X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
שר החינוך קורא לצעירים להצטרף למערכת החינוך כמורים קריאתו הייתה סוחפת אילו היה בעצמו פיגורה בתחום, וגם אם היה מגדיר תחילה מהי מערכת החינוך בתקופה זו - לקראת מהפכה חינוכית
▪  ▪  ▪
גדעון סער. שר חינוך אחר [צילום: מוקי שוורץ]

"אם אנו מאמינים באמת שהחינוך הוא הדבר החשוב ביותר - אין זה כדי לתת עצות לזולתנו. אנו צריכים לרצות שהילדים שלנו ילכו לחינוך. זהו הייעוד החשוב ביותר שיכול להיות לאדם בחייו, כמו גם ההשפעה הגדולה ביותר על עיצוב דור העתיד והחברה", דברי גדעון סער, כפי שהובאו באתר זה לפני ימים אחדים.
מרגישים שיש שר חינוך אחר, אך לא מרגישים שיש שר חינוך. פרויקט שהגה שר החינוך, בשם "עולי הגרדום", הוסיף נופך לתפקיד מערכת החינוך, כפי שמוגדרת היום - הגדרה יבשה ואנכרוניסטית ללא תוכן של ממש בעניין החשוב מכל: החינוך. פרויקט עולי הגרדום חיבר למעשה את הדור החדש לדור המחתרות, אך יש להביט עליו כאל אירוע בודד ולא כאל דרך רצופה של חיבור שכבות שלמות של האוכלוסיה אל העבר - זאת למען הווה אחר, המאופיין כעת בנתק היסטורי ומוסרי של חלקים באוכלוסיה.
הניסיון ללמד את התלמידים מושגי יסוד עובר מעל לראשם של הורים; דור ההורים, חלקו מנותק בעצמו, נאלץ לעיתים ללמוד מילדיו - עיוות שהתקופה החדשה, "העידן החדש", זימנה לנו. עבודתו של סער מבורכת, אך יש לשאול תחילה כמה שאלות נוקבות, טרם נתייחס לעניין השליחות והאהבה עליו דיבר סער:
  • מה תפקיד מערכת החינוך בתקופה זו?
  • מהי "תקופה זו"?
  • האם זוהי מערכת המחנכת או מערכת דורשת הישגים לימודיים?

האם ניתן ללמד מוסר?

כבר בשנות השישים העיר Peters, כי קצב השינוי החברתי המואץ שאנו חיים בו וגידול הפער וחוסר ההבנה בין הדורות שהוא מחולל, מחריפים את בעיות הפיקוח החברתי. בעיות אלה באות לידי ביטוי באובדן סמכותו המסורתית של המורה ובהתערערות הולכת וגוברת של הסמכות המסורתית בכלל (עמ' 420).
מוסר לא ניתן ללמד, אלא בהתנהגות מוסרית של מחנכים, של הורים. הייתי עד לשיחה עם מנהלת בית ספר שסיפרה, במין "הפוך על הפוך", כי עליה לצפות בתוכניות טלוויזיה מסוימות על-מנת להכיר את גיבורי התרבות של תלמידיה כחלק משיתוף והתקרבות אליהם. אינני משוכנע כי כך יש לנהוג. יש להבין את התמונה כולה, ולהמשיך לצפות כי החינוך ימשיך להיות מלמעלה למטה.
אם הכל הפוך על הפוך, אז נאמר כי אם ההורים מורים למורים מה לעשות עם הילדים - והילדים מורים להורים מה לעשות איתם, אז למי המורים מורים?
וכעת, אפשר לקרוא את קריאתו של סהר, מהסוף להתחלה - יש להתחיל מהתחלה, להשיב ימינו כקדם ולא לגעת, פשוט לא לגעת! מסר בלתי אחיד עובר לילדים, למשל, כשמחליפים את התלבושת האחידה כל אימת שמתחלף שר ממונה, בלבול ומבוכה מחליפים את ההיגיון הצרוף באוטוריטה בלתי משתנה - בעולם בו הכל משתנה.
שר חינוך אמיתי צריך להיות פילוסוף הקורא תיגר על תופעות בלתי חינוכיות בעם, ולא רק בבתי הספר, שם ההשפעה על תלמידים אפסית - בעולם בו הסביבה האלקטרונית נותנת את הטון.
לא רק שר החינוך זקוק למחנכים, אלא אומה שלמה. הבעיה אינה של מערכת החינוך אלא של רוח הדמוקרטיה המערבית, המערערת את עצם רעיון הסמכות.
בעוד שנה נדקלם שוב את הווידוי הגדול ביום הכיפורים: "על חטא שחטאנו לפניך בזלזול הורים ומורים", אך השאלה היא מה נעשה ברווח בין התפילות?

כרוניקה של כישלון ידוע מראש

"משבר בחינוך, המלווה בהתדרדרות הדימוי העצמי והציבורי של המורה, הוא אחד מסממניה של החברה המודרנית", כך פותחת ד"ר יעל תמיר את מאמרה הדן בעניין (החינוך לקראת המאה ה-21, אונ' ת"א, עמ' 425).
לא יהיה זה הוגן להטיל על מר גדעון סער את חולאי מערכת החינוך. אולם, האם ניתן לנתק את חולאי מערכת החינוך מחולאי החברה? טוב יעשה שר החינוך אם יתייחס לתהליכים שהחברה עוברת; המורים אותם מבקש לגייס יימצאו תחת מאבק בין כוחות ריאקציוניים המבקשים לשמר מסורות לגורמים משחררים וחדשניים המבקשים לשחרר את היחיד וליצור אמונות חדשות, כותב ד"ר אליהו רוזונוב (עמ' 416). עצם הבעיה נעוץ בהגדרת הסמכות המבקשת, לכאורה, לשלול את החופש של הפרט. חלק בלתי מבוטל של מורים נסחף בעצמו לתיאוריות מודרניות משוללות כל יסוד, אשר העמידו את ה"אני" במרכז ולא מבינים למה זה קורה להם. המורה שלא נסחף, נמצא בעיצומו של מרד בעקרונות כלליים "שאבד עליהם הכלח" - בתוכם גם רעיון סמכות המורה. אבסורד של ממש קיים בהפרדת עיקרון הסמכות מהחופש: האדם זקוק לסמכותו של הארגון החברתי לא פחות משהוא זקוק לחירות, טוען דיואי במאמר1.

מחנכים, עם מירכאות - בלי סמכות

מקורה של תופעת אובדן הסמכות היא בגורמים הפועלים על המורה מחוץ למערכת החינוכית. לכן, כל שיח של שר זה או אחר על המערכת בלבד - מנותק מהמציאות ומנציח את הבעיה הקיימת.
באווירה של שוויון וחירות, הצידוק המסורתי של עניין הסמכות הולך ומאבד את תוקפו, טוען אפלטון, וקובע כי שלטון המידות הטובות מתחלף בשלטונן של תאוות למיניהן. הערכים המסורתיים מאבדים את תוקפם ומתרוקנים ממשמעותם, אמות-המידה המוסריות נהפכות על-פיהן והדחף הגחמני תופס את מקומו של השיקול ההגיוני. התוצאה היא ש"האיש הדמוקרטי" חי את חייו כשהוא מתמכר ללא הבחנה להלכי רוחו המתחלפים ועובר מקיצוניות אחת לאחרת2. דור ההורים החדש הפריט את חינוך ילדיו, אם כן, והפקירו למסרים ולדימויים חיצוניים אשר תלויים ומפורסמים בכל שעל בדרכם לבית הספר ובכלל.
מתחולל מרד סמוי, לא זקוף אלא שפוף - המסתכם ברצון להתנער באופן גס מהעבר. תהליך של הינתקות מהעבר, מהזהות, אל עבר עולם שטוח מלא בגירויים. מי צריך את אבא כשיש את ד"ר גוגל? יש אבא חדש בבית, כך אני מכנה את הסמכות האינטרנטית החדשה - אבל זיהוי הבעיה יגרום להורים לתפקד במשרה מלאה כהורים אמיתיים - וזה, קצת קשה יותר.
יש לערב את ההורים בפעילויות, לתת הסבר להורים על העידן החדש ("ניו אייג'), לפני שיעור "כישורי חיים" לתלמיד. יש לשלב חוכמה טכנית ("טכנה", לפי אריסטו) עם חוכמה עיונית. חוכמה זו עוסקת בתלמיד ובסביבתו. והעידן החדש, מספק פתרונות אינסוף - ללא סוף ידוע. מערכת החינוך לא ממקדת את עניין הסביבה החדשה אליה נקלע הצעיר החדש, קורבן של אינטרסנטים חוצי גבולות.

קבלנים - לא מורים

מערכת החינוך כיום פחות מחנכת אלא שולחת קבלנים (מורים) לדרג ציונים, אולי יש לכנותה: 'מערכת ההישגים'. ברור שהגדרה זו קיצונית ולכן מובילה לשאלות גדולות: האם הבעיות הנידונות אצל מורים ומערכת החינוך, הן בעיות טכניות - מתודולוגיות, או מהותיות?
מקצוע ההוראה הוא מקצוע ייחודי אשר מבקש לא רק ללמד אלא גם לעסוק בחינוך מוסרי. יש לדבר על תפיסות העולם של מורים, על תבונתם ולא על תפקודם בלבד. האתגר הוא עצום - יש לשלב בו, אם כן, גישה רב-תחומית הכוללת מדע, טכנולוגיה, מוסר והומאניות. אחרי הטמעת המוסר בילד - הוא יוכל להבחין בין טוב לרע.

1. Authority and Social Change, עמ' 348, בתוך 2.
2. "פוליטיאה", אפלטון, בתוך "החינוך לקראת המאה ה-21", עמ' 415.
תאריך:  21/09/2010   |   עודכן:  21/09/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שר החינוך סער זקוק למחנכים
תגובות  [ 7 ] מוצגות  [ 7 ]  כתוב תגובה 
1
מערכת החינוך הרוסה צריכה שיקום
מיכה100  |  21/09/10 18:21
2
משרד חינוך?
נסים גבאי  |  21/09/10 19:56
 
- ניסים כל הכבוד על הפרסום ל"ת
מדינה מנותקתמעצמה  |  21/09/10 21:17
3
תשלם תקבל.
אליהו חיים  |  21/09/10 20:32
4
הבעיה היא לא מערכת החינוך
דניאלה  |  21/09/10 20:48
 
- בדיוק דניאלה  ל"ת
בול בפוני  |  21/09/10 21:33
5
כש...
דס  |  28/09/10 04:03
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דרור אידר
אם נשיב לתוך השיח הפוליטי והדיפלומטי את השפה היהודית, נוכל להגיע לתוצאות טובות    וגם: 90 שנה לרב עובדיה יוסף
עמוס גבירץ
אל-עראקיב הוחרב שוב; בתים בכפרים בדואיים ממשיכים להיהרס ע"י הממשלה והמשטרה; פקחים ממשרד הפנים הפרו בגסות ובאלימות טקס דתי באל-חתאנה
שאול דישי
אפילוג הסיום – מאמר אחרון לפני טקס חלוקת הפרסים לסרטי קולנוע ישראלים שישודר הערב בשעה 21:30 בערוץ הראשון
אברהם בן-עזרא
רכישת 20 מטוסי הקרב F-35 כוללת בתוכה מספר פרטים חשובים    ביניהם: השפעה על מניעת מכירתו לגורמים שונים בעולם
ד"ר צ'לו רוזנברג
מאז בוש ואובמה, נחלש מעמדה הבינ"ל של ארה"ב    בסכסוך הישראלי-פלשתיני ארה"ב אומנם פועלת במרץ, אך לריק    סיכוי לשלום?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il