X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מהו שוויו האמיתי של נכס נדל"ני, מי יֵדָע?ֹ
▪  ▪  ▪
מערת המכפרה. נערי האוצר לא יכולים לתמחר [צילום: פלאש 90]

חסד עשה לנו ה', שעה שאברהם אבינו רכש את מערת המכפלה, לא היו שם נערי האוצר ואנשי בנק ישראל, אלא רק בני חת, שכן סביר להניח שלו נכחו בעת הרכישה, היו ממהרים לגזור גזרות ולפרסם, כי המחיר שנקבע עלול להתפוצץ כ "בועה", יתכן שאברהם היה נרתע, העסקה לא הייתה יוצאת אל הפועל ופני ההיסטוריה היו שונים.
השבח לבורא עולם, שלא כך קרה, זאת ועוד פרטה לנו התורה את דרך התנהלות המו"מ ואופן הקניין אותו עשה אברהם, אולי ללמדנו דבר מה או שניים בהלכות רכישת מקרקעין, נראה שיש בכל פרט במו"מ עניין מיוחד. הנה כשנקב עפרון את המחיר שהוא דורש עבור מערת המכפלה אומר הוא לאברהם
"... אֶרֶץ אַרְבַּע מֵאֹת שֶׁקֶל כֶּסֶף בֵּינִי וּבֵינְךָ מַה הִוא וְאֶת מֵתְךָ קְבֹר". וזאת, למרות שבתחילה הסכים לתת לאברהם את המערה במתנה. ולמרות המחיר, שלכאורה הוא נראה מופרז ולא מוצדק, הסכים אברהם למחיר ללא כל עוררין "... וַיִּשְׁקֹל אַבְרָהָם לְעֶפְרֹן אֶת הַכֶּסֶף אֲשֶׁר דִּבֶּר בְּאָזְנֵי בְנֵי חֵת אַרְבַּע מֵאוֹת שֶׁקֶל כֶּסֶף עֹבֵר לַסֹּחֵר"
אברהם משלם ארבע מאות שקל, טבין ותקילין עובר לסוחר, כסף מזומן, אפילו לא בשקלים פשוטים ורגילים, אלא בשקלים מיוחדים, כפי שמבאר רש"י, "עובר לסוחר, שמתקבלים בכל מקום, כנראה שהיו אלו אותם שקלים (אלף כסף) שאבימלך נתן כפיצוי לשרה, יש להניח שהיו מהסוג המצוי רק אצל מלכים.
כשאברהם השלים את הקניין והשדה עבר לרשותו, התורה מציינת
" וַיָּקָם שְׂדֵה עֶפְרוֹן אֲשֶׁר בַּמַּכְפֵּלָה אֲשֶׁר לִפְנֵי מַמְרֵא הַשָּׂדֶה וְהַמְּעָרָה אֲשֶׁר בּוֹ וְכָל הָעֵץ אֲשֶׁר בַּשָּׂדֶה אֲשֶׁר בְּכָל גְּבֻלוֹ סָבִיב".
כותב רש"י מדוע 'ויקם' תקומה הייתה לו, עד שקנה אברהם אבינו את המערה, הייתה חשוכה ונמוכה, ולא בעלת ערך כלל, אבל משעברה לרשותו של אברהם, נעשתה מוארת וחשובה, ועלה ערכה לאין שיעור. מכאן אנו צריכים ללמוד עניין גדול, ששוויו של נכס מי יְדָע ?ֹ שהרי הוא מושפע מכל כך הרבה משתנים וגורמים, אי וודאויות התלויות בין היתר ברוכש, בסביבה, בנסיבות ובעיקר בהשגחה העליונה, הכול על-פי המקרה, מכאן שכל ניסיון מוכתב חיצוני לא יצלח, לא אמירות בלתי שקולות של עיתונאים וכתבים, לא רכישות מט"ח שנועדו לשנות את שער ה $, לא שינויי ריבית, וגם לא גזרות מגזרות שונות, כל אלו לא יועילו ולא ישנו את ערך הנדל"ן, "תקומתו" של נכס או "נפילתו" הינן תוצאה מובהקת של המפגש הידוע, המורכב המפותל והמסובך, בין בני אדם המכונה בפי הכלכלנים "היצע וביקוש" שהוא מודל כלכלי המבקש לתאר את האופן שבו נקבע מחירו של מוצר או שירות כתוצאה מהשפעה הדדית, שבין שני כוחות שוק אלו, ההיצע והביקוש הינה יצירת מציאות ע"י מחשבות ורצונות של בני תמותה, כמאמר רבי נחמן מברסלב , "אתה נמצא במקום בו נמצאות מחשבותיך, ודא שמחשבותיך נמצאות במקום בו אתה רוצה להיות"
אך מה לי כי אלין, הרי זו אותה הממשלה שמבקשת למסות מלגות לסטודנטים , זה אותו השלטון שלא מסוגל לסייע לענף הבנייה, תחת זאת הוא מעיק ולא מניח לענף להירגע ולו לרגע קט, זו הנהגה שמגלגלת עיניה למרום מרוב דאגה למשק, אך למעשה, היא המרוויחה הגדולה ביותר מעליית מחירי הדירות.
הבנק המרכזי ונערי האוצר טוענים, שהיצע הדירות מגיב לאט לשינויים בשוק. כשיתרחב ההיצע, יש להניח שמחירי הדירות יגיבו בהתאם, אולי יעניין אותם לדעת שרק במרכזי מבקרים, יכולים לסיים מכירת מאות דירות בהבל פה, לעומת זה לתכנן שכונת מגדלים, להוציא היתרים, לבנות וגם לסיים בנייה, זה סיפור אחר לגמרי, שהינו כיום ארוך מורכב ומפותל עד מאוד.
שלא נתבלבל, חגיגה שיווקית מושקעת ככל שתהיה, אין בכוחם להפוך קרקע, טרם תכנונה וממילא ללא היתר בנייה, לשכונת מגורים העומדת על תילה, זאת יש לדעת, בעוד שדירה בת קיימא בפני עצמה, אינה יכולה בשום פנים ואופן להוות בועה, "עסקי אוויר" למיניהם, התעסקויות ומניפולציות סביב הדירה, דוגמת מבטחי אג"ח ומבטחי משכנתאות בלתי אחראים, חוסר שליטה של רגולטורים על גופים פיננסים שכאלו, כפי שהיה בעת המשבר הגדול. בשוק הסאב-פריים, הם שיכולים לגרור את הענף לעברי פי פחת.
לפיכך רבותיי מבנק ישראל ונערי האוצר, הפתרון האמיתי למצוקת המחירים בישראל אינה דווקא בהצפת המדינה בקרקעות לבנייה, אלא בשחרור חסמים ביורוקרטים מחד והגברת ההיצע של עובדי בניין עפ"י צרכי הביקוש מאידך, או אז היצע הדירות יגיב מהר לשינויים בשוק וכבר היו דברים מעולם.
אגב, לא ברור כיצד מתכוון משרד האוצר לקדם תוכניות לבנייתן של לפחות 70 אלף יחידות דיור חדשות בשנה, בעוד ממשלת ישראל מכריזה על צמצום מספר העובדים הזרים בענף הבנייה, האם יש ספק למאן דהוא, שבבניית בתי מגורים ללא עובדים, לא זו בלבד שמחירי הדירות יאמירו, גם זאת שיש בכך סכנה קיומית לענף הבנייה.
השקעה בישראל אינה דומה לשום דבר אחר בעולם
קראתי כתבה בה מזהיר ה"ניו-יורק אובזרבר" את הגל הבא של הניו-יורקים הנוהרים לארץ המובטחת כדי להשקיע, לעצור ולהרהר בסכנות בטרם בועת הנדל"ן בישראל תתפוצץ, הלו תרגיעו רבותי !!! השקעה בארץ ישראל , אינה דומה לשום דבר אחר בעולם, אותה השגחה עליונה שהפכה מערה חשוכה למוארת ויוקרתית, תגן על כל מי שמשקיע בארץ הקודש, אחוזתו של אברהם.

תאריך:  19/11/2010   |   עודכן:  19/11/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 שיתוף במקרקעין
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חסדו של אלוקים וההשגחה העליונה
תגובות  [ 12 ] מוצגות  [ 12 ]  כתוב תגובה 
1
חסדו של אלוקים וההשגחה העליונה
תומר מוסקוביץ  |  19/11/10 14:35
2
חסדו של אלוקים וההשגחה העליונה
רוני הירש  |  19/11/10 15:33
3
חסדו של אלוקים וההשגחה העליונה
אהובה קרוק-קורמן,  |  19/11/10 15:47
4
חסדו של ה' וההשגחה העליונה
יואל פלדי  |  19/11/10 16:11
5
חסדו של ה' וההשגחה העליונה
ורד גבאי   |  19/11/10 16:30
6
חסדו של ה' וההשגחה העליונה
א. קבלני אשקלון  |  19/11/10 17:08
7
חסדו של ה' וההשגחה העליונה
יעקב אדיב  |  20/11/10 11:57
8
חסדו של אלוקים וההשגחה העליונה
אלכס ליפשיץ  |  20/11/10 16:58
9
חסדו של אלוקים וההשגחה העליונה
יהודה קראוזה  |  20/11/10 17:03
10
חסדו של אלוקים וההשגחה העליונה
יהודה קראוזה  |  20/11/10 17:08
11
חסדו של אלוקים וההשגחה העליונה
דוד מטי לב-הגליל  |  21/11/10 00:05
12
חסדו של ה' וההשגחה העליונה
טוביה רוזנצויג  |  21/11/10 00:17
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דודו אלהרר
האם יש גוף במדינת-ישראל הריבונית המופקד על מעמד צידקת הדרך שלנו שהיה למרמס? יש להודות, המבצע להבאשת ריחה של מדינת-ישראל השיג תוצאות מרשימות!
אברהם בן-עזרא
בית המשפט העליון קבע מבחן קשר בין ערעור שכנגד לבין הערעור הראשי, תוך פירוש הקשר בצורה מתירה ולא דווקנית ובכך הורחבה היריעה של ערעורים שכנגד, דבר הבא להרחיב זכויות דיירים במקרה של ערעור הקבלן על פסק הדין
נרי אבנרי
אין למבקשי אדמתנו חלום יותר מושקע מפלשתין הגדולה, ואין להם תקווה גדולה יותר משנאת החינם בין יהודים    מישהו צריך להגיד לשדר הרדיו גבי גזית, שיש לנו היהודים - חרדים וחילונים - אויב משותף, והוא מדבר ערבית    הלכתי לארכיון...
אברהם הללי
אסטרטגיה ומודיעין בפרשה    רצון עשו לנקום באחיו יעקב    שמירת הערכים שהועילה ליעקב    בני יעקב - בני ישראל
יאיר דקל
פוסט אורח של הגר אמיר-בורקמן, ה"עוף המוזר", שהחליטה להוציא את הטלוויזיה מהבית    לטענתה, השליטה בחייה חזרה, העצבים הוחלפו ברוגע, אך החרדה לילדיה נמשכת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il