X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מחקר אמריקני, שמצטט פובליציסט כלכלי ותיק בידיעות אחרונות, קבע כי העלאת שכר המינימום כדאית משום שהעלתה את השקעת המעסיקים בטכנולוגיה ועודדה צעירים ללמוד, האמנם?
▪  ▪  ▪
מחקר "אמין" ביותר: העלאת שכר המינימום הגדילה את מספר המועסקים במקדונלדס [צילום: AP]

יישום כפוי של טכנולוגיה יקרה בגלל העלאת שכר המינימום, ייקר מאד את ההמבורגרים ואת הפיצות ויפגע ברמת חיינו. במקרה זה יעבור חלק ניכר מעסקי רשתות המזון המהיר אל העסק המשפחתי של מוכר השווארמה בפינה שבעליו עדיין לא שמעו על בשורת שכר המינימום, ושמיעתם לקויה גם בכל הנוגע למס הכנסה.
בכל מדינות המערב קיים חוק "שכר מינימום", האוסר על מעסיק לשלם שכר נמוך מן הנקוב בחוק. שכר המינימום בישראל עומד כיום (אוקטובר 2010) על 3,850 ש"חברוטו לחודש למשרה מלאה. שכר המינימום הוא אחד מכלי ההתערבות הממשלתיים בשוק העבודה וחלק ממערכת הרווחה במדינה. כלכלנים רבים מודעים לנזקיו של החוק, אך מעת לעת צצים נימוקים "מדעיים" חדשים להצדקתו.
קיימים שני מנגנונים עיקריים לקביעת השכר במשק: האחד הוא מנגנון הכוח הברוטלי,שעל פיו נקבע השכר בסקטור הציבורי ובעסקים "פרטיים" הנהנים מהגנת הממשלה: כל עובד, או קבוצת עובדים, מקבלים שכר לפי מידת הנזק שהם מסוגלים לגרום לפוליטיקאים (באמצעות הסבת נזק למצביעיהם).
בראש סולם שכר זה ניצבים עובדי חברת החשמל והמים היכולים לשתק את אספקת המים והחשמל, או עובדי הנמלים ונתב"ג שבידיהם האפשרות לנתק את הקשר אל המדינה וממנה. גם מידת התועלת שמסוגלים עובדים אלה להעניק לפוליטיקאים בהפעלת כוחם המאורגן לתמיכה בהם בבחירות מוקדמות במפלגות - משפיעה על שכרם. חוק שכר מינימום כלל אינו מעניין עובדים אלה, הואיל ושכרם ממילא גבוה בהרבה מן המינימום.
שכרם של יתר העובדים במשק מתבסס על יכולתו של המעסיק למכור בשוק הפתוח את מוצריו ואת שירותיו. את מחיר השוק של מוצר קובעת התחרות בין היצרנים ולא עלויות הייצור. בקניית מצלמה לא מעניין אותנו כמה עלה ליצרן לייצרה; אנו בוחנים את כדאיות הקנייה בהשוואה לחלופות, המצלמות האחרות. אם דרישות השכר של העובדים במפעל לא יותירו למעסיק רווח, שום כוח שיפעילו העובדים לא יועיל להם להעלאת שכרם. במקרה הגרוע, אם מאבקם "יצליח", המפעל ייסגר. איגודי עובדים ושביתות יכולים לעזור לעובדים למצות את גובה השכר שניתן לשלם בכל עסק, אך המילה האחרונה היא של השוק: כאמור, שום בעל עסק לא ישלם שכר שיגרום לו למכור מוצרים בהפסד. אך לא נדרש דווקא הפסד להביא בעל עסק לסגור אותו.
די אם לאורך זמן יניב הרווח על ההון העצמי המושקע בעסק תשואה שהיא נמוכה משמעותית בהשוואה לחלופות השקעה אחרות, כלומר מצב שבו אין טעם להמשיך להפעיל עסק "רווחי", אם אפשר לממש את ההון המושקע בו בהפקדת הכסף בבנק וקבלת ריבית הגבוהה מן הרווח שמניב העסק.

המתפרות הועברו לירדן והעובדות הדרוזיות מובטלות

"חוק שכר מינימום" רלוונטי, כאמור, לשכרם של "יתר העובדים" ולא לעובדי הציבור ששכרם מובטח ממילא. החוק נוגע דווקא לסקטור שבו השכר שניתן לשלם לעובד אינו נובע מהחלטה ממשלתית, אלא מוכתב על-ידי השוק. לחוק, או לעליית מדרגה בשכר המינימום, יש תוצאה דומה לזו של שביתת עובדים "מוצלחת" בעסק פרטי.
השכר עלול לייקר את עלויות הייצור של המוצרים לרמה שבה לא יוכלו להימכר עוד, ולהביא לסגירת העסק. כך קרה, בין היתר, לעשרות מתפרות טקסטיל קטנות בכפרים ערביים ודרוזיים שהעסיקו נשים, שאין להן חלופת עיסוק אחרת,קרוב לבית אך בשכר נמוך. החובה לשלם שכר מינימום גרמה להעברת המתפרות לירדן, ולאותן נשים להתבטל בבית ולקבל קצבה ממשלתית.
העלאת שכר המינימום משפיעה גם על עסקים אחרים, שבהם מועסקים מספר גדול של עובדים ברמות שכר שונות. החובה להעלות את השכר מאלצת את המעסיק להיפטר מעובדים שלא כדאי לו לשלם להם אפילו שכר מינימום, כי כישוריהם מניבים תפוקה נמוכה מדי, והמעסיק "מפסיד" עליהם. במקרה זה אין ברירה אלא לפטר את העובד בעל הכישורים הפחותים ולשכור במקומו עובד מיומן יותר ש"יצדיק" את שכר המינימום שעלה. מדובר בעיקר בעיסוקים אשר סף דרישותיהם נמוך יחסית, ולכן יש בהם גם היצע גדול יחסית של משרות המתאימות לבעלי השכלה פחותה, לבעלי מוגבלויות קלות ולצעירים בתחילת דרכם ולדומיהם.
השפעת העלאתו של שכר המינימום שונה בכל עסק. עסק המייצר מוצרים החשופים לתחרות מהשוק העולמי, תיפגע רווחיותו, ואכן, במתפרה הדרוזית ההשפעה הייתה קריטית. אומנם אם מדובר רק במספר קטן של עובדות ניקיון ומגישי תה בחברה גדולה – העסק יושפע פחות. אך גם אם העסק מייצר לשוק המקומי בלבד, נניח בית קפה או סניף של מקדונלדס, הגידול בעלויות הייצור יעלה את מחיר ההמבורגר והאספרסו לצרכן בכל העסקים בענף. זה אינו דבר של מה בכך ההכנסה הפנויה של כולנו תשאר זהה במקרה הטוב, אך בד"כ תקטן: העובד בפיצרייה אומנם מקבל עכשיו שכר גבוה יותר, אבל גם הוצאותיו יגדלו כי הקפה בבית הקפה והמוצרים בסופרמרקט יתייקרו. הרי גם עובדיהם "נהנו" מהעלאת שכר המינימום.
הפוליטיקאים מרוויחים מהעלאה בשכר המינימום: ההעלאה נחשבת להישג פוליטי ש"מיטיב עם העובדים"; לעומת זאת שום בוחר לא יאשים את הפוליטיקאי בעלייות המחירים שייגרמו מהעלאת שכר המינימום, כי אלה מבוצעות על-ידי בעלי עסקים "תאבי בצע". הסיבה לחוקי שכר מינימום היא איפוא בעיקרה פוליטית, אבל זו מתאפשרת בעיקר על-ידי האידיאולוגיה המוקרנת מהחוגים "החברתיים", מהאקדמיה ומהתקשורת, ואף מכלכלנים מקצועיים.
אילו ניתן היה באמצעות שכר מינימום גבוה לפתור את בעיית העוני, אפשר היה בקלות לייצא מציון את התורה לכל המדינות העניות. הנה הגענו בעזרת השם, ובעזרת עופר עייני, לשכר מינימום של 1,000 דולר לחודש, חלומו של ח"כ עמיר פרץ בהיותו מזכ"ל ההסתדרות. למה רק 1,000 דולר? למה לא 5,000 דולר? וחסל סדר עוני.

רובוט יגיש לנו המבורגר

כדי לערער על ההיגיון מאחורי מנגנון השפעתו של שכר מינימום על המשק, כבר נדרש גיוס של כלכלנים-מתמטיקאים המנסים להפוך את מדעי החברה למדע מדויק. ובכן, "מחקרים" רבים של אלה "מוכיחים", כי להעלאת שכר המינימום אין השפעה על האבטלה. מחקרים אלה מטבעם משמיטים משתנים רבים, והם מתקשים לערוך סימולציה של רמת האבטלה ללא שכר המינימום.
הגדיל לכתוב הכלכלן הסוציאליסט של ידיעות אחרונות, גדעון עשת, שכתב על "התועלות של שכר המינימום" (21.9.2010) בהסתמך על "מחקר" שנערך בארה"ב. עשת טוען כי יש תועלת רבה ובלתי צפויה בשכר מינימום גבוה. העלאת [שכר המינימום] העלתה את השקעת המעסיקים בעובדים ובטכנולוגיה ועודדה צעירים ללמוד". זוהי כמובן גם מסקנתו המפתיעה של ה"מחקר".
נכון, גם מנהרה מכביש החוף אל קיבוץ בית אורן שבכרמל תעלה את ההשקעה בטכנולוגיה ובתשתיות, וגם איסור חוקי על העסקת צעירים מתחת לגיל 20 תעודד אותם להמשיך וללמוד. מי יודע? אילו היה חוק כזה בארה"ב לפני 30 שנה, היה ביל גייטס, שלא השלים את לימודיו האקדמאים, מסיים את לימודיו באוניברסיטה במקום לעבוד במרתף ביתו ללא אור טבעי, 14 שעות ביום על שטויות כמו מערכת "דוס".
"מחקר" אחר שמצטט עשת טוען בלי למצמץ, כי העלאת שכר המינימום אף הגדילה את מספר המועסקים במקדונלדס (!) כלומר, לא רק שהוצאות השכר התייקרו, אלא שהחברה בחרה להתאבד ואף להגדיל את מספר מועסקיה (כאשר כל עובד יקר יותר מאשר לפני העלאת שכר המינימום).אכן "מחקר" אמין ביותר.
ה"מחקר" מתמקד בחלקה הוורוד של התמונה: השקעת היתר בטכנולוגיה ובהכשרת עובדים במקדונלדס בעקבות העלאת שכר המינימום. אבל טכנולוגיה והכשרת עובדים אינם חסרי השפעה, והעלויות הנוספות מאלצות לייקר את מחיר המוצר בדיוק כפי שעל מישהו היה לשלם עבור עלות חפירת המנהרה הדמיונית לקיבוץ בית אורן. אומנם הטכנולוגיה והשקעה בהון אנושי מוזילים מוצרים בקביעות מאז המהפכה התעשייתית, בעזרתם מצליח יצרן המצלמות, לדוגמה, להוציא לשוק דור חדש של מוצרים זולים ואיכותיים וכך להכות את מתחריו.
בניגוד לכך, טכנולוגיה הנכפית על היצרן בטרם עת על-ידי ממשלה, גורמת לעליית מחיר המוצר, שכן לו הייתה כדאית מבחינה כלכלית, היה בעל העסק משקיע בטכנולוגיה גם אלמלא ההעלאה הכפוייה של שכר המינימום. אם שכר המינימום יעלה ל-10,000 דולר לחודש, מקדונלדס למשל תיאלץ להשקיע סכומי עתק באוטומציה מלאה, ורובוטים ישרתו אותנו בסניף השכונתי. אבל כיום, טכנולוגיה זו יקרה מדי (למרות שהיא קיימת) ולכן, יישומה הכפוי בטרם עת ייקר מאד את ההמבורגרים ואת הפיצות ויפגע ברמת חיינו. במקרה זה יעבור חלק ניכר מעסקי המזון המהיר אל העסק המשפחתי של מוכר השווארמה בפינה שבעליו עדיין לא שמעו על בשורת שכר המינימום, ואשר שמיעתם לקויה גם בכל הנוגע למס הכנסה.

העלאת שכר המינימום: פיתרון קל לפוליטיקאים [צילום: פלאש 90]
תאריך:  09/10/2010   |   עודכן:  09/10/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ה"תועלות" המפתיעות שבשכר המינימום
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
למה מכוונן שוק העבודה???
ירון זכאי  |  10/10/10 17:59
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלכס נחומסון
דוד בארי "דרס"    המארב לו היה מתוכנן, זאת במגמה להגיע לתוצאה הרצויה כפי שבוטאה ע"י מזכ"ל שלום עכשיו: "להרחיק את בארי משכונת סילוואן באופן מיידי"
אליקים העצני
כל-כך הרבה סימני שאלה מתעוררים לאחרונה בדבר הקפאת הבנייה: להפשיר או להתפשר? להקשיב לשמאל או לימין, או לעשות מה שטוב לאמריקנים? והשאלה הכי מדאיגה מסתכמת במילה אחת: ירושלים?
אמילי לנדאו, אפרים אסכולאי
בסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית מנסים, פעם אחר פעם, להעביר החלטה שתעורר את הצד הישראלי ותגרום לו להצטרף לאמנה למניעת הפצת נשק גרעיני, אך למה פעם אחר פעם נכשלים הנסיונות הללו?
גד גזית
ארי שביט חופר בציפורניו עמוק בתחתיות שרידי יצירתיות, כדי לדלות משם מוצא לפלונטר הפוליטי והמדיני חסר המוצא, כשהוא חש, ובצדק, ברגשות האשם כמי שנושא באחריות עקיפה להגעה למצב הזה
דויד שוורץ
שוב משבר ברשויות המקומיות, שוב שביתות, שוב ועדות    סיפור בהמשכים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il