התקרה הפרסית שבמלון בלאג'יו בלאס-וגאס ונברשת הבדולח שבמוזיאון ויקטוריה-אלברט בלונדון, הן רק שתיים מפאר מיצביו הסביבתיים של דייל צ'יהולי, אמן הזכוכית המוביל בעולם.
הזדמנות נדירה לחזות ביצירותיו של הפסל האמריקני הדגול, שהגיע במיוחד לארץ, תינתן לקהל הישראלי ממחר (יום חמישי, 16 בדצמבר) בגלריה "ליטבק" בתל אביב, שפרסה את חסותה על תערוכתו.
צ'יהולי איננו פנים חדשות בארץ. לפני עשור הוא קנה את עולמו באחד הפרויקטים הסביבתיים המאתגרים ביותר שלו, "אורות ירושלים", שהוצב אחר כבוד באתר של מוזיאון מגדל דוד בבירה - מיצג שנחשף ליותר ממיליון צופים ושזכה להצלחה מהממת.
אהבה לשקיפות
יצירותיו של צ'יהולי, שאיבד את עינו בתאונת-דרכים קשה, שמורות כיום בלמעלה מ-200 אוספים מוזיאוניים ברחבי העולם. את השראתו הוא נוהג לקבל מהטבע ומהסביבה ועבודותיו, שיש בהן אהבה יתרה לשקיפות, קוראות תגר על מגבלות החומר.
בתערוכה העכשווית, שבגלריה "ליטבק", מוצגות 100 מיצירותיו, מתוכן עשרה מיצבים גדולים, שנוצרו במיוחד בהתאמה לחלל הגלריה. התערוכה ממקדת את המבט במניפת הסדרות החוזרות בעבודתו של צ'יהולי, המשתרעת בין יצירות-פיסול בקנה-מידה קטן לבין מיצבים סביבתיים מונומנטליים.
בתערוכה מוצגים מהלכים של התפתחות אמנותית, תוך הדגשת שיווי המשקל המאפיין את גוף העבודה השלם של האמן ואת יכולתו יוצאת הדופן להתמסר לעצום בגודלו, מבלי להזניח כלל את הפרטים הקטנים. מבט-על ביצירות שלו נהיר את עיקרי הסגנון, הטכניקה והרעיונות, שמאפיינים את עבודתו, ומחדד את היחסים הפנימיים בתוך כל אחת מהסדרות, כמו גם בינן לבין עצמן.
תפאורה לאופרה
הצורות החיות שהוא מצליח ליצור וצבעיהן העזים ומאירים ערוכים בחלל במקצבים השאולים מן הטבע, אך בה בעת גם מביאים בחשבון את סביבת התצוגה של הגלריה. בין המוצגים הבולטים של צ'יהולי בתערוכה חזינו, לקראת פתיחתה, בנברשות, בסלים, בצורות ימיות, בפרחים וברישומים מרהיבים.
בד בבד עם תערוכתו בגלריה "ליטבק", תוצג מהערב (יום רביעי, 15 בדצמבר), במשכן לאמנויות הבמה הסמוך בתל אביב, גם התפאורה הססגונית שעיצב צ'יהולי לאופרה "טירתו של כחול הזקן" - דרמה פסיכולוגית רבת-פעלולים של המלחין ההונגרי בלה ברטוק. יהיה זה - כמה סמלי - עם פתיחתן של שש הדלתות שיצר צ'יהולי עבור התפאורה.