X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
בטרם נירטב מאשד ההצטדקויות של קברניטינו בבחינת "אני אמרתי", נתלהב מאומץ ליבו של מבקר המדינה ונתווכח על נחיצותה של ועדת חקירה לאסון השריפה בכרמל - מן הראוי להתגונן מול אלה בחשיבה אחרת, מעמיקה ועניינית הבלגן הניהולי שהפך לאסון
▪  ▪  ▪
מי יצילנו מן האסון הבא? [צילום: AP]

על-פי תגובות הציבור, הממסד והתקשורת לאסון השריפה בכרמל - מובטח כי גם הפעם נחמיץ מענה הולם, להעלמתו של הכאוס הפוקד את ישראל חדשות לבקרים.
מזה שנים אני מנסה לשכנע לבחון אירוע באופן שונה. כלומר, להעתיק במעט את תשומת הלב ממה שקרה, אל ה-למה זה קרה, ומהאטרקטיבי המסקרן, אל תוכנו והמשתמע ממנו. אומנם נכון כי סקרנות ושמחה לאיד, עדיפות על בדיקה יסודית. כך שדי בעריפת ראשים, כליאת מנוולים, ובעיקר רכש מסיבי ושינוי ארגוני - כדי למקד עיניים אל המקרה גופא. בלי דעת לערך המצוי בבדיקת הסיבות והגורמים למפגע.
ולעניין השריפה אמליץ: בטרם נירטב מאשד ההצטדקויות של קברניטינו בבחינת "אני אמרתי", נתלהב מאומץ ליבו של מבקר המדינה ונתווכח על נחיצותה של ועדת חקירה - מן הראוי להתגונן מול אלה בחשיבה אחרת, מעמיקה ועניינית. ואם לאו, סביר כי המזור הצפוי והקבוע יהווה כקודמיו מסד לאסון הבא.

אחרית דבר

ביושר, באומץ ובלית ברירה, עלינו להפנים כי ה"בלגן" הניהולי שהפך שריפת יער ל"אסון לאומי", מכה שורש בכל זרועות הפעולה האזרחיות ובצבא. על כן, דרכי הטיפול המקובלות לא יביאו מזור, זולת אשליה זמנית כי "כעת הכל בסדר". עדות חדה וברורה המעידה על חסך לאומי בהבנת אירוע, ובדרך הנכונה למניעת הישנותו בעתיד.
מאחר שהממסד לדורותיו חסר ידע בסיסי, בהבנה ובאיתור סיבות כשל ו/או אסון, לרבות אי-יכולת להעלמתם - ראוי לראותו כפסול דין, בדיוק כפי שמתייחס החוק לתינוקות של בית רבן.
כל שכן, אין טעם בכל מהלך חקירתי כמקובל לאחר אסון. לרבות החובה לעצירת יישום המלצות מבקר המדינה. לו רק משום התמקדותו בהחלטות ממשלה, שאומנם אינן מיושמות אך בד-בבד רובן דקלרטיביות וממוקדות בחיזוק המעטפת ולא בתוכנייה, הרוחשות מבפנים ומתפרצות מעת לעת.
מנגד - מתחייב להקים, ומיד, ועדת חקירה ממלכתית. אלא שזו, בשונה מקודמותיה, תידרש לחקור את אופני קבלת ההחלטות לפני ולאחר מכלול האסונות ו/או הכשלים שפקדו את ישראל לדורותיה - כאשר לזו מטרה אחת ויחידה: להעמיד כחליף ל"מבחן התוצאה" נוהל לאומי מחייב בשגרה, בחירום, לאחר אסון וגם לאחר הצלחה מרשימה - לאופני איתור הלקחים, לקביעת סדר קדימות ולהליכים נאותים הכוללים מערך בקרה - על-מנת להבטיח את הפקתם במיטב.

אין הליך סדור וענייני להפקת לקחים

תחילה נדרש הקורא להפנים כי מה שהפך שריפת יער בכרמל כאחת מני רבות לאסון לאומי, התחולל בארבע השעות הראשונות לשריפה - בהן נשרפו למוות צוערי שב"ס, קציני משטרה בכירים וכבאים. כתוצאה מניהול ושליטה ברמה בלתי נסבלת, וכעדות להתעלמות מהפקת לקחים משריפות קודמות בהר הכרמל.
יסתבר כי תרבות "כאילו הפקת לקחים" אשר נוצרה בצה"ל, אומצה בנציבות הכבאות ובמשטרה, והפכה לנוהל לאומי. ללא הבחנה בהישנות תמידית של כשלי מלחמה בבאה אחריה. ואחר-כך לסבב קבוע: בהקמת ועדות חקירה, כאמצעי לשחרור לחצי הציבור הזועם. מה שאמור ללמד כי: למרות הרצון והכוונות הטובות, אין בישראל הליך סדור ובעיקר ענייני להפקת לקחים.
זאת לדעת: מפנה ממשי בהליכי הפקת הלקחים הוחמץ לאחר מלחמת יום הכיפורים, בעיקר משום מסקנות ועדת אגרנט - אשר חבריה שבויי הטיפול בקליפת המעטפת, מיקדו דעתם במה ובמי לא היה בסדר. לזכותם ייאמר כי תורת הקרב הכתובה, היוותה עבורם אמת-מידה לבחינת הביצועים. אלא שאותו "חיפוף" שבלט אצל נחקריהם, מנע מהם את הבדיקה לעומק. שם היה נחשף הפער בין ההלכה הצבאית ליכולת תרגומה לשפת המעשה - שווה-ערך לפער הנוצר במלחמה, בין תכנון ופקודה, לאופני מימושה.
והרי אם כך היו עושים, הייתה נחשפת לעיניהם העובדה כי מאז כיבוש סיני התעלם צה"ל לחלוטין מהגנתו, ומשתקף האויב - הופתע הצבא היהודי בידי עצמו, משנוכח כי איננו מיומן לניהול הגנה לשמה. ומאז (דרך ועדות כהן ווינוגרד), השתרשה הבדיקה השטחית - וכצפוי ממנה, הביאה להחלטות שכולן: רה-ארגון, רכש ציוד, ולגירוש רמטכ"לים שבעת תפקודם התחוללה מלחמה.
אלא שיצירת שינוי בגישה ובטיפול באסון איננה אפשרית, משום הבלעדיות הלאומית הניתנת ל"מבחן התוצאה" כראש ועיקר. מה שהעלים לגמרי את המחויבות לאיתור מכלול הסיבות אשר הביאו ו/או גרמו להשגתה - למרות היותן חומר גלם בלעדי לזיהוי הסיבות לכשל ומסד לקביעת הליכי הפקתו.

תאריך:  19/12/2010   |   עודכן:  19/12/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אש על כוחותינו
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
חותם על כול מילה
אורי נטע  |  19/12/10 13:07
2
סוף כל סוף חשיבה אמיתית ונבונה
יאיר בן משה  |  19/12/10 17:15
3
תגובה לפאצי
פטריוט ישראלי  |  19/12/10 22:14
4
מדינה ערבית פר אקסלנס ל"ת
למה מה נסגר?  |  20/12/10 00:51
5
תגובה
צנחן  |  20/12/10 01:15
6
תשובה לאבא
עדלי  |  3/01/11 13:55
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דוד מרחב
אם יבקש מצנע את ראשות המפלגה, עליו לקחת בחשבון עובדה אחת בסיסית: מפלגת העבודה איננה בשלה – לא ארגונית, לא פוליטית ולא רעיונית – לשוב לשלטון    במידה שמפלגת העבודה רוצה להיבנות מחדש, עליה להציב עצמה כאופוזיציה עקרונית ואחראית ולשבת עוד לפחות ארבע שנים במדבר האופוזיציוני
עו"ד יוסי דר
מה גרם לדוגמנית בר רפאלי להליט פניה ולתת "כאפה" בכעס למצלמתו של צלם פפראצי בנתב"ג?    האם יש ליפהפייה הזאת מה להסתיר? האם לא הייתה מאופרת וחששה שתתגלה האמת במערומיה?    מתברר כי הצלם לא בא בגללה, אלא בגלל אחת יפה ממנה
עו"ד משה גולדבלט
פרשת עו"ד גלאט-ברקוביץ' והארץ: לביהמ"ש נותר לקבוע אם העיתון התרשל בשמירת זהותה של גלאט-ברקוביץ' כמקור עיתונאי ואם הוא חב כלפיה חובת זהירות    התמיהות העולות מן הפרשה    השאלה שלא עלתה לדיון: האם קיימת בכלל חובת זהירות של עיתון כלפי מקור שהעביר לו מידע באופן בלתי חוקי ופסול?
ד"ר מאיר גלבוע
מוטב למבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס שיערוך ביקורת על החלטותיו הוא, במקום למחות על החלטת וינשטיין בעניין דנינו. אין למבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, להלין אלא על עצמו בלבד, על סירובו לבדוק בזמן אמת את התלונות של ניצבי המשנה ישראל אברבנאל וסיימון פרי, על תיפקודו הלקוי של ניצב יוחנן דנינו ועל כשלים חמורים בהחלטותיו
הרב בעז מלט
מה הקשר בין איסור ריבית ומצוקת הדיור בארץ?    האם העלאת מס הרכישה תביא לפתרון הבעיה?    מה באמת יוכל לעזור לפתרון המצב?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il