X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
לעיתים בגין חישוב לא נכון של חבות המס נוצר מצב כי אין מספיק כסף לשלם את המס, דבר המונע את קבלת האישורים לרישום בטאבו. האם רשויות המס יכולות לעקל את הכספים המצויים בנאמנות גם מבלי לתת אישורים לרישום בטאבו?
▪  ▪  ▪
שאלת עיקול כספי נאמנות [צילום: פלאש 90]

בכל חוזה מקרקעין, ישנו סעיף מפורש המדבר על תשלום המיסים. מקובל, כי עד לקבלת אישורי מיסים, יופקדו חלק מכספי התמורה בנאמנות אצל עו"ד.
לעיתים, עולה תשלום המס, על הכספים המצויים בנאמנות, זאת בשל הערכה בחסר של תשלום המס על-ידי הצדדים. האם במקרה כזה, חובה להעביר את הכספים למס שבח, ובכך לכסות על חלק מהחובות, או שמא, הכספים מיועדים לקבלת אישורים, ורק עם אכן יינתנו אישורים, יהיה אפשר להעביר את הכסף למס שבח?
עם שאלה זו, ניסה להתמודד לאחרונה בית המשפט העליון בעניין ע"א 386/09 מנהל מיסוי מקרקעין נ' גד שילר.
באותו מקרה, כספי הנאמנות לא הספיקו לכסות על חוב המס, בשל כך טען הנאמן, כי היות ובחוזה המכר נאמר מפורשות כי הכספים מיועדים לקבלת אישורים, הוא רשאי כנאמן להעביר את הכסף למס שבח, רק אם אלו, ייתנו לו את האישורים לצורך העברת הנכס.
בית המשפט המחוזי (השופטת רות רונן), פסקה כי הצדק עם הנאמן בשאלה המשפטית זאת משום שלו היה המוכר עצמו פונה למבקש במועד הטלת העיקול ודורש ממנו כי יעביר לידיו את הכספים המחוזקים בנאמנות, לא היה המבקש רשאי להעביר את הכספים לידיו של המוכר. מאחר שהמעקל "נכנס לנעליו" של החייב, הוא המוכר, הרי שמצבו לא יכול להיות טוב ממצבו של המוכר. לכן גם המעקל, שנכנס לנעליו של המוכר, איננו זכאי לכספי הנאמנות.
בפסק הדין שניתן לאחרונה בערעור שהוגש על-ידי מס שבח, נקבע פיתרון פרקטי על-ידי השופטים, לפיו אם הקונה יוסיף סכום נוסף מעבר לכספי הנאמנות, הגם שאין הוא מכסה את חוב המס, הוא יהיה זכאי לקבלת האישורים לטאבו.
בכך למעשה, הושאר על-כנו, פסק הדין של בית המשפט המחוזי, הקובע כי מס שבח אינו רשאי לעקל כספים שמוחזקים בנאמנות אצל עו"ד של אחד הצדדים להסכם מכר מקרקעין לצורך תשלום חוב מס שבח, אלא אם יינתנו אישורים כתוצאה מהעיקול.
למעשה, יש לשים לב, כי פסק הדין של בית המשפט המחוזי תקף, כל עוד נאמר מפורשות בהסכם המכר, כי הכספים יהיו בנאמנות עד לקבלת אישורי המיסים. אך אילו בהסכם המכר נאמר כי הכספים ישמשו לתשלום המיסים, הרי שמס שבח, יוכל לעקל את הכספים, גם ללא הצורך במתן אישורים.
נוסיף, כי בעיות סבוכות אלו, של אי-מתן אישורים כתוצאה מהערכה בחסר של תשלום המס, אמורות להיפטר במסגרת תיקון החקיקה שאמור לעבור בחוק ההסדרים הקרוב. בהתאם לתיקון החקיקה, מוצע לקבוע כי הקונה זכות במקרקעין בעסקת מזומן יהיה חייב לנכות 15% מהתמורה (או סכום נמוך יותר באישור מנהל מסמ"ק) ולהעביר אותה למנהל מסמ"ק כניכוי במקור. מנגנון זה, אמור לפטור את הבעיה של השארת הקונה בפני שוקת שבורה בהעדר אישורים להעברת הדירה על שמו.

הכותבים הם ממשרד זיו שרון ושות' עורכי דין ואלתר עורכי דין
תאריך:  27/12/2010   |   עודכן:  27/12/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 רות רונן / Ruth Ronen
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
עיקול כספי נאמנות על-ידי מס שבח
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אברהם פכטר
העמדת חיילים לדין על פעולות בזמן מלחמה או מבצעים צבאיים בשטחי אויב, היא בלתי נסבלת ובלתי מוצדקת    בכל מלחמה או מבצע יש טעויות בשיקול-דעת, תוך להט הקרב, ועל טעויות מעין אלה לא עומדים לדין צבאי אלא לבירור פיקודי ולענישה פיקודית
עמוס גבירץ
לאורך כל השנים שבהן ישראל ניהלה, לכאורה, משאים-ומתנים לשלום עם הפלסטינים, למעשה היא עסקה בהרחבת מפעל ההתנחלויות    ממשלות ישראל שיקרו לפלסטינים, לארה"ב, לאירופה - ולנו, אזרחי ישראל    היום ברור שממשלתנו מעדיפה כיבוש על פני שלום
אברהם שרון
מסיבת יום-הולדת פשוטה, תקנית. לא קוסם. לא ליצן, למי יש כסף למותרות. אבל אי-אפשר לקיימה בלא מוצרי היסוד של ערכת יום-הולדת "לפחות כמו אצל יובלי". והקופה רושמת ורושמת, והמחיר עולה ועולה...
עדו בן-פורת
עדו בן-פורת משוכנע שברגעים אלו ממש, עמלים על שיר חדש שיופק לטובת השארתם בארץ של המסתננים הבלתי חוקיים    "השיר יסעיר את השיח הרדיופוני ויגיע גם למליאת הכנסת. ח"כים יזמינו ילדים תמימים מסודן שינפנפו בעלה של זית טרי ממקום מושבם ביציע האורחים"
ראובן לייב
אף ששמה של "רוקח 73" יצא לפניה כמסעדת הדגים ופירות הים הטובה בארץ - מסתבר שגם הפסטות והבשרים שלה אינם נופלים מהם    הכל בזכותו של שף הצמרת, אייל לביא, שנותן לה את מרצו ונשמתו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il