X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
משאית קטנה ושמה לורי, יכולה הייתה להציל אנשים רבים במאורעות תרפ"א בין הנשחטים במאורעות היה הסופר הצעיר יוסף לואידור, מקורבו של ברנר לבית יצקר גופתו, שעברה התעללות רבתי, נעלמה ועד היום לא נודע מקומה האם לואידור אך נפצע ואוסלם, או שגופתו פשוט נעלמה?
▪  ▪  ▪
תעלומת מקום הימצאה של גופת יוסף לואידור לא נפתרה עד עצם היום הזה

הכיבוש הבריטי של פלשתינה-א"י, ושלושים שנות מנדט בריטי, שינו לחלוטין את ההוויה החומרית בארץ. מפעלי בינוי ענקיים, כבישים ורכבות, נמלים, שדות-תעופה וערי צבא, שינו לבלי הכר את פני הארץ. אבל גם השפה היומיומית העברית, ששימשה את העיתונים ואת הרדיו, כמו גם את השיח הרחובי השתנתה והתרחבה. יש אומרים שתהליך ה'אִינְגלוּז' של העברית המתחדשת החל למעשה כבר בשנת 1918, ולא רק עם עידן הפופ והמחשבים המאוחר. כך או כך, על שתי מלים אנגליות, הלורי והטרולי, יש ברצוני להתעכב. יש עליהן כמה סיפורים מעניינים.
לו נשלחה לורי לפרדס היפואי...
לראשונה פגשתי את ה'לורי' בסיפור הרצח של ברנר וחבורתו, במאי 1921. לורי היא משאית קטנה, מה שהיום אנו קוראים 'טנדר'. הצבא הבריטי החזיק בארץ משאיות קטנות כאלה, ומכיוון שלא הייתה מילה עברית מדויקת להגדירן הן נקראו לורי. עד היום חורשת צמרמורת את עורי, כשאני קורא על הלורי שהגיעה לבית משפחת יצקר, בפרדס היפואי, לאסוף את הרוגי ההתקפה הערבית הרצחנית. וכל מי שבקי ולו במעט בפרשה הכאובה הזו יודע, שאילו הייתה נשלחת לורי בריטית עם חיילים לשם כמה שעות קודם, אפשר שכל הרוגי בית יצקר היו ניצלים. אבל במקום הלורי נשלחה מכונית קטנה מטעם ההגנה בתל אביב, וברנר, כך לפי האגדה הרווחת, דחה את נסיעת החבורה משום שלא הספיק המקום לכולם! איזה איש! איזו גדלות נפש אל מול המוות! איזו דמות מופת! נזכרתי בו בעת קרבות המוצבים האבודים בתעלה, ב-1973. כשהטנקים שלנו הגיעו בקושי לחלץ את הלכודים. גם שם עמדה שאלת המקום, מי מתפנה ומי נשאר, מי באש ומי בשבי. ואני דימיתי לי אז, שרוחו של ברנר, הקדוש החילוני שלנו, ריחפה מעליהם.
ומצד שני, אילו הלורי האנגלית המזוינת הייתה נשלחת במועד, וחבורת ה'נִלְבָּבִים' של ברנר הייתה ניצלת מן ההרג הנורא, אפשר שכמה סיפורים מרתקים בתולדות הארץ לא היו נולדים. סיפורים מדהימים, שהמציאות מתערבבת בהם בדמיון, והם מפליגים למחוזות הרחוקים מההשגה האנושית. לא אוכל להביא כאן את כולם, לכן אביא רק אחד:

אנה נעלם יוסף לוּאִידוֹר?

יוסף לואידור, על-פי האגדה, רק נפצע בהתקפה ההיא, ונגרר משם לבית ערבי סמוך. שם טיפלו בפצעיו והוא החלים. הוא אוּסְלָם באונס, וצורף לכת מוסלמית קנאית

הסופר דוד שחר, בספרו 'קיץ בדרך הנביאים', מספר סיפור מדהים על גורלו של הסופר הצעיר יוסף לוּאִידוֹר הי"ד. כזכור קירב ברנר אליו סופר צעיר שעלה מרוסיה, לואידור שמו, והביאו לחיות עם החבורה שבבית יצקר. אם הייתה שם אהבת דוד ויהונתן ביניהם, או לא הייתה, זה פתוח לפרשנות ודרשנות עד היום. יש סופרים נחשבים, כחיים באר למשל, הסבור שאכן היו ביניהם יחסי אהבה. אך משמרי זכר ברנר, הצדיקים שלא יתנו להטיל בו רבב, מוכנים לתת את נשמתם על הכחשת עצם האפשרות המזוויעה, שברנר אהב סופרים צעירים.
לואידור נהרג באותו יום נמהר, של ראשית מאי 1921, ונוסעי המכונית הראשונה של ההגנה ראו את גופתו מוטלת במרחק מה מהשאר. אבל חיילי הלורי שהגיעו לשם כמה שעות מאוחר יותר כבר לא מצאו את גופתו, ולמעשה הוא לא נמצא מעולם. מראשוני הנעדרים היה יוסף לואידור, אם לנקוט בלשון ימינו. ובקבר האחים בבית הקברות 'טרומפלדור' בתל אביב אומנם נזכר שמו, אך מצוין שלא הובא שם לקבורה.
דוד שחר מספר ששמע כילד אגדה שהציתה את דמיונו. יוסף לואידור, על-פי האגדה, רק נפצע בהתקפה ההיא, ונגרר משם לבית ערבי סמוך. שם טיפלו בפצעיו והוא החלים. הוא אוּסְלָם באונס, וצורף לכת מוסלמית קנאית. הוא נגרר לירושלים, והתגורר באיזו מערה של קנאים ערבים בהר הבית. וכל שנה, בעת המצעד אל הר הבית, שהיו עורכים הקנאים המוסלמים, הדרווישים, היה גם יוסף לואידור ביניהם. אינני בקי במנהגי הכתות המוסלמיות, ואינני יודע איזו כת היא זו, שמנהגיה מזכירים את מנהגי ה'עֲשׁוּרָה' של השיעים. לאמור: מצעד בחצי גוף עירום, והלקאה עצמית, עד זוב דם, של הצועדים, אם בחבלים ואם בשרשראות ברזל. וכל זאת תוך מלמול אקסטטי של פסוקים מהקוראן.
הרי זה פשוט לא ייאמן: סופר יהודי שעלה בגיל 19 מרוסיה, שידע מביתו רק רוסית ויידיש, ובחסותו של ברנר הגדול החל כותב עברית, נשבה לבין הערבים, עונה ונאנס, המיר את דתו והתאסלם, והפך לאחד ממשוגעי הקנאות המענים עצמם לדעת במצעד הייסורים המוסלמי במעלה הר הבית, בירושלים, בפלשתינה-א"י, באמצע שנות העשרים! ועוד בטרם למד עברית על בוריה, לשון געגועיו מילדותו ולשון חלומותיו מנעוריו, כבר הוא נאלץ, באיומי הפגיון והשברייה, לשורר פסוקי דקוראן! הדעת של הקורא היהודי המודרני פשוט לא תופשת צירוף מקרים טראגי שכזה! איזה סיפור נורא!
חבל שלא זכיתי לראיין את דוד שחר, בטרם ירידתו לצרפת, ובטרם מותו, מנין שאב את האגדה המחרידה הזו, על יוסף לואידור. אפשר שעמד לרשותו מקור שבכתב, או מה שיותר מתקבל על הדעת, אפשר שעמד לרשותו מקור שבעל-פה. אפשר ששמע את המעשה בשוק מחנה יהודה שבעיר, ואפשר שעלה בידו פעם להתחזות לערבי ולעלות לטקס בהר הבית? הכל אפשרי. ואפשר, שכל אלה לא היו ולא נבראו, ודוד שחר בראם והמציאם רק ממוחו הקודח? אני לכשעצמי סמוך ובטוח, ש'משהו היה שם'. ש'אין עשן בלי אש'. ואין לי ספק שמשהו גונב לאוזניו. כמה חבל שלא הרחיב בעניין.
  • עד כאן סיפור הלורי, ובפרק הבא יבוא סיפור הטרולי.

גופת הסופר עברה התעללות

חוקר ארץ ישראל המובהק, אליהו הכהן, מעיר שאכן סיפור דומה התהלך בארץ, אך לא לואידור הוא גיבורו, אלא אחר. "דומני שהאגדה שנזכרה בספרו של דוד שחר מיוסדת ככל הנראה על עלילות חייו של אברהם הכהן חן תמים, איש העלייה הראשונה, טיפוס מוזר ורב תהפוכות. סיפרתי עליו בתוכניות רדיו וטלוויזיה אחדות, שחלם לפתור את הסכסוך היהודי-ערבי על-ידי הכלאה בין שתי הדתות ויצירת דת משותפת יהודית-ערבית. הוא היה מסובב בשוקי ערים ערביות ונואם בכיכרות כדרוויש, ואחר-כך התגורר זמן מה במערה בנחל קדרון.
"הוא יעמוד לפעמים בתוך הרחוב ויטיף להמון, לבני ברית ושאינם בני ברית... מסגף עצמו בסיגופים... מתחבא בין עלי תאנה ויאכל עלים במקום לחם..." - כתב עליו חיים מ. מיכלין בכתבה מירושלים ("הצפירה" תרנ"ג)".
ד"ר עמוס כרמל מעיר לעניין השמות האנגליים. "בעניין הלורי והטרולי, גם הטנדר הגיע אלינו בזכות המנדט הבריטי, כעיבוד מקומי בנוסח ה'פרונטבקאקס'. למיטב ידיעתי, מקור המונח הזה הוא מהכרזת שוטרים בריטים לאחר מניין הנוסעים במכונית ten there".
ההיסטוריון של תנועת העבודה, מוקי צור, מעיר: "אעשה לך קצת סדר. ברנר לא הלך להפגנת 1 במאי כפי שלא השתתף בסדר פסח 'הם חושבים שיצאנו ממצרים ואנו עוד שם', 'הם חושבים שהסוציאליזם בא והוא לא הגיע'. אלו היו נימוקיו. כמה חזרו מן ההפגנה לבית יצקר וכמה לא (רבקה יצקר נשארה לטפל באחיה הצעיר שנשברה רגלו).
צבי שץ יצא מתל אביב עם רכב לחלץ את אנשי הבית. הצטרפו לבית כוורנים מנס ציונה. צבי שץ נשאר עם ברנר במקום כדי לפנות מקום (יש ויכוח האם זה כדי לפנות מקום לכוורנים: שנים מאוחר יותר הם טענו כי הם ביקשו מהאנשים בבית להתפנות כשהם עצמם התפנו ברגל. אין זה משכנע אותי, אך זה מה שהם העידו). בכל אופן, צבי נשאר בבית. למחרת גייסו את הבריטים לבוא עם הלורי, אם תרצה, החיילים הגיעו לבית הקברות המוסלמי מול הבית ומצאו שם את הגופות. ביניהן הם גילו גם את גופתו של לואידור שעברה התעללות רבתי. הבריטים שבאו עם הלורי טענו כי באו לאסוף את החיים ולא את המתים, השאירו את הגופות בשדה ושבו לעומת שבאו. למחרת הגיע למקום חברו של צבי שץ לקבוצה האינטימית, אז חבר גן שמואל המאוהב נואשות באשתו רבקה. הם העמיסו את הגופות כשגופתו של לואידור נעלמה. יום קודם היא נראתה בבירור. אלו הידיעות שבידי (על-פי מספר עדויות). מובן שבבית הקברות בטרומפלדור מצוין שמו של לואידור.
בקבר האחים מוצב לוח שיש הקובע כי גופתו של לואידור נעלמה.
לא נאמר כי הוא קבור שם! - הערת עופר רגב, מדריך בכיר לידיעת הארץ, חוקר ומרצה ומחבר ספרים בחקר ארץ ישראל.

תאריך:  19/12/2010   |   עודכן:  22/12/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אז איפה, איפה הן, ה'לוֹרִי' וה'טרוֹלִי'? (א')
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
פסח רויטמן
אם מישהו מצפה שהמשקיעים יציפו את השוק בדירות כנראה צפויה לו אכזבה גדולה. ואם אכן יקרה הבלתי צפוי ואכן השוק "יוצף" בדירות ממקור זה אני רואה את המשקיעים חוזרים לשוק וחוטפים את הדירות האלה
איתמר לוין
המשימה מספר אחת של יוחנן דנינו היא להחזיר את אמון הציבור במשטרה. אחרי פרשת בר-לב המשימה הזאת קשה מתמיד, אבל אפשר לעשות זאת - הן ברמה האסטרטגית והן ברמה היום-יומית
איתן קלינסקי
עיון במקורות מפגיש אותנו עם תופעה מרגשת, לפיה המשנה, התלמודים והמדרשים רוויים באמירות ובדיונים המיועדים לשכנע את הקהל הרחב לקבל בזרועות פתוחות את המבקשים להתגייר
אורי אבנרי
אחרי ספינת השוטים 1 - השנים שבין מלחמת ששת הימים למלחמת יום הכיפורים - הגענו עתה לספינת השוטים 2. הכל כאילו בסדר. אבל גם ספינת השוטים 2 תטבע
שלמה גזית
הגיור אינו נופל בהגדרת תפקידיו של צה"ל, אך אני תומך במעשה זה תמיכה מוחלטת    מציאת פתרון של גיור למאות אלפי העולים הזקוקים לכך היא משימה לאומית, ורק צה"ל יכול לבצעה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il