1. הערכות במשפחות בהן יש ילד/ה העולה לכיתה א' עם חשש ללקות למידה
כיצד ניתן להתכונן ולמזער נזקים:
ניתן להתמודד עם החשש מהעתיד לקרות על-ידי לקיחת שליטה על המצב. כדאי ליזום שיחה עם המחנכת עוד לפני תחילת הלימודים במטרה לגייס אותה ואת תשומת הלב והקשב שלה למול הילד טרם צצות הבעיות. גיוס המורה ובקשה ממנה לתשומת לב מיוחדת תאפשר בניית קשר דינמי בין ההורים למערכת ותמנע נתק ואי הבנות שעלולות להכביד על הילד בנוסף לקשיים הרגילים אתם הוא מגיע.
התארגנות מקדימה על-מנת לייצר בסיס בטוח ומוכר עבור הילד - רצוי ליזום הגעה למתחם בית הספר טרם תחילת שנת הלימודים. היכרות של הילד המלווה על-ידי ההורה בזמנים ללא לחץ על-מנת שהילד יכיר את הכיתה המיועדת ויתיידד עם המרחב, דבר שיאפשר לו להשקיע את המשאבים שלו בדרישות החדשות.
הכנת הציוד מראש - אומנם רוב המשפחות מכינות את הציוד הלימודי מראש, אך במקרה של ילד עם לקות וקושי בהתארגנות זהו מהלך חשוב והכרחי.
הדפסה מראש של סדר היום מרגע ההשכמה, כדי לאפשר לילד להכיר את הדרישות המלחיצות בטרם עת כאשר הוא עדיין בחופש.
התמודדות עם הנושא החברתי - ילד העולה לכיתה א' מגיע עם חששות ופחדים ומעט היכרויות. יצירת קשר עם ילד או שניים בזמן החופש הגדול ויצירת מספר מפגשים עשויה להקל על הילד את חוסר הביטחון ולחוש מעט יותר בטוח בהגיעו ביום הראשון כאשר הוא כבר מכיר מספר ילדים, ובכך תחושת הזרות סולקה.
2. כיצד נתחיל את שנת הלימודים כאשר המשפחה עברה גירושין
גירושים ופירוק המשפחה בעקבותיהם הינם משבר משמעותי לכל בני המשפחה. השבר מורגש במיוחד בצמתים כדוגמת תחילת שנת הלימודים. במידה ומדובר בילדים העולים לכיתה א' ושני ההורים מעורבים בגידולם כל אחד ממקומו, רצוי לקבוע מראש כי אחד ההורים ילווה את הילד לבית הספר בבקרים הראשונים וההורה השני יאסוף את הילד בסוף יום הלימודים. בין אם חלוקה זו תתקיים בין ההורים ובין אם חלוקה מעט שונה, החשיבות שבתכנון מראש היא בכך שהיא תאפשר לכל אחד מההורים לקחת חלק פעיל ולחוש מעורב רגשית ומעשית ברגעים משמעותיים שכאלו. גם לילד זו תהיה התארגנות שעשויה לתמוך ולנסוך בו ביטחון כי שני הוריו מתעניינים ומעורבים ברגעים משמעותיים של חייו גם אם אינם גרים תחת אותו קורת גג.
רצוי וחשוב ליידע את המורה והיועצת מבעוד מועד בשתי הכתובות של שני ההורים ולבקש כי בכל עידכון קטן כגדול יעודכנו שניהם. באופן זה, הילד יחוש כי שני הוריו מעורבים והוא לא נדרש לקחת על עצמו תפקיד של מגשר ומתקשר.
כך, שני ההורים יהיו מוזמנים לאירועים שונים בבית הספר מעורבותם מול הילד מחד ומול המערכת מאידך תהיה מספקת גם אם לא שלמה, ולילד זה יתרום חוויה של רשת ביטחון וכי הוא איננו לבד למרות שהוריו גרושים.