X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  ספרים
על ספרה של עדה אהרוני, "קירוב לבבות" (רומן משולב בשירים), 2010 איך ייתכן שהכל יודעים על מנוסתם של הפלשתינים מישראל, ואיש אינו יודע דבר על גירושם של כמיליון יהודים מארצות ערב במחצית המאה ה-20? זוהי השאלה העיקרית והחשובה שנדונה ברומן זה
▪  ▪  ▪
עדה אהרוני, מחברת הספר "קירוב לבבות"

לאחרונה יצא לאור הספר "קירוב לבבות", שלווה בתשדירי פרסום ברדיו, ולא בכדי: מדובר ברומן שבא להציב על סדר היום שלנו את הנכבה של יוצאי ארצות האיסלאם. הכותבת, פרופ' עדה אהרוני, סופרת חוקרת ומשוררת, אינה מסתירה את המגמה הרעיונית הנושבת בין השורות: מעט מדי נעשה על-ידי הדרג הפוליטי לשים על השולחן גם את שאלת הנכבה של יוצאי ארצות ערב, כמשקל נגד לטענה של הפלשתינים לנכבה שלהם בשנת תש"ח עם הקמת מדינת ישראל.
חובה לציין בפתח הדברים, שעדה קנתה את שמה קודם כל כחוקרת יצירתו של חתן פרס נובל סול בלו, וכך היא ידועה בכל העולם הספרותי. עדה חוקרת את סול בלו זה עשרות שנים, וגם בבואו לארץ לפני מספר שנים, הייתה זו היא שקיבלה את פניו וראיינה אותו ראיון מעמיק ומרתק. סול בלו זכה בפרס נובל לספרות ב-1976, ומאז זכה לתהילה עד יום מותו. הוא נחשב בעיני מבקרי הספרות אחד מגדולי הסופרים האמריקנים. במחקריה, עדה עוקבת ביצירות בלו אחר קולו הפנימי, שהוא בעיניה קול הומני ורוחני. אבל מעבר להיותה חוקרת ספרות, יש בה כשרונות רנסנסיים: היא גם משוררת, גם פרוזאיקונית, גם כותבת ביוגרפיות וגם כותבת ספרי ילדים.
הספר החדש על המדוכה הוא "קירוב לבבות" [ראה תמונה מטה]. לאחרונה הושמעה סדרת תשדירי פרסומת ברדיו על ספר זה, ושם חזר ונשנה המשפט הבא:
"איך ייתכן שהכל יודעים על מנוסתם של הפלשתינים מישראל, ואיש אינו יודע דבר על גירושם של כמיליון יהודים מארצות ערב במחצית המאה ה-20? מדוע לא קם אף מנהיג אחד בעולם להתריס נגד הריסת קהילתנו במצרים, בת יותר מאלפיים שנה, והחרמת כל רכושנו? בגלל היותנו יהודים? האם מניחים הם שאנו רגילים להיעקר משורש בכל דור ודור ולהינשל מכל אשר לנו? האם מניחים הם שהדבר כבר טבוע בדמנו ולפיכך אינו כואב עוד?"
כך שודר ברדיו, ואכן זו השאלה הטורדת את מנוחתה של עדה אהרוני בשנים האחרונות. היא מנהלת מאבק מתמיד גם באמצעות אמצעי התקשורת וגם בפניותיה למערכת החינוך, לתת דגש לנכבה של יהודי ארצות ערב, בשנים של הקמת המדינה, של מלחמת השחרור ולאחריה. היא תובעת בכל מקום צדק היסטורי, וקיזוז טענות הנכבה של יהודי ערב מול טענות הנכבה של הפלשתינים כאן.
בספרה "קירוב לבבות" היא מגוללת סיפור אהבה מרגש בין אודרי, פעילה בתנועת מכבי במצרים ובין רובי, שהוא ניצול שואה. האהבה שזורה בסיפור ההתרחשויות של הסערה הגדולה שהובילה ליציאת מצרים השנייה ועקירה של הקהילה הקדומה של היהודים ממצרים, בדרך לארץ ישראל, למדינה היהודית המתחדשת. מתוארים בספר ייסורי הפרידה מגולה ששימשה בית ליהודים, ויש עצב שיחסי ההרמוניה שנרקמו בין יהודים לגויים באים לקיצם. תקווה מפעמת בלב כולם, שבבוא השלום יתחדשו יחסי שכנות אלה. הקשר בין אודרי לרובי מעצים את תחושת הגורל היהודי המשותף, ואת חוויית היסוד של דורנו: קיבוץ גלויות וחזרה לחיים יהודיים של מדינה וריבונות על גורלך.
וכך כתוב בספר:
  • "הגיע שלב אריזת המזוודות. אבא אמר שמותר לכל אחד לקחת רק מזוודה קטנה אחת. זה נראה לי מוזר - כשנסענו כל שנה בקיץ לנופש באלכסנדריה, לקחנו לפחות שתי מזוודות לכל אחד. התחלתי לארוז את המזוודה שלי. רציתי לקחת את כל הדברים האהובים עליי, בעיקר את הספרים והאלבומים שהחבאתי מתחת למיטה, וכמובן את אמילי [הבובה - ב.ח]. שמתי ראשון את אלבום התמונות במזוודה וזה תפס כמעט את כל המקום. "אי-אפשר לקחת את התמונות חמודה", אמרה אמא, "אנחנו צריכים לקחת רק מה שחיוני לנו בארץ החדשה". נפרדתי מחברותיי והלכתי להיפרד מבאהייה, שכנתי המוסלמית בת גילי. כשצלצלתי בדלת והיא פתחה אותה, השתוממתי לראות שהיא לובשת את הסינר היפה והאדום שלי, שאמא רקמה עליו את שמי! 'עכשיו היא תהיה אני?' שאלתי את עצמי. 'ומי אני אהיה? היא תישאר כאן עם הצעצועים והסינר שלי, ומה יהיה איתי?" חשתי אבודה. פתאום אני נקרעת מכל היקר והמוכר לי, אני לא נחשבת יותר, הרגשתי שזהותי נמחקת..." (עמ' 121)
מתוארת בספר גם תקופת העלייה לארץ וההתאקלמות בה. מתואר המשבר וקשיי המעבר התרבותי, והכל בעין אוהבת וברוח של פיוס. היסוד הזה של תקווה נרמז גם בשמו של הספר: "קירוב לבבות".
יש תחושת פיוס גם לגבי השורשים בקהילת המוצא, תחושה של שורשים כפולים, למרות השיבה לארץ המולדת. ויש גם פיוס עם משבר הקליטה בארץ החדשה ישנה. ובתוך תחושת הפיוס הזאת מנקרת השאלה של הנכבה היהודית שלא זכתה להכרה בתודעה הישראלית.

תאריך:  24/10/2010   |   עודכן:  24/10/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"קירוב לבבות" + פוליטיקה נוקבת
תגובות  [ 10 ] מוצגות  [ 10 ]  כתוב תגובה 
1
מאמר מבריק!
adaaharoni  |  24/10/10 21:58
2
כולם יודעים-איך לא יודעים?!
מיכל מירושלים  |  24/10/10 22:33
 
- יודעים אך לא משתמשים
adaaharoni  |  25/10/10 22:13
3
עירק כמשל
סילביו  |  25/10/10 02:09
 
- דברי נבלה ונאצה שאין להם מקום ל"ת
מיכל מירושלים  |  25/10/10 08:26
 
- דברי נבלה ונאצה שאין להם מקום ל"ת
מיכל מירושלים  |  25/10/10 08:34
 
- סילביו זו עילה לתביעת דיבה
עידו בשן  |  25/10/10 08:54
 
- כדאי שתלמד עובדות היסטוריות
עדה אהרוני  |  14/12/10 02:22
4
הספר מבוסס על מחקר יסודי
עדה אהרוני  |  14/12/10 02:29
5
קירוב לבבות
שרה זמיר  |  16/12/10 10:32
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלישע פורת
על אופן התגלגלות ההתרחשויות של ספרו הראשון של יעקב שבתאי - "המסע המופלא של הקרפד"
אדלינה קליין
ביקורת לספר שיריה של מיכל-עלמה מרקוס    הוצאת "צבעונים", ת"א 2010    "אל תכבה אורות, צא הישר מהבנין"...
גד גזית
יאיר לפיד עשה זאת לאביו הפליט התלוש ב"זכרונות אחרי מותי" בכתיבה עיתונאית דיווחית. לעומתו, מאיר שלו עושה זאת בחן ובכישרון לא מעמיק, לענף הנהללי השורשי והגאה הישראלי של משפחתו    המנצח: שלו
אברהם גלברשטט
מנחם מ' פאלק, הוצאת צור-אות, 128 עמ', 2008    המוטו של הספר: מסעות ארוטיים המסתיימים באנטי ארוטיקה
אורין אריה מוריס
פתיחת האלף הנוכחי, עם קריסת הסכמי השלום ופריצת האינתיפאדה, סימנה את היעלמה של חבורת 'המרד השפוף' של ספרות שנות התשעים. סגירת העשור הראשון מציגה את היענותו של ראש החבורה לדרישת קהלו לשוב אל מוקד היצירה. היענות כפויה ומיושנת שאיננה מהפכנית עוד. עם צאת ספרו החדש של אתגר קרת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il