X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
תופעת הלוביסטים מאפשרת לבעלי ההון להשתלט על המערכת השלטונית בארץ וליצור פה "פלוטוקרטיה", שהיא שלטון בעלי ההון השליטה של בעלי ההון בשלטון גורמת להגדלת הפערים החברתיים, להחרפת תופעת העוני בישראל ולפשיטת רגל של המדינה
▪  ▪  ▪
שלטון בעלי ההון מוביל לאי-שוויון כלכלי וחברתי [צילום אילוסטרציה: AP]

השלטון הדמוקרטי בישראל בסכנה, כאשר ניתן לזהות כי מתחולל תהליך שבו המדינה נשלטת על-ידי בעלי ההון, שבצורה בלתי פרופורציונאלית משפיעים על המדיניות והחקיקה של הממשלה והכנסת.
בעלי ההון משתלטים על המדיניות של השלטון באמצעות ארבעה מנגנונים של לובי:
  • לובי שפועל למען ביטול רגולציה על עסקיהם;
  • לובי להפחתת המיסים שמוטלים עליהם;
  • לובי שמאפשר להם לתרום לקמפיינים פוליטיים;
  • וחשוב מכולם - לובי שפועל למניעת מגבלות על לוביסטים.
פעילות הלובי רבת הזרועות והמסועפת הזאת, הצליחה להרוס את השלטון הדמוקרטי בישראל ולהפוך אותו לכלי ריק מתוכן, שבאמצעותו בעלי ההון שומרים ומגדילים את ההון וההשפעה שלהם, על-חשבון החברה כולה.
הפלוטוקרטיה (שלטון ההון) גורמת לכך שהפערים החברתיים בארץ הולכים ומתרחבים, ממדי העוני גדלים, וישנה סכנה אמיתית להתפוררות המרקם החברתי בישראל. האזרחים מתקשים להתקיים, כאשר גם אנשים שעובדים אינם עומדים בנטל הכלכלי ומתדרדרים לעוני. שכר העובדים הולך ויורד, המיסים על האזרח הפשוט עולים, והמדינה מעניקה פחות לאזרחים, שנאלצים היום לשלם עבור שירותים שבעבר היו באחריות המדינה.
רשויות המדינה, שלא מטילות מספיק מיסים על החזקים בחברה, מספקות פחות חינוך, פחות בריאות, פחות תשתיות, ואפילו מתחמקות מלספק צרכים אלמנטריים כמו ביטחון ומים. התוצאה היא, שיותר אזרחים מתדרדרים לעוני, ואילו בעלי ההון הולכים ומתעשרים. קברניטי השלטון בישראל, שנקנו בדרך כזאת או אחרת על-ידי בעלי ההון, מתעלמים מתמרורי האזהרה הרבים של המדיניות האנטי חברתית הזאת, ומהמכה הכלכלית שספגה ארה"ב בגלל מדיניות כושלת דומה.
בארה"ב המציאות היא קשה יותר, כאשר הפערים החברתיים רק מעמיקים והעוני מתפשט בכל המדינה. במחקר שנעשה על-ידי חוקרים אמריקנים, התגלה שבין השנים 1978 ל-2007 אחוז ההכנסות מסך כל ההכנסות בארה"ב שעבר לאחוז אחד מהאוכלוסיה העשירה ביותר בארה"ב עלה מ-9 אחוז ל-23 אחוז, בעוד שכר העובדים הפשוטים נשאר בסטגנציה עוד משנות ה-70. שורה של הפחתות מיסים על בעלי ההון, ביטול הרגולציות עליהם, וחיסול ארגוני העובדים וקיצוץ בשכרם, מבלי התנגדות של הציבור ושל המערכת הפוליטית, הם אלו שגרמו לפערים הגדולים והעוני הבלתי נסבל בארה"ב.
המשבר הכלכלי גם הוא תוצר של מדיניות אנטי חברתית של הממשל, כאשר חוסר רגולציה איפשר לבעלי ההון לנהוג בחוסר אחריות ולהעניק לציבור הלוואות, כשהם מודעים לכך שהציבור לא יעמוד בנטל, ושהמערכת כולה עלולה לקרוס. בעלי ההון גרפו מיליונים לפני המשבר, והציבור הוא זה ששילם את המחיר, כאשר הגירעונות שיצרו בעלי ההון שולמו על-ידי משלם המיסים. התוצאה של ההשתלטות הזאת של בעלי ההון היא שארה"ב הפכה ממדינה פורחת למדינה ענייה מאוד, שבה יש אחוזי אבטלה גבוהים, גירעון עצום ותהליך מתקדם של פשיטת רגל שלטונית.
בעלי ההון בישראל הצליחו באמצעות לוביסטים למכור לאזרחים ולמנהיגי המדינה את החלום הליברלי האמריקני הזה, שנראה היום יותר כמו סיוט. כלכלנים, אנשי אקדמיה ופוליטיקאים התגייסו למען האינטרס של בעלי ההון בישראל, כאשר בתמורה להטבות מהם, הם סיפקו להם את היכולת לייבא מארה"ב אידיאולוגיה כלכלית, שאיפשרה להם להתעשר על-חשבון אזרחי המדינה. הלוביסטים של הכלכלה האנטי חברתית הזאת, הבטיחו לכולם שקיצוץ במיסים של חברות יוביל לצמיחה, שתוביל לזליגה של העושר לשכבות החלשות - דבר שלא קרה מעולם. אותם "מומחים" גם הבטיחו, ששוק "חופשי" בו השירותים יופרטו יוביל לירידה במחירים וישפר את השירות לאזרחים, אבל במציאות כשלי השוק גברו על התחרות, ומי שנפגע מכך הוא כמובן האזרח הקטן.
הלוביסטים הללו הונו את כולנו, ועל כן הם אחראים במידה ניכרת לחוסר הצדק החברתי שאנו עדים לו היום במדינה. במידה שרוצים לשנות המצב הבלתי נסבל, המטרה צריכה להיות ניתוק כללי של הקשר שיצרו הלוביסטים בין בעלי ההון לבין מוסדות המדינה. הדרך להשיג את הניתוק הזה היא לפגוע במנגנון הלוביסטים ב"בטן הרכה", באמצעות יצירת מערכת מגבלות ואיסורים נוקשה, על הפעילות הלוביסטית בכללותה.

תאריך:  27/12/2010   |   עודכן:  28/12/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הלוביסטים מובילים לפלוטוקרטיה בישראל
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
חנן וייס-הלוביסטים הקיבוצניקים
יכולם בגלל הריק  |  28/12/10 12:27
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתן קלינסקי
כשם שרוב רובה של האוכלוסיה בישראל מתנגד להיות מיעוט במדינה אחת דמוקרטית מהירדן עד לים, הבה לא נהיה אנחנו המדינה המפלה בתחומיה כ-20% מאזרחיה, כי אימצנו נקודת מוצא שהם אזרחים זרים לא רצויים
מתן פלג
החברה הישראלית לא תוכל לשמור על צביונה הייחודי כמדינה יהודית ודמוקרטית, ללא שמירה רצופה על הקשר הערכי והמוסרי שלה עם המפעל הציוני ועם האמונה בצדקת דרכו    תרצה או לא, אתה שחקן משמעותי במפעל הציוני רק בשל העובדה שנולדת בא"י
יצחק מאיר
כל חיות השדה, כל דגי הים, כל עוף השמיים, כל זוחלי עפר וסלעים, כל הצומח, בהר, במדבר, בעמק, בחול חוף ימים - כולם כאחד, אין פרץ ואין יוצא, נולדים וחיים ומתים על-פי שעת החמה ברקיע. חוץ מן האדם. הוא לא. הוא עושה לו זמנים הרבה
פנחס (פיני) פישלר
עו"ד הרצל שבירו מסכם בפרהסיה את תיק החקירה של ניצב אורי בר-לב - מול המצלמות    מסיבת הפרידה של משה נוסבאום ודנה ויס לראש המחלקה לחקירות שוטרים בשידור חי    לחזות בהפקר ולא להאמין
עו"ד זיו שרון, עו"ד ניר הורנשטיין
לעיתים בגין חישוב לא נכון של חבות המס נוצר מצב כי אין מספיק כסף לשלם את המס, דבר המונע את קבלת האישורים לרישום בטאבו. האם רשויות המס יכולות לעקל את הכספים המצויים בנאמנות גם מבלי לתת אישורים לרישום בטאבו?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il