X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
טוב היה אילו את המשא ומתן על המקומות הקדושים לא היו מנהלים לאומנים ישראלים, אלא ראשי "העדה החרדית", ישירות עם ראשי ה"ווקף" המוסלמי. אז הדיון היה מתנהל על דרכי גישה ושיתוף-פעולה בין המבקרים היהודים והערבים, תחת שלטון פלסטיני
▪  ▪  ▪
קבר רחל אמנו. אחד מן המקומות הקדושים שאינו מהווה מכשול [צילום: פלאש 90]

בכל פעם שהמשא ומתן עם הפלסטינים מתחדש, עולה שוב הקלישאה כי "העלאת עניין המקומות הקדושים היא מכשול לשלום". בנשימה אחת עם סיסמה זו יורד גם ברד של ביקורת נגד הדת, הדתיים והחרדים, שכאילו הופכים את עניין המקומות הקדושים למכשול לשלום. אך כמה מוזר שדווקא הישראלים המנהלים את המשא ומתן על עתיד המקומות הקדושים ליהדות, בינם לבין היהדות אין ולו דבר.
ההסבר לפרדוכס זה הוא פשוט בתכלית. ההנהגה הציונית אימצה את היהדות ומורשתה כסיבה להתנחלות על אדמת כל ארץ ישראל. הציונים הוציאו מהמקומות הקדושים את התוכן הרוחני שקשר כל יהודי לכותל המערבי, למערת המכפלה ולקברי רחל ויוסף, והפכו מקומות אלה למוצג היסטורי וארכיאולוגי, לצידוק הציונות ובעלותה על כל ארץ ישראל. המקומות הקדושים הפכו לאתרי תיירות-פנים, ובעיקר תיירות-חו"ל - לפרוש לעולם הרחב מדוע הציונות צודקת בהתפשטותה. המקומות הקדושים ליהדות אינם מופעלים בדרך ההלכה הטהורה, אלא בידי גורמים לאומנים המחליטים איזו הלכה מתאימה לכיבוש ואיזו לא. הרבנים הממונים באותם מקומות אינם אלא פקידי שלטון ותו לא.
המקומות הקדושים ליהדות, גם אם הם קדושים לדת אחרת, אינם מקור להפרת הבנה ושקט, כדרכה של ההלכה היהודית. הכל יכול היה להתנהל על מי מנוחות ולמישרין (כמו תחת שלטון הטורקים, למשל), אילו המכריעים במחלוקות דתיות היו ה"ווקף" המוסלמי מול גדולי ישראל, כמו למשל "העדה החרדית". הכל יכול היה להיות אחרת, עם קאדים מוסלמים ורבנים יהודים - ולא שמעון פרס, בנימין נתניהו, אהוד ברק ודומיהם.
ההשקפה היהודית הטהורה איננה רואה סתירה בקיום מקום הקדוש לפי המסורה היהודית - תחת שלטון נוכרי. בוודאי שאין צורך בשלטון יהודי כופר ומתבולל ש"יתווך" ויאציל חסותו על אותם מקומות קדושים. כך היו הדברים בכל העולם, ובכלל זאת בעולם הערבי והמוסלמי שגם שלט על ארץ ישראל. הפיכתם של מקומות קדושים דתית לאתרי תיירות לאומניים ופוליטיים, הביאה רק נזק לשמירת מקומות אלה, ועשתה אותם לשטחי מריבה.
אם ראשי היהדות החרדית היו עצמאיים דיים, והיו נותנים לשכל להנחותם, הם היו מבקשים להשתתף בדיון על עתיד המקומות הקדושים כגורם עצמאי (ולא כאומרי הן לממשלה הציונית), ודורשים שגדולי ישראל יעסקו במשא ומתן ישירות עם ה"ווקף" המוסלמי. אז הדיון לא היה מתנהל על שאלת סיפוח מקומות אלה למדינה הפלסטינית, אלא על דרכי הגישה ושיתוף-פעולה מכובד בין המבקרים היהודים למבקרים הערבים, תחת שלטון פלסטיני.
אך מה לעשות וממשלת ישראל מבינה שאם המקומות הקדושים לא יהיו בשליטתה, אזי המבקרים האמיתיים (תחת שלטון פלסטיני) יהיו רק דתיים יהודיים, כפי שקורה בקברי אבות בירדן, במצרים, במרוקו ובמזרח אירופה. לפלסטין העצמאית אי-אפשר יהיה להביא את המוני הלאומנים היהודים, או את מבעירי המהומות מחו"ל, ואי-אפשר יהיה להמשיך לשטוף להם את המוח להמשך הכיבוש. מנגד, מסתבר גם שההנהגה החרדית עצמה נמצאת תחת כיבוש ציוני, ואוי למי שימרה את פי הפריץ הציוני וידרוש עצמאות תורתית מהם. סופו יהיה, חס ושלום, כשל יעקב ישראל דה-האן, משה בלויא והרב עוזי משולם.

תאריך:  08/12/2010   |   עודכן:  08/12/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המקומות הקדושים אינם מכשול לשלום
תגובות  [ 14 ] מוצגות  [ 14 ]  כתוב תגובה 
1
אם עובדות לא מתווכחים...
מגיב  |  8/12/10 13:15
 
- בין מבקרים ותיירים לעניין קדוש
שמיל אילייה  |  8/12/10 15:24
 
- ומה בדיוק הקשר בין
ועשמוליק 22  |  9/12/10 12:08
 
- הרב קאופמן
יצחק מורדכיוב  |  9/12/10 14:28
 
- "מדרש שיר השירים
גדעון שמש  |  9/12/10 14:34
 
- תגובה לגדעון וליצחק
שמוליק 22  |  9/12/10 23:23
 
- פראנויים ציונים
יענק'ל פרנצהויז  |  10/12/10 02:19
 
- ועוד דבר
שמוליק 22  |  9/12/10 23:28
2
החלמה מהירה לכותב
מד' ליונה עיוורת  |  8/12/10 14:40
 
- מצטרף לאיחולי ההחלמה לקופ-מן
שמוליק 22  |  8/12/10 23:06
3
תחת שלטון פלשתיני?
דמר94  |  9/12/10 00:59
 
- אנטישמי מאנשי ליברמן
יענק'ל פרנצחויז  |  9/12/10 14:06
 
- תשובה לאידיוט
דמר94  |  10/12/10 00:29
 
- קצת אחרת את הרכבת.
פולני מצוי  |  9/12/10 15:00
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמוס גורן
הילדים הראשונים ששמעו בבית את העברית כלשון אֵם, השתמשו בה כאמצעי תקשורת רגיל, כפי שעושים ילדים בכל מקום אחר    הם לא חשבו על העברית כעל כלי אידיאולוגי שתכליתו להשיג תחייה לאומית ולייצר לעם ישראל רנסאנס רוחני, אלא כעל כלי מעשי לדיבור או למשחק
יוסף דוריאל
מחבר המחזמר המונומנטאלי "כנר על הגג" הגדיר בכינוי זה את מצבם של יהודי מזרח אירופה דורות לפני השואה    האם גם במדינתם הריבונית ממשיכים היהודים להיות כנר על הגג?
דרור אידר
האש בכרמל מאיימת להתרחב לאש מחלוקת נוספת    יונית לוי יורקת אש על אליהו ישי    התקשורת הישראלית מונעת ע"י אג'נדה פוליטית    ריח חריף מאוד של שריפות לאומניות    הקטגורים הקבועים מקטרגים על ראש הממשלה    החיוביות של יוסי ורטר
גבריאל בן-עמי
על האמנים לזכור כי האמנות אינה מתקיימת בחלל ריק    צרכן התרבות הישראלי מעוניין בחוויה אינטלקטואלית שתעשיר את חייו    הוא אינו מעוניין לעבור סדרת חינוך שתשכנע אותו שתרבותו מתועבת, שהוא טיפש, מנוול בלתי מוסרי, החי על אדמה שדודה ושאולי מוטב אם ילך מכאן ויותיר את הארץ ל"בעליה החוקיים"
משה גביש
כיוון שאחריות המדינה ורשלנותה נקבעו כבר בדוחות הוועדות ודוחות המבקר, מתחייב כי הממשלה לא תמתין לתביעות נגדה, ותנקוט יוזמה למתן פיצוי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il