X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
עקרונות הדמוקרטיה הליברלית שעליהם הכריז בן-גוריון, בהקריאו את מגילת העצמאות בפני מנהלת העם, מועצת העם ומנהיגי היישוב, ב-14.5.1948, הפכו לאבן נגף במהלך שתכנן נתניהו להוביל יו"ר הכנסת, שפתח את מושב החורף, הדגיש בלהט אי-אילו "בעיות בהתנהלות הממשלה מול נציגי העם בכנסת"
▪  ▪  ▪
ראש הממשלה בנימין נתניהו. הבהובים אחרונים? [צילום: AP]
הכרה בלאום בתמורה להקפאה
עופר וולפסון
בנאומו בפתיחת מושב החורף של הכנסת אמר ראש הממשלה כי "מדובר בצעד בונה אמון עבור הציבור הישראלי שאיבד את אמונו בתהליך השלום" * נתניהו הדגיש כי אין מדובר בתנאי מוקדם למו"מ * ההצעה נדחתה במהרה ע"י הרשות
לרשימה המלאה

כינוס הפתיחה של מושב החורף – המושב השלישי של הכנסת ה-18 – ייזכר כציון-דרך בתהליך דעיכתו של בנימין נתניהו כמנהיגה הפוליטי של ישראל. נתניהו דיבר כאילו הוא ממשיך דרכם של בנימין זאב הרצל ודוד בן-גוריון, ונאחז בהם כמי שאוחז בקרנות המזבח. נאומו החל באזכור הוגה חזון המדינה היהודית, בנימין זאב הרצל, והמשפט החותם אותו היה אזכור דוד בן-גוריון במעמד הכרזת העצמאות: "ההכרה בדברי מגילת העצמאות היא היסוד האמיתי לשלום".
על מה בדיוק נשען נתניהו בנאומו (11.10.10) ובמה הוא נאחז בעיקר? כל מעייניו היו נתונים למישור המדיני ואת מבוקשו וגלגל ההצלה שלו לטיעון – מדינת ישראל היא הבית הלאומי של העם היהודי וזכותו עליה היא זכות היסטורית – הוא מצא בדמותם של אבות הציונות ההיסטוריים, הרצל ובן-גוריון. בעיקר שימשה אותו בנאום הפסקה הראשונה, ההיסטורית, מתוך מגילת העצמאות, המכילה נימוקים שונים לזכותו של עם ישראל על ארץ ישראל. אין ויכוח שזהו מסמך מכונן בהקשר של הזיקה ההיסטורית והרוחנית של העם היהודי לארץ ישראל.
יחד עם זאת, ועם כל הכבוד לנתניהו שהעלה על נס את החלק ההיסטורי הפותח את מגילת העצמאות, חשיבותו של המסמך איננה מתמצית רק בכך. חשיבותו היא גם במתווה המעשי למדינה הריבונית שקמה ב-1948. המסמך נותן ביטוי לעקרונות עליהם יתבססו מוסדותיה המדיניים של ישראל הריבונית.
עקרונות הדמוקרטיה הליברלית שעליהם הכריז בן-גוריון, בהקריאו את מגילת העצמאות בפני מנהלת העם, מועצת העם ומנהיגי היישוב, ב-14.5.1948, הפכו לאבן נגף במהלך שתכנן נתניהו להוביל. יו"ר הכנסת ראובן (רובי) ריבלין, שפתח את מושב החורף, הדגיש בלהט אי-אילו "בעיות בהתנהלות הממשלה מול נציגי העם בכנסת". עוד בטרם עלה נתניהו לדוכן הנואמים, הוא שמע את תביעתו של ריבלין נגד התנהלותה של הממשלה מול הכנסת:
"הכנסת איננה פועלת כמו במשטר נשיאותי, אלא כמו במשטר פרלמנטרי. למרות שאיננה נקייה מתחלואים, היא גם איננה 'תוכנית כבקשתך'...". כך, בלהט ובנימה שאינה משתמעת לשתי פנים, טען ריבלין שהממשלה הנוכחית ושריה מחלישים את הכנסת ואת הדיון הציבורי הפרלמנטרי. הוא הציג את מושב החורף כ"מושב שיכול להיות מכריע ואולי אף היסטורי. יפלו בו הכרעות גורליות שיקבעו האם ימלאו ימיה של הכנסת ה-18 אם לאו".
דבריו של ריבלין בוודאי לא הפתיעו את נתניהו. למרות זאת, נתניהו נראה מובס מרגע שעלה על דוכן הנואמים. את דבריו קטעו קריאות-ביניים זועמות. למרות הקריאות לסדר, של ריבלין, המשיכו דברי הביקורת להתנפץ מולו ונתניהו נראה די נבוך ואובד-עצות. בהשאלה, ניתן לומר שנתניהו הציג תדמית של "לוזר". הוא לא הצליח לרתק את הקהל בלהטוטי כריזמה ורטוריקה, אלא זכה למבטים קשים מימין ומשמאל כאחד. נראה היה שהוא איבד מוניטין ואף חברי הבית לא נזהרו בכבודו. גם הרטוריקה שלו הייתה בינונית למדי ודמתה יותר לסגנונו היבש של שמעון פרס מהתקופה שכיהן כחבר-כנסת.
עוד בטרם עלתה יושב-ראש האופוזיציה, ציפי לבני, לבימת הנואמים, נתניהו נכשל בניסיונו ליצור מומנטום ולהגיע לשיאים כנדרש ממנהיג בשעה מכרעת. יחסית למה שנתניהו ה"קוסם" יודע בדרך-כלל לעשות, ולמה שהוא יודע להציע באירועים מרכזיים מן הסוג הזה, הפעם הוא היה דהוי, מכובס, הוא לא הצליח לדבר מהבטן ואבדו לו הלהט והכריזמה שאליהם הורגלנו. בקול ענות חלושה הזכיר נתניהו את כאבה של משפחת שליט אך לא נכנס לשורש הבעיה.
ואז עלתה לבני לדוכן הנואמים, לעגה לנתניהו ככל שיכלה וכמו ריבלין, דיברה גם היא "דוגרי" ומ"הבטן" כשהיא נועצת מבט בראש הממשלה ובתמורה הוא אפילו לא מביט ישר בעיניה אלא בוהה בניירות ועוטה על פניו סבר-פנים חתום. התנסחותה של לבני לא הותירה מקום להטיל ספק בשאט הנפש שהיא חשה כלפי האיש "המדרדר את המדינה" – הוא בוודאי הופתע וברגע מסוים אף נדמה היה שזיעה קרה מכסה את פדחתו.
ברם, בעוד לבני קוראת לעברו של נתניהו: "זאת ממשלה של כל דאלים גבר"; "השריר מול ארה"ב אינו מפגן של כוח"; "הפכת את מדינת ישראל למדינה מפוחדת, המתריסה בפני מדינות העולם החופשי"; "אתה מתכסה בסיסמאות"; "הובלת למצב זה מתוך חולשה וחוסר יכולת להחליט"; "החוק המיותר שאושר אמש נולד בגלל הפחד שאם אין ליברמן אין ממשלה" – גם היא איננה מציעה פתרונות קונקרטיים.
לא נעים לראות ראש ממשלה במצב עגום כפי שהוא נראה במהלך הופעתו ונאומו בפני מליאת הכנסת. וחשוב מכך - לא נעים להודות במצב שאליו נקלענו ובעובדה שכרגע אין בסביבתנו או בין חברי-הכנסת הנוכחיים אישיות בעלת כישורי מנהיגות ונחישות מעשית שמסוגלת לבצע מהלכים היסטוריים בעתיד הנראה לעין.

למאמר במקור
תאריך:  12/10/2010   |   עודכן:  13/10/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
קרנות המזבח של מנהיג דועך
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
בניגוד לדעתה של המרצה...
קוא לפני שכותב  |  13/10/10 11:41
2
לא דובים ולא פרשנות!מטומטמת! ל"ת
dodel  |  13/10/10 13:05
3
שמאלנית הזויה ממפלגת הירוקים! ל"ת
גםגקךl  |  13/10/10 13:11
4
חבל שאינך מודע
אדל  |  13/10/10 15:22
 
- כל התשובות...
תרצה  |  13/10/10 23:20
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רפי מן
60 שנה מלאו לגלי-צה"ל. החששות מתוצאות התמהיל של תקשורת במדינה דמוקרטית עם תחנת שידור צבאית לא התממשו. זה לא אומר שלא כדאי להמשיך לחשוש
פרופ' אריה רוט
הפחד מהתקף לב חוזר גורם לרבים מהמחלימים להישאר במיטה, אבל לא בהכרח לבלות בה    למה חשוב לחזור ולקיים יחסי מין באופן שגרתי ומתי צריך להיזהר?
הרב אליהו קאופמן
במשך 15 שנה נערכת שטיפת-מוח לציבור הישראלי בכל הנוגע ל"קורבן השלום" ורוצחיו האמיתיים    לקראת יום השנה לרצח רבין
עמוס גבירץ
הסימביוזה בין המשטרה והמתנחלים הוכחה במסיבת פרידה לכמה מקציני מג"ב בלב השכונה הפלסטינית ואדי חילווה שבסילוואן
אברהם שרון
שאלתי אותה אם היא יודעת מי היה רבין. היא ידעה, אך הוא לא עניין אותה באופן מיוחד    עדות למשמעות האמיתית של הרצח
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il