X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
השיטות לגניבת מים השתכללו לאחרונה, בעיקר בשל התייקרות מחירם מיהו הקרבן של הגניבות הללו? ממי נגנבים המים?
▪  ▪  ▪
מצרך יקר [צילום: פורטל גינה פור יו]

בעקבות הבצורת והתייקרות מחיר המים השתכללו, מן הסתם, גם השיטות לגניבת הנוזל החיוני הזה.
בין השיטות הנפוצות לגניבת מים ניתן למנות כמה ובהן:
  • פירוק מד המים והתקנתו במהופך.
  • הצמדת מגנט למד המים ועצירת מחוגיו.
  • הצבה "תמימה" של רמקול רב-עוצמה בסמוך למד המים (הרמקול מכיל בקרבו מגנט שעוצר אף הוא את פעולת המחוגים).
מיותר לציין שגניבת מים מגבירה מטבע הדברים את צריכת המים, שהרי אין לצפות שמי שגונב מים, ולמעשה מקבל אותם בחינם, יעשה מאמץ לחסוך בהם, והדברים ברורים.
נשאלת אם כך השאלה מיהו הקרבן של הגניבה הזו? ממי נגנבים המים? האם זו הרשות המקומית? האם זהו התאגיד הקשור לרשות המקומית ומספק את המים?
ובכן, עד כמה שהדבר יישמע אבסורדי, הרשות המקומית (או התאגיד המספק מים) לא רק שאינם ניזוקים מהגניבה, אלא שהם אף נהנים ממנה ישירות ומשלשלים לכיסיהם חלק מפירותיה. ממש כך. הכוונה במקרה זה היא למים המסופקים לבתים משותפים (שהם כמובן רוב רובם של הצרכנים הפרטיים בארץ).
ההסבר למצב הזה פשוט להפליא: בגבול החצר של כל בית משותף מותקן כידוע מד-מים כללי לכל הבית המשותף. המים בבתים משותפים נצרכים לשתי מטרות:
  • צריכה פרטית - הנמדדת באמצעות מד-מים פרטני.
  • צריכה משותפת - להשקיית הגינה, לשטיפת חדרי מדרגות וכולי.
אלא שלצריכה המשותפת הזו אין מד-מים משלה והיא לא נמדדת באמצעות מד-מים. הצריכה המשותפת מחושבת בפעולה חשבונאית של הפחתת סך כל הצריכה במדי המים הפרטיים מהצריכה שנמדדה במד המים הכללי, והסכום שהתקבל נחשב לצריכה המשותפת (הסכום הזה מחולק במספר הדיירים בבית המשותף - כך שכל אחד מהדיירים מחויב בחשבונו בתשלום עבור חלקו בצריכה המשותפת הזו).
וכשזה המצב, מה התוצאה כאשר מי מהדיירים בבית המשותף מחליט "לטפל" במד המים שלו ולגנוב מים? התשובה ברורה לחלוטין: כתוצאה משיטת המדידה הנ"ל, המים שנגנבו נזקפים לחשבון הצריכה המשותפת וכל הדיירים נושאים במשותף במחיר הגניבה. שהרי המים הללו נגנבו ממד המים הפרטי, כלומר - לאחר שעברו ונמדדו במד המים הכללי. מד המים הכללי מראה כאמור את הצריכה בפועל של כל הבית המשותף - הן הצריכה הפרטית והן הצריכה המשותפת - והוא זה אשר משמש בסיס לצריכה ולחיוב כל דיירי הבית. במילים אחרות - דייר בבית משותף הגונב מים - גונב אותם לא מהרשות המקומית אלא משכניו.
ראינו, אפוא, שהרשות המקומית (או התאגיד המספק מים) אינם ניזוקים כתוצאה מגניבת מים בבתים משותפים. אבל כאמור, לא רק שהם אינם ניזוקים, אלא שהם נהנים ישירות מפירות הגניבה. הכיצד? גם כאן ההסבר פשוט - המים נמכרים לאזרח בשני תעריפים:
  • תעריף רגיל (של כ-8 ש"ח לקוב) עבור חמשת הקובים הראשונים לחודשיים לנפש.
  • תעריף גבוה (של כ-13 ש"ח לקוב) עבור הכמות שמעל תקרת חמשת הקובים הללו.
וכך יוצא שהמים לצריכה המשותפת מתוספים לסך כל צריכתו של כל דייר ונמכרים לו בדרך-כלל בתעריף הגבוה (שכן, בדרך כלל, דיירים עוברים בצריכה הפרטית שלהם את התקרה הנ"ל).
ראינו לעיל, שכאשר דייר גונב מים באמצעות "טיפול" במד המים הפרטי שלו - הכמות שנגנבה "עוברת" לחשבון הצריכה המשותפת. התוצאה מכך היא, שאם דייר גונב מים הנמצאים בתוך מסגרת ההקצבה של התעריף הנמוך - המים הללו עוברים, כפי שראינו, למסגרת הצריכה המשותפת ושם הם מחושבים בדרך-כלל על-פי התעריף הגבוה. כלומר, מים שהיו אמורים להימכר בתעריף נמוך - נמכרים, כתוצאה מהגניבה, בתעריף הגבוה בכחמישים אחוזים מהתעריף הנמוך.
וכך, דיירים תמימים יוצאים ניזוקים כמה פעמים: פעם אחת בכך שהם משלמים את נזקי הגניבה של השכן שלהם, פעם נוספת בכך שהם נושאים בנזק הגניבה בתעריף הגבוה, ופעם שלישית בכך שהם משלמים עבור צריכה מופרזת שהיא תוצאה טבעית של גניבת מים וצריכתם בלי חשבון.
וכשזו תמונת המצב, והרשות המקומית, או התאגיד המספק מים, לא רק שאינם ניזוקים, אלא אף נהנים מהגניבה ומשלשלים לכיסיהם חלק מפירותיה - מה יניע אותם לנקוט פעולות למניעת התופעה או להתחקות אחר גנבי מים?

תאריך:  11/11/2010   |   עודכן:  11/11/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מי גונב לנו את המים?
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
גנבים, שודדים לאור היום. לא
מדהים ומקומם  |  11/11/10 13:01
2
גניבת מים
monimal  |  12/11/10 01:15
3
את הכסף מרוקנים לנו אנשי ההון
אחד העם----------  |  13/11/10 04:27
4
ביבי רוצה שנשתלח אחד בשני במקו
סימפאטיקו  |  20/11/11 17:15
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
מפגש קצר ולכאורה חסר חשיבות בין יעקב לבין הרועים מפדן ארם, מסביר הן את התנהגותו של לבן כלפיו והן את צדיקותו של יעקב בשנים הבאות
ראובן לייב
בעקבות מותו של אביו, בנסיבות מעורפלות, החליט ד"ר אילן זמיר, בעצמו רופא, שלא לדחוק את הדברים לתהומות נשייה    בד-בבד עם מקרהו האישי, הוא גם חשף סיפורי הזנחה ורשלנות רפואיים אצל אחרים, שטואטאו, למרבה הצער, אל מתחת לשטיח    התוצאה: ספר-מחקר מרתק ועוצר-נשימה, תרתי-משמע, מפרי-עטו
איציק וולף
הביטחון העצמי של שר הביטחון נמצא בשפל חסר תקדים    כמו ילד דחוי או עובד חששן הוא נזקק לשמוע מאחרים כמה הוא מוצלח    אמירות כמו: "אתה, אהוד, רואה רחוק, וצדקת. הלוואי והיו לנו עוד אנשים כמוך, הדברים היו נראים אחרת" שמופיעות על הודעה רשמית של משרד הביטחון נותנות תחושה מעיקה של פולחן מנהיגות שמנסה לחפות על היעדר תשובה לשאלות הקשות שמעלה הציבור
עו"ד הראל לוקר, ד"ר אמיר שויציקי
כל שיוחלט על הגדלת שיעורי המס על הכנסות שיפיקו חברות תגליות גז ונפט בעתיד, הדבר אינו מהווה תחולה למפרע
דניאל גיגי
אהוד ברק, שזנח מזמן את מפלגת העבודה למען האינטרסים האישיים שלו, שוב מנסה לרמות את המפעילים והתומכים של המפלגה, ומנסה להציג את עצמו כאידיאולוג שממשיך את דרכו של רבין    אסור לחברי ולתומכי המפלגה להאמין לגיבוב השקרים שהוא מפיץ, והם צריכים לתבוע ממנו להתפטר מתפקידו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il