X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מיד לאחר חג ראש השנה, ג' תשרי, אנו צמים את צום גדליה מהו צום גדליה ומה הרקע לצום?
▪  ▪  ▪

בימי בית ראשון ולאחר שכבשו הבבלים את יהודה, הותירו רק את דלת העם ככורמים ויוגבים, מתוך הנחה כי אלה חסרי ישע ולא ימרדו, ויעלו מס מתוך כניעה. הבבלים מינו את גדליה בן אחיקם כשליט מקומי על הנותרים מטעמם. הם אף הושיבו את ירמיהו לצדו כדי לתת גיבוי דתי לשליט. מינוי זה עורר זעם רב מצד אנשים אשר לא השלימו עם הכיבוש ועם מינוי זה.
גדליה בן אחיקם ישב במצפה (נבי סמואל של היום). גדליה משכנע את תושבי יהודה לצאת לאסוף ענבים ותאנים, וכי אף אחד לא יפריע להם.
משלחת מקורבים, וביניהם יוחנן בן קרח, באו והודיעו לו כי מלך בני עמון שלח את ישמעאל בן נתניה לרצוח אותו. גדליה לא האמין לנאמר לו ולא הסכים שמקורביו יפגעו לרעה בישמעאל. לא די שלא הניח להם לנהוג כך, הוא אף כינה את יוחנן 'שקרן'.
כפי שמסביר הרמח"ל בספרו מסילת ישרים, גדליה נהג בחסידות מופרזת, דחה את החשדות נגד ישמעאל וישב עימו לסעודה, מבלי לנקוט באמצעי זהירות. במסכת נידה דנים התנהגות זו כהתנהגות חסרת אחריות וטיפשית. גדליה אכן נרצח בעורמה שפלה והרצח גרם לזעזוע עמוק בעם (מסכת נדה: הכתוב מייחס את ההרוגים לגדליה, וכי גדליה הרג אותם? אלא "מפני שהיה לו לחוש לעצת יוחנן בן קרח").
בכך בא הקץ על קיומה של אוטונומיה יהודית כלשהי בארץ ישראל עד לשיבת ציון. לאחר מותו של גדליה הושלם חורבן הבית הראשון, ולא נותרה כל ריבונות יהודית בארץ ישראל למשך שבעים שנה.
לאחר מקרה זה, התפזרו דלת העם שהיו תחת ממשלתו של גדליה בן אחיקם וחלקם ירדו למצרים מפחד תגובת הבבלים. הארץ שממה מיהודים, והפעם באופן סופי. משום כך, יש המסבירים שהצום הוא לא על הרצח עצמו של גדליה, אלא על השפעתו על שארית העם שנשארה בא"י באותו זמן, שלאחר הרצח נעלמה כליל ובכך למעשה הושלם חורבן בית ראשון. או במילותיו של הרמב"ם הלכות תענית פ"ה הי"ב: יום רצח גדליה "...נכבית גחלת ישראל מהנשארת וסיבב להם גלותן".
מכאן אנו למדים לקח חשוב, ובמיוחד בימים טרופים אלו: אל לנו לנהוג בחסידות יתר, בתמימות שמובילה לטיפשות, אל לנו להתפתות לדברי חלקות ולהבטחות שווא מצד שונאינו, הקמים עלינו לכלותנו. עלינו להיות דרוכים על המשמר, כי עוד נכון לנו מאבק קשה על חיינו בארצנו הקשוחה והקדושה.

תאריך:  12/09/2010   |   עודכן:  12/09/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
צום גדליה - לקח לעתיד
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
מתומצת וכתוב טוב ל"ת
אחד שלא יודע  |  12/09/10 16:03
2
צמים אבל לא מבינים
אג  |  12/09/10 17:20
 
- הכותבת היא שמעון פרס לא העם . ל"ת
נבו 93206  |  13/09/10 02:42
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
כאשר חבר צוות המו"מ הפלשתיני אומר שהרשות לא תכיר בישראל כמדינה יהודית, הוא חושף את עמדתה האמיתית    אז למה התקשורת מתעלמת מכך?
אריה פרי
לאחרונה מרבים תועמלני השמאל להטיח בימין: "וכי הפתרון שלכם?", "מה האלטרנטיבה לפתרון 2 המדינות?", "כיצד ניחלץ מהשד הדמוגרפי?"    רבותיי, הפתרון הוא פשוט: טרנספר מרצון. פתרון זה הוא היחיד המביא מוצא ראוי מ"הבעיה הדמוגרפית", וחשוב עוד יותר - הוא נוסה והתבצע בעבר במדינות שונות בהן היו קונפליקטים לאומיים
גרשון אקשטיין
המצב המדיני הפוליטי לאור שיחות השלום אינו פשוט כלל וכלל וכישלונן הצפוי כפי שמנבאים בארץ ובעולם, יכול להשפיע על כל אחד מאיתנו האזרחים, וכבר בטווח הקרוב
גורי גרוסמן
דרישתו המקדמית של ראש הממשלה, שהפלשתינים יכירו במדינת ישראל כמדינת הלאום היהודי, היא דרישת יסוד והיא שורש הסכסוך עוד מראשית הציונות והצהרת בלפור
קובי קמין
מה קורה אם המציאות הנינוחה והממוזגת הופכת מיוזעת, חמה ולוהטת - בית חרושת למוות מתפוצץ, שנאה ואנטישמיות - שאינה עולה בקנה אחד עם השקפותיך התיאורטיות? מה קורה אם "העם האחר" רוצח יהודים בכל הזדמנות ומסרב להכיר בזכותך לחיות חיי שלווה ושלום על האדמה הזאת?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il