X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אבי דוידוביץ קרימינולוג, ניצב-משנה (בדימוס), מומחה בפרופילאות פלילית
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
לטראומה שפקדה את המדינה יש לקרוא "אסון המ"ג", ע"ש 43 הנספים בגלל רשלנות וליקויים בפיקוד ובשליטה רק ועדת חקירה ממלכתית יכולה לברר מי אחראי לאסון ולהביא להענשתו רק מי שחרד לישבנו או אדיש לעתידנו מתנגד להקמת ועדת חקירה וגם: כמה מילים על המשילות במדינת-ישראל
▪  ▪  ▪
השריפה הממשלתית עמוקה ורחבה יותר מזו שהיתה בכרמל [צילום: AP]

צר לי ואני מתנצל על כי אני מרשה לעצמי לעשות שימוש בשירו האלמותי של מרדכי גבירטיג "העיירה בוערת". השיר המצמרר הזה נכתב כשנה לפני פרוץ מלחמת העולם השנייה, וככל הנראה נועד לשמש כאזעקה לשואה המתקרבת. אולם קוצר הראייה ניצח וההיסטוריה האכזרית רשמה את הפרק האפל בתולדותיה. האזעקה נָדַמָּה ואש השואה ניצתה וכילתה כשליש מהעם היהודי. עוד במהלך שנות המלחמה הלך ונעשה השיר לקדיש נורא.
לדאבוני, אסון המ"ג בכרמל מזכיר את השיר הזה, שבמקור נכתב באידיש ונקרא "אונדזער שטעטל ברענט" (עיירתנו בוערת). אסון המ"ג אולי אינו אלא מבשׂר על אסון איום ונורא - ומנגד אדישות, אטימות, אינטרסים וטמטום.
אסון המ"ג נבע במישרין מליקויים בפיקוד ובשליטה על האירוע,
ולא ממחסור באמצעי כיבוי
אסון המ"ג אינו "השריפה בכרמל". מיליון עצי חורש שעלו באש ומאה בתים שנשרפו כליל, על תכולתם, אינם משתווים ולו לקורבן אחד שנספה בלהבות. לטעמי, יכול כל החורש בכל הכרמל לבעור ואלפי בתים להישרף, ובלבד שאותם מ"ג בני אדם היו נשארים בחיים. מותם הטרגי והאכזרי נגרם לא בשל מבנה ארגוני לקוי של שירותי הכיבוי וההצלה, או בגלל מכונות כיבוי אש ישנות ומחסור בחומרי כיבוי, או בגלל היעדר מטוסי כיבוי. כל הטיעונים האלו, הנכונים כשלעצמם, אינם רלוונטיים לאסון המ"ג. הטוענים אותם יודעים זאת היטב. האמת היא כי ליקוי מבצעי הביא את האוטובוס אל התופת. בזירת אסון יש בראש ובראשונה לסגור צירים. למנוע מבני אדם נוספים להיכנס לאזור הסכנה. ציר בזירת אסון ייפתח אך ורק אחרי שהגורם המקצועי המוסמך מאשר זאת. זהו כשל נורא בפיקוד ובשליטה. גם שלושה "סופר טנקרים" אינם יכולים לחפות על כשל מבצעי שכזה. הציר לבית אורן היה צריך להיות סגור.
האש שהשתוללה בכרמל איימה חיש מהר על ישובים ועל בית סוהר. ככל הנראה קיבל השב"ס הוראה ממשטרת-ישראל לפנות את הכלא. פינוי בית-כלא במצב חירום הוא מבצע רגיש ומסובך, הדורש כוחות ושליטה למנוע בריחה וחילוץ אסירים בכוח על-ידי מחלצים מבחוץ. לנוכח הממדים של השריפה, האפשרות כי יפונו ישובים וההוראה לפנות את בית הסוהר, לא ברור לי מדוע לא הוזנק מסוק משטרתי לאוויר על-מנת לסייע בפיקוד ובשליטה על אירוע. כיצד ניתן לשלוט על הצירים ועל האירוע מהקרקע?! מסוק אחד מצי המסוקים של משטרת-ישראל, לו היה מוזנק בשלבים האלו, למטרות פיקוד ושליטה, היה יכול להפוך את האירוע מאסון המ"ג לשריפה הגדולה ביותר בכרמל.
ראיתי הפעלת מסוקים על-ידי המשטרה באירועים בנאליים, בהם די היה בכמה אופנועים להשיג שליטה אפקטיבית. לפני כמה שבועות השתתפתי במרוץ ראש העין. זה היה מרוץ קטן וחסר חשיבות מבחינת הביטחון והסדר הציבורי, הן בגלל מספר המשתתפים המועט (כמה מאות בודדות), והן מבחינת מסלול הריצה (10 ק"מ), בחלקו בתוך היישוב והשאר בשטח פתוח. באותו אירוע זניח בראש העין, חג מסוק משטרתי מעל ראשי הרצים במשך זמן של כארבעים דקות תמימות. ואילו בכרמל, כאשר כבר היה ברור שמדובר בשריפת ענק עד כדי שניתנה הוראה חסרת תקדים, לפנות בית סוהר באופן דחוף ומיידי, אף לא מסוק משטרתי הוזעק לצורך הפיקוד והשליטה באירוע, לפחות עד לשלב בו התברר כי אוטובוס הסוהרים עלה באש על נוסעיו.

דרושה ועדת חקירה ממלכתית

שלא יבלבלו לנו את המוח כל מיני קשקשנים כי אין צורך בוועדת חקירה ממלכתית לחקור את נסיבות המגה-שריפה בכרמל בכלל ואסון המ"ג בפרט, לרבות בדיקת היערכות הכוחות ותפקודם. כל המידע שיש לכל הגופים שפעלו בכרמל הוא שלנו, של הציבור, ולא שלהם - של הגופים שפעלו שם. זכותנו לדעת בדיוק נמרץ את כל הפרטים. חובתנו לוודא כי אין אבן שלא נהפכה כדי לטפל בליקויים שהתגלו שם, על-מנת למנוע הישנותם. אין דרך אחרת לקבל את המידע המלא והנכון, ולקיים הליך בדיקה ענייני ושקוף - אלא באמצעות ועדת חקירה ממלכתית. שלא יספרו לנו שוועדת חקירה רק תעכב תיקון הליקויים. אף אחד אינו מונע ומפריע למי שרוצה לקנות 200 מכונות כיבוי חדשות במקום אלו החסרות והלא-תקינות. שום ועדת חקירה ממלכתית אינה מסכלת בניית מתקן אימונים מודרני לכבאי האש, על-מנת שיוכלו להתאמן בתנאים המתאימים ביותר. אין שום מניעה לבצע שינויים ארגוניים במבנה שירותי הכבאות וההצלה תוך כדי עבודת ועדת חקירה. שלא יבלבלו לנו את המוח שעד שהוועדה לא תסיים עבודתה לא ניתן לתקן ולשפר. אנחנו לא עד כדי כך מטומטמים. מי שלא רוצה ועדת חקירה הוא רק מי שחרד לישבנו או שהוא אדיש לעתידנו.
שריפה אחים, שריפה - התעוררו!

קבלת החלטות מבניות בגלל פאניקות ואינטרסים

למרבה הצער, לעיתים אסונות הם אלו המחוללים תיקונים ושיפורים. נכון שבדרך כלל לקחים המופקים מאסונות מיושמים למתכונת של אלו שכבר היו והתרחשו, אבל לעיתים מצליחים להפיק מהם תועלות גם למניעת אסונות עתידיים. מצערת יותר היא העובדה שלא אחת משמשים אסונות ככלי בידי בעלי עניין לקדם אינטרסים שלהם שאינם מן העניין. אסון המ"ג העלה שוב לשיח הציבורי את סוגיית המבנה הארגוני של שירותי הכיבוי וההצלה, כאשר אחד הטיעונים שרווחו בשיח זה הוא הדרישה להקים מערך ארצי, במקום המערך הקיים המבוסס רובו ככולו על איגודי ערים - היינו מערך מבוזר כמעט לגמרי.
אין זה נכון וראוי לקבל החלטות על שינויים מבניים וארגוניים רק על בסיס אירועים בודדים, יהיו חמורים וקשים ככל שיהיו. היעדר כוח מבצעי ארצי לכיבוי והצלה אינו נובע מהמערך המבוזר. ביטול המערך המבוזר בשל הצורך לקיים מערך חירום ארצי הוא טעות. לפעמים בעלי עניין וכוח מוצאים פתרונות קסם לקדם אינטרסים אישיים, תוך שהם מנצלים בוקה ומבולקה לצורך כך. לאט לכם. אין תחליף למערך מבוזר של כיבוי והצלה, כשם שאין תחליף למערך ארצי, ובכלל זה כוח אווירי. גם זה נחוץ וגם זה נדרש, אין האחד בא על-חשבון - או במקום השני.
היעדר משילות אפקטיבית כמאפיין של השלטון בישראל
בשולי הדברים ראוי לציין כי אסון המ"ג חשף כמה מחוליי המשטר והממשל בישראל, ובעיקרם היעדר משילות אפקטיבית. כך הדבר בא לידי ביטוי באפיזודה במהלכה מונתה ראש עיריית נתניה, הגב' מרים פיירברג, על-ידי ראש הממשלה ל"פרויקטורית" לתהליך השיקום של הכרמל. פקידים אחדים וכמה ראשי רשויות מקומיות, שאין להם זכות קיום כרשות מוניציפלית עצמאית, סיכלו החלטה שנעשתה בסמכות וברשות על-ידי ראש ממשלה. אינני נמנה על תומכיו של נתניהו. אבל היעדר היכולת לקיים משילות אפקטיבית מטריד אותי עד מאוד. וגם על כך יש לומר: שריפה אחים, שריפה - התעוררו!

תאריך:  12/12/2010   |   עודכן:  12/12/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שריפה אחים, שריפה
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
נתניהו ואלי ישי אינם יודעים כי
מכבי האש והמים ++  |  13/12/10 00:29
2
לאבי דוידוביץ , אני אומר כי אנ
מכבי אש וגשם +++  |  13/12/10 00:35
3
נסראלה מחכה לך ביבי
המאוכזב  |  13/12/10 22:17
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
פרופ' מיכאל פורה
נכון שיש לתת עדיפות ראשונית למניעת שריפות, אך במקביל יש לפעול לכיבוי ולמיתון נזקי שריפות בבניינים ובמשאבי הטבע ע"י תכנון מגובש של אסטרטגיה, תקנות ועקרונות פעולה, וכמובן אכיפתם    מומחה בינלאומי למניעת שריפות "מכבה את האש"
אברהם בן-עזרא
מדברי יצחק אבינרי, מלפני עשרות שנים, עם מאמר בהארץ משנת תשי"ח, עולה כי אין חדש תחת הארץ
הרב אליהו קאופמן
מכתבם של 300 הרבנים נגד מגורי ערבים בעריהם איננו מכתב הלכתי; כל כולו לאומנות שדופה    רובם באים מהזרם הדתי-לאומני, והם זועקים חמס נגד החרדים
יאיר רוטקוביץ'
"פסק ההלכה" של 300 רבני הערים הוא גזעני ובלתי מוסרי, אך גם דברי הרבנים הבודדים השוללים אותו הם רק טקטיים, תועלתניים    בדור התקומה של הריבונות היהודית הגיע הזמן לחנך את ילדינו אחרת    יהודי, דבר יהודית, דבר אהבת האדם
אורי אבנרי
בפרשת השריפה בכרמל התגלתה תמונה של כאוס מוחלט - תוהו-ובוהו שלטוני    להבות-האש האירו רק קטע מקרי אחד - הכבאות - אך אין כל ספק שאותו המצב שולט כמעט בכל שאר מערכות-השלטון, ממשרד-הביטחון עד משרד-החינוך    המערכת הפוליטית זקוקה לאוברול כללי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il