X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ביקורת תרבותית של תופעה רווחת לאחרונה ברשת שמלווה את ימי כיפור ניתוח הרקע התרבותי הרחב של התופעה שבאה מהמערב
▪  ▪  ▪
וידוי באינטרנט - בריחה אנוכית מן המציאות
"כל סופרי הווידויים, החל מאוגוסטינוס ואילך, הם אנשים שעדיין מאוהבים במקצת בחטאיהם"
[אנטול פראנס 1924-1844]

היו זמנים שבהם חטא נחשב ליותר מסוכן ממוות. לאנשים לא היה מספיק ידע מדעי על הטבע ועל מבנה המוח בשביל להתייחס להשלכות של המעשים שלהם על עצמם ועל אחרים במונחים שמוגבלים לתחום הפסיכולוגיה, וככאלה אין להם שום נגיעה ממשית בעולם שלנו.
יום כיפור הוא קדוש לא רק מבחינה הלכתית, אלא גם מבחינה הומאנית. כי הוא מהווה את אחד הביטויים המובהקים ביותר להתמודדות של היהדות עם בעיות מוסריות בלתי נמנעות שנוצרות בכל חברה. לכל אורך הספרות המקראית, היהדות הקדומה מגלה חשדנות כלפי יצר לב האדם, ובמיוחד כלפי החיה החברתית האלימה שמתעוררת בנסיבות חברתיות. הרצח הראשון וכל ההיסטוריה של הפשעים על אדמות מקבילה לפי התורה להתפתחות של התרבות ולחיי השכנות של בני האדם. אולם דווקא משום ההכרה של היהדות בסכנות שטמונות בטבע האנושי או החברתי, היא מדגישה היטב את החוקים והמצוות שבאמצעותם ניתן לקיים חברה של לבבות אנושיים בדרכים שהן הרצויות ביותר לקבוצה.
הסוגייה האתית שמייחדת את יום כיפור, היא כמובן המחילה שבין אדם לחברו. בחברות פאגאניות של העולם העתיק, יחסים בין בני אדם התבססו בעיקר על כוח, ולכן לא היה מקום לרעיון כזה. בקשת המחילה הייתה זכות יתר של החזק, או אולי תחבולה של החלש או של הבינוני. כך שהיא הייתה כמעט ריקה מתוכן מוסרי אצל החברות האחרות. אבל ביהדות, האופי המוסרי של הדת הוביל למצווה חברתית, שלפיה כל אחד שחטא כלפי חברו, מוכרח לבקש ממנו מחילה על חטא. החוטא והקורבן שווים מבחינה מוסרית, והחטא נוגע ישירות למי שסבל ממנו, ולכן רק הוא רשאי למחול עליו. אפילו האל הכל יכול אינו יכול למלא מקום של אדם פשוט שסבל מחטא כלשהו.
גם הדת הנוצרית אימצה לחיקה את ההיבט הזה של המוסר היהודי, אבל במקום לשמור על הטוהר המוסרי שלו, היא העדיפה להפוך אותו לקרדום מיסיונרי. במקום כפרת עוונות קהילתית בנוסח של יום כיפור, הנצרות המציאה את הסקרמנט המפורסם של הווידוי. שבמהלכו אדם שפניו מוסתרות פוגש כומר ומספר לו מה הוא עשה לצד שלישי ומבקש ממנו מחילה מתוקף סמכותו כנציג של הדת. לפעמים הכומר היה דורש מהמתוודה לבצע משימה כלשהי תמורת מתן המחילה. אבל באופן בסיסי, הרעיון הוא שהמחילה ניתנת לחוטאים בלי שהם אפילו יצטרכו לזכור את הפנים של כל הקורבנות ושל כל החטאים האפשריים.
למען האמת ההיסטורית, ההזדהות של הנצרות עם העולם התחתון הולמת את רוב ההיסטוריה של הכנסייה מימי הביניים והלאה. אבל דבר אחר לגמרי מרוב הבחינות, שאפילו הדעת לא סובלת, וזה המנהג המקומי בארץ הקודש הנוכחית, שבו יהודים ביולוגיים הופכים מחשב ביתי עם חיבור לרשת לכנסיות עם תאי וידוי וירטואליים. מעבר לבעיות הלכתיות שנובעות מהפעילות המסוימת הזאת, חשוב להבחין שמבחינה מוסרית בלבד, הצורה הממוחשבת הזאת של בקשת הסליחה מרכזת על המסך הקטן שלה את כל הצביעות וחוסר הצדק שאפשר למצוא בסקרמנט הווידוי, שלזכותו ייאמר שהוא שירת גם מטרות פוליטיות טהורות.
אז מה הבעיה בלהתוודות באינטרנט בעילום שם? בעיקר החלק שבו הכל נשאר אנונימי ואין שום קשר בין הדמויות של הסיפור, האמת ההיסטורית, או כל דמות אמיתית. הכומר היה לפחות יכול לתת לחוטא משימה שמתאימה לגודל החטא שלו. רמת הקושי של המשימה נעה בין להגיד פסוקי תהלים וללכת יחף מאנגליה לישראל ולמות בדרך. אבל באינטרנט אין משימות פיזיות, אלא בעיקר פינות ליטוף. לפעמים יש סימנים של כבשה שחורה שמנהל הפורום ינקה בסוף יום העבודה. עצם הבידוד של כל האנשים, הצמצום שלהם לכינויים עם טקסטים בלי נפח ובלי היכרות מתמשכת, הופכת את הווידוי בדרך הזאת לבריחה אגוצנטרית ופחדנית מכל מה שקשור למציאות. כל המשקעים שהיו לסיפור של הווידוי בזמן אמת נמסים וכל מה שנשאר זה תשומת הלב של המתוודה ממין זכר או נקבה מאנשים זרים. מה שמקל ומעודד מתוודים להקל על עצמם בצורה האנטי חברתית הזאת ולא להתמודד ביושר ובכבוד עם אדם אחר, אלא פשוט להסניף את משככי הכאבים האנונימיים האלה ולחכות עד שהכאב יעבור. כמו שמטפלים בכאב ראש או במצב רוח עכור.
במילים אחרות, הזולת כבר לא נתפס כבן אדם, אלא כתופעת לוואי שאין סיבה לגעת בה. החברה של התקופה שלנו מתפרקת ליחידים, אבל גם היחידים לפעמים ממשיכים להתפרק אחד בעיני השני, עד שהם הופכים לחלקיקים נייטרלים ומנוטרלים במהירות מבחינה אנושית וגם פיסית.

הכותב הוא יועץ פילוסופי בעל תואר שני בפילוסופיה ובוגר מכון "פילוהרמוני" לפילוסופיה יישומית. כותב מאמרים בנושאים אקטואליים ופילוסופיים שנוגעים לחיי היומיום.
תאריך:  17/09/2010   |   עודכן:  17/09/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
יום הווידוי האנונימי - האינטרנט כתחליף ליום כיפור
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אילה חסון-נשר
פברוק מסמך גלנט
דניאל גיגי
החוק החדש, שאוסר על מכירת האלכוהול אחרי השעה אחד עשרה בלילה, לא יפחית את צריכת האלכוהול, כי לא תהיה אכיפה של החוק, ולכן סביר שאותם עבריינים שגם מרשים לעצמם הרבה פעמים למכור סיגריות ואלכוהול לקטינים, לא יירתעו גם מלמכור אלכוהול אחרי השעה אחד עשרה
לילי הלפרין
הנטייה לייחס לבני הנוער חלק נכבד מן הגורמים לקריסתן של נורמות תרבותיות ומוסריות היא תופעה מדאיגה, משום שהיא מתעלמת מחלקן של המערכות הרלוונטיות האחרות, המופקדות על חינוכם של ילדים ומתבגרים למצב הקיים
אפרת בוידק עמירן
"ערקנו" לעיר הגדולה, מצאנו חניה, חיכינו בתור, וחיכינו וחיכינו... מקווים לשבור שגרה. חיכינו. עד שמשהו נשבר...
דרור אידר
נקודת הזינוק (?) של המו"מ    אמצעי התקשורת מתכחשים לנתונים החברתיים    הישגים בישראל - רק באלימות    שעון חורף חם
רשימות נוספות
סגר כללי על יהודה ושומרון ליום הכיפורים  /  איציק וולף
ערב יום כיפור בנתב"ג   /  ליזה דביר
הפנינג נגישות באגמון החולה   /  לילך רז
המסך עולה  /  ציפי לידר
אלף סליחות לירושלים  /  הרצל ובלפור חקק
התשובה הטבעית  /  איתמר לוין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il