X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
כוחות "אל שבאב" בסומליה [צילום: AP]
סומליה - קן הצרעות החדש של הג'יהאד העולמי
ניתוח לאירועי החודשים האחרונים בסומליה, בהם נאבקת הממשלה הזמנית היושבת במוגדישו - הנתמכת ע"י כוחות האיחוד האפריקני - מול ארגוני הג'יהאד העולמי, העושים כבתוך שלהם בשטחה של המדינה השסועה

תפיסת עיר המפתח הסומלית בולו האוו, הסמוכה לגבולותיה של סומליה עם קניה ואתיופיה, לפני מספר ימים על-ידי כוחות הנאמנים לממשלת המעבר הסומלית, מהווה הישג חשוב לכוחות המתונים במדינה במסגרת המלחמה המתנהלת ביניהם לבין ארגוני הג'יהאד העולמי הפעילים בה.
בעקבות כיבוש העיר, הצליחו כוחות הממשלה החלשה היושבת במוגדישו לעכב את השתלטותו של ארגון הטרור "אל-שבאב" המסונף לאל-קאעידה על שטחים אסטרטגיים נוספים ממה שכבש עד כה במדינה השסועה.
ארגון הטרור האיסלאמי "אל שבאב" נחשב מזה מספר שנים למיליציה האיסלאמית החזקה ביותר בסומליה. הפיגוע הכפול אשר בוצע על-ידי הארגון בחודש יולי האחרון, באחד ממרכזי הבילוי של קמפלה בירת אוגנדה, היווה עוד התפתחות שלילית נוספת הקשורה להתחזקות גורמי הג'יהאד העולמי במזרח אפריקה. הארגון מהווה איום תמידי לממשלת המעבר הסומלית, אשר אין ביכולתה להטיל את מרותה על שאר חלקי המדינה המפולגת, וששלטונה מוגבל לארמון הנשיאות במוגדישו הבירה בלבד.
סומליה סובלת מאז 1991 ממלחמת אזרחים קשה ומרבית שטחה של המדינה נתון לשליטת מיליציות שונות, אשר מרותן נתונה למפקדיהן ולא לממשלה הזמנית במוגדישו. עקב היותה מדינה כושלת, סומליה מהווה מאז תחילת שנות התשעים כר פורה לפעילות של ארגונים איסלאמיים קיצוניים כגון אל-קאעידה.
למרות שהפיגוע באוגנדה, אשר בוצע על-ידי "אל-שבאב", היה הראשון שביצע הארגון מחוץ לשטחה של המדינה, זוהי בהחלט אינה הפעם הראשונה שעקבות של מבצעי פיגועים שונים במדינות מזרח אפריקה מובילים אל שטחה.
ידוע כי פאזול עבדאללה מוחמד, יליד איי קומורו וקצין המבצעים של ארגון אל-קאעידה במזרח אפריקה, מצא בחלק מהשנים מסתור בסומליה ואף הפך אותה לבסיס לוגיסטי ומבצעי אשר סייע רבות לפעילות ארגון הטרור. התשתית שבנה מוחמד במדינה עזרה לארגונו להוציא לפועל את הפיגועים בשגרירויות ארה"ב בקניה ובטנזניה בשנת 1998, ואת הפיגועים במומבסה שבקניה בשנת 2002, אשר כללו פיצוץ של מכונית תופת במלון שבו שהו תיירים ישראלים וניסיון יירוט של מטוס ארקיע על-ידי טיל כתף מסוג "סטרלה" בעת המראתו מנמל התעופה שבעיר.
בשל המצב האנרכי במדינה, נעשו מספר ניסיונות על-ידי מדינות מזרח אפריקה השונות לשים קץ למצב הבעייתי, אך אלו עלו בתוהו. בסוף שנת 2006, בעידודו של הממשל האמריקני, פלשה אתיופיה שכנתה לסומליה, וזאת עקב חששה מהתחזקות האיסלאם הקיצוני באזור. ההקצנה חלה לאחר השתלטות מיליציית "איחוד בתי הדין האיסלאמיים" שהחילה את חוקי "השריעה" באזורים שתחת שליטתה ובנוסף קראה לג'יהאד כנגד אתיופיה. אומנם הכוחות האתיופיים הביסו בקלות את המיליציה וכבשו את המדינה, אך מרבית הסומלים התאחדו נגד הכיבוש, דבר נדיר ביותר במדינה המפולגת וזאת עקב היריבות ההיסטורית שבין המדינות. למרות שהכוחות האתיופיים נהנו מסיועה של ארה"ב, שאף הפציצה בתחילת 2007 מחנות אימונים של אל-קאעידה באזור ראס קומבוני הסמוך לגבול עם קניה, הם נסוגו בשנת 2009 מסומליה, לאחר שסבלו במשך יותר משנתיים מפיגועים קשים שבוצעו נגד כוחותיהם. את מרבית הפיגועים ביצעה מיליציית "אל-שבאב" שהוקמה על-ידי בוגרי אפגניסטן סומליים, שנוצרה בעקבות התנדפותה של מיליציית "איחוד בתי הדין האיסלאמיים" והחלל הריק שהשאירה אחריה.
כשנסוגו, העבירו האתיופים את אבטחת "ממשלת המעבר הפדרלית", ואת השליטה במדינה, שהוגבלה לאזורים מסוימים במוגדישו, לכוח שמירת שלום דל באמצעים מהאיחוד האפריקני המורכב מחיילים מאוגנדה ומבורונדי. לפני מספר ימים הכוחות האפריקניים קראו להטלת סגר ימי ואווירי מלא על שטחה של המדינה על-ידי האו"ם, זאת על-מנת למנוע את המשך זליגת האמל"ח הבלתי פוסקת לידיהם של ארגוני הטרור האיסלאמיים הנלחמים בממשלת המעבר. אך בינתיים, כוחות אלו ממשיכים לספוג פיגועים על בסיס קבוע.

אפגניסטן החדשה
פעילות "אל שבאב" בסומליה [צילום: AP]

אין זה סוד, שסומליה הופכת אט-אט לאפגניסטן חדשה. בעוד שבתימן, השוכנת מעבר למפרץ עדן, נראה שהקהילה הבינלאומית התגייסה לפתרון בעיית הטרור, קיימת התחושה שהעולם מתעלם מהמתרחש בסומליה. סומליה ואפגניסטן דומות ביותר. הדמיון העיקרי מתבטא בחוסר של ממשל מרכזי. סומליה מחולקת לשבטים רבים, דבר המונע יציבות שלטונית והשלטת מרות של השלטון המרכזי. עקב כך, קל יותר לארגוני הג'יהאד העולמי, הנהנים מהגנת חלק מהמיליציות, להתבסס בשטחה של המדינה. כמו אפגניסטן, גם סומליה נהפכת לבסיס אימונים למחבלים לעתיד.
בחודש אפריל האחרון נתפסו על גבול קניה-סומליה שני ערבים-ישראלים שניסו להיכנס לשטח הסומלי על-מנת לחבור למיליציית "אל-שבאב". השניים, שהיוו חלק מחוליה של ערבים-ישראלים שפעלה בהשראת ארגון אל-קאעידה ומכתביהם של הוגים איסלאמיים קיצוניים, נתפסו הודות לשיתוף הפעולה הפורה בין כוחות הביטחון הישראלים לכוחות הביטחון הקנייתים. נשאלת השאלה - למה בחרו להגיע דווקא לסומליה? ניתן רק להניח שהשניים בחרו להסתנן דווקא לסומליה ולא למקומות אחרים עקב גבולה הפרוץ עם קניה והתנועה החופשית הרבה שממנה נהנים גורמי הג'יהאד העולמי הפועלים באזור.
פיגועי 11 בספטמבר לימדו אותנו רבות. אחד מהשיעורים החשובים ביותר היה הקלות הבלתי נתפשת שבה מתבססים ארגוני טרור במדינות כושלות. כפי שמתרחש עכשיו בסומליה, גם אז העולם שתק לנוכח האנרכיה והתבססות גורמי הג'יהאד העולמי באפגניסטן. האם פעם נוספת נמתין עד שאפגניסטן תגיע אלינו בדמותם של פיגועים הרסניים? למרות ההצלחה הזמנית של כוחות ממשלת המעבר, אירועי החודשים האחרונים בסומליה מהווים תזכורת נוספת לכך שהשיעור עדיין לא נלמד.

פעיל ארגון "אל שבאב" אוחז באמל"ח אחד מבין רבים המוזרמים למדינה [צילום: AP]
הכותב הוא סטודנט בחוג להיסטוריה של המזרח התיכון ואפריקה שבאוניברסיטת תל אביב. בנוסף, משמש כעוזר מחקר בקורס "תורתו של בן-לאדן" המתקיים בחוג לשפה וספרות ערבית בבית ברל.
תאריך:  01/11/2010   |   עודכן:  01/11/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
סומליה - קן הצרעות החדש של הג'יהאד העולמי
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
מאד מעניין ל"ת
אורי נטע  |  2/11/10 05:20
2
המצב בסומליה אכן נורא
רביע  |  4/11/10 21:32
3
מאמר מעניין ביותר
אודי ר  |  5/11/10 10:36
4
סומליה כקרקע פורייה לטרור
אבי1987  |  11/11/10 22:41
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יורם שוייצר
כיום ברור לכל כי השמועות על היעלמו של אל-קאעידה והפיכתו לאייקון אמורפי וסמלי בלבד, וכי עיקר המאבק שנותר בטרור האיסלאמי הרדיקאלי מכוון נגד ה"ג'יהאד חסר ההנהגה", היו מוקדמות מדי
ראובן לייב
חברי "האגודה להתפתחות הרמונית" מודרכים על-ידי העומד בראשה איך להגיע ל"שלב העילאי", שבו יוכלו להתמזג עם כוחות קוסמיים נאצלים, שיתוו להם אורח-חיים מוצלח ומאושר
יורם שוייצר
ההחלטה לצאת לפיגועי התאבדות נגד ישראל לא הייתה מובנת מאליה עבור הארגונים הפלשתינים האיסלאמיים    בראשית הדרך התקיים אצלם דיון תאולוגי הלכתי אשר ללגיטימיות של פיגועי התאבדות בשל השלילה הקטגורית באיסלאם של ההתאבדות האישית (אינתיחאר), החשש מפריצת האיסור הזה על-ידי התרת פיגועי ההתאבדות או ההקרבה העצמית (האיסתישהאד), ואף עידודם
יוני בן-מנחם
ברשות הפלשתינית טוענים שממשל אובמה גיבש הצעת פשרה שעל פיה תכיר ישראל במדינה פלשתינית שגבולותיה הם קווי 67 תמורת הסכמת הפלשתינים להחכיר שטחים לישראל במזרח ירושלים, בגושי ההתנחלויות ובבקעת הירדן    הפלשתינים מסתייגים מהרעיון ודורשים שהממשל ישתף אותם בתוכן מגעיו החשאיים עם ישראל
ירון זכאי
האם מדינה בעלת תשתית השכלה מפגרת אשר מעמידה בוגר כיתה ו' כמפקד טנק יכולה לקלוט, לתחזק ולהפעיל באמת מטוסים כאלה ללא סיוע מערבי מאסיבי?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il