X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מה אומרת ההלכה היהודית על קבלת כספים על לימוד התורה?
▪  ▪  ▪
להתפרנס מן הצדקה?! [צילום: AP]

והנה, עוד פעם, כמו במחזור כמעט מדויק כל כמה שנים, מתנחל הפולמוס על כספי האברכים החרדים בכותרות ובשיח הציבורי, והטונים קופצים בכמה אוקטבות. לפעמים אף נדמה כאילו על החברה הישראלית הוטל מהאל אותו העונש שהוטל על סיזיפוס - אנו סוחבים את הדיון הזה כל פעם במעלה ההר והוא מעצמו נופל פעם נוספת לתחתיתו, ואנו נדונים לגלגלו בחזרה למעלה וחוזר חלילה, עד אין קץ.
ומה לא נכתב או הוגד על אותם הכספים?! לכל איש ציבור, פוליטיקאי ופובליציסט היה ויש כמובן מה לומר בנושא; אם זה על עניין האפליה שמתן כספים אלו מדגישים, ועל הסטודנטים הלא חרדים שאינם נהנים מזכויות כגון אלו. אם זה על טובתם של החרדים עצמם ועל ישועתם הכלכלית אם יסכימו הם להיכנס למעגל העבודה. אם זה על הנטל הכלכלי שכספים אלו יוצרים על משלמי המיסים ועל המדינה, ואם זה על החובות הלאומיות שהחרדים לא ממלאים אך עדיין דורשים את הזכויות.
אך בניגוד לשאר הטענות הנ"ל החלטתי לבדוק דווקא מנקודת מבט דתית/הלכתית את הנושא של קבלת כספים על לימוד תורה, ולבדוק האם החרדים עצמם נאמנים בנושא הזה להלכה שאותה הם כביכול מייצגים.
ובכן, אם לפנות כבר למקור הלכתי, יהיה זה כמובן למקור הגדול ביותר, הלא הוא חיבורו המונומנטאלי של הרמב"ם, "משנה תורה". שם מצאתי דברים די חריפים, בלשון המעטה. וכך הוא כותב:
  • "י: כל המשים על ליבו שיעסוק בתורה ולא יעשה מלאכה ויתפרנס מן הצדקה הרי זה חלל את השם ובזה את התורה וכבה מאור הדת וגרס רעה לעצמו ונטל חייו מן העולם הבא. לפי שאסור ליהנות מדברי תורה בעולם הזה. אמרו חכמים כל הנהנה מדברי תורה נטל חייו מן העולם. ועוד ציוו ואמרו אל תעשם עטרה להתגדל בהן ולא קרדום לחפור בהן. ועוד ציוו ואמרו אהוב את המלאכה ושנא את הרבנות וכל תורה שאין עימה מלאכה סופה בטילה וגוררת עוון. וסוף אדם זה שיהא מלסטם את הבריות: יא: מעלה גדולה היא למי שהוא מתפרנס ממעשה ידיו. ומדת חסידים הראשונה היא. ובזה זוכה לכל כבוד וטובה שבעולם הזה ולעולם הבא שנאמר יגיע כפך כי תאכל אשריך וטוב לך אשריך בעולם הזה וטוב לך לעולם הבא שכולו טוב".
התלמוד במסכת קידושין דף כט עמ' א מביא ברייתא:
  • "דתנו רבנן האב חייב בבנו למולו ולפדותו וללמדו תורה ולהשיאו אישה וללמדו אומנות ויש אומרים אף להשיטו במים רבי יהודה אומר כל שאינו מלמד את בנו אומנות מלמדו ליסטות".
החכמים הבינו שאם לאדם אין מקצוע ולא יידע איך להתפרנס, הרי בסופו של דבר הוא יגזול את כספו של הציבור.
הרמב"ם עצמו (כמו הרבה מחכמי ישראל), כידוע, דבק בחייו האישיים בהלכה זו ולא התפרנס מלימוד התורה אלא ממסחר ורפואה, ובכל זאת הוציא מתחת ידו ספרי הלכה, פירוש, פילוסופיה ורפואה, ונחשב עד היום כאחד מהחשובים שבחכמי ישראל (לא רק).
למען האמת האובייקטיבית צריך להזכיר שכמה מהפוסקים היותר מאוחרים נרתעו מדבריו החריפים של הרמב"ם והתירו במקרים מיוחדים לקבל כסף על לימוד תורה, אך ודאי שהם לא התכוונו להלך הרוח ששורר כיום בקהילה החרדית, בה לימוד התורה בלי לעבוד הפך לאידיאל של כל תלמיד ישיבה, ומוסדות החינוך החרדיים אינם מקנים את הכלים הדרושים לבני הנוער להפוך לכשיגדלו לאנשים מתפרנסים שלא תלויים כעול על כתפי הציבור ומלסטמים את הציבור, מתעלמים בגאווה מהציווי החז"לי של לימוד האומנות.
רבנים ואנשי ציבור דתיים צריכים לקום ולהגיד את האמת. חוץ מהנזק הכלכלי שאברכים אלו גורמים למדינה ולציבור בכלל, חוץ מתחושת האפליה שכספים אלו מעלים וחוץ מהמירמור הצודק של העם נגדם - יש כאן סטייה רצינית מערכי היהדות, אותם ערכים שהחרדים כביכול נלחמים בשמם. יש כאן צביעות של ציבור שלם שעיוות לגמרי את התורה וההלכה לצרכיו שלו.
יעשה בצדק ובחוכמה ראש הממשלה אם לא ייכנע לאיומים הקואליציוניים ויתקן עוול מוסרי ויהודי שקיים, כמו שהוא בעצמו אומר, עשרות שנים.

תאריך:  26/10/2010   |   עודכן:  26/10/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
קרדום לחפור בה
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
בעיקרון אתה צודק
אהוד ג  |  26/10/10 17:29
 
- שלום אהוד
רובי שליט  |  26/10/10 17:58
 
- אהוד ג' מציג את התמונה הנכונה
איש עצוב  |  26/10/10 20:35
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מינה זוהר
ילדים לא אוהבים להתעורר מוקדם לבית-הספר, ולרוב לא מספיקים לאכול ארוחת בוקר    הם מגיעים לשיעור הראשון עייפים, לא מרוכזים, ואינם קולטים את החומר הנלמד - אז מה עושים?
רועי קאשי
הישרדות העם היהודי תלויה הן בלוחמים ששומרים על עם ישראל והן באינטלקטואלים - חכמי ישראל - ששומרים על התורה. האחד לא יכול לשרוד ללא האחר
שאול דישי
מי ישרוד את חילופי העונות, מי יעשה יותר סרטים טובים - תיעודיים או עלילתיים?! ועד מתי יימשך המצב הקיים?!    המשך ישיר למשל התפוחים והאגס הבודד
אליקים העצני
פורעי "תג מחיר" לא יאהבו את האמת הזאת, אך במעשיהם הם יורדים לשפל המדרגה של הגרועים באויביהם הערבים, שאצלם הנקמה היא עיוורת וגם בתוך עמם וחברתם "כל מספר זוכה"
ראובן לייב
גם עשרים שנה לאחר הירצחו של מנהיג "כך" עדיין לא שבקה חיים תורתו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il