזה הוא תופעה חד-פעמית של אגו מתפרץ. כשהוא מביט על בבואתו בביצה, הנרקיסים כולם נובלים. שפקס הוא האנטי-כרייסט של בודהה. אני ואני ואני. בפרפראזה על דבריו של בודהה "מעולם לא לימד הבודהה שום תורה באף מקום", אמר שפקס את המשפט המדהים הבא: "מעולם לא לקחתי לעצמי קרדיט על שום דבר".
באמת, מדובר בכמות בלתי-נתפסת של היעדר מודעות עצמית. אם אצל לידר ושרון אידיאל האני מופיע היכן שאינו צריך להופיע, וגורם להן לביקורת עצמית מלאכותית - הרי אצל שפקס הוא לא מופיע לעולם. לא במשחק ולא במציאות. הסתכלות עצמית? מצפון מוסרי? אלה דברים שקיימים אצל אנשים מוזרים ששותים מיץ ג'וקים. ועל אנשים כמו שפקס אמר פרויד את המשפט הבא:
"שיעור התרחקותו של אידיאל האני מן האני יכול להיות שונה מאוד מיחיד ליחיד. מרובים היחידים שהפרדת האני ואידיאל האני לא התקדמה בהם ביותר, ושני היסודות עודם חופפים זה את זה. אצל אנשים אלה אין בידול זה בתחומו של האני גדול יותר מבנפשו של ילד".
זיגמונד פרויד, פסיכולוגיה של ההמון ואנאליזה של האני.

כל ה-ZONE בכף ידך
תאריך:  11/08/2010   |   עודכן:  11/08/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הישרדות: מירית יכולה להאשים רק את עצמה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
מבריק: יותר SPECS משפקס ל"ת
הנרקיסים שנובלים  |  12/08/10 20:08
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר נמרוד פרידמן
באלו מקרים נפנה לשולחן המנתחים ובאלו מקרים נוכל להיעזר בטכנולוגיות חדשניות ולא פולשניות?    המדריך לעיצוב הבטן 2010
דוד מרחב
אחרונת הקומוניסטים בארץ שנולדו לפני המהפכה הבולשביקית, רות לוביץ', נפטרה בגיל 103. בכירת פק"פ השאירה אחריה אוטוביוגרפיה, אך עיוורונה מנע ממנה להתייחס לאירועים החשוכים ביותר בתולדות מפלגתה: חיסול ההנהגה הצעירה בידי סטלין, תמיכת המפלגה בברית סטלין-היטלר, וסגידתה למופתי וללאומנות הערבית    היהודייה שפעלה במרץ נגד "הכובש הציוני" עוד ב-1934 מתה מבלי לעשות חשבון-נפש
יואב יצחק
ג'ונתן דויד פיית' ניסה לבצע סיכול ממוקד בשותפו לשעבר, בנימין רובינשטיין, להכפישו ולהחשידו בעבירות מס חמורות    פיית' אף עשה שימוש נלוז בהליכי בית משפט, מבלי שהכליל את רובינשטיין כצד לתביעה    המטרה: להורסו כלכלית, למרות שלא עשה את המעשים שייחס לו
אריאל כהנא
דוח מיוחד של מבקר המדינה היה אמור לשים סוף להפקרתן של עתיקות הר הבית לידי גורמים איסלאמיים. בינתיים החל מסע לחצים למניעת פרסומו של הדוח. מי מנסה לחפות על המחדל, גם במחיר של הרס כל שריד יהודי על ההר?
יוחנן אלטמן
לפני שבועות מספר פרסם משרד האוצר תוכנית מקיפה לקידום התעשיות עתירות הידע בישראל    לא מעט תוכניות כאלה התפרסמו בעבר ודבר לא יצא מהן    אבל אולי הפעם, כשבמשרד האוצר מכהן מנכ"ל שהוא איש היי-טק מובהק, יש סיכוי שדברים יזוזו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il