X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הגיעה העת לא רק להגביל, אלא לחסל לחלוטין את חוק ההסדרים, שהוא חוק אנטי-דמוקרטי במהותו
▪  ▪  ▪
לראשונה: חוק ההסדרים עולה לאתר שיתוף הציבור
עופר וולפסון
בפעם הראשונה יוצג חוק ההסדרים בפורמט פתוח והציבור ייקרא להעיר את הערותיו עליו * ההערות יועברו למשרד האוצר ולחברי הכנסת וישמשו אותם בדיונים על החוק
לרשימה המלאה

אזרחי המדינה יכולים למחות נגד הגזרות הדרקוניות בחוק ההסדרים, שהוגש השבוע לכנסת, והעיתונות והתקשורת יכולות להצטרף למחאה; אבל במקום שבו אין דמוקרטיה, לא יעזרו המחאות ודרושה פעולה מסוג אחר. חוק ההסדרים הוא חוק לא דמוקרטי והוא מנצל ומפר, באופן ציני, את הערכים הבסיסיים ביותר של הדמוקרטיה הייצוגית. הגנה על הדמוקרטיה היא ערך עליון, לכן צריך להפעיל את כל המנגנונים האפשריים, על-מנת להיאבק בחוק ההסדרים, וכך להחזיר לכנסת את מעמדה. לדמוקרטיה יש את הזכות להתגונן, ולכן לא צריך לפסול שימוש במנגנונים שנראים דרסטיים ואנטי דמוקרטיים בעצמם.
בעקבות חקיקה דרקונית, שעברה דרך חוק ההסדרים הקודם, היינו עדים לגל של מחאות בציבור שהרגיש מרומה על-ידי המערכת הפוליטית. מחאה זו אכן עזרה לבטל חלק מהחוקים, שעברו באופן אנטי דמוקרטי באמצעות חוק ההסדרים, אבל היא נכשלה לבטל את כולם, מאחר שלא הציבור, ואפילו לא חברי הכנסת מודעים לחוקים הכלולים בחוק ההסדרים. חוק הבצורת שבוטל בשל מחאה ציבורית חריפה, והעברת רשות המים לידיים פרטיות, הם דוגמה קלאסית לאופן שבו, באמצעות חוק ההסדרים, עוברים חוקים ללא ידיעת חברי הכנסת, וכל זאת במסווה של חקיקה דמוקרטית.
מעבר לגזירות, שאינן ידועות לציבור וגם לא לחברי הכנסת, חוק ההסדרים גם מעכב את היישום של חוקים שהתקבלו בכנסת, ובכך מערער לחלוטין את מעמדה. לדוגמה, כבר שנים רבות דוחה חוק ההסדרים את יישום החוקים שהתקבלו בכנסת להרחיב את חינוך החובה עד לכיתה י"ב, להקים בית חולים באשדוד, וחוקים רבים אחרים שדורשים תקציב. הציבור בישראל ברובו רוצה לראות חיזוק של מדינת הרווחה, אבל חוק ההסדרים מייצג מדיניות כלכלית הפוכה, ובאמצעות רמייה והסוואה, מצליח האוצר להחדיר אג'נדה קפיטליסטית קיצונית המנוגדת לרצון העם. השאלה הנשאלת היא, מה ניתן לעשות כיום על-מנת להיאבק בתופעה, להציל את המערכת הדמוקרטית שלנו ולהחזיר את הסמכות לכנסת שמייצגת את רצון העם?
פתרון שיעזור להיפטר מחוק ההסדרים, חייב לקחת בחשבון את הרקע ההיסטורי של החוק. חוק ההסדרים עבר בכנסת בפעם הראשונה בשנת 1985 כחלק מתוכנית חירום כלכלית, של ראש הממשלה דאז שמעון פרס, שנועדה לייצב את המשק בעת משבר. החוק היה אמור להיות מוגבל לתקופה מסוימת, אך גם במקרה זה, כמו במקרים רבים של חוקי חירום, החוק נשאר איתנו מעבר למצופה, וישנו קושי אמיתי לבטל אותו. החוק, שכולל מאות סעיפים, פוגע באופן בוטה בסמכותה של הכנסת, כאשר הסעיף הראשון שלו בעצם מכפיף החוק את כל החקיקה בכנסת לסייגים שמצוינים בו. הכנסת יכולה לחוקק חוקים ולקבוע שינויים, אולם כותבי חוק ההסדרים יכולים לעכב ולבטל חוקים אלה, מבלי שחברי הכנסת אפילו מודעים לכך, כי אין להם לא זמן ולא יכולות לבחון את מאות הסעיפים הקיימים בחוק, שעובר בחופזה. ניסיונות דמוקרטיים להיפטר מהחוק נעשו בעבר, אך הם נכשלו מחמת הקושי להשיג את הרוב הנדרש לבטל חוק זה, שמוצג תמיד כחוק של הקואליציה, שבו כל סיעות הממשלה תומכות, למרות שהן לא ממש יודעות מה יש בחוק.
אפשרות אחת לבטל את חוק ההסדרים, היא שהכנסת תחוקק חוק שמגביל חוקי חירום לתקופה קצובה, ובכך תחסל את הבסיס של חוק ההסדרים כולו. הכנסת יכולה גם להכריז על החוק כלא חוקתי באמצעות שימוש הלשכה המשפטית שלה, שבאופן מוצהר טענה כבר בעבר שהחוק פוגם בהתנהלות הכנסת, ושהוא אינו חוקתי. אופציה אחרת, שהיא פחות טובה וקצת מסוכנת, היא שבית המשפט העליון יפסול את חוק ההסדרים כולו, במקום לעורר מחלוקת ציבורית כל פעם מחדש, כאשר הוא פוסל חוקים בודדים שבדרך-כלל בכל מקרה נמצאים בחוק ההסדרים. הסכנה בהתערבות בית המשפט היא ששוב עלולה להיווצר התנגשות בין הממשלה לבית המשפט העליון, כאשר לאחרונה סכנה זו הולכת ומתעצמת.
ראובן ריבלין, יושב-ראש הכנסת, עשה נכון כשהגביל את חוק ההסדרים, אבל זה לא מספיק, והגיעה העת לא רק להגביל, אלא לחסל לחלוטין את החוק שהוא אנטי-דמוקרטי במהותו.

תאריך:  21/10/2010   |   עודכן:  21/10/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אורן קאשי
בעודנו מלטפים את כרסנו מול הטלוויזיה, אזרחי אירופה וארה"ב יוצאים לרחוב    מבחינה מסוימת, אמריקה כבר פה, אז אם כבר רוח הבורגר-ראנץ' מרחפת בישראל, מדוע לא ללמוד משהו טוב לשם שינוי? האם יש ריח למהפכה חברתית?
חננאל ובר
ע"פ המדרש, אברהם הוכיח את אמונתו בהשם עד כדי סיכון חייו באור כשדים - אז מדוע דרש השם שיקריב את בנו ויעלהו לעולה?
איתן קלינסקי
הוא שיווק את עצמו כאיש עסקים עם מודעות חברתית    אך לא כך הם פני הדברים - דנקנר נענה להצעה כספית נדיבה שתוביל לפיטורם של 2,000 עובדי כפיים ב'מכתשים אגן'
יצחק מאיר
כדאי להתחיל להתרגל לרעיון: הציבור בישראל החליט כי הדרך הטובה ביותר להנציח את זכרו של יצחק רבין היא להתפלמס על זכרו
קיריל הדר
לא כולם נטשו הספינה, יש מי שממשיכים להילחם באומץ רב נגד הפשיזם הציוני, לוחמי חופש וזכויות אדם המרימים ראשם נגד קלגסי ושוטרי הכיבוש הציוני
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il