תיקון מס' 37 לחוק מס ערך מוסף שפורסם ב-2009, מהווה רפורמה באופן הגשת דוחות מע"מ. לפי התיקון, הציבור נדרש להגיש דיווח חודשי מקוון (online) והוא יכלול מידע מפורט על העסקות והתשומות בתקופת הדיווח. לרפורמה הוגדרו מספר שלבים (או פעימות), והשלב הבא נמצא כבר ממש מעבר לפינה ויחול בינואר 2011 (עם הקלות מסויימות). עד ינואר 2012 כלל העוסקים המורשים, המוסדות הכספיים והמלכ"רים יחויבו בדיווח מקוון. מטרתו של החוק החדש למנוע מעשי הונאה וחשבוניות פיקטיביות כך שבמציאות החדשה אין יותר ספרי תקבולים ותשלומים. מדובר במהפכה של ממש לעומת ההתנהלות של היום. הפעימה האחרונה היא הדרמטית ביותר והיא תתרחש בעתיד הלא רחוק.
שינוי הוא בעיקרון דבר מבורך אבל כאשר זה מלווה בבלבול זה כאב ראש לא קטן עבור בעלי עסקים. בנוסף ללשון החוק המבלבלת יש הרבה בעיות טכניות שהן פועל יוצא של התיקון. חובת דיווח מקוון תחול על כ-ו-ל-ם, הבעיה היא שלא לכולם יש אמצעים מתאימים למלא אחר דרישות החוק בלי להיכנס להשקעות כספיות כבדות.
מה יעשה עכשיו בעל העסק הקטן מפינת הרחוב? איך יתמודדו הירקן או המניקוריסטית? הרי לא תמיד יש ברשותם אמצעי מחשוב ובוודאי שלא כלי דיווח מקוון. האם הם אמורים לצאת למסע רכש של ציוד עם כל ההוצאות הכרוכות בכך? וגם אם יקנו ציוד מחשוב, מה לגבי תוכנה? מה מרחב האפשרויות של בעל העסק? מה הכי נכון? מובן שעסק קטן עד בינוני מאוד רגיש לכל הוצאה.
רשויות המס ממלאות את פיהן מים ומסרבות להמליץ על פתרונות לוגיסטיים, מה שמותיר את בעלי העסקים לדאוג כל אחד לעצמו.
תהליך ההסתגלות של ציבור כל כך גדול הולך להיות מעניין. במפת הדרכים החדשה מסתמנים שני נתיבים ראשיים : קניה - או - שכירות על-ידי שירות למנויים.
עבור מי שנערך ובודק אפשרויות הנה מספר המלצות:
1. התייעץ עם מומחה לטכנולוגיית מידע בכל הנוגע לבחירת הציוד המתאים והטכנולוגיה הנכונה.
2. במידה וכבר קיים ברשותך ציוד מחשוב כלשהו, הכן עבור היועץ רשימה של ציוד ותוכנות ולצידה רשימת ציוד שנראה לך דרוש על-מנת להתקדם. בעסק בינוני, רשימה זו תכלול את מספר המחשבים ומערכות ההפעלה של העסק. כמו-כן ציין נתונים כמו שם ספק שירותי האינטרנט, מהירות חיבור לאינטרנט, סוג הרשת וכו', על-מנת שליועץ תהיה תמונה כמה שיותר מלאה.
3. במידה ואינך מעוניין ברכישת תוכנות - בדוק חברות המספקות שירותי תוכנה כשירות (מחשוב עננים).
נדב פופלבסקי, מנכ"ל וובוקס: "כל מי שמשתמש בשירות הדואר gmail כבר מכיר את העיקרון. עם זאת, בניגוד לגוגל, שלא מספק תמיכה ושירות טכני, השירות לעסקים מאפשר גם זמינות מכל מקום בכל זמן וגם מערכת גיבויים מתקדמת, אבטחת מידע מקצועית, תמיכה מלאה בעברית וחיסכון משמעותי במשאבים כספיים ".
ראוי לציין שבהתאם לתחזיות גרטנר מחורף 2009, ישראל סגרה השנה באופן ניכר את הפער בתחום מחשוב עננים. בסוף דצמבר 2009 רק קומץ משוגעים לדבר הכירו את המונח ואילו היום המונח הפך נפוץ ומבוקש. מחשוב עננים מאפשר להשתמש בתוכנות מחשוב בדמי מנוי חודשיים ולהימנע לחלוטין מרכישת חומרה או תוכנה מכל סוג. באופן פרדוקסאלי, אבטחת המידע בעננים נחשבת על-ידי בעלי המקצוע לאיכותית יותר
כך או אחרת, לא כדאי להיטלטל בין ספקי חומרה לבין ספקי תוכנה, ובין הצעת מחיר אחת לשנייה . בדקו את האופציות שלכם היטב ובמקצועיות ואל תסתפקו בבן של השכנים, או בהמלצה מ"מומחים" שונים. מדובר בהוצאה לא מבוטלת וכדאי שתושקע בתבונה במיוחד כשמדובר בנושא כה רגיש כמו דיווח לרשויות המס.