X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
סוף-סוף מצאתם עוזרת-בית. תליתם מודעות ברחוב, חיפשתם במודעות דרושים בעיתון המקומי, שאלתם חברים, מכרים- אף אחד לא הושיע. הבית שלכם במצב איום ונורא, ולכם אין זמן לנקות. ופתאום, כאילו משום מקום, הגיעה עוזרת הבית האידיאלית- מנקה טוב, נעימה, מגיעה בזמן. הכל נראה מבטיח. רגע, האם אתם מודעים לכך שיש לה זכויות?
▪  ▪  ▪
[צילום: יח"צ]

המוסד לביטוח לאומי מחייב אדם המעסיק עוזר/ת בית להעביר לידיו את פרטיו/ה המלאים כאשר הוא משלם עבורו/ה דמי ביטוח לאומי.
אדם שמעסיק עוזר/ת בית ולא יעשה כן לוקח על עצמו סיכון רב - במקרה של פגיעה בעבודה, הוא יידרש לפצות בעצמו את העוזר/ת. ואם העוזרת תחליט לתבוע דמי אבטלה? כן, גם אז הוא זה שיצטרך לשלם אותם במקום המוסד לביטוח לאומי.

זכויות כמו לכל עובד אחר

מעבר לכך, לעוזרי בית יש זכויות הנובעות מדיני העבודה, כמו לכל עובד אחר במדינה, כך למשל:
  • ימי מחלה - עוזרי בית זכאים לתשלום דמי מחלה במקרה שהם נעדרים מעבודתם בשל מחלה. היעדרות ביום העבודה הראשון אינה מזכה בדמי מחלה. היעדרות מיום העבודה השני ומיום העבודה השלישי מזכה ב-37.5% משכרו/ה היומי של העוזר/ת. ועבור ימי המחלה הבאים - העוזרים זכאים ל-75% משכרם היומי. המעסיק רשאי לדרוש מהעוזר/ת להציג אישור רפואי, כתנאי לתשלום ימי המחלה.
  • חופשה שנתית - עוזרי בית זכאים לחופשה שנתית בהתאם למספר ימי העבודה שלהם בפועל בשנה שבה ניתנת להם החופשה. דמי החופשה יחושבו בהתאם לשכרם היומי.
  • דמי הבראה - עוזרי בית שעבדו לפחות 12 חודשים במקום עבודתם זכאים לדמי הבראה מהמעסיק בהתאם לוותק שלהם, היקף המשרה שלהם ותעריף יום ההבראה המעודכן לשנה הרלוונטית.
  • החזרי נסיעות - עוזר/ת שזקוק/ה לתחבורה ציבורית כדי להגיע למקום עבודתו/ה, זכאי להחזרי נסיעות מהמעסיק.
  • פיצויי פיטורין - עוזר/ת בית שעבד/ה שנה ומעלה ומפוטר/ת או מתפטר/ת בנסיבות המזכות בפיצויי פיטורין, זכאי/ת לפיצויי פיטורין שיחושבו על-פי ממוצע הימים/השעות ב-12 החודשים האחרונים לעבודתם כפול התעריף היומי/השעתי האחרון כפול מספר שנות העבודה. עוזר/ת שעבד/ה פחות מ-12 חודשים באותו מקום עבודה, לא זכאי/ת, עקרונית, לפיצויי פיטורין. יש לדעת, כי כדי שתקום זכאות לפיצויי פיטורין, יש חובה לנתק את יחסי העבודה בין הצדדים.

עובדת הניקיון תבעה, ועוה"ד ישלם

כאשר עוזרת אינה מקבלת את מלוא הזכויות המגיעות לה, היא יכולה, כמובן, להגיש תביעה לבית הדין לעבודה. כך עשתה, למשל, עובדת ניקיון בשם יוכבד ביאזי.
יוכבד עבדה כעובדת ניקיון במשרד עו"ד משנת 1984 ועד יולי 2009. מעת לעת בשל מצבה הרפואי בתה וחתנה החליפו אותה. יוכבד נחשבה כעובדת לכל דבר, ואולם במהלך כל השנים יוכבד לא קיבלה דמי הבראה וחופשה.
יוכבד תבעה את הזכויות המגיעות לה, בכללן פנסיה ופיצויי פיטורין. היא קיבלה את מחצית פיצויי הפיטורין המגיעים לה משותפו של הנתבע, שפרש לפנסיה, ותבעה את המחצית שנותרה.
ביה"ד האזורי לעבודה בירושלים קיבל את התביעה, וקבע כי עוה"ד לא שילם ליוכבד כל השנים דמי הבראה ולא נתן לה חופשה כפי שצריך היה לעשות. "ממי שעוסק בתחום המשפט ומודע למשמעות זכויות קוגנטיות במשפט העבודה מצופה שידאג לשלם למצער את המינימום הקבוע בהוראות הקוגנטיות החלות. הנתבע לא עשה כן ביחס לחופשה, דמי הבראה, ואף לא הפרשות לפנסיה", מתח ביה"ד ביקורת על התנהלות עוה"ד.
לאור האמור, חויב עוה"ד שהעסיק את יוכבד לשלם לה פיצויי פיטורים בסך 8,551 שקלים, דמי הבראה בסך 662 שקלים, פדיון חופשה בסך 1800 שקלים, פיצוי בשל אי תשלום לפנסיית חובה 130 שקלים והוצאות משפט בסך 2,000 שקלים.

פורסם במקור: "משפטי" מידע משפטי לקהל הרחב ומאגר עורכי דין
דמ (י-ם) 5777/09 ‏ ‏ יוכבד ביאזי נ' יעקב פודים
ב"כ התובעת: עו"ד אביטל בן שטרית. ב"כ הנתבע: עו"ד יהונתן פודים
תאריך:  11/10/2010   |   עודכן:  14/10/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מעסיקים עוזרת בית? גם לה יש זכויות!
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
שוב עו"ד יעקב פודים ?
יוסף העוקף  |  17/11/12 20:10
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חיים נוי
המחזה "שיין מיידעלע", ממשיך להיות להיט על במות התיאטרונים באמריקה ובעולם כולו הגרסה הטלוויזיונית של המחזה זכתה בפרס האמ"י בשנת 1992, עבור הסרט הטוב ביותר
מערכת PCאון
הכירו את הפרויקט החדש של גוגל: מכל"נ - מכונית אוטומטית ללא נהג. השבוע סיימה החברה את השלב הראשון בניסוי. מה היו התוצאות? מתי נראה מכוניות ראשונות כאלה על הכביש.
עליס בליטנטל
במסגרת פסטיבל "תל אביב דאנס 2010", תעלה פעמיים בלבד הופעת הפלמנקו התיאטרלית של הרקדן והכוריאוגרף מיגל אנחל ברנה - שמכונה "הפאגניני של הקסטנייטות"
ליאת הלוי
כבר חשבתם על הכל? זיקוקים, הופעת אורח, טיול, שבת במלון לכל המשפחה - הכל נשמע נדוש    הנער הצעיר טוען ש"עידו כבר לקח את כולם ליום כיף בים המלח"    הילדה דורשת חגיגה מיוחדת ומרגשת    ההורים מחפשים משהו עם ערך מוסף    יונתן ושירה מספרים על האירועים המקוריים שלהם
איתי רום
חשיפת G - העדות נמסרה בביהמ"ש ע"י איש השוק האפור נסים דג'לדטי, זמן קצר לפני שמימון הודיע כי הוא עוזב את ישראל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il