X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
דוגמה לנטייה לעסוק בנושאים שוליים, היא העיסוק בפגיעה של מעמד המורה כתוצאה מיישום חוק זכויות התלמיד, שהיא אולי פרספקטיבה מעניינת וחדשנית, אבל לא חשובה לנושא כמו השחיקה בשכר המורה בארץ, שמרוויח לשעת עבודה פחות מכל מורה בעולם המערבי
▪  ▪  ▪
40 בכיתה [צילום: פלאש 90]

כנס שדרות פתח את הדיון על הנושא הכאוב והחשוב ביותר שאיתו ישראל תצטרך להתמודד בעשור הקרוב - התדרדרות מערכת החינוך - אבל הדיון שהוא יצר בציבור הוא יותר בנושאים פופוליסטיים מאשר בבעיה האמיתית של מערכת החינוך. המדדים השונים וגם דבריו של שר החינוך, מצביעים על כך שהגורם המרכזי להתדרדרות של מערכת החינוך הוא המחסור האדיר בתקציבים, ולכן צריך להעלות את המודעות לכך שהדבר היחידי שיעזור לשקם את המערכת הוא הגדלת התקציבים האלה.
המחסור במשאבים פוגע במערכת כולה, החל מהפגיעה במעמדם של המורים ותנאי הלימוד בכיתות, ועד לפגיעה בהישגים של התלמידים בישראל, כפי שבאים לידי ביטוי בכל המדדים הלאומיים והבינלאומיים. הבעיה התקציבית באה לידי ביטוי גם בדוחות בינלאומיים, כאשר ישראל מדורגת במקומות הנמוכים ביותר גם מבחינת שכר מורים, גם בהשקעה התקציבית פר תלמיד, וגם בהשקעה של המדינה במבנים, בפיתוחים טכנולוגיים, ובתנאי רווחה. תפקידו המרכזי של הכנס הוא לכן להעלות למודעות את הבעיות הללו, אך במקום זאת הכותרות שיצאו מהכנס הם בנושאים שוליים, שלא יובילו למהפכה הנדרשת במערכת החינוך.
דוגמה לנטייה לעסוק בנושאים שוליים היא העיסוק בפגיעה של מעמד המורה כתוצאה מיישום חוק זכויות התלמיד, שהיא אולי פרספקטיבה מעניינת וחדשנית, אבל היא לא חשובה לנושא כמו השחיקה בשכר המורה בארץ, שמרוויח לשעת עבודה פחות מכל מורה בעולם המערבי. סוגיית שכר המורים גרמה לשחיקה ברורה במעמד המורים, ולבריחה של מוחות ממערכת החינוך, ולכן לא מובן למה חוק זכויות התלמיד זוכה לכותרות, בעוד נושא השכר בקושי נדון בציבור. רפורמת "אופק חדש", שהייתה אמורה לטפל בנושא החריפה את המצב, כאשר לטענת מורים רבים שהצטרפו לרפורמה הרפורמה הגדילה את מספר שעות העבודה שלהם, פגעה במשכורת שלהם, והפחיתה בתגמולים שניתנו בעבר למורים על וותק, והשכלה נוספת.
הרפורמה, שנכשלה בהגדלת התקציבים, ניסתה לייצר פתרונות קסם על-ידי שינוי בסדרי עבודתם של המורים, אך במקום פתרונות היא יצרה כאוס במערכת, והובילה להתדרדרות נוספת באיכות ובמעמד מקצוע ההוראה בישראל. עדויות לכך הם דוח השכר האחרון, שדירג את שכר המורים כנמוך ביותר במגזר הציבורי, ודוח הכנסת, שהצביע על כך שצעירים כבר לא פונים למקצועות ההוראה, ולכן נוצר גידול במחסור המורים בארץ.
המאבק בחינוך הפרטי, שהוזכר בכנס הן על-ידי שר החינוך, והן על-ידי חברת הכנסת עינת ווילף, גם הוא דוגמה לנושא שולי ו"סקסי", שזכה לכותרות רבות. אני לא מערער על כך שצריך להלחם בתופעת החינוך הפרטי, אבל צריך לזכור שהוא תוצר של ההתדרדרות במערכת החינוך, ולא גורם שלה. בישראל של שנת 2010 עדיין יושבים ברוב הכיתות בבתי הספר הציבוריים 35-40 תלמידים בכיתה, כאשר ישראל מדורגת במקום כמעט הכי גבוה בדוח ה-OECD במדד שלילי זה. באירופה הממוצע של תלמידים בכיתה הוא 22, ובארה"ב חוקקו ברוב המדינות חוקים, שמגבילים את מספר התלמידים בחינוך הציבורי ל-20. מחקרים בעולם הראו שמספר תלמידים גבוה בכיתה הוא אחד מהגורמים המרכזיים לירידה בהישגים של תלמידים, אך למרות זאת בישראל החוק עדיין מתיר להכניס עד 40 תלמידים לכיתה.
כשהמצב כל כך עגום במערכת החינוך הציבורית, לא ברור מדוע שר החינוך מתפלא על כך, שהורים שיכולים להרשות לעצמם מחפשים אלטרנטיבות פרטיות אחרות, ולמה הוא נראה מופתע מכך, שההישגים מעידים על פערים בין תלמידים עשירים לתלמידים עניים. השקעת תקציבים במערכת החינוך ושיקום התחלואות התקציביות בה יגרמו גם לחיסול תופעת החינוך הפרטי בישראל, כי הורים לא ישלחו את ילדיהם לחינוך פרטי יקר, במידה והם ידעו שהחינוך הציבורי מבטיח לילדיהם את התנאים שדרושים להם להצליח, כמו מספר הגיוני של תלמידים בכיתה.
האמירה הברורה שהייתה צריכה לכן לצאת מכנס שדרות, והייתה צריכה לקבל כותרות בעיתונים, היא שאם ישראל רוצה לשקם את מערכת החינוך היא צריכה לטפל בראש ובראשונה בבעיה התקציבית, שפוגעת בכל חלקה טובה של החינוך בארץ. רפורמת "אופק חדש" הוכיחה לכולם שאין פתרונות קסם לבעיה של החינוך בישראל, ולכן צריך לומר בקול שרק גידול משמעותי בתקציבים, יוביל לפתרון של רוב הבעיות במערכת.

תאריך:  13/11/2010   |   עודכן:  14/11/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 OECD
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
החינוך בישראל - אין פתרונות קסם
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
אין מאמרי קסם-יש מאמרי זבל
כותרת דבילית  |  14/11/10 11:39
2
באוסלו הוקפא החינוך בישראל=התו
קורןנאוה טבריה  |  15/11/10 04:05
3
תוצאות חינוכיות שהיו לתפארת-מה
מיכל מירושלים  |  15/11/10 08:37
4
הכל בגלל הפסיכולוגים/פילוסופים
דניאלה  |  15/11/10 09:00
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חגית חוף
יורם עשת נפגע קשות במלחמת יום כיפור, אסף עצמו מבין המתים ושב אל החיים. כעת הוא מספר סיפור אנושי שנוגע בכאב, בשרידה, ומספר על אותה מלחמה קשה מזווית חדשה
מיכל שפר מיכאלי
כולנו עושים את אותה טעות    האם חלפה במוחנו המחשבה שאולי התנהגותו ה"לא ראויה" של ילדנו, הקושי להתרכז או לקרוא היטב, יכולים להיות קשורים בתזונה שלו?
אילה שקלאר
פרשת ניסיון ההתנקשות בשר התחבורה דוד צבי פנקס בשנות החמישים זכתה להתעלמות סלחנית מצד הרשויות והציבור - התעלמות שנמשכה גם כשהתפרסמה הביוגרפיה של עמוס קינן ובה הוסר הספק מעל זהות המתנקשים. לא מעטים, מתברר, מתגעגעים לשריקה המתוקה של הפצצה
עו"ד טל רבינוביץ'
חשיפת מומחים אינה צריכה להיות מלאכתם של הצדדים לדיון, היא צריכה להיות מלאכתו של בית המשפט האמור לבדוק את מומחיו    מצופה ממומחה בית המשפט כי יחשוף, כבר עם מינויו וכתנאי למינויו, את קשריו המקצועיים עם הצדדים, ואת כישוריו המקצועיים, היינו, האם כמומחה הוא "כשיר" לתת חוות דעת באותם נושאים להם הוא נדרש
אריה אבנרי
ההון חודר עמוק לתוך השלטון    אולמרט והירשזון היו בעבר בני ברית פוליטיים ושותפים לעסקים מפוקפקים, שחלקם נעשו על-פי החשד באמצעות הסתדרות העובדים הלאומית שלא נתגלו עד היום    כתבה שלישית בסדרה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il